Jump to content

Frostsikring av toalett og vanntank


Pime

Recommended Posts

Hei,

 

1. Kan man bruke ordinær kjølevæske til motor i toalett systemet? Stenger jeg bunnventilene på innløp og utløp?

2. Jeg har en litt stor vanntank (500liter), som det kanskje er et par hundre liter igjen på. Bør jeg drenere ut alt vann før vinteren?

 

Båten blir liggende på sjøen i vinter.

 

På forhånd takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

Tømmer toalett tanken til sugestasjon fyller en god skvett vann på tanken via "sekstusens " suger tom et par ganger, på siste tur. 

 

Jeg heller frostveskeblanding  i toalettet pumper til sjøs og stenger ventilen ut når det er frostvæske i ventilen, sjalter over til tank.

Har et  T- stykke med ventil  og et kar over vannlinjen på sjøvann til toalettet , fyller frostveskeblanding i karet åpner ventilen og og stenger kiken på sjøvann inn når det er frostvæske i ventilen, nå er det bare å tømme karet med toalettet pumpa  til tanken, og en en ekstra skvett i skåla hvis den er tom. da er alt  sikkert.

Eller stole på landstrømmen og ha varme nok i båten og spørre forsikringen om ventilene da  de skal stå åpne eller stengte.

 

Tøm  ferskvanstanken og bruk denne og kjør igjennom la kraner stå åpene. 

 

eller blås røra tommem

 

 

En stengt kik med vann/sjøvann i kula kan frost sprenges.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hos meg skal bunnventiler til sjø stenges fra nov-april ifølge forsikringsvilkår. På steder hvor vannet ikke fryser tenker jeg det ikke er nødvendig å helle frostvæske nedi ventilene for å frostsikre «rommet» mellom kula og ventilhuset, da det alltid står sjøvann med noen grader på ventilen og varmer underifra. Men det er jo en vurdering man må ta.

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev for 3 timer siden:

Kan jo ikke stenge selvlensingen i min seilbåt da vil det jo ved en regnskyll fylle brønnen og komme inn i båten. Jeg stenger alle andre men ikke selvlensing. At noen forsikringselskapet krever dette sier noe om bor lite de vet om båt. Patenius krever heldigvis ikke noe slikt.

Munner de ut under vann? Cockpitdreneringer munner ofte ut rett over vannlinjen. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 12 timer siden:

Hos meg skal bunnventiler til sjø stenges fra nov-april ifølge forsikringsvilkår. På steder hvor vannet ikke fryser tenker jeg det ikke er nødvendig å helle frostvæske nedi ventilene for å frostsikre «rommet» mellom kula og ventilhuset, da det alltid står sjøvann med noen grader på ventilen og varmer underifra. Men det er jo en vurdering man må ta.

 

Der jeg har båten liggende, fryser det aldri. Vanligvis går overflatetemperaturen ned mot null om vinteren, har målt temperaturer under null i overflaten ved streng kulde, men ikke kaldt nok til at saltvannet fryser. Vannet er for kaldt til å varme båten noe særlig ved streng kulde. Har målt temperaturen på sjøvannsventilen ned mot samme temperatur som lufttemperaturen inne i båten, som er nesten like lav som utetemperaturen. Med andre ord, uten frostsikring av ventil eller oppvarming av rommet der ventilen befinner seg, er det risiko for frostsprengning ved lave temperaturer.

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev for 9 timer siden:

 

Der jeg har båten liggende, fryser det aldri. Vanligvis går overflatetemperaturen ned mot null om vinteren, har målt temperaturer under null i overflaten ved streng kulde, men ikke kaldt nok til at saltvannet fryser. Vannet er for kaldt til å varme båten noe særlig ved streng kulde. Har målt temperaturen på sjøvannsventilen ned mot samme temperatur som lufttemperaturen inne i båten, som er nesten like lav som utetemperaturen. Med andre ord, uten frostsikring av ventil eller oppvarming av rommet der ventilen befinner seg, er det risiko for frostsprengning ved lave temperaturer.

Ja det er jo en risiko for at det fryser. Vannet inni ventilen står jo stille og fryser lettere enn vannet på sjøen, som er i bevegelse. Så skal man ikke bruke båten gjennom vinteren er det jo bare å konservere ventiler og sove godt. 

Link to post
Share on other sites

Saltvannsinntaket til det elektriske TMC toilettet mitt går gjenom et sjøvannsfilter som er plassert godt over vannivå. Da er det bare å tømme tanken, stenge inntakskrana og helle frostvæekskeblanding i filterkoppen mens jeg spyler gjennom  toilettet. Så åpner og lukker jeg inntakskrana så den også får frostvæske. Til slutt pumper jeg litt ut fra tanken mens jeg lukker-åpner-lukker tømmeventilen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Viktig med stenging av bunnventiler på vinteren mht. forsikring etc. Jeg har hatt båt på vann hele vinteren i Tromsø siden 2007  og aldri sett behov for frostvæske for å hindre frostsprengning av ventiler, men har et 80 watts varmerør i motorrommet som synes å være tilstrekkelig. Bruker båten hele året, men ofte lite i  perioden november til januar.

Tømmer vanntank og lar kraner stå åpne. Lite varmerør også inne i båten.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...