19 fot Svart 11.November.2021 Del på Facebook Svart 11.November.2021 Swingswong skrev for 15 timer siden: Jeg antar dette er testdata fra produsenten av disse bypass filtrene, men va viser de egentlig, og hvor seriøst kan man ta disse målingene? Mye tyder på at dette bare er testdata som er puttet inn uten særlig nøyaktige målinger og uten at man engang har forstått hvordan grafer virker og hva man skal putte inn på aksene. Men det kan sikkert overbevise mulige kjøpere som heller ikke forstår grafer og bare tenker at "teksten under grafen sier dette er et bra produkt, og med en linje i en graf som "bevis" så er dette sikkert riktig". La oss se på hva nederste graf forteller. x-aksen er antall miles, angitt med tall, og y-aksen er også antall miles, men nå uten tall og bare med punkter for oljeskift. Man kan da lese ut av grafen at når antall miles øker så øker antall miles, noe også den rette linja bekrefter, men gir det egentlig noe informasjon? Nei, og det sier helelr ikek noe om olja i dette helt uspesifiserte kjøretøyet (hvor man heller ikke vet noe om driftsforhold og om disse har forandret seg underveis i testen). En normal graf vil jo ha en x-akse med den faktoren som øker jevnt (altså miles), og en y-akse med den faktoren som øker eller minker underveis og kanskje går både litt opp og ned også, altså mengden partikler i olja i ville vært naturlig her. La oss så se på samme nederste grafen, nederste linja (den som ikke er rett) og helt til høyre ved det punktet der det er merket en tekst som forteller at dette er ved 8674 miles. La oss så lese av hva resultatet der blir på y-aksen. Da kan vi lese av ca 2000 miles. Så for å trekke en konklusjon fra grafen så kan vi se at når kjøretøyet har gått 8674 miles så har kjøretøyet gått ca 2000 miles. Dette er jo ikke logisk i det hele tatt og man har altså klart å presentere en graf som ikke bare er meningsløs, men også beviselig presenterer feilaktig informasjon som beviser at målingne ikke kan taes seriøst. Hvis vi kan anta at de bare har bommet på hva som skal stå på y-aksen og at det egentlig skal stå noe der om antall partikler i olja (lav graf er lite partikler og dermed bra), og at dette har gått gjennom produsentens sensur, la oss da se på seriøsiteten i målingene og om de virker realistiske. Se fortsatt på den nederste linja i nederste graf. Om man tar olje som er dårlig renset og bytter til et bra filter (men ikke oljeskift) og lar olja fra sumpen sirkulere gjennom filteret så vil filteret i starten fange opp mye grums og olja blir stadig reinere (jevn svak tilførsel av grums fra motorslitasje) så filteret vil ta opp stadig mindre grums (at filteret tettes noe så mer går i bypass vil også bidra til at filteret etterhvert ikke er like effektivt. En slik graf vil da naturligvis bli en bratt utforbakke i starten som etterhvert mot høyre flater ut og til slutt vil mengden grums i olja stabilisere seg så grafen blir helt flat (inntil filteret er tett og mengden stiger hvis man går så langt). Men se hvordan grafen er, den går nedover og så får den en knekk og går etterhvert enda brattere nedover. Dette angir altså at filteret tar opp endel grums fra olja, men etter at det er blitt mindre grums tilgjengelig å fjerne og filteret har blitt litt tettere så vil filteret plutselig ta opp enda mer grums enn før pr miles. Dette er jo ikek realistisk i det hele tatt. Her har de enten veldig unøyaktige målemetoder som gjør at man ikke kan stole på resultatet eller så har de endret driftsbetingelsene mye underveis i testen for å få bet mulig resultater, og da er testen heller ikek til å stole på. Så konklusjonen er at disse grafene som skal vise at bypass filteret de selger er bra er jo bare juks og bedrag. Og hvis man må tukle med undersøkelser for å få et god resultat og dette er helt urealistiske data, kan man da stole på seriøsiteten til firmaet som selger disse og lager beviser for at det de selger er bra? Hvis hele salgsargumentet er en graf som viser urealistiske testdata (på en graf med feil benevning på minst en akse) så ville ikke jeg kjøpt noe slikt og gamblet med smøringa til motoren min på den måten. Men selv har jeg 2-taktere og har dermed ikke motorolje. Men det hadde jo vært enklere med 4-takter og oljeskift en gang eller to pr år enn å fylle på 15 liter 2-takt olje hvert år fordelt på passe små oppmålte doser som tilsettes bensinen etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 11.November.2021 Del på Facebook Svart 11.November.2021 Martine29 skrev 26 minutter siden: Du snakker om rare folk og her er en annen "skrue". Han har en Sandvik 24 med en Nissan 2.2 heimemarinisert. Han har en nyoverhalt vp21 stående. For ca 5 år siden ville han teste hvor lenge motoren i båten ville gå uten å bytte oljefilter. Brukes hele året ca 200 timer og pr idag starter og går motoren uten et feilslag. Så kanskje er vi båteiere nevrotisk opptatt av å skifte filter årlig etter 20 timers bruk... Men "fritt land" er det noen som sier. Kun ment som en digresjon. Det var også for noen år siden en artikkel om en MC-mann som kjøpte seg en ny Yaris (litt spesiell kombinasjon) og ville finne ut hvor lenge den kunne gå uten oljeskift. Den gikk visst 300.000 km uten oljeskift. Husker ikek om den da stoppet eller om det var at han da åpnet opp motoren for se hvor mye den var slitt. Men konklusjonen var hvertfall at det gikk greit å kjøre lenge uten å bytte olje og filter. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.November.2021 Del på Facebook Svart 11.November.2021 Bårdp skrev for 7 timer siden: Da har du misforstått opplegget. Kan jo nevne at de aller fleste større båtmotorer har en eller annen form for finfiltreg av smøreoljen. Det kan være Cellulose filter, Smøreoljeseparatorer, Olje sentrifuger også videre. En vil jo med slikt system ivareta smøreoljen bedre og den vil beholde sine egenskaper lengre. Mulig det er forskjellig fra produsent til produsent. Det jeg leser i verkstedhåndboken for store Volvo motorer (12-13 liter), er at "by pass" filteret skal filtrere oljen om hovedfilterene blir tette. Eller "clogged" som det står. Det betyr naturligvis ikke at alle motorerer slik. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bårdp Svart 11.November.2021 Del på Facebook Svart 11.November.2021 Tror du må lese lit til. De har en ventil som slipper oljen forbi oljefiltret om det går tett og det blir noe annet. På 16 litringen som jeg hadde to av var det i tillegg finfiltrering på samme måte som på D4 og D6. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November.2021 Del på Facebook Svart 11.November.2021 Det samme på den prehistoriske V8'ern til Hulda. Der sitter det en ventil som slipper oljen forbi filteret om trykket over filteret blir for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.November.2021 Del på Facebook Svart 11.November.2021 19 fot skrev for 3 timer siden: Betyr dette da rett og slett at et bypass filter er et filter hvor ordet bypass bare har blitt med uten at dette filteret har noe med bypass å gjøre i det hele tatt? Og hva er da egentlig forskjellen på et bypass filter og et vanlig filter? Er det rett og slett at et det som kalles bypass filter er det vi andre kaller finfilter som altså har litt mindre åpninger slik at det tar ut mindre partikler (og dermed får redusert kapasitet og i tillegg går fortere tett så oljen går ufiltrert i bypass, derav navnet bypass filter)? Og hvis bypass ilter rertt og slett betyr finfilter, er du da sikker på at dette vil gi noen fordeler? Dette er muligens enklere å forstå om man hadde valgt å kalle hovedfilteret for et fullflow-filter. Bypassfilteret som enkelte kaller dette filtrerer oftest en mindre del av smøroljemengden og kan ha finere masketetthet. Er ofte erstattet med sentrifugalfiltere på litt større motorer. Tenker det meste av dette blir overkill på en motor brukt til fritidsbruk med årlige oljeskift. Er det montert fra fabrikken så er det jo helt greit men de selger jo også motorene til profesjonelt bruk der det erverves langt flere gangtimer pr. år. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 11.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2021 På norsk heter bypass filtrering sidestrømsfiltrering. Kanskje lettere å forstå. Det har ikke noe med det originale filteret å gjøre. Det originale filteret som sitter på motorer er fullflow filter med bypass ventil som åpner dersom filteret blir fullt. Dette filteret filtrerer partikler ned til 30-40 mikron. Mindre partikler går igjennom. Her er et bilde av et sentrifugal filter som er åpnet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November.2021 Del på Facebook Svart 11.November.2021 Jeg begynner å bli gammel. Hadde noe presentert 'sidestrømsfilter' for meg, ville jeg måtte be om nærmere forklaring. Blir som da jeg skulle hjelpe mine barn da de gikk på ungdomsskolen og skulle lære data, og alle fagbegreper var fornorsket. PC var blitt til PD osv. Forøvrig er alle mine oljefiltre fulle hele tiden. Det er kun overtrykk som åpner for bypass. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 11.November.2021 Del på Facebook Svart 11.November.2021 Dette er vel det nærmeste vi kan kalle overtrykk om dagen etter som årene går. Og Hulda har vel fått noen timer med seiling og motor dette året også håper jeg. Litt tidlig å leve på gamle minner ennå.... Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 12.November.2021 Del på Facebook Svart 12.November.2021 "Oil filter delete " neste....? Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 12.November.2021 Del på Facebook Svart 12.November.2021 @Swingswong Er jo morsomt å pleie motoren. Jeg selv sitter å trålet nettet på godis for å ta vare på motor i bil eller båt. Etter å ha lest ditt innlegg så skjønner jeg at du er opptatt av at det er viktig å få filtrert bort avleiringer og metal spon før olje går i retur på nytt loop. Min mening er at så lenge oljefilter og olje på motor blir byttet hver 100 time eller 1 gang hver sesong har du en motor som slitasjemessig holder helt fine fabrikk toleranser i 40+ år. Og selv etter det er maskinen helt på stell. Pass heller på at eksosmanifolder blir byttet før det tæres/ruster hull i de. Manifolder holder ca 5-8 år avhengig av om de blir fyllt med frostvæske eller bare blir tappet ned ved vinterlagring. Eksos kne/riser holder noe mindre. Igjen så er min mening at alt som kan helles/tilføres oljer idag er helt unødvendig og det eneste de addetivene gjør som er helt sikkert, er å tappe lommeboken😉 Cmb Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2021 Jeg har laget et system som ferskvannskjører motor etter hver tur. Det bidrar nok til mindre korrosjon og groe 😉 Her skal alt teknisk ha det best mulig. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 12.November.2021 Del på Facebook Svart 12.November.2021 Swingswong skrev 52 minutter siden: Jeg har laget et system som ferskvannskjører motor etter hver tur. Det bidrar nok til mindre korrosjon og groe 😉 Her skal alt teknisk ha det best mulig. 😀😀 Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 13.November.2021 Del på Facebook Svart 13.November.2021 Men strengt tatt, er det virkelig nødvendig å ferskvannskjøre motor etter hver tur utpå da. Men selvsagt helt ok med slike rutiner men... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2021 Del på Facebook Svart 13.November.2021 Martine29 skrev 20 minutter siden: Men strengt tatt, er det virkelig nødvendig å ferskvannskjøre motor etter hver tur utpå da. Men selvsagt helt ok med slike rutiner men... Nei, det er det nødvendigvis ikke. Hulda har anoder av sink i sjøvannskretsen. Disse vil kunne passivere l ferskvann. Bare for å ta den detaljen. Det å gjøre ting i beste mening vil ofte ha null effekt, noen ganger skadelig effekt. Om man ikke er spesialist, følg instruksjonsboken. Utrolig hvor bra det ofte går, om man følger instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 13.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2021 Det står i manualen til motoren min at den skal ferskvannskjøres etter bruk i saltvann 😉 Den har også zinkanoder i sjøvannskretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2021 Del på Facebook Svart 13.November.2021 Ikke vet jeg vilken motor du har, for det oppgir du ikke. Hulda kan regnes som spesialist innen våtkorrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 13.November.2021 Del på Facebook Svart 13.November.2021 Hej Jag har en magnet på oljefiltret, den samlar upp det allra minsta metallstoftet i oljan. Enkelt att montera och vara en evighet. Jag har sågat itu ett oljefilter och det ser ut som på bilden. Magnet till oljefilter Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 13.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2021 Joda. Jeg skiver at det er en Mercruiser. Det er en 4,2l QSD350. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.November.2021 Del på Facebook Svart 13.November.2021 Glad jeg ikke har en slik motor som må ferskvannskjøres etter vær tur. Da hadde jeg virkelig hatt et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2021 Del på Facebook Svart 13.November.2021 (redigert) Da burde du virkelig spørre produsenten om motoren i det heletatt er beregnet for sjøvann. Kanskje er den designet for Lakene i USA, og burde hatt anoder i alu. Sink er det dårligste valget. Jeg hadde også hatt et problem. Til uken forsvinner vannet fra brygga. Kommer tilbake i april 2022. Mener bestemt at Huldas motor har magnet i bunnpannen. Redigert 13.November.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.