Jump to content

Bypass oljefilter


Swingswong

Recommended Posts

I likhet  med en annen så skjønner jeg ikke hva som er hensikten med et ekstra filter.

 

Hvis olja har gått gjennom et filter så er den jo ganske rein, og blir ikek mye reinere av å gå gjennom enda et filter hvis det ikke er snakk om grovfilter som blir etterfulgt av et finfilter.

 

Er det  neon grunn til å tro at du kan få til dette bedre enn motorprodusentens ingeniører som har jobbet noen år med å utvikle motoren din med riktige spesifikasjoner tilpasset resten av komponentene? Man begynner jo å tenke på 18 år gamle rånere som kapper fjærer fordi de mener de vet bedre enn Volvo / BMW sine ingeniører hvordan man får godt  veigrep.

 

Men husk at bypassventilen vil slippe olja forbi filteret når trykket er større enn vanlig motstand i filteret, men mindre enn hva oljepumpa og pakninger og rør osv tåler.

 

Om du har to filtre i serie vil du omtrent doble filtermotstanden, som faktsk kan føre til at olja selv med reine filtre går ufltrert i bypass sånn at du faktisk istedenfor filtrert olje (gjennom et filter slik produsentens ingeniører har laget det) får ufiltrert olje fordi det blir for tungt å sende det gjennom dine too reine filtre som ikke får samlet opp dritten du har i olja.

 

Eller er opplegget du planlegger egentlig ikke seriekobling, men at du skal filtrere olja som går bypass forbi det opprinnelige oljefilteret (da vil riktignok seriekobling være et litt feil navn)? Isåfall kan du jo risikere at du faktisk mister bypassfunksjonen når du trenger den. For la oss anta at du får mye grums i olja, den tetter et filter og olja går i bypass og tetter bypassfilteret, og så bygger du opp et stadig høyere trykk i oljepumpe og rør og pakninger inntil noe gir etter og svikter og olja enten spruter ut i motorrommet (og ingen smøring til motor), eller oljepumpa havarerer (og ingen smøring til motor). Ville det ikke da vørt bedre å smøre med ufiltrert olje enn å ikke smøre i det hele tatt? Det er jo nettopp derfor man har bypass ved oljefilter. Så går det jo an å ha bypass på bypass igjen, men da med et enda høyere trykk osv, men blir ikek det  hovedsakelig å komplisere alt?

 

Det skal vel ved normalt vedlikehold ikke være behov for bypass, da filteret skal ta unna det som trengs, så da ville jeg heller satset på normalt vedlikehold inkludert bytte av filter enn å sette inn noe annet enn produsenten har laget som kanskje også har noen svakheter (feks at rør sprekker så olja går i motorrommet istedenfor å smøre motoren). Bypass er nok ment for å berge dem som dropper nødvendig vedlikehold eller rett  og slett har vært uheldige og fått mye rart i olja.

 

Jeg ville nok helt klart (ved evt uheldige omstendigheter) foretrukket ufiltrert olje fremfor ingen olje. Og jeg ville ment det var liten hensikt å filtrere filtrert olje enda en gang.

 

Men du kan jo høre med en Volvo-mekaniker om han mener det er å anbefale å tukle til med uoriginale filterløsninger som antakelig også betyr at du må bruke helt andre filter enn de som er laget for  denne motoren. Jeg tror jeg vet hva han vil svare.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at dersom du forholder deg til det olje- og filterskiftregimet som er angitt av produsenten (ofte 100 timer/en gang pr år, det som kommer først), så vil det være en enklere og betydelig tryggere løsning enn å tukle med oljetrykk, filtermotstand og uspesifiserte filtere.

 

 

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 9 timer siden:

Bypass filter filtrerer mer enn vanlig filter. Mindre motorslitasje.

Det må i såfall være en myte. I en normal motor som ikke er utslitt, så tviler jeg sterkt på at ekstra filtrering vil gi merkbart mindre slitasje. Med mindre du da ikke kjører ekstremt lange intervall på olje og filterskift. 

Link to post
Share on other sites

Dette befinner seg i kategorien oppkonstruert problemstilling. Først og fremst må du ikke finne på å kople deg inn på motorens originale smøresystem. Skal du lage deg et bypassystem så må du gjøre det basert på et eget system som henter fra sumpa, sirkulerer til et filter og tilbake til sumpa. Her er det alt for mye utilsiktet som kan finne sted med egenkonstruerte løsninger.

 

Nå koster ikke en utvidet smøreoljeanalyse mer enn ca. 700 kr hos Invicta så vurder nå heller dette for den olja du har tenkt å bytte etter sesongen før du setter igang med et slikt prosjekt. Og har du av en eller annen grunn mye partikler i olja så er det nok grunn til å heller se på dybdeårsaken til det enn å bare sette på flere filtere.

Link to post
Share on other sites

Bypass filter har ikke noe med det orginale oljefilteret å gjøre, selv om dette filteret har en bypass ventil. 

Et bypass filter filtrerer oljen bedre enn en vanlig oljefilter slik at man får vekk partikler i oljen.

Normalt kan man strekke skiftintervall ved bruk av bypass filter ettersom oljen inneholder mindre partikler. Man må få oljen analysert dersom dette er målet. Det er ikke mitt mål å strekke skiftintervall på oljen. Kun bedre fjerning av partikler.

Et normalt fullflow filter vil filtrere bort partikler større enn 30 mikron.

Et bypass filter vil kunne filtrere mye lengre ned.

 

94CC421B-E22A-4EA1-9FC6-88D239DF86B0.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg kan tenke meg at noe slikt kan ha betydning om du har motor fra Ferrari med volum 2 liter som yter 800 hk v/9000 rpm. Og at installasjonen er godkjent av motorfabrikanten.

 

Prøvde meg på flytting av utilgjengelig oljefilter en gang i tiden "not recommended, warranty will expire". 

 

Men det er din motor. Bare å stole på reklamen.

Link to post
Share on other sites

I allefall D4 og D6.

Jeg har Mercruiser.

Cummins anbefaler bypass selv om det ikke står originalt montert...

 

Det finnes også sentrifugal filter. Det er kanskje en bedre løsning. Noen som har erfaring med det?
Funksjonen på sentrifugal filter er slik:

 

Det påstås at disse filterne tar ut partikler med til 0,5 mikron 

 

Link to post
Share on other sites

D4 og D6 har bypassfilter fordi oljesystemet er tilpasset dette. Setter du dette på din motor så øker du volumet i smøroljesystemet ditt. Dette kan meføre at det tar lenger tid å bygge opp oljetrykker ved kaldstart og risikerer dermed at du får høyere slitasje enn om du holder systemet originalt. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 23 minutter siden:

D4 og D6 har bypassfilter fordi oljesystemet er tilpasset dette. Setter du dette på din motor så øker du volumet i smøroljesystemet ditt. Dette kan meføre at det tar lenger tid å bygge opp oljetrykker ved kaldstart og risikerer dermed at du får høyere slitasje enn om du holder systemet originalt. 

Systemet åpner ikke om trykket er lavt. 

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått er "by pass" filter montert for å sikre filtrering hvis oljen av en eller annen grunn må "by passe" de(t) ordinære filteret. Enten fordi det er tett, eller om oljen er kald og for tykk.

Det er ikke montert for å rense oljen bedre.

 

Jeg tør påstå at spesielt båtmotorer dør av heeelt andre årsaker enn at man ikke monterer flere filtere enn hva som står der originalt.

 

Bortsett fra det, er det bare å sette igang å montere enda en ting som skal ettersees og kan gå istykker.

Jeg håper du er like nøye med dieseltilførselen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 16 minutter siden:

Etter hva jeg har forstått er "by pass" filter montert for å sikre filtrering hvis oljen av en eller annen grunn må "by passe" de(t) ordinære filteret. Enten fordi det er tett, eller om oljen er kald og for tykk.

Det er ikke montert for å rense oljen bedre.

Da har du misforstått opplegget.

 

Kan jo nevne at de aller fleste større båtmotorer har en eller annen form for finfiltreg av smøreoljen. Det kan være Cellulose filter, Smøreoljeseparatorer, Olje sentrifuger også videre.

En vil jo med slikt system ivareta smøreoljen bedre og den vil beholde sine egenskaper lengre.

Link to post
Share on other sites

Hehe. Faktisk så har jeg nettopp montert filter og pumpe for polering av diesel, men det var ikke montert originalt….
Jeg synes noen av svarene er litt rare, men vi er alle forskjellig. 
Det som er fint med forum er jo at man får tilbakemelding på hva man tenker kan være lurt. Så får man ta en ny vurdering etter innspill fra medlemmene. 
 

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 14 timer siden:

Bypass filter har ikke noe med det orginale oljefilteret å gjøre, selv om dette filteret har en bypass ventil. 

Et bypass filter filtrerer oljen bedre enn en vanlig oljefilter slik at man får vekk partikler i oljen.

Normalt kan man strekke skiftintervall ved bruk av bypass filter ettersom oljen inneholder mindre partikler. Man må få oljen analysert dersom dette er målet. Det er ikke mitt mål å strekke skiftintervall på oljen. Kun bedre fjerning av partikler.

Et normalt fullflow filter vil filtrere bort partikler større enn 30 mikron.

Et bypass filter vil kunne filtrere mye lengre ned.

Betyr dette da rett og slett at et bypass filter er et filter hvor ordet bypass bare har blitt med uten at dette filteret har noe med bypass å gjøre i det hele tatt?

 

Og hva er da egentlig forskjellen på et bypass filter og et vanlig filter? Er det rett og slett at et det som kalles bypass filter er det vi andre kaller finfilter som altså har litt mindre åpninger slik at det tar ut mindre partikler (og dermed får redusert kapasitet og i tillegg går fortere tett så oljen går ufiltrert i bypass, derav navnet bypass filter)?

 

Og hvis bypass ilter rertt og slett betyr finfilter, er du da sikker på at dette vil gi noen fordeler?

 

Det kan jo høres fint ut å filtrere bort mye mer av de små partiklene, men kan det ikke hende at de er så små at de ikke gjør noen merkbar skade? Og jo mer man skal la stoppe opp i en filterflate, jo mer vil den hindre væskestrømmen gjennom filterflata så kapasiteten til filteret blir mindre. Og kapsiteten er jo allerede i utgangspunktet (ved nytt filter) lavere på et filter som skal filtrere veldig fint enn på et som bare skal ta ut de grove partiklene.

 

Jeg har selv pumpet ut flere titalls tonn med sand fra et lite kar på ca 4-5 kubikkmeter hvor det stadig kom inn ny sand (både sandkorn som er et problem og tetter til og mindre partikler som ikke gjør noe). Sanda ble pumpet i sekker som også fungerte som et filter (flere kvadratmeter med filterflate, sekkene rommet et tonn tørr sand, og ble ofte fylt med litt mer sand pluss vann siden den var våt) og vannet rant tilbake i karet. Sekker med grove vegger (sammenlignes med grovfilter) fungerte bra og samlet effektivt opp sanden og lot de uproblematiske småpartiklene renne gjennom og alt fungerte bra. Men med sekker med bittesmå åpninger så ble sirkulasjonen dårligere (og den sirkulasjonen som var bl fort nesten helt tettet igjen av små partikler) og vannet rant ufiltrert over kanten og tilbake i karet sammen med mye av sanden jeg skulle fylle i sekken. Dette synes jeg var et tydelig eksempel på at finfiltrering gir en dårligere filtrering av den som er viktig å få fjernet, og sånt kan vel også lett skje i en motor.

 

Og hva om du faktisk filtrerer bort ting fra olja som har en viktig funksjon? Jeg har sett på en sprayboks med smøremiddel fra Biltema (enten silikon eller PTTF eller lignende 4-bokstavers forkortelse) at det står at den inneholder bittesmå kuler som legger seg mellom flatene så det blir som et kulelager og gir lav friksjon. Hva om også olja har slike "små kuler" for å minske friksjonen og du filtrerer bort disse kulene så de ikke får annen funksjon enn å bidra til å tette filteret?

 

For en motorprodusent så er det ikke om å gjøre å finne det filtere som filtrerer bort de minste partiklene, men det filteret som filtrerer bort de partiklene som gjør skade og samtidig sørger for en god oljeflyt så man får smurt motoren godt. Det er bedre å smøre mye mye olje av god nok kvalitet enn å smøre med altfor lite olje som er øritegrann renere for noen partikler som ikke har nevneverdig betydning.

Link to post
Share on other sites

Du snakker om rare folk og her er en annen "skrue". Han har en Sandvik 24 med en Nissan 2.2 heimemarinisert. Han har en nyoverhalt vp21 stående. For ca 5 år siden ville han teste hvor lenge motoren i båten ville gå uten å bytte oljefilter. Brukes hele året ca 200 timer og pr idag starter og går motoren uten et feilslag. Så kanskje er vi båteiere nevrotisk opptatt av å skifte filter årlig etter 20 timers bruk... Men "fritt land" er det noen som sier. Kun ment som en digresjon. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...