Jump to content

madsemannen

Recommended Posts

Hei. Jeg har nylig gått til innkjøp av en maxi 84. Mine seilbåt kunnskaper er relativt dårlige, men etter en del søk på svakheter var det dette med kjølen. Forstod det slik at vann kan komme inn mellom skrog og kjøl, som får kjøleboltene til å ruste. Har ganske mye rust i sprekken mellom kjøl og skrog, og leste meg derfor frem til at jeg burde sjekke kjøleboltene. Åpnet gulvet i maxien og fant der ingen bolter, men ganske mye vann. Så mine spørsmål til dere som kan mer båt enn meg er som følger:
1. Hvordan syntes dere kjølen min ser ut? Noe å være bekymret for?
2. Er kjølboltene de som bordet sitter fast i? Finner ikke noen andre bolter.
3. Dette vannet som ligger under gulvet? Er dette fra en lekkasje i kjølen eller er dette et resultat av vann som har kommet seg inn i båten på andre måter?

 

Har lest på nettet disse skrekk historiene om at kjølen detter av og båten flipper grunnet kjølebolter som er rusta i stykker. Håper noen her inne kan gi meg noen gode svar på om dette er noe som kan leves med, eller om jeg evt må heve kjøp. Legger ved bilder.

250223088_223109399908753_2147239271622486103_n.jpg

252363207_341058894454483_6652959845032702511_n.jpg

251617653_1078001163027887_985405470177725006_n.jpg

253061360_901849450704206_7261714696854834949_n.jpg

254638380_4569468723096307_6360247138957457289_n.jpg

252605362_897836214432186_6796567369332348952_n.jpg

Redigert av madsemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

madsemannen skrev 20 minutter siden:

1. Hvordan syntes dere kjølen min ser ut? Noe å være bekymret for?

 

En jernkjøl vil se slik ut etter en tid i saltvann, og må jevnlig stelles med for å se fin ut. Din ser ehlt normal ut. Men jeg anbefaler å bruke litt tid på å fjerne rusten før du smører på epoxyprimer og deretter nytt bunnstoff. Gjøres dette skikkelig med én gang er det ikke mye arbeid hver gang du tar den opp.

 

madsemannen skrev 20 minutter siden:

2. Er kjølboltene de som bordet sitter fast i? Finner ikke noen andre bolter.

 

Nei, bordet sitter nok med sine egne bolter. På bildet av kjølen din er det to rustne bolter på den tverrbalken i kjølen, rett ved den borterste bordstolpen. Det ser ut som kjølbolter. Og du har nok noen flere liknende bolter langs kjølen din. På andre bilder av Maxi 84 ser det ut som om kjølen er boltet gjennom de tvergående avstiverne, ikke bare gjennom dørken.

Rettelse: På det siste bildet ser det jammen ut som om bordet er festet med kjølboltene i den tverrbalken. Såfremt det ikke er andre bolter i nærheten. Så kan det se ut som det er en bolt under slangen helt i bakkant av kjølen. Der er nok en i framkant også.

 

madsemannen skrev 20 minutter siden:

3. Dette vannet som ligger under gulvet? Er dette fra en lekkasje i kjølen eller er dette et resultat av vann som har kommet seg inn i båten på andre måter?

 

Hvis vannet er salt, kommer det gjennom en lekkasje i skroget ett eller annet sted, for eksempel langs kjølboltene, eller en utett gjennomføring ett eller annet sted. Er det ferskt, kommer det ovenfra. Mulighetene er mange.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med tidligere svar her. Dette ser helt normalt ut på en eldre båt.

 

Jeg har hatt både Maxi 77, å Maxi 95. Har aldri hørt om at det er ett problem at dem mister kjølen. Følg oppskriften med skikkelig rens å epoxiprimer. Personlig så ville jeg å lagt sika eller tec7 i overgang mellom skrog å kjøl.

 

Heving av kjøp kan du foresten slå fra deg helt. En selger har en opplysnings plikt, å en kjøper undersøkelses plikt. Kjølbolter på innsiden av skroget er lett å komme til å påberope seg svakheter, i etterkant blir tynt.

 

Men ser som sagt ikke noe unormalt på dem bilder du har lastet opp.

Link to post
Share on other sites

Heving av kjøp er kun aktuelt da selger er en venn som ikke var klar over at det var så mye rust på kjølen der og sa at han kunne føre penger tilbake hvis jeg ville det. 

Men fra bildene så ser ting normalt ut og ikke noe farlig? Ville bare ha noen som kan seilbåt sin mening om akkurat dette. 
 

Link to post
Share on other sites

Rusten på kjølen er ikke et problem. Jeg liker dog ikke at kjølen ser ut til å sitte litt skjevt på skroget forut. Det har jeg sett flere ganger og har vært forbundet med grunnstøtings-skader. Det er også litt spor av 'gråtende kjøl'-fenomen forut på kjølen, ser ut til at det har rent ned vann her etter at båten ble tatt på land. Er også ganske mye rustprodukt rundt de aktre kjølboltene, er det skiver her som ikke er rustfrie?

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Bor i en maxi 84 så dette skal jeg kunne svare på. 

Ja, de 2 boltene som bordet sin sokkel på er 2 av kjølboltene dine. Det er 2 til foran der med veggen, og 1 stk helt bak. Totalt 5 stk. 

Kjølen ser grei ut, viktig som de over skriver med jevnlig vedlikehold her. Din ser ut som den har blitt neglisjert noen sesonger, men langt ifra uvanlig eller noe annet enn litt jobb så er den tipp topp igjen. 

Vann i kjølen kan komme av flere grunner, som en over skriver kan det lekke inn kjølbolter. Du kan smake såvidt på vannet og finne ut om det er ferskt eller salt vann. Om kjølbolter skulle lekke, så er det som oftest den bakerste som svetter litt. 
Holder en knapp på at vannet i ditt tilfelle er ferskvann. 
(kjølboltene ligger under de svarte "hettene" du ser, bare å trekke de av med en tang eller lignende) 



Det må nevnes at alt vann som kommer inn i luker ute bak ender opp i kjølen under gulvet ditt pga dreneringen. Det drenerer først inn i motorrom bak motoren, så videre derfra gjennom 2 kanaler til det ender opp i kjølen. Samme gjelder drenering fra kjøleboks, den går ut bak motor med eksospotten, slik som alt fra f eks benker ute, så ender det opp i kjølen. Det er derfor det ligger en slange ned under gulvet du kan lense ut med.
Kan være lurt ta en ståltråd og stake opp dreneringshullene. Det er ett bak eksospotten ut i akter benk, så ett på hver side foran eksospotten som begge drenerer ned i kjøl. Drenering på kjøleboks er ofte koblet rett i ett av dem. 

Smak på vannet, jeg vedder hatten min på at det er ferskvann, og mest sannsynligvis kommer det fra luker ute i cockpit, som har en tendens til å lekke inn litt ved hengsler om de har litt slark. Du kan se ned i bunnen på benk helt akter, der bruker det samle seg en liter eller to med vann om drenering er ok, ligger det mer enn det så er dreneringshullet nederst tett og det renner inn der som eksosslangen går. Du staker det fint om med litt ståltråd. 
Gulvet i oppbevaringsrommet bak motor kan fjernes om du tar ut 2-3-4 skruer, så kan du lette dette opp og kommer veldig fint til og ser alle dreneringshullene jeg nevner :)

Absolutt ingenting unormalt med noe av det du beskriver, det er gode båter som er veldig bra satt sammen og tåler en trøkk. 

Hold ett øye med lekkasje rundt vinduer, det er ganske vanlig men fikses lett med ny butyltape og litt tec7 og rengjøring. Rekkestøtter kan også lekke litt, igjen, fikses enkelt og billig med demontering, rengjøring og ny butyltape på bolter. 

Gratulerer med fin båt, bare å spørre om du lurer på noe, er ikke mye på en maxi jeg ikke har hatt fra hverandre og fått sammen igjen :) 

Har aldri hørt om en maxi som har mistet kjølen, så det er ikke noe du skal bruke energi på å tenke på. Båten tåler mye mer enn deg, så den situasjonen tror jeg aldri du kommer i. 

Ta gjerne en titt på hvordan min så ut etter 6 år liggende forlatt når jeg overtok: 

Brukte 4-5 dager på alt uten å ha gjort det før, så dette får du til å bli godt som nytt :)
 

Gratulerer med ny båt, og velkommen i klubben. Meld deg gjerne inn i maxi 84 gruppen på facebook, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan med å få en brukbar båt ut av det igjen. 

 

 

TaskeLadden 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 4 timer siden:

Hei!

 

Bor i en maxi 84 så dette skal jeg kunne svare på. 

Ja, de 2 boltene som bordet sin sokkel på er 2 av kjølboltene dine. Det er 2 til foran der med veggen, og 1 stk helt bak. Totalt 5 stk. 

Kjølen ser grei ut, viktig som de over skriver med jevnlig vedlikehold her. Din ser ut som den har blitt neglisjert noen sesonger, men langt ifra uvanlig eller noe annet enn litt jobb så er den tipp topp igjen. 

Vann i kjølen kan komme av flere grunner, som en over skriver kan det lekke inn kjølbolter. Du kan smake såvidt på vannet og finne ut om det er ferskt eller salt vann. Om kjølbolter skulle lekke, så er det som oftest den bakerste som svetter litt. 
Holder en knapp på at vannet i ditt tilfelle er ferskvann. 
(kjølboltene ligger under de svarte "hettene" du ser, bare å trekke de av med en tang eller lignende) 



Det må nevnes at alt vann som kommer inn i luker ute bak ender opp i kjølen under gulvet ditt pga dreneringen. Det drenerer først inn i motorrom bak motoren, så videre derfra gjennom 2 kanaler til det ender opp i kjølen. Samme gjelder drenering fra kjøleboks, den går ut bak motor med eksospotten, slik som alt fra f eks benker ute, så ender det opp i kjølen. Det er derfor det ligger en slange ned under gulvet du kan lense ut med.
Kan være lurt ta en ståltråd og stake opp dreneringshullene. Det er ett bak eksospotten ut i akter benk, så ett på hver side foran eksospotten som begge drenerer ned i kjøl. Drenering på kjøleboks er ofte koblet rett i ett av dem. 

Smak på vannet, jeg vedder hatten min på at det er ferskvann, og mest sannsynligvis kommer det fra luker ute i cockpit, som har en tendens til å lekke inn litt ved hengsler om de har litt slark. Du kan se ned i bunnen på benk helt akter, der bruker det samle seg en liter eller to med vann om drenering er ok, ligger det mer enn det så er dreneringshullet nederst tett og det renner inn der som eksosslangen går. Du staker det fint om med litt ståltråd. 
Gulvet i oppbevaringsrommet bak motor kan fjernes om du tar ut 2-3-4 skruer, så kan du lette dette opp og kommer veldig fint til og ser alle dreneringshullene jeg nevner :)

Absolutt ingenting unormalt med noe av det du beskriver, det er gode båter som er veldig bra satt sammen og tåler en trøkk. 

Hold ett øye med lekkasje rundt vinduer, det er ganske vanlig men fikses lett med ny butyltape og litt tec7 og rengjøring. Rekkestøtter kan også lekke litt, igjen, fikses enkelt og billig med demontering, rengjøring og ny butyltape på bolter. 

Gratulerer med fin båt, bare å spørre om du lurer på noe, er ikke mye på en maxi jeg ikke har hatt fra hverandre og fått sammen igjen :) 

Har aldri hørt om en maxi som har mistet kjølen, så det er ikke noe du skal bruke energi på å tenke på. Båten tåler mye mer enn deg, så den situasjonen tror jeg aldri du kommer i. 

Ta gjerne en titt på hvordan min så ut etter 6 år liggende forlatt når jeg overtok: 

Brukte 4-5 dager på alt uten å ha gjort det før, så dette får du til å bli godt som nytt :)
 

Gratulerer med ny båt, og velkommen i klubben. Meld deg gjerne inn i maxi 84 gruppen på facebook, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan med å få en brukbar båt ut av det igjen. 

 

 

TaskeLadden 


Tusen takk for et godt svar. Der du mener det er normalt at det ligger 1-2 liter vann er det samme sted som jeg har tatt bilde av der under bordet? Skal gå over alt av dreneringshull. Har nok en lekkasje fra vindu(er). Renner litt inn når det pøsregner. 
Finner ikke noe maxi 84 gruppe på Facebook, bare den gruppen som heter norsk maxiklubb. Kanskje den du mener? Hvis ikke kanskje du kan legge med en link til siden du mener. Svarene du ga meg var akkurat det jeg lette etter. Vårpussen skal bestå av en god del fiksing av denne rustne kjølen + bunnstoff. Er det noe spesielle midler du ville ha anbefalt? Skal også se over sinkanoder, bytte olje på både motor og drev + filter. Noe mere du ville anbefalt som en del av vårservice? Tidligere eier var sløv med servicen så må gå litt over. Sitter en nyere mitsubishi motor fra 2011, og Volvo penta drev i båten. 

Link to post
Share on other sites

Dette er kjølsvinn og mange seilbåter har det og det er ikke krise om det kommer vann der. Noen seilbåter har gjennomgående mast som kan slippe litt vann gjennom, kondens og sjøsprøyt og vann inn luke ved barske seilaser.

 

Det er heller ikke fullstendig krise om det komme vann inn med boltene. Men tenker det da er på tide å legge inn kjøl-dropp inn i vedlikeholdsplanen. Kjølen må ned av og til. Kanskje hvert 15. år. Om man tar den helt av og leverer til blåsing / industrimaling eller man gjør det hallveis selv er opp til eier. Rust på kjøl er ikke krise. Ved kjøldrop sliper man kanskje båten ned også og legger på epoxy. Alt dette kan koste mye mer enn det du betalte for båten. Thats sail-life 🙂. Derfor er det lurt å legge ned 10000 ekstra for en godt vedlikeholdt båt. 

 

Boltene hadde ikke bekymret meg. Men du bør sjekke at kjøl står fast. Rikke sideveis mens den henger i kran. 

 

Bytte / sjekke bolter og fuge på nytt mellom kjøl og båt ved kjøldrop. 

Redigert av Luske_Ludvig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...