Jump to content

Lading av batterier og nødsammenkobling


Swingswong

Recommended Posts

Mitt oppsett er tenkt som følger:

Startbatteri

Lifepo4 til forbruk

Spiralcelle til vinsj og thruster 

 

En landstrømslader på 120A lader til forbruk som også lader med 1A til stort. 

 

En 30A DCDC fra start til forbruk

En 18A DCDC fra start til thruster og vinsj.

Disse to er aktive når motor går og deaktiveres når motor stopper. (Pga kun 1A lader til stort).

 

En 1-2 bryter som velger tilførsel til begge DCDC, enten fra start eller fra forbruk. 

 

En 1-2 bryter som velger lading til forbruk eller start. 30A. 

 

En 1-2 bryter som velger lading til forbruk eller thruster og vinsj. 18A. 

 

Skulle jeg få problemer med startbatteriet kan jeg manuelt lade det. Samme med vinsj og thruster, samt også øke lading til forbruk til 48A. 

 

Dere som har vært kapteiner en stund. Vil det være nødvendig med eget relé for nødsammenkobling av enten forbruk eller spiralcelle til start, eller er det nok med en 30A DCDC?

 

Andre innspill på oppsett er velkomment :)

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påberope meg å ha vært kaptein så veldig lenge, men min umiddelbare reaksjon på dette er at det virker unødvendig komplisert. Tre stk 1-2 brytere som sjalter lading hit eller dit fra her eller der kan fort bli krøll.

 

Hvorfor ikke droppe eget batteri til vinsj og thruster, og heller putte inn et ekstra startbatteri som du parallelkobler med det andre startbatteriet? Da slipper du unna med en DCDC mellom startbank og forbruksbank, så kan du lade startbanken på landstrøm og forbruksbanken får samtidig lading gjennom DCDC. 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

Laderen til forbruk er på 120A for å kunne fylle batteriene raskt. DCDC laderen vil bruke 12 timer på det.

Jeg har et eget batteri som sitter fremme ved thrusteren. Jeg vurderte i starten å koble de sammen. Spiralceller skal ha en litt annen ladekurve enn AMG som er start. Dynamoen klarer aldri å lade det helt opp noe som reduserer levetiden. Derfor egen DCDC til det også. I tillegg har batteriet sitter i baugen en egen av/på bryter. Jeg ønsker at når jeg skrur av strømmen bak så skal den være av. Kunne jo brukt en fjernstyrt hovedbryter, men de er veldig dyre.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange Ah har LiFePo4-batteriet ditt da? Ut fra det du skriver bør det ligge rundt 360Ah. Ja, DCDC-laderen vil da bruke 12 timer på å lade det opp, om det er helt tomt. Jeg tenker ikke på AGM-batterier som startbatteri (VP fraråder det på min motor), så det kan jo være et alternativ å bytte start- og thrusterbatteri til vanlig blysyre.

 

Jeg sier ikke at løsningen du skisserer ikke vil fungere, for all del. Men med tre ulike batterityper i same opplegg kan det fort bli krøll.

Link to post
Share on other sites

Med alle de batterivelgerbryterne tror jeg ikke du kan forvente at andre vil forstå noe av opplegget ombord. Selv du som har planlagt anlegget kan få problemer i en stresset situaasjon.

 

Jeg ville heller gått for en hovedbryter for hver bank, og evt en for sammenkopling der det er mest sannsynlig at den vil bli brukt. 

Link to post
Share on other sites

I dag er det en hovedbryter for hver bank. Det vil det fortsatt være.

Når DCDC laderene blir varme synker effekten. 30A laderen er etter en time nede i 24-25A og over 60 grader selv om det er under 20 grader der de er montert.

Jeg monterer nå en 140mm vifte på baksiden av hver av DCDC laderne for å øke effekten og senke temperaturen. 

Batterivelgerne er kun ment brukt om det skulle skje noe spesielt. I utgangspunktet skal motoren klare å lade start og thruster batteri tilfredstillende. Lifepo4 blir 400A. Egentlig trenger jeg ikke så mye, men setter inn en 3000VA inverter og den trenger jo mye ampere under drift...

Jeg tror jeg monterer et nødstartsrele i tillegg som sammenkobler thruster og start. Det hjelper lite å lade start med 30A om det er et problen med selve batteriet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...