Jump to content

Båten står i et garasjetelt, bør jeg gjøre noe mer før vinteren?


tom Cognac

Recommended Posts

Båten min står i et garasjetelt. Jeg har i hele år lakkert skrog over og under fenderlist (som er tatt av, ny skal settes på), jeg har revet ut skrogkledning og kledning i tak (hvor jeg hadde vannlekkasje), fjernet en del divinylcell herfra - teakkonsollene er pusset og klare for lakkering. Jeg skal nå vaske hele båten innvendig og utvendig for å få vekk støv etter arbeidene jeg har gjort  før vinter og snø (huff..............jeg hater snø!) - så lurer jeg på:

Jeg har sett på tv om folk som restaurerer gamle biler (som ofte står i en garasje eller på en låve) at de legger over et trekk (for å beskytte mot støv tenker jeg), jeg har en hel , tett og fin opplagspressening - kan det være lurt å legge denne over båten min i vinter - har det noen hensikt? Hva er meningene og tankene om det der ute?

1953086865_14-58-31-iteltforfra-frvinter2021.jpg.f2073e75eeaa5723cd2f46c5068bdda2.jpg

 

1616765555_14-59-08-iteltbakfra-frvinter2021.jpg.c3780a6d8736b53bfd58aa48386217ff.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 6 minutter siden:

Lakk et noe drit, hvis du legger for eks ett trekk nedpå som blir liggende, så er det lett og få lakkpest. Så la den stå i garasjen der uten noe mer, da er det mer enn nok luft rundt båten til at du skader den noe mer enn det du allerede har gjort med lakkering 

 

Jeg har foreløpig bare klargjort (pusset, slipt, fjernet lakk og lim etc) for videre arbeide (oppbygging) som skjer når det blir varmere i været - til våren :wink:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Står man tørt og godt innendørs er det vel greit å legge over er støvtrekk, men hvis den står ute på barmark/jord tenker jeg at luft er bra. Mange som pakker inn bilen i tett pressening og parker den på jord finner ut at mugg og rust har gode kår på innsiden. 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Pass på at teltet ikke klapper sammen av snølast

 

Det er et garasjetelt fra Dancover - innbiller meg at det er ganske solid, men nå står både telt og båt 20 fra stuevinduet mitt så jeg skal nok passe på :smiley: Takker :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 1 time siden:

Står man tørt og godt innendørs er det vel greit å legge over er støvtrekk, men hvis den står ute på barmark/jord tenker jeg at luft er bra. Mange som pakker inn bilen i tett pressening og parker den på jord finner ut at mugg og rust har gode kår på innsiden. 

 

Dette høres fornuftig ut - kanskje jeg lar være å pakke mer inn :smiley: det skader jo ikke om jeg gir båten en omgang med varmt vann og skureklut til våren heller :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er å bruke en avfukter med absorpsjonteknologi i motsetning til kompressor/kjølemiddel-teknologi. De første virker godt ned mot frysepunktet, mens de siste har liten virkning under 5 °C. Det er nettopp nå i november med temperatur rundt 5 grader og tung tåke, at kondens i teltene kan bli plagsom.

De fleste avfukterne som tilbys er av kompressor-typen. Hvis det under 'tekniske spesifikasjoner' står "Kjølemiddel: R134a" eller noe lignende, så er det kompressortypen.

Jeg bruker to Sandstrøm SDH08L15E i teltene (som jeg fikk på Elkjøp for 1800 kr/stk) og en tilsvarende av et annet fabrikat i båten. De gjør like god jobb.

   
Link to post
Share on other sites

Om du skal ha en ekstra presenning ville jeg heller ha hengt den oppunder taket for å lede bort kondensen som danner seg på ytterduken. Til dette kan du bruke en billig lettpresenning. Så holder båten seg tørr og fin i vinter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 8 timer siden:

Om du skal ha en ekstra presenning ville jeg heller ha hengt den oppunder taket for å lede bort kondensen som danner seg på ytterduken. Til dette kan du bruke en billig lettpresenning. Så holder båten seg tørr og fin i vinter. 

 

Også et veldig bra tips - takker. Hadde faktisk vurdert dette selv - jeg har "bøttevis" med grønne, lettarmerte presenninger som det bør være lett å henge opp langs taket i teltet (på innsiden selvfølgelig, langs reisverket) :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...