Jump to content

Blåskjell på tau til bøye


dialafc

Recommended Posts

Ta en diger (veldig tung) sjakkel som du sjakler inn på tauet. Bind et tynt tau i sjakkelen (type 6-7mm teinetau). Slipp sjakkelen ned til bunn, og dra den opp til overflaten fra forskjellige vinkler. Hvis du i tillegg har litt avstand fra bøya når du drar opp sjakkelen, vil du få en horisontal kraft mot moringstauet slik at skjellene skrapes av.

 

Bare en ide, aldri testet det ut. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Ta en diger (veldig tung) sjakkel som du sjakler inn på tauet. Bind et tynt tau i sjakkelen (type 6-7mm teinetau). Slipp sjakkelen ned til bunn, og dra den opp til overflaten fra forskjellige vinkler. Hvis du i tillegg har litt avstand fra bøya når du drar opp sjakkelen, vil du få en horisontal kraft mot moringstauet slik at skjellene skrapes av.

 

Bare en ide, aldri testet det ut. 

Tanken slo meg også, men jeg har heller ikke testet det. Jeg ville uansett forsøkt noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Ta en diger (veldig tung) sjakkel som du sjakler inn på tauet. Bind et tynt tau i sjakkelen (type 6-7mm teinetau). Slipp sjakkelen ned til bunn, og dra den opp til overflaten fra forskjellige vinkler. Hvis du i tillegg har litt avstand fra bøya når du drar opp sjakkelen, vil du få en horisontal kraft mot moringstauet slik at skjellene skrapes av.

 

Bare en ide, aldri testet det ut. 

 

Det virker, Komodo.

Jeg har kjørt denne rutinen flere ganger på høsten på moringstauet til bøya i sundet utenfor hytta på Sørlandet når jeg ikke har hatt med dykkerutstyr nedover. Du bør i tillegg ha et lodd på minst et par kilo på sjakkelen, ellers vil den bare henge seg over den første og beste groklasen i øvre del av tauet på veien ned. Da er det bare å heise tauet en halvmeter opp, slippe, en halvmeter opp igjen og slippe, så renser den vei med vekta nedover.

Ingenting er imidlertid bedre enn en sløv morakniv og dykkerutstyret, da får du sjekket tauet og innfestinger for svakheter samtidig. Mange ville fått sjokk hvis de visste hvordan moringstauet båten henger på egentlig ser ut under vann. 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 40 minutter siden:

Mange ville fått sjokk hvis de visste hvordan moringstauet båten henger på egentlig ser ut under vann. 

Ja, ingen tvil om det! Jeg har sjekket en del moringer i sommer/høst, og med svært varierende tilstand. Det verste eksempelet var en bøye på moring som var akterfeste for en båt, dette var en utleid plass. De hadde stusset på at bøya hadde flyttet seg, så leietageren hadde sluttet å bruke den. De regnet med at båten hadde dratt med seg moringen nærmere land. Da jeg kom ned på kjettingen var den helt avtært, og lå bare bortover bunn. Merkelig at bøya overhode var der. Men jeg fant igjen moringen (diger solid sak) like i nærheten, og fikk sikret bøya med et kraftig tau. 

 

Ellers artig å få bekreftet at ideen med sjakkel fungerer :thumbsup: Et tungt lodd på sjakkelen var jo veldig smart, og da trenger jo heller ikke sjakkelen å være så stor. Heller fordel om den er mindre kanskje, da vil den bli skarpere og skrape bedre. Store sjakler har stor radius, og skraper dårlig. 

Link to post
Share on other sites

dialafc skrev for 10 timer siden:

Nokon med gode råd om korleis dette kan fjernas?

 

Om man har riktig utstyr er dette grei skuring. Har sett disse oppdrettskatsmaranene hekte krana under bøya og løftet rolig opp samtidig som en blåser tauet rent med høytrykkspyleren. Til slutt ligger hele moringen nyvasket på dekk klar for inspeksjon og evnt bytte av sjakler og sånt. Ti minutter senere er jobben gjort og moringen tilbake i sitt rette element. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

På Trossa 56mm  brukte jeg en 70cm 10mm kjetting 6kg lodd som jeg slapp ned med rykk og napp og dro opp fra forskjellige vinkler fungerte  bra. Bytta til 200 l plastfat fylt med skum lar skjella vokse, noen plukker  de etter hvert som de blir store ser det ut som??

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 14.11.2021 at 9.17:

På Trossa 56mm  brukte jeg en 70cm 10mm kjetting 6kg lodd som jeg slapp ned med rykk og napp og dro opp fra forskjellige vinkler fungerte  bra. Bytta til 200 l plastfat fylt med skum lar skjella vokse, noen plukker  de etter hvert som de blir store ser det ut som??

Ærfugl spiser mengder med blåskjell, vet ikke hva du har av fugler i nærheten men. De rensker ihvertfall bra. 

Link to post
Share on other sites

On 11/13/2021 at 11:55 AM, Komodo said:

Ta en diger (veldig tung) sjakkel som du sjakler inn på tauet. Bind et tynt tau i sjakkelen (type 6-7mm teinetau). Slipp sjakkelen ned til bunn, og dra den opp til overflaten fra forskjellige vinkler. Hvis du i tillegg har litt avstand fra bøya når du drar opp sjakkelen, vil du få en horisontal kraft mot moringstauet slik at skjellene skrapes av.

 

Bare en ide, aldri testet det ut. 

Har brukt løkke av mindre tau og dratt langs landtau for å få vekk tang, men små blåskjell tror jeg er vanskelig! en sjakkel tror jeg er for glatt og har for mye friksjon

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

eysteind skrev 20 minutter siden:

Sliter også med mye skjell. Moringen ligger på 20 dybde. Vil skjellene dø om jeg senker tauet til buns på vinterhalvåret?

 

Er der ikke Ærfugl der oppe oss dere..??

 

Vi hadde en flokk på ca et par hundre individer, inne i havnebassenget hos oss for et par mnd. siden ...

Gjorde rent bord på noen dager...

Flytebrygger og særlig uteriggere ligger flere cm høyere i sjøen nå en før...dette skjer hver vinter...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...