Jump to content

Regler/lov om automatisk brannslukking


Swingswong

Recommended Posts

Jeg har søkt, men finner ikke spesielt mye om automatisk brannslukking i fritidsbåt under 15m. Noen steder står det at båter med innenbordsmotor over 120kw skal ha automatisk slukking i motorrom, men er ikke utdypet noe mer enn det. 
Vil det være nok med fastmontert  Bonpet slukkeampull eller det flere krav?

Kreves for eksempel automatisk motorkutt  etc?

Link to post
Share on other sites

Jeg leter fortsatt etter hvor dette står.
Jeg har lest DIRECTIVE 2013/53/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 20 November 2013 on recreational craft and personal watercraft and repealing Directive 94/25/EU, uten å finne noe annet enn at det skal være slukkeutstyr tilpasset faren som kan oppstå. 

 

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32013L0053

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ringt forsikring selskapet ditt...det er tross alt dem du skal krangle med om noe slikt hender..

Selv er jeg på jakt etter ny erstatning for mitt automatiske slukkeanlegg i motorrommet som er basert på Halon..det er som kjent ulovlig..

Den tiden jeg importerte båter fra USA var ce. kravet kunn stenging av dieseltilførsel til motor, uten å åpne motorrommet.. det vil jo stoppe maskinene, men det vil jo ikke skje automatisk, og heller ikke med øyeblikkelig virkning...

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg fant ingen slik henvisning jeg heller. Nå er det så mange kryssreferanser, å gå inn i alt det gidder jeg ikke. Det som interesserte meg, er at Hulda faller inn i gruppen 12- til 24 meter. Dessuten at om båten tåler en heftig solgangsbris på strekket Tistler til Søster, tilfredsstiller båten 'Oceangoing Class A'. Er resten av direktivet like teoretisk bortreist, er det ikke noe jeg tar hensyn til. Ikke det at jeg må noe som helst, men det er greit å ha noe å styre etter. Selv om man er selvbygger. Det hadde vært greit med et automatisk slukkeanlegg. Uansett er Hulda slik at stengeventil for diesel, filtere og tanker ligger skilt fra motor med 'brannvegg'. Og motorrommet har minimalt med elektro. Skum og pulver kan kjøres inn gjennom en liten luke. Men det er slik jeg har det, og det er en total avsporing.

Link to post
Share on other sites

Det står på planen for vinteren å montere en kran for stopp av diesel utenfor motorrom. I dag er den plassert i motorrommet. Ville ikke klatret nedi der om ting går til dundas. 
Jeg har også et gammelt automatisk slukkeranlegg i båten. Kan jo håpe på at det virker. Snakket med en som driver med slukkeranlegg i industri og han hadde aldri hørt om det. En telefon til forsikringsselskapet kan gi svar, men om man følger krav for CE er det vel bedre?

Om man skulle bytte selskap er det fint om alle følger samme regler. 

Når jeg søker på Bonpet forsikring får jeg opp dette på noen forsikringsselskap: Bonpet er et tillegg til påbudt brannvernutstyr

Dette garanterer Bonpet:

100% aktiviseringsgaranti og forsikring mot svikt: I tilfelle Bonpet-ampullen ikke fungerer (det har til nå aldri forekommet feil på Bonpet-ampuller.) Anerkjente TRIGLAV og Barkley & Lloyd forsikringsselskap utbetaler inntil 1 million dollar dersom ampullen svikter ved brann innenfor dekningssonen til ampullen.

 

Det er for så vidt fint og det skader jo ikke å ha noe ekstra, men om den løser ut og ikke slukker brannen har den fortsatt løst ut. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Dumt at  ISO standardene for ce godkjent fritidsbåt ikke er tilgjengelig for folk flest. Ligger bak en betalings mur eller så må man kjøpe aktuell standard. Det er disse standardene som ligger til grunn for teknisk dokumentasjon som vi som båtbygger henviser til i samsvars erklæringen. For de som har boka som skal følge båten ligger den bak skilleark. 5. Der ser man hvilke standard som er brukt for brannsikkerhet.  Sjekk den! 

Forresten går fritidsfartøy opp til 24 meter i denne sammenhengen.

 

Som båtbygger har jeg montert utallige sånne anlegg som slipper ut et slukkemiddel i motor rom samtidig som motor stopper. Dette for at ikke motor skal spise opp allt slukkemiddel.

 

Fritt etter hukommelsen.

EN ISO 9094-1 (2

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 3 timer siden:

Dumt at  ISO standardene for ce godkjent fritidsbåt ikke er tilgjengelig for folk flest. Ligger bak en betalings mur eller så må man kjøpe aktuell standard.

 

Det er et paradoks at man må betale for å kunne følge regelverket. Tidligere var det også slik når det gjalt Norges Lover. Vi måtte kjøpe bøker i bøtter og spann den gangen jeg studerte handelsrett. Senere kom Lovdata bak betalingsmur, som senere har blitt opphevet. Nå er det vel kun NORSOK som er 'fritt' tilgjengelig. Eller skal vi si, vanskelig tilgjengelig. Det jeg forholder meg til for mitt vedkommende er reglene for fiskefartøyer inntil 15 meter. Som jeg anvender skjønnsmessig. Noe av det er nokså bak mål for en seilbåt.

 

Vi hadde tidligere en på baatplassen som henviste til ISO i øst og vest. Problemet var at jeg hadde vanskelig for å skjønne hva han egentlig skrev om.

Link to post
Share on other sites

@Hulda  Det er jo strengt tatt båtbyggere som selger CE godkjent fritidsbåt i EU som har plikt til å følge å dokumentere at de følger disse iso standardene. Vi som selvbygger klarer oss godt med Nordisk Båtstandard samt forskriftene om gassmontasje i fritidsbåt. En dose sund fornuft/erfaring skader heller ikke.

 

Tilbake til trådstarter sitt spørsmål.  Som båteier har man ikke en plikt til å vedlikeholde komponenter i egen båt i forhold til reglene selv om den er CE merket.

Er den ikke CE merket kan ingen forlange at den blir oppgradert.

Før de felles iso standardene ble vedtatt var det forskjellig krav alt etter hvor båten ble omsatt. Sveits /Tyskland / Spania hadde krav til drivstoff kutt i cockpit. Skandinavia hadde ikke .

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...