Jump to content

Spontan kavitasjon?


Mastiff

Recommended Posts

Det høres ut som en overnaturlig greie, i samme retning som sponan forbrenning, og det virker nesten sånn også. Min DF140 med firebladers Solas-propell, som skyver rundt på 1300 kilo aluminium pluss et par hundre kilo meg og fiskeutstyr, har plutselig begynt å kavitere helt uventet. Det er den eneste forklaringen jeg kan tenke meg, for plutselig og nesten helt spontant, i den forstand at det som regel skjer når baugen går ned i en bølgedal, ruser motoren opp. Da må jeg slippe av gassen til ned mot tomgang (jeg har ikke eksperimentert med akkurat hvor det skjer), så griper den igjen. Det er vel bare kavitasjon som kan fungere sånn med en aluminiumpropell? For hvis det var skader på splines, måtte det  da vel bråkt noe vilt, og i tillegg ville den vel ha hatt samme problemet når jeg gir gass for å få den opp i plan?

 

Det som gjør det spontant og overnaturlig er at jeg ikke har gjort noe som helst med den motoren siden i slutten av mai, og den har ikke begynt å oppføre seg sånn før for et par uker siden. Jeg ser at jeg har vært borti noe med propellen, det er jeg nesten sikker på at var i sommer. Jeg tilter den alltid helt ned, det er da den går best. Så det er ikke fordi jeg har vært for høyt i vannet. Det er omtrent som når jeg tok for skarpe svinger med den forrige båten, en mye lettere plastbåt.

 

Er det noen som har noe anelse om hva som kan ha skjedd? Det kan vel ikke bare være fordi vannet er blitt 10-12 grader kaldere?

Link to post
Share on other sites

Nei, som jeg skrev, har jeg ikke samme problemet når jeg gir gass for å komme opp i plan, og det må jo være mer belastning på propellen da, vil jeg tro. Og en Solas aluminiumspropell har vel ikke vulking, har den? Er ikke det bare stålpropeller som har det?

 

Edit: Godt mulig at jeg er på bærtur her, når jeg ser på bilder av propellen, ser det ut som det er gummi der. Jeg tror ikke jeg orker å gjøre noe med det før våren, når båten skal opp for motorsørvis, hvis ikke det blir bedre. Men da bør jeg nok i så fall ha klar en ny propell. Jeg kjørte meg opp i store mengder sjøgress under hummerfisket, nok til at motoren stoppet. Godt mulig at vulkingen ble ødelagt da.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når baugen går ned i en bølgedal vil som regel hartigheten bremses. Samtidig går som regel også akterenden opp, slik at propellen kommer mindre dypt i vannet. Begge disse forholden KAN bevirke kvitasjon, uten at jeg vil påstå at det er det som skjer her . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kaldere vann kan muligens føre til at propellen mister taket hvis oppsettet er helt marginalt fra før av, men er lite trolig (båten får mer motstand i bølgene, flyter litt høyere og propellen suger luft). En annen grunn kan være at motoren ikke tilter helt ned f.eks. pga. groe. En tredje grunn kan selvfølgelig være dårlig vulking.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker nok ikke om kavitering, for meg høres det ut som ventilering, altså at propellen drar ned luft fra overflaten pga for liten avstand til vannskorpen. 
Har du endret noe på tilt eller høyde på motor? Hvis jeg «bråsvinger» med min samtidig som jeg har tiltet ut for maks løft/fart drar den ned luft siden proppelen kommer for høyt i vannet. Da er det bare å tilte inn/ned så griper propellen igjen. Noen propeller tåler å gå høyt i vannet. Solas mener jeg ikke er en av disse. 
Vulkingen tror jeg ikke noe på, da bare slurer propellen uten at du hører noe spesielt. 

Link to post
Share on other sites

Mange greie og fornuftige teorier, men som jeg skrev i den første meldingen, er dette noe som plutselig har oppstått. Jeg har ikke hatt problemer med det i det hele tatt fra juni (trodde det var mai, men det var rundt niende juni) til for noen uker siden, og jeg har kjørt både med minst like mye last foran og i større bølger enn nå. Så motoren er ikke høyere oppe enn i vår, i sommer og tidligere  i høst, og jeg har ingen tro på at den er for høyt oppe, se vedlagte bilde. Kavitasjonsplata er nøyaktig på linje med bunnen på båten. Jeg hevet motoren to hakk i fjor høst for å få den opp dit, og jeg har vært ute i ganske mye morsomt vær i året som har gått siden da, uten at det har vært noen problemer med at den trekker luft. Jeg har også kjørt på alle slags turtall, men nå funker det bare ikke å gi full gass. Og som sagt er motoren alltid tiltet helt ned. Så jeg har nok mest tro på at gummien har fått en omgang juling da den ble stoppet av de store mengdene med sjøgress, jeg trodde bare ikke at alupropeller har gummi. Så mye visste jeg...

 

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 1 time siden:

Jeg har også kjørt på alle slags turtall, men nå funker det bare ikke å gi full gass

 

dette høres ut som vulkinga ja

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 19 timer siden:

i den forstand at det som regel skjer når baugen går ned i en bølgedal, ruser motoren opp. Da må jeg slippe av gassen til ned mot tomgang

Ihht det over tenker jeg ventilering....

 

Mastiff skrev for 3 timer siden:

Jeg har også kjørt på alle slags turtall, men nå funker det bare ikke å gi full gass.

Denne setningen sier klart vulking...

Link to post
Share on other sites

På vedlagte bilde ser det jo faktisk ut som motor står altfor LAVT. Men mulig vinkel bilde er tatt i lyger litt. Kavitasjonsplaten skal jo flukte med kjølen eller aller helst litt  over.

Du får holde oss oppdatert hvordan det funker med ny propell. 

Men godt mulig motor går veldig tungt nå om bilde er riktig. Da får du jo mer press på vulken og den slites fortere. OM motor funker med ny propell ville eg definitivt prøvd å løfte motor, OM bildet er riktig.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Jeg er nå så pass sikker på at det er vulkingen at jeg har bestilt ny propell fra Boatparts...

 

Gikk du for ny 4 blader?

Er ikke så ofte en ser det på 'ordinære' motorer. 4 bladers på påheng er for 'high performance skrog'.

 

Du kan lese mer om propellvalg her:

https://progressing.no/propell/utenbords/

https://www.maritim.no/propellvalg

 

Om jeg skulle bytte, ville jeg gått for en 3 bladers.

Link to post
Share on other sites

Nå er det sikkert noen som vil hevde at jeg er langt inne i spikkeland, men den plata over propellen heter ikke kavitasjonsplate, den heter antiventilasjonsplate,(kortversjon ventilasjonsplate) og forhindrer at propellen drar ned luft fra overflaten. Kavitasjon oppstår når det blir for lavt undertrykk slik at man får mikroskopiske vanndamppartikler som slår løs materialet i overflaten på propellen. (Pitting/tæring). Det er andre her på BP som kan både teorien og praksis rundt dette mye bedre enn meg. Men ventilasjon og kavitering er to forskjellige fenomener. Begge like uønsket, men kavitering medfører skader på propellen over tid. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skroget har ikke forandret seg. Plata er nøyaktig i flukt med bunnen av kjølen. Og motoren har som sagt stått sånn i et helt år (jeg kjører like mye om vinteren, for jeg fisker kreps). Jeg hadde ingen problemer med propellen før for noen uker siden, og det skjedde rett etter at den kjørte seg fast i en usannsynlig mengde ålegress da jeg måtte inn og ta ei teine som en eller annen luring hadde flyttet for meg (og latt stå åpen, lurer på om det var hummer der...).

 

Når det gjelder tre- og firebladers, har jeg mer bruk for øyeblikkelig manøvrerbarhet når jeg går inn på vanskelige steder med teinene, og for svingegenskaper og aksellerasjon, og mindre bruk for toppfart, så jeg har foretrukket firebladers på de to siste båtene mine. Det var trebladers på denne båten da jeg kjøpte den, men den ble mye mer manøvrerbar med firebladers.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter en måneds halv fart (det tar visst tid å få tak i propeller utenfor det som kalles sesongen, som om ikke ekte båtfolk har sesong året rundt!) har jeg i dag gjort mitt livs letteste propellbytte. Det var så høyt vann at jeg slapp å henge utfor brygga. Og prøveturen bekreftet diagnosen: Full fart uten noen form for høyt turtall. Så da var det tydeligvis vulkaniseringen av propellen. Problem løst.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...