Jump to content

Underlag for liming av teakspiler


tor-bs

Recommended Posts

Jeg har kjøpt inn teakspiler for å lage dørk i en Rana 530. Spørsmålet er om jeg kan lime/nate sammen teakspilene uten å ha en kryssfinerplate i bunn. Jeg har allerede støpt dørk i polyester med kjerne av mycell, så bæring/stivhet er allerede ivaretatt. Jeg har lest en bloggpost hvor det ble laget en mal av kryssfiner, men hvor teakspilene bare ble punktvis limt til kryssfinerplaten og løsnet når natene var herdet. Deretter ble teaken limt til glassfiberdørken. 

Link to post
Share on other sites

Det avhenger litt av størrelsen på teakdørken. For en del år siden fikk jeg slike teakdeler etter mål fra en forbindelse i Thailand til daycruiseren til en nevø. Det var ferdig teak med nater uten noe underlag. De ble limt på båten med natmasse. Fungerte perfekt.

 

Det var dengang. Den forbindelsen eksiterer ikke lenger . . .

 

Jeg vet ikke hvordan det med punktliming vil virke. Du må vel ha plastfolie under for at natene ikke skal feste seg til kryssfinermalen? Jeg tror jeg heller ville ha limt spilene med epoxy direkte til dørken i båten før fuging og sliping. Du kan bruke vekter for å holde dem midlertidig på plass mens limet herder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev 1 time siden:

Jeg sysler med tanken om å legge nytt dekk på våt båt, og vil med en glasfiberplate kunne lime og nate dekket hjemme. Tenker det å kunne jobbe med dekket hjemme under gode forhold er et stort pluss. 

 

Spesielt hvis du vil gjøre det på vinteren. Da vlle jeg absolutt gått for glassfiber fremfor kryssfiner. Avhengig av hvor stort dekket er går det kanskje an å lage det oppdelt i moduler.

 

Glassfiberplater lager du enkelt på et plant underlag dekket med plastfolie. Merk at ikke alle plastfolier tåler styrenen i polyester. Det bør du teste først.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En Rana 530 vil jeg tro du kan få inn i en oppvarmet garasje eller hall den tiden det tar deg å tilpasse/lime teakspilene. Du bruker polyarethanlim som f.eks. tec 7 eller Sika 291. Legg limet med sprøytepistol, og dra det ut med en tannsparkel slik at limet blir som en membran mellom teak og gelcoat. Finerplate evt. en plate i glassfiber som er nevnt lengre opp ville jeg ikke brukt. Da ville jeg heller lagt teaken løst, fuget den slik at listene blir limt kant mot kant, men ikke limet til noe underlag.  Deretter limer du de ferdige elementene rett i båten. Ikke helt uvanlig måte å gjøre det på så lenge elementene ikke er for store. Uansett om du limer teaken rett i båten eller lager ferdige elementer som du så limer i båten senere må du huske å avfette teak og underlag før liming. Flere produkter på markedet, men rødsprit gjør jobben, er forholdsvis rimelig, og nok også bedre enn mange av alternativene med tanke på HMS. 

Link to post
Share on other sites

Har båt med teak levert fra produsent. Dekk og dørk er åpenbart prefabrikkerte. Teaken er limt på tynne glassfiber plater og ferdig natet. Glassfiberplatene er ca. 1 mm tykke. Platene er igjen limt til båten.

Er det samme konseptet som brukes om du kjøper ferdig fra f.eks. Sandøy båtdekk.

https://baatdekk.no/teakdekk/

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Nevermind skrev On 15.11.2021 at 20.01:

Du bruker polyarethanlim som f.eks. tec 7 eller Sika 291.

Gammel tråd, men tec7 og Sika er ikke polyurethanbasert, de har en kjemi som tilsvarer MS-polymer. Sika kaller vel sin teknologi for ispurs (om jeg husker rett)

 

tor-bs skrev On 14.11.2021 at 20.58:

Spørsmålet er om jeg kan lime/nate sammen teakspilene uten å ha en kryssfinerplate i bunn.

Ser at jobben er gjort nå, men bra du ikke gikk for å lime teaken på kryssfiner. Da hadde det vært et tidsspørsmål før underlaget ditt trakk vann og råtnet. Når du først skal ha teak i en ranajolle synes jeg den metoden du har gjort det på er den beste. Glassfiberplata vil ikke råtne, og når du limer en og en stav, har du full kontroll på kontakten med underlaget. 

 

Nevermind skrev On 15.11.2021 at 20.01:

Finerplate evt. en plate i glassfiber som er nevnt lengre opp ville jeg ikke brukt. Da ville jeg heller lagt teaken løst, fuget den slik at listene blir limt kant mot kant, men ikke limet til noe underlag.  Deretter limer du de ferdige elementene rett i båten. Ikke helt uvanlig måte å gjøre det på så lenge elementene ikke er for store.

Årsaken til at teakpaneler blir prefabrikert på denne måten er nok ikke at det er beste metode, heller at det er den eneste måten å klare å tjene penger på. Når man legger ned et helt panel mister man kontrollen på kontaktflatene for hele arealet. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...