Jump to content

Hjelp! Jeg skal lage fortøyning


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hei!

Skal endelig få oppfylt drømmen om å ha båten liggende på svai slik at jeg kan se den fra stuevinduet :)

Det lokale oppdrettsanlegget skal sette ned et ploganker på noen 100kg. Tenkte å ta en trosse, sveise et øye med kause og sjakle øyet til ankeret. Deretter ha noen løkker med kjetting øverst og bruke noe tau til å feste kjettingen til ei fortøyningsbøye slik at ikke metall får ligge å skrape på metall. Planlegger også å sette et tau fra bøyen inn til et tre på land, slik at det blir to festepunkter, og roligere for båten. Tenkte også å sette en trålkule eller to på trossa for å hindre den fra å bli dratt langs bunnen.

 

Høres dette fornuftig ut?

Hvor stor bøye trenger man egentlig inne på en fjord? Vi snakker her om Langfjorden i Finnmark, så det kan bli både sjø og straum.

Link to post
Share on other sites

Tau fra bøyen vil jo normalt ligge i overflaten og hindre at båten får bevege seg fritt, men du kan selvfølgelig senke det ned med noen små lodd. Men jeg ville primært festet et landtau i form av en trosse i ankeret. Legg så ankeret litt lenger ut enn du ønsker, å dra det deretter mot land med en stor traktor eller vinsj. Fest det godt på land å la det ligge stramt langs bunnen. Da er du garantert at ankeret "aldri" vil løsne eller bevege seg ut på dypere vann.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Vil et slikt ploganker tåle skiftende vindretninger uten å brekke løs?

Dem holder nå oppdrettsanleggene så vil anta det :)

 

-morten- skrev for 6 timer siden:

Litt vanskelig å skjønne helt hva du tenker! hvilken båt? vekt?   Er det landtau du tenker, eller tenker du fast fortøyningstau til land?

Båt på 8tonn, men dimensjonerer for det 3dobbelte. Det er fast fortøyningstau til land! Blir å bruke sjekt for å komme til og fra båten.

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev for 1 time siden:

Tau fra bøyen vil jo normalt ligge i overflaten og hindre at båten får bevege seg fritt, men du kan selvfølgelig senke det ned med noen små lodd. Men jeg ville primært festet et landtau i form av en trosse i ankeret. Legg så ankeret litt lenger ut enn du ønsker, å dra det deretter mot land med en stor traktor eller vinsj. Fest det godt på land å la det ligge stramt langs bunnen. Da er du garantert at ankeret "aldri" vil løsne eller bevege seg ut på dypere vann.

Ankeret er like stort som meg, og dimensjonert for flere titalls tonn. Ikke snakk om at det noen gang flyttet på seg når det er kjørt ordentlig på plass med arbeids båt :)

landtauet er for å gi båten to holdepunkter, slik at det ikke blir så mye bevegelse i den. Ankeret kommer jeg ikle til å ofre en tanke så snart det er på plass.

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 1 time siden:

Dem holder nå oppdrettsanleggene så vil anta det :)

Et oppdrettsanlegg er jo forankret med mange anker/bolter. Men de endrer jo aldri retning på belastningen.

 

har sett anker blitt dratt langt, langt ned i bunnen. Så hvis det settes ut av folk som kan det og strammes opp iht dagens krav til oppdrettsfortøyning, så tviler jeg på du klarer å rikke det med sjarken din. Men et problem er jo at kjettingen blir liggende og gnage. Slakk, stram, snurr… osv. så galvaniseringen gnages av og tæring starter. Holder sikkert så lenge du skal bruke den, og det kan jo inspiseres etter noen år og!

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Dem holder nå oppdrettsanleggene så vil anta det :)

 

 

 

Oppdrettsanleggene ligger ikke på svai...de er ankret i alle retninger, og ankeret får trekk konstant bare en vei...slik blir det ikke på en båt som ligger på svai...om det er planen din...

Men som du sier, så er ankeret stort og vil nok holde uansett..

Som jeg har sagt lengre oppe, om er det folkene på oppdrette som skal sette det ut, så kan de dette...

Forhold deg til dem, og bruk det utstyret de anbefaler opp til bøyen...

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 3 timer siden:

landtauet er for å gi båten to holdepunkter, slik at det ikke blir så mye bevegelse i den.

Mulig jeg misforstår, men hvis du skal fortøye båten både forran og bak, vil den jo før eller siden bli liggende på tvers av vindretningen. Går greit om sommeren i en lun bukt gjerne sør i landet, men tror ikke det er så lurt i en Finnmarksfjord midtvinters med mindre det faktisk ligger tilsvarende båter fortøyd på samme måte på samme sted. Poenget med å ligge på svai ligger egentlig i ordet, båten er festet kun forran å ligger da alltid med baugen mot været.

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev On 15.11.2021 at 20.59:

Mulig jeg misforstår, men hvis du skal fortøye båten både forran og bak, vil den jo før eller siden bli liggende på tvers av vindretningen. Går greit om sommeren i en lun bukt gjerne sør i landet, men tror ikke det er så lurt i en Finnmarksfjord midtvinters med mindre det faktisk ligger tilsvarende båter fortøyd på samme måte på samme sted. Poenget med å ligge på svai ligger egentlig i ordet, båten er festet kun forran å ligger da alltid med baugen mot været.

Båten skal kunne være festet i bøya. Men bøya skal være fest i anker, og til et tre på land for å minske bevegelse, samt gi redundans. Da får båten fortsatt svaie :)

Oppdretterne står for anker og noe kassert tauverk. Bøyen må jeg nok stå for selv. Virker som at alle jeg finner i butikk på nett har galvanisert stang igjennom, som åpenbart ikke kommer til å leve evig. Må kanskje bare gå for en stor, solid blåse?

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 1 time siden:



Oppdretterne står for anker og noe kassert tauverk. Bøyen må jeg nok stå for selv. Virker som at alle jeg finner i butikk på nett har galvanisert stang igjennom, som åpenbart ikke kommer til å leve evig. Må kanskje bare gå for en stor, solid blåse?

 

Hvorfor noe kassert tauverk..?? det er ikke så dyrt med nytt...oppdretter har tau som metervare...kjøp nytt..

Galvanisert stang er langt mindre å bekymre seg for...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 39 minutter siden:

Hvorfor noe kassert tauverk..?? det er ikke så dyrt med nytt...

Kassert oppdrettstau betyr nødvendigvis ikke at det er gammelt. Det kan for eksempel være en avslitt hanefot som er byttet ut eller et tau som har fått et lite gnag slik at hele lengden måtte byttes ut. Det tauet kan være fortsatt i veldig god stand og fortsatt kunne holde en 30 fots sjark i 10-15 år. 

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Oppdretterne står for anker og noe kassert tauverk. Bøyen må jeg nok stå for selv. Virker som at alle jeg finner i butikk på nett har galvanisert stang igjennom, som åpenbart ikke kommer til å leve evig. Må kanskje bare gå for en stor, solid blåse?

Husk nå at du ikke skal fortøye i den galvaniserte stanga. Fortøy direkte i tauet mellom anker og bøye.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

 

Hvorfor noe kassert tauverk..?? det er ikke så dyrt med nytt...oppdretter har tau som metervare...kjøp nytt..

Galvanisert stang er langt mindre å bekymre seg for...

Fordi det er i helt fin stand og ingenting å bekymre seg for på lang - lang tid :)

Link to post
Share on other sites

Opp gjennom tidene har jo fiskebåter ligget på svai over hele kysten og ingen hadde vel hørt om marinaer. Så at en båt ligger på svai i 2021 må jo gå greit uten alt for store utfordringer, tror nå jeg da. Men nå snur snart sola gutta Boys, og så slipper vi også å bekymre oss for VM i fotball. Skulle nesten tro at laget har ligget på svai litt for lenge.... 

Link to post
Share on other sites

Det tauet jeg ser oppdretterne bruker her i distriktet er ikke spesiellt holdbart.

Forståelig for bra tau er dyrt.

Kan du få tak i kasserte, men for deg ok stropper, så ville jeg valgt det.

Tror det er terylene under tøybeskyttelsen på slike og terylene er holdbart.

Curolen kan vare en stund (har sett de bruker slikt også), men er ikke 100% uv-bestandig.

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev On 17.11.2021 at 20.27:

Det tauet jeg ser oppdretterne bruker her i distriktet er ikke spesiellt holdbart.

Forståelig for bra tau er dyrt.

Kan du få tak i kasserte, men for deg ok stropper, så ville jeg valgt det.

Tror det er terylene under tøybeskyttelsen på slike og terylene er holdbart.

Curolen kan vare en stund (har sett de bruker slikt også), men er ikke 100% uv-bestandig.

Curol er den andre glatte plast-tau typen?
Det tauet dem hadde så ut som samme materiale som man lager Danline av. Det er jo UV bestandig, og relativt lett :)

 

eysteind skrev On 17.11.2021 at 18.32:

Selv bruker jeg blåser fra et oppdrettsanlegg. 
 

denne for eksempel:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=238880475

I alle dager! Den så jo bombesikker ut! Skal se om jeg kan få transporert den der oppover. Ser for meg å bensle tauet fra ankeret inn i den der, og så sette enden av tauet i båten! 

Link to post
Share on other sites

Først og fremst.

 

Sett ned ankeret med et lås kjetting påkoplet og strekk kjettingen utover bunnen i ønsket retning når arrangementet settes ut. Oppdrettsbåten drar strekk i alt sammen fra enden av kjettingen slik at ankeret setter seg skikkelig. Kassert kjetting i tilnærmet nytilstand får du også på oppdrettsanlegget da disse kasseres bare merkingen er slitt/korrodert bort.

 

Så kopler du inn en tykk flettet trosse med ispleiset kause på kjettingen ca. 4-5 meter fra selve ankeret med en kraftig sjakkel som du sveiser fast låsingen på etter tilskruing. Trossa skal ha ispleist kause på den andre siden også og skal gå opp til blåsa di på overflata. Beregn god lengde da denne skal ta høyde for flo/fjære etc. Gjerne 4-5 meter mer enn dybde på høyvann.

 

På den flettede trossen fester du et flyteelement et par meter over tilkoplingen til bunnkjetting. Denne sikrer at ikke trossa blir liggende å gnage på bunnen og er viktig. Grunnen til at trossa er festet noen meter fra selve ankeret er å skape litt elastisitet i arrangementet. Det blir veldig stivt om du kopler forløper rett på anker. Du vil aldri klare å dra den løse enden med kjetting tilbake når den har blitt satt ut uansett. Kan naturligvis øke til to lås om du får tak i mer kjetting.

 

Når dette settes ut har du en fortøyning som ikke krever ettersyn på mange år.  Som vist på bildet under. Her er det to tilkoplingspunkter, et på enden av kjettingen for småbåt sommerstid og et helårs koplingspunkt for stor båt nærme ankeret.

 

Det vil være naturlig å strekke kjettingen i den retningen været setter hardest, f.eks. mot land.

 

bilde.png.e29a4d976db63578bbe23cfba13ca862.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...