Jump to content

Hjelp! Jeg skal lage fortøyning


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Ja, hva jeg kaller curolen er av den glatte og ofte orange typen.

Danline som jeg har kjøpt er svært lite holdbart så det har hatt kort levetid.

-For endel år siden spurde jeg etter 10-12mm Danline hos Åkra not og trålbøteri.

Fikk til svar at det var det lenge siden de hadde hatt inne. Folk ville ikke ha så dårlig tau.


Har ikke oppdretterene i ditt distrikt kasserte bøyer liggende?
Gammel type med jernstang gjennom senter tror jeg ikke har så lang levetid.

Får du en slik kan du kappe stanga og bruke stropper til innfesting.

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev for 4 timer siden:

Ja, hva jeg kaller curolen er av den glatte og ofte orange typen.

Danline som jeg har kjøpt er svært lite holdbart så det har hatt kort levetid.

-For endel år siden spurde jeg etter 10-12mm Danline hos Åkra not og trålbøteri.

Fikk til svar at det var det lenge siden de hadde hatt inne. Folk ville ikke ha så dårlig tau.


Har ikke oppdretterene i ditt distrikt kasserte bøyer liggende?
Gammel type med jernstang gjennom senter tror jeg ikke har så lang levetid.

Får du en slik kan du kappe stanga og bruke stropper til innfesting.

Ok en liten kommentar til danline. Det er jo i hovedsak dette som blir brukt til fortøyning, og det er et kjempetau. Og at det ikke er å oppdrive 10mm danline på et trålbøteri finner jeg litt merkelig da det er dette som blir brukt som teinetau osv osv? 
 

det er jo ikke det beste mtp uv stråling, men til fortøyning og andre formål under vann er det ypperlig. Jeg bruker det til å fortøye båten også. Digger danline. 

Link to post
Share on other sites

Det var nå det svaret jeg fikk. Om det er annerledes nå vet jeg ikke.

Kjempetau, ja til å spleise og på andre måter også. Men ikke noe som varer over tid for meg.


Bare som en kuriositet, jeg bruker fortsatt 14/16mm terylene til fortøyning på båten.

Det kommer fra ei lita nordsjønot vi kjøpte på 70tallet. Jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg sier at nota var fra rundt 1960. Det er impregnert, kanskje med Stenolin. 60 år gammelt og tilsynelatende like bra. Ti år gammel Danline har jeg erfart at jeg ikke kan stole på.

 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg blir å sløyfe kjetting ja, så får det heller være at det blir litt knappere bevegelser. Men blir å ha en halvmeter med kjetting fra bøye og ned til tauet. Dette i tilfellet isen fra andre siden av fjorden(Kåven) kommer drivende. Har kjøpt ei MB 40 fortøyningsbøye. Den har ca 30kg i netto oppdrift. Hvis jeg fjerner armaturet, beholder svivelenm og heller trer igjennom en rundsling, da må det vel være ganske holdbart? 

 

Hva Danline angår så er jeg kjent med at den kan bli litt "tørr" etter noen sesonger i sola. Men tau som har vært holdt vått har jeg ikke vært borti blir ødelagt. Uansett artig å høre om terylen fibrene som har holdt så lenge! Elsker det når ting varer :) Har brukt litt av det i fiskeri, men det er så glatt at jeg stoler aldri helt på knuter med det... Men til alt som blir spleist så er det ganske supert synes jeg :) Kanskje jeg bruker det til landtau! Da med fiberstropper de første meterne fra land, da det sikkert blir liggende å gnage litt i fjæra.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 20.11.2021 at 11.16:

Skygg unna kjetting den ruster bruk trosse.

jeg laget  bøya av et 200l fat fylte det med skum i 1987 kjekt å lagge fortøyning på.

Skal båten ligge på svai må du ha en svivel.

 

svivel.jpg

 

 

 

Kul den tråden der da! :)
Når du sier skum, så tenker jeg fugeskum?

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 1 time siden:

Når du sier skum, så tenker jeg fugeskum?

lenge siden 78  det var 2 komp blandet og helte på og det kom et par meter ut av begge stussene.  

Samme hva bare det ikke suger vann hvis en skulle få hull på  fatet,

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 9 timer siden:

Hva Danline angår så er jeg kjent med at den kan bli litt "tørr" etter noen sesonger i sola. Men tau som har vært holdt vått har jeg ikke vært borti blir ødelagt.

 

Jeg bruker 40mm Danline med bruddstyrke 28 tonn fra bunnkjetting opp til fortøyningsbøye. Det er anerkjent som brukt for fortøyningstau og er omtrent uslitelig til et slikt formål. Bekymrer meg ikke for det de neste 15 årene. Bør dog ikke oppbevares i direkte solys men det er ikke relevant i denne sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...