Jump to content

Forsikrings regler, maskinskade


JohnS

Recommended Posts

Kjetil1 skrev for 10 timer siden:

Ser noen selskap har maskinskadedekning opptil10 år og synes det virker råflott. Hadde aldri falt meg inn og finlest vilkår for å se om en 19 år gammel jernklump kunne være dekket av lommeboka til alle andre medforsikrede. 

 

Forsikring er en type gambling.

Om jernklumpen forsikres for 10 år, eller endog 15 år, øker antallet båtlapper i premie tilsvarende risikoen selskapet tar for utbetaling.

 

Du satser båtlapper på at det kommer til å gå galt, og selskapet satser på at det ikke går galt. Jo mer omfattende dekning og lengre tidsrom, jo mer koster forsikringen.

For de aller, aller fleste forsikringstakere er denne gamblingen et rent tap. De betaler mer i premie enn de får utbetalt av selskapet. Det gjelder også de som forsikrer 10 - 15 år gamle jernklumper.

Selskapene tjener penger. Forsikringstakerne, som samlet gruppe, taper penger.

 

Forsikringsselskapene har selvfølgelig modeller, analyser og metoder som sammenholder alle selskapets forhold når det gjelder risiko for utbetaling og forsikringstakernes innbetalinger, og med i dette regnestykket er også de gamle jernklumpene.

En utbetaling fra selskapet til en forsikringstaker dekkes dermed grovt sett av innbetalt premie fra de forsikringstakerne som betaler inn mer enn de får utbetalt, noe som sagt gjelder de aller fleste, innbefattet de som forsikrer gamle jernklumper, og betaler det det koster å forsikre denne klumpen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 21 minutter siden:

 

Forsikring er en type gambling.

Om jernklumpen forsikres for 10 år, eller endog 15 år, øker antallet båtlapper i premie tilsvarende risikoen selskapet tar for utbetaling.

 

Du satser båtlapper på at det kommer til å gå galt, og selskapet satser på at det ikke går galt. Jo mer omfattende dekning og lengre tidsrom, jo mer koster forsikringen.

For de aller, aller fleste forsikringstakere er denne gamblingen et rent tap. De betaler mer i premie enn de får utbetalt av selskapet. Det gjelder også de som forsikrer 10 - 15 år gamle jernklumper.

Selskapene tjener penger. Forsikringstakerne, som samlet gruppe, taper penger.

 

Forsikringsselskapene har selvfølgelig modeller, analyser og metoder som sammenholder alle selskapets forhold når det gjelder risiko for utbetaling og forsikringstakernes innbetalinger, og med i dette regnestykket er også de gamle jernklumpene.

En utbetaling fra selskapet til en forsikringstaker dekkes dermed grovt sett av innbetalt premie fra de forsikringstakerne som betaler inn mer enn de får utbetalt, noe som sagt gjelder de aller fleste, innbefattet de som forsikrer gamle jernklumper, og betaler det det koster å forsikre denne klumpen.

 

 

Dette er da noe alle vet. 

Link to post
Share on other sites

Har finlest forsikringsvilkårene, og det som irriterer meg som menigmann på området er at det jo er Kaskoforsikring (+ Båt ekstra), og gjelder for båt med innenbordsmotor, men når det gjelder motor, står der ikke et pip, (bortsett fra det vanlige forbeholdet at skade som skyldes varmgang ikke dekkes, uansett årsak.)

Skjønner jo det at jeg ikke kan forvente noe som helst for en 19 år gammel motor, og forsikringen har jeg egentlig mest i tilfelle båten skulle få total havari. Vet jo også at der finnes egen motor forsikring (min er riktignok for gammel), men hvorfor er ikke slike ting nevnt i Kasko vilkårene? Og når vil det vilkåret om Service på autorisert verksted ha betydning?

En annen ting er drevet, mitt er jo kun 2-år gammelt, og når jeg ser på nettsiden til Tryg, er det faktisk dekket.

Synd jeg da skiftet belger, sinker og olje i vår da, det medfører vel 0.- erstatning om jeg skulle være uheldig å knuse drevet ved å kjøre på en stokk eller lignende?

 

image.png.78358dc50a8cde18cd3b4d531173d251.png

Link to post
Share on other sites

p.s. Når det gjelder hendelsen i Ålesund, trakk jeg den bare frem som eksempel på tilfelle hvor maskinskade ble dekket.

Det var teknisk svikt ombord på fergen som var årsak, dvs. mekanisk svikt i  manøverstag overføring fra bro til maskinrom. (Egentlig også uansvarlighet etter min mening, da de også braste inn i en annen båt først en annen plass i havnen, og burde gitt seg med det og stoppet motoren. Den ansvarlige personen jeg fikk snakke med, var ikke engang ombord i fergen da uhellet skjedde). Fergen var forsikret i samme selskap som min båt, så det spilte uansett ikke noen rolle.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev On 23.11.2021 at 15.10:

Har finlest forsikringsvilkårene, og det som irriterer meg som menigmann på området er at det jo er Kaskoforsikring (+ Båt ekstra), og gjelder for båt med innenbordsmotor, men når det gjelder motor, står der ikke et pip, (bortsett fra det vanlige forbeholdet at skade som skyldes varmgang ikke dekkes, uansett årsak.)

Skjønner jo det at jeg ikke kan forvente noe som helst for en 19 år gammel motor, og forsikringen har jeg egentlig mest i tilfelle båten skulle få total havari. Vet jo også at der finnes egen motor forsikring (min er riktignok for gammel), men hvorfor er ikke slike ting nevnt i Kasko vilkårene? Og når vil det vilkåret om Service på autorisert verksted ha betydning?

En annen ting er drevet, mitt er jo kun 2-år gammelt, og når jeg ser på nettsiden til Tryg, er det faktisk dekket.

Synd jeg da skiftet belger, sinker og olje i vår da, det medfører vel 0.- erstatning om jeg skulle være uheldig å knuse drevet ved å kjøre på en stokk eller lignende?

 

image.png.78358dc50a8cde18cd3b4d531173d251.png

Hva mener du med at det var synd du skiftet ting på drevet?

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 23 minutter siden:

Var ment litt ironisk, men at jeg gjør det selv, og ikke på såkalt "autorisert verksted"

Men det hadde jo kun vært relevant hvis du får haveri på drevet som skulle dekkes av maskinskadeforsikring.  En grunnstøting dekkes av kaskoforsikring og da spiller det ingen folle hvem som har gjort hva. Muligens kunde du argumentert for en høyere markedspris om du nettopp hadde hatt en kostbar service.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...