Jump to content

Hjelp til dimensjonering av syrefaste rør og rørdeler

JRK

Recommended Posts

Har fått det for meg at disse ferdig krybbene er for dyre og prøver derfor å lage en selv. Er skeptisk til å lage hull i plattformen, så jeg tenkte jeg skulle kunne bruke de eksisterende weaver snap davit festene, Tanken er å montere et rør imellom disse. på dette røret fester jeg selve krybba som kan vippes opp og ned som en TG davit. Har vinsj på fly til å dra jolla opp i krybba. Hadde tenkt å bruke standard rekkerør og montasjedetaljer.

Så til første spørsmål. Blir denne løsningen solid nok? Rekker dette til en 100Kg jolle hvor antakelig 70 kg kommer på det ene festet???

Bilde 1 viser standard rekkerør med 2 modifiserte bøyle fester for bimini/kapell.  Hullet i festet er borret opp for å matche pinnen i snap davit på badeplattformen. (Her som et bor). Ett slikt feste i hver snapdavit, med røret imellom. Blir det for lite gods i festet.

Bilde 2 og 3 viser godstykkelsen som er igjen på festet, 3 mm der jeg har borret og 4 mm tykkelse i godset ellers.

Her er festet som er modifisert:

https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/kapellutrustning/kapelltillbehör/mittbeslag-för-rör-21-25-mm

IMG_2173[1].JPG

IMG_2174[1].JPG

IMG_2177[1].JPG

Redigert av JRK (see edit history)
Lazyjack skrev 15 minutter siden:

Har du fortsatt ikke fått med deg at forumet har krav til emnetittel? Det er da ikke mange dagene siden jeg sist minnet deg på det?

Som en av de første på dette forumet vet jeg meget godt hvilke krav som gjelder!. Det eneste krav jeg kan se er at det mangler produktnavn. Kanskje du heller kan forklare hva man gjør når dette er et rent teknisk spørsmål og er relevant for mange forskjellige produkter Tror alle, bortsett fra deg, skjønner veldig godt hva jeg trenger hjelp til.

Riktignok har jeg dårlig hukommelse, men kan ikke erindre at du noen gang har minnet meg på noe som helst. 

Om du virkelig ønsker å være moderator i forumet, bør du legge om stilen og være litt mer ydmyk. Om ikke skremmer du bare bort eventuelle nye medlemmer.

Jeg synes i dette tilfellet emnetittelen din burde vært f. eks. "Dimensjonering av syrefaste rør til krybbe for gummibåt". Det ville gitt leseren nyttig info om dette er noe hen er interessert i. Slik emnetittelen er formulert aner man jo ikke om det handler om eksos, vann, rekke eller andre ting "Hjelp" er forøvrig et ord som i flg. forumreglene ikke skal forekomme i emnetitler. 

Forøvrig er jeg klar over at du er en veteran med flere tusen innlegg her, jeg ville ikke ordlagt meg slik om det gjaldt en nykommer. 

Såvidt jeg husker ble det tidligere innlegget jeg refererte til slettet av moderator, sannsynligvis fordi emnetittelen ikke var i hht. forumreglene. 

For det første.

I mitt tilfelle gjelder det krybbe, men vi har ingen tråder som tar for seg problemstillingen, hva er solid nok når det gjelder rør og fester til disse. Mulig jeg kunne brukt syrefaste rekkerør, men da blir det en begrensning. Selv har jeg og mange andre brukt disse rørene til mye annet, feste av kalesjer, bimini, badeplattform, baugspyd, håndrekker, solceller osv. Det finns et utall av festematriell her, men ingen dokumentasjon på hva de tåler.

For det andre

Nei, moderator har ikke slettet noe innlegg fra meg, som jeg kan huske. Har du ikke noe annet å bedrive en å lete etter feil og insinuere ting som ikke er sant, så finn deg noe annet å holde på med.

Her på forumet skal det være takhøyde

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Har du fortsatt ikke fått med deg at forumet har krav til emnetittel? Det er da ikke mange dagene siden jeg sist minnet deg på det?

Redigert av JRK (see edit history)

Og så tilbake til topic:

Jeg synes det ser svakt ut med så lite gods rundt hullet. Men det er bare på magefølelsen.

Det burde være enkelt å fikse noe kraftigere med litt sveising.

PS. Har sett dårligere emnetitler enn denne . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

@JRK Om jeg forstår deg riktig forstår jeg det slik at du ønsker å lage en krybbe som henges over pinnene i snap-david festene?

I tilfelle synes dette å kunne bli noe «lealaust». Kan det være bedre å demontere snap-david festene og tilpasse nye fester for krybben som passer i de gamle hullene bak på plattformen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Det burde være enkelt å fikse noe kraftigere med litt sveising.

Sveising ville blitt både mer solid og penere, men håndterer ikke dette selv. Om konseptet lykkes så koster jeg kanskje på meg en sveiset  utgave etterhvert.

Brigg skrev for 2 timer siden:

@JRK Om jeg forstår deg riktig forstår jeg det slik at du ønsker å lage en krybbe som henges over pinnene i snap-david festene?

I tilfelle synes dette å kunne bli noe «lealaust». Kan det være bedre å demontere snap-david festene og tilpasse nye fester for krybben som passer i de gamle hullene bak på plattformen?

Ja det er dette jeg tenker. Og ja er redd for at det kan bli lealaust. Kommer til å borre hull i pinnene til snap daviten slik at innfestingen blokkeres med en låsepinne. Har allerede laget en ny utgave av festet slik at jeg får tykkere gods mot snap pinnen. Litt av grunnen til at jeg velger denne løsningen er at jeg ønsker å beholde snap daviten også. Innbiller meg at båten transporteres tryggest med denne ved mye sjø? 

ster skrev for 1 time siden:

Kanskje du kan få litt inspirasjon her

https://www.dinghyramp.com

Jeg har brukt et sånt sett i 8-9 år, lett å ta av og på

Den har jeg tittet på allerede. I prinsippet blir løsningen ganske lik, men slipper hull i badeplattformen

Lazyjack skrev On 20.11.2021 at 10.48:

Enig i at det er mange dårlige emnetitler. Faktisk synes jeg det har vært så påfallende mange dårlige emetitler i det siste at jeg opprettet denne tråden:

Men for å ta @JRK litt i forsvar så synes jeg vel ikke denne tråden utmerket seg spesielt i negativ forstand. Men man kan jo alltids være litt mer spesifikk.

Derimot savner jeg en tegning/skisse av hvordan denne krybba skal se ut. Min første tanke er at slike rekkerør er veldig tynne i godset, og dermed veldig veke. Så jeg er skeptisk. Men jeg vet jo ingenting om hvordan den skal se ut og hvilke krefter den blir utsatt for.

Takker for kommentarer. Veldig nyttig med innspill. Enig i at rørene er tynnveggede. Derfor bruker jeg 22 mm rør innvendig i begge ender av røret mellom snapdavitfestene. Skal prøve å få laget en skisse. Men slike prosjekter gjerne litt til underveis, og ofte med deler jeg har liggende.

Litt av tankene er at røret mellom snap davit festene skal bli helt stivt, slik at kerefter i horisontalplanet fra vuggen/jolla skal bli fordelt på begge festene. Men hovedvekten blir selvfølgelig på festet nærmest hekken på jolla der motoren sitter.  Har en King Starbord 19 mm  tykk plate som selve vuggen skal lages av. Budsjett, under Kr.3000,-  I øyeblikket er heller ikke overgang fra dette røret til selve vugga klar heller. Noen som har tanker om at det blir rustmerker på king Starboard om man bryker syrefast mot dette?

• 1 måned senere...

Hai igjen og godt nyttår. Har brukt noen timer i Jula på prosjektet. Mer morsomt å bygge enn å lage skisse, derfor hopper jeg over denne. Lager en ny tråd "hjemmelaget davit av King Starboard", da det nå handler om davit og ikke bare styrke på rør

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...