Jump to content

Motoren starter ikke. Kan jeg vinterkonservere motor med å kime starteren?


Miller Time

Recommended Posts

Jeg har fått konstatert dieseldyr i tankene og den ene motoren vil ikke starte fordi dieseltilførselen fra tanken er blokkert.

Alle filtrene er skiftet ut, men dieselen kommer ikke fram.

Forsikringen dekker rens av tanker, men de som skal gjøre jobben kan ikke komme før om 3 uker…

Det er meldt minusgrader og jeg kan ikke stole på strømtilførselen til varmeovn der båten ligger.

Kan jeg frostsikre motoren ved å kime starteren til frostvæsken kommer ut av eksosen? 
Båten står forøvrig på land. 

Redigert av Miller Time (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du ønsker ikke å dra mer dieseldyr inn i motoren vel? Kople heller fra slangen og putt den i en kanne med diesel. Og luft ut systemet. Da kan du få start på motoren, få ut dieseldyrrester og vinterkonservert samtidig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 11 timer siden:

Hittil har jeg hatt inntrykk av dette fora som en seriøs plass det tok nå slutt

 

Eg er einig med det første, men deler ikkje den siste oppfatninga.

 

Kan det vera eit alternativ å ta av eksoslangen, og ha ein pøs under, og kjøra motoren ei kort stund?

Alternativt å demontera saltvasskretsen på strategiske stadar, og drenera ut alt saltvatn?

Link to post
Share on other sites

Nå vet vi svært lite om trådstarters motor annet enn at det er en dieselmotor. 

 

Hvorfor ikke bare tappe ned sjøvannskretsen slik at det ikke står vann der?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 5 timer siden:

Det trenger du ikke med mindre pumpen er veldig slitt.

funksjon:

Du vil ikke få tilfredstillende fylling av kanaler i varmeveksler, intercooler osv. med denne metoden. Da trenger du fart på pumpa, i motsatt fall blir det bare sildring. 

I tillegg er det, som nevnt av andre, fare for å fylle opp eksosslange og p eksosmanifold og videre inn i motor om en ikke vet hva en holder på med. 

 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forslaget om å tappe med sjøvannskretsen vil vel kunne føre til mer korrosjon enn nødvendig? Frostvæske har vel også korrosjonshemmende egenskaper? Ja, det er bare snakk om noen måneder, men antok at luft på gamle saltrester ikke er så bra.

 

Støtter forslaget om å ha en liten kanne med diesel. Alternativt koble fra der eksos møter kjølevann, og pumpe frostvæske inn med en lensepumpe eller lignende etter impeller. Gjorde det slik på en motor som skulle overvintre i garasje et år.

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

willmasta skrev 1 time siden:

Forslaget om å tappe med sjøvannskretsen vil vel kunne føre til mer korrosjon enn nødvendig?

 

Slik jeg forstår trådstarter skal dieselsystemet renses av proffe i løpet av noen uker. Det må da være måte på hvor mye det rekker å korrodere på denne tiden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...