Ask Svart 2.Februar.2023 Del på Facebook Svart 2.Februar.2023 Hei. Eg er imponert. Det ser så lett ut, men det har nok vore mykje arbeid. Lykke til med resten av prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 2.Februar.2023 Del på Facebook Svart 2.Februar.2023 Her var det god fart og store prosjekter som de fleste av oss ikke hadde hatt ork til å gå på! Bra jobba og stå på videre Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen35 Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 (redigert) Takk for hyggelig tilbakemeldinger! Det har tatt noen timer fram til nå. Og det er en del igjen. Men håper på mange gode "problemfrie" år med sandviken fremover😃 Redigert 3.Februar.2023 av Ruffen35 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen35 Svart 16.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Da har det skjedd litt siden forrige innlegg. Motoren ble rettet opp og vinkeljern ble merket og boret. Så ble alt under motoren grunnet med 2 komp epoxy grunning og malt med 2 komp polyuretan maling. Fordi jeg skulle støpe opp ny vegg bak og på babord side i motorrom så blei det bare malt under motor. Så ble motor montert og skrudd fast. Det var en milepel som hjalp godt på motivasjon. Neste på listen ble og begynne støping av vegger og planlegging av eksosanlegg og diesel anlegg. Luddemper/vannlås ble plassert så langt ned under motor som mulig for og få best mulig høyde opp turbo. Så den blir liggende over propellaksling med nødvendig klaring. Så ble vegger støpt og rom til dieseltanken ble klargjort for tank. Et solid fundament til dieseltanken ble støpt og skrudd fast en plate med forskalings finer under. Og veggene ble plasser med 90mm klaring på begge sider for luft sirkulasjo rundt tanken. Deretter skrudde jeg inn en vertikal lekte i bunn og topp til feste av tanken, så dro jeg dieselslangen ut før tanken ble montert. Desverre ble det litt feil vinkel på den bakre vertikale forskalingsplaten, så den måtte jeg ta bort igjen ved montering av tank. Men tanken har støtte under og på 3 sider, så den skal ikke kunne gå noen vei. Med gjennomgående bolter på begge sider så står den støtt Alle veggene ble støpt fast på begge sider. Så nå begynnte rommet til batteriene også å ta form. Når alt var støpt ferdig så la jeg siste runde med grunning og 2 komp maling i motorrom. Etter litt fram og tilbake så bestemte jeg meg for og gå over til epifanes bilge paint i resten av båten. Det er fordi det er litt billigere, enklere og jobbe med og mer en godt nok for de områdene som ikke er utsatt for det miljø som er i motorrommet. Men nå begynnte tiden og gå ifra meg hvis jeg skal rekke og få ut båten til ferien i år. Så herfra ble bare det jeg ikke kommer til senere malt ferdig. Den skal opp igjen til vinteren og fortsettes på, så da skal alt males for en bedre finish. Nå var det om å gjøre og få båten i operativ stand. Derfor ble gammel eksosgjennomføring støpt igjen. Og ny gjennomføring ble montert på motsatt side av båten. Det fordi det ikke er plass til den nye eksosslangen der den gamle gikk da den var mye mindre. Har glemt og ta bilde av ferdig støpt gjennomføring. Men på bilde over er en bit ferdigstøpt, kappet ut i samme dimensjon som hullet og limt inn med epoxy. Deretter er det støpt over. Ny gjennomføring ble så montert. Så ble stevnlager montert etter at hullet er forsterket og gamle luftlommer i orginal glassfiberen er støpt igjen å fått et lag med epoxy primer. På innsiden så la jeg på en blanding av epoxy med fyller og 2 lag glassfiber over den nedre bolten da jeg ikke kommer til den igjen når hylserøret er på plass. Dermed kan jeg skru løs mutter på utsiden og feste zink til flyndra i denne bolten uten at den løsner på innsiden. I disse dager er jeg i gang med og montere opp dieselsystemet, nytt inntak til kjølevannet elektrisk anlegg og eksosanlegg. Det nærmer seg ferie med stormskritt nå, så blir full fart inn mot ferien for og bli ferdig nå. Blir ikke ferdig med interiør og salong i år, men har kjøpt ny kalesje fra Alf Hansen i Trondheim. Så blir nok og sitte mye under den med campingstoler i år. Så får jeg fortsette på interiør og finishen under dekket til vinteren igjen. Det gledes stort til og komme på vannet nå etter 2 år på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.