Jump to content

Prosjekttråd sandvik 945


Ruffen35

Recommended Posts

Jeg har lest med stor interesse på en annen prosjekttråd med en sandvik 945 her inne, og syntes den var både nyttig og motiverende når jeg skulle i gang med mitt eget prosjekt. Derfor hopper jeg i det og prøver meg på en tråd i håp om og få litt tips og tilbakemeldinger fra det havet av kunnskap som finnes her inne. Jeg sitter med litt basiskunnskap om båtvedlikehold etter og ha hatt flere seilbåter i variert alder og tilstand. Men i fjor ønsket jeg og samboeren og prøve motorbåt og valget fallt på en sandvik 945. Grunn til det var at vi liker båten, og den er bygget for helårsbruk. Noe som er plan når jeg blir ferdig med de mest omfattende prosjektene. Vi fikk kjøpt en 945 på vestlandet i fjor sommer, og brukte ferien på og kjøre båten hjem til østlandet. Hadde en helt fantastisk tur hjem. Alt utstyret ombord virket, men båten er fra 86, og ting begynner og bli klar for utskiftning. Så en oppgradering lå i kortene. Så i oktober i fjor blei båten løftet på land og første del av prosjektet begynnte. Planen i fjor var og ta ut bysse og komme til alt av vann og avløpssystemene og bytte ut slanger og deler som hører til. Det elektriske skulle ryddes opp i, og jeg skulle legge opp rør til dieselvarmer siden dette ikke var montert. Så det første jeg begynnte med var og demontere byssa. Den har jeg planer om og bygge på nytt for og få en høyere benk, og vi skal ha komfyr og større kjøleskap. Derfor blei det sleggemetoden under demontering av den gamle.20201014_164700.jpg.0ea0b0493e77bd47db5961b7afa77349.jpg 20201014_164657.jpg.55383aa1df683ee280b995f6de1bd841.jpgNår byssa var ute så jeg at det var gjort noen forsøk på og isolere skroget med armaflex gummi. Men denne hadde løsnet med tiden, så jeg måtte utbedre det også.20201015_114915.jpg.0508f5d962817a3ee1cd856ce54303a0.jpg20201019_112725.jpg.fbb2837aa2e7bacb9a115155fd5251e7.jpg20201019_112722.jpg.cc7738c606ee32e8f1173e03ff8d3b2d.jpg Det hadde også kommet vann inn langs gir/gass vaier og hydraulikkslanger til styringen, så veggplaten de gikk igjennom var råtten. Så denne måtte byttes. 20201019_112733.jpg.f79f3d08e2c136e17e7a89c15924fea4.jpgHer er vanntanken kommet til syne. 20201106_133759.jpg.30229d1905c059312681f3bb7673e618.jpg20201106_133806.jpg.ef8511bb038e94da7d9d77f4e4a34f7c.jpgHer er vanntanken og mye gammel isolasjon fjernet. 20201107_112711.jpg.805c5a6601fdb3f10fc376f4c7bfac01.jpgDet elektriske var som det ofte er i gamle båter, mye løse ledninger som ikke lenger er i bruk. Her må det en opprydding til. 20201107_135600.jpg.affc542bb23f75c92e211c8a51a44f97.jpgDen gamle vv berederen hadde gjort jobben sin og var på tide og bytte ut. Den hadde ikke varmekolbe for strøm, bare for oppvarming fra motor.20201109_161817.jpg.a0f04f1401b0608a40b5f5af76508764.jpg20201109_161835.jpg.64c9bbfaac66e72efaece0e6cc42b400.jpg

Her er noe av det elektriske fjernet, og septikslangen og tanken som lå lenger bak skulle nå ut. Og som det kommer fram av bilde så har ikke gulvplatene noe og ligge ann på ut mot skroget, så dette ville jeg også gjøre noe med. 20201113_110038.jpg.44efe3ffb44b1936dc35d3e8d74f58ec.jpg20201205_143851.jpg.1f4e439c90dd95a9ca855cfa2f1ab635.jpg20201205_143901.jpg.d7232b93447037b193ed16e1ca4c8d89.jpgFor og få anlegg til gulvplatene, og noe og feste slanger og rør i, samt kunne holde isolasjon fysisk på plass, så støpte jeg fast noen lekter i skroget. Dette håper jeg vil bidra til og stive av skroget og dempe noe av "blikkboks" lyden.20201211_162757.jpg.147cccb693ff06bd51a476c99e3bd4c0.jpg20201212_104957.jpg.49d56f3e150d31221510681acf2e1d70.jpg20201229_153540.jpg.65cd799bd5cb629dc9aeffec12013247.jpg Her er mesteparten av slanger, tanker og ledninger fjernet. Lekter er ferdig støpt og skroget er slipet ned og klar for og males og bygges opp igjen. Det er bare gir, gass vaiere, slanger til styring og motor kabling igjen.

 

20201015_114925.jpg

20201107_135603.jpg

20201107_135610.jpg

20201109_161824.jpg

20201109_161845.jpg

20201229_153528.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Ruffen35 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er noen kjempefine båter, stødig som fjell og god plass. Var på nippet til selv å handle en slik i 2013 men endte opp med Westbas 29. Har en kompis med 945 som han innredet selv i 1995 og det er himmelvid forskjell på størrelsen ihvertfall på bredden på disse to. 345 mot 305. Lykke til med prosjektet og tommel opp for pågangsmotet. 

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev for 5 timer siden:

Velkommen i klubben! Ser du går på med friskt pågangsmot og ikke er redd for å rive "til beinet" for å få det skikkelig. Skal bli moro å følge 😁

Mange takk! Ja jeg tenkte det var fornuftig og gjøre det skikkelig når jeg først var nedi der. Er jo ingen enkel sak og komme til i det område seinere.

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 50 minutter siden:

Dette er noen kjempefine båter, stødig som fjell og god plass. Var på nippet til selv å handle en slik i 2013 men endte opp med Westbas 29. Har en kompis med 945 som han innredet selv i 1995 og det er himmelvid forskjell på størrelsen ihvertfall på bredden på disse to. 345 mot 305. Lykke til med prosjektet og tommel opp for pågangsmotet. 

Mange takk for det! Er veldig enig med deg der. God plass og overaskende stødige til og være "snekke" skrog. Hadde til tider stor sidesjø fra egersund til farsund i fjor, men den tok det veldig fint😃

Link to post
Share on other sites

Dette er en selvbygger båt fra 86, så fundamenteringen og innfestingen til tankene var noen løse planker og finer plater med galvanisert patentband. Dette syns jeg var noe spinkelt, så jeg støpte fast noen klosser og skrudde fast en plate i disse for og installere nye tanker på. 20210108_112725.jpg.969f0a84a602425ecd826caa9483d7b0.jpg

Link to post
Share on other sites

Her har jeg begynnt og isolere med armaflex. Har erfart at armaflex med lim kan løsne i hjørner og kanter etter en stund. Spesielt i tak og ved skarpe kurver. Defor la jeg en liten strimmel i bunn og en i hver "bordgang" slik et armaflexen blir hold fast av platen som skulle på utsiden. Har desverre ikke bilde av dette. 20210203_161310.jpg.ba3ef889317e88eada71e604db0b0eb6.jpg20210203_161323.jpg.4695c7c8cf781578e0ef84c77cd01a95.jpgså festet jeg en tynn finerplate på utsiden for og ha til innfesting av slanger og ledninger.20210404_173329.jpg.60c404ecb57b4362cdc16a284a585f90.jpg20210404_173335.jpg.b5e7faf8bd6ae01bf52714155ba76bce.jpg Her er også gulvplaten på plass. 20210404_173343.jpg.1ada843dada9689cbc75801bbb1356a0.jpgJeg la også på 10mm støydempings plater mellom tankene og motorrom/stikklugar. 20210524_123313.jpg.7f649ac5610cc49086598ef86bd7478e.jpgHer er jeg i gang med og montere nye slanger til vann og septik, nytt isolert varmluftsrør til fremtidig dieselvarmer og nye hydraulikkslanger til styringen. Jeg har også satt inn nye gjennomføringer til lufting og utløp fra vasken. 20210524_123206.jpg.a0fb256b7ce059e18b39dfbe0a8985d0.jpg20210524_123125.jpg.4c5afda4ca8fb010c478df79ec8a17ac.jpg20210524_123145.jpg.7cbab09af9e750ee7585096b6649ba0b.jpgVidere så kom ny vann og septiktank. Der vannslangene krysser varmerøret fikk jeg bøyd til et varmedeksel så ikke det er noe fare for smelting. Nye ledninger ble trukket opp og trekkerør til framtidige ledninger ble lagt til forskjellige punkter rundt om.20210528_192012.jpg.7b2fbb194815a5202a27b2b2c6e05b46.jpg20210528_192017.jpg.4c5594aa75fb4d1e2eddd624bc859f52.jpg

20210528_192034.jpg.d63885c61f6d2f1a69f667678f7eca34.jpg

Så kom lufte og påfyllingsslanger, vanntank giver og opprydding i ledninger. 20210620_184237.jpg.1fd1c4dccea3ae691d08642f7f3c30ec.jpg20210620_184242.jpg.d3a7196a66e64eeff459fd7b57e1d25e.jpg20210620_184254.jpg.a7bfd98bfe638e3a546ddf5885610f2f.jpg20210620_184308.jpg.123d7be665557dc67ba8eef201658ab3.jpg20210620_184427.jpg.83e6b0659cca1cbff54c96d98bf8c87b.jpgVannpumpe og septikpumpe ble plassert aktenfor tankene sånn at jeg kommer til fra rommet under dekket bak, og får byttet det når det ryker. 

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 2 minutter siden:

Det er Sandviks orginal plassering av pumper  ,nydelig utført jobb ett lite tips ikke fest vaiere for godt med tanke på bytting.vanskelig å bytte når de er festet under gulvet.Har samme båten selv endel nyere og orginal bygget 

Mange takk! På bilde er vaierene stripset for og ikke henge i veien. Ligger løse nå. De er en del av denne vinterens prosjekt. Da skal motor byttes

Link to post
Share on other sites

Når jeg lå med hue inn i skapet på badet og dro nye vannslanger så oppdaget jeg at skai trekket mot skroget hadde løsnet og bak der var det isolert med noe liggeunderlag med kontaklim. Dette hadde løsnet og det hadde blitt kondens, som igjen hadde resultert i at det grodde noe bak der. Så da tenkte jeg at hvis jeg bare... og 1 time etterpå var hele badet revet ut.20210425_172756.jpg.27ca6cf4f499be0613ad7d8f81591dae.jpgI den prosessen fant jeg ut at gulvet på badet var bygget opp 10 cm over orginalgulvet. Noe som gjorde at jeg ikke fikk full ståhøyde. Dermed blei gulvet senket 7 cm. 18mm gulv og 10mm isolasjon blir nytt gulv. Ny plattform til do ble laget og vanninntaket som lå under den gamle plattformen ble støpt igjen og flyttet inn i skapet under vasken. Sommeren begynnte og nærme og jeg begynnte og få dårlig tid. Så et delvis provisorisk bad blei satt opp og blir gjort ferdig når jeg blir ferdig med noe av det andre som er mer prioritert. 20210715_180046.jpg.b244b4fbd45222e0c184e5a2d71211e3.jpg20210716_200013.jpg.aae1d49d88d1808e3c59cf1071f84a5e.jpg

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 1 time siden:

Kjempefin lesing, og ut fra fremgangen her så antar jeg at jobben ikke er "online" men at du har kommet mye lenger i arbeidet. Meget imponert. 

Takk for det! Ja det jeg har lagt ut nå er gjort i fjor vinter. Begynner og nærme meg slutten på det som er gjort og går da videre med løpende prosjekt som begynner neste uke når båten skal opp igjen. Da blir det oppgradering av motor og drivlinje.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 14 minutter siden:

Det stemmer vel bra med den størrelsen ,jeg ligger på den farta med 200 hk

Det var godt og høre! Det blir nesten en dobling av marsj farten jeg har nå. Og jeg syntes båten går bedre i sjøen når jeg kommer opp i 11 knop som er maks den klarer i dag.

Link to post
Share on other sites

Benkplate, vask og armatur på badet ble nytt. Men når badet skal fullføres tenkte jeg og få på teaklist med slingrekant på ytterkanten og teaklist med sika langs veggen for og hindre vann i og legge seg inntil veggen. Vurderer også og male noe av badet hvit samtidig som jeg beholder noe av  teaken. Håper det vil lysne opp litt. Hvis noen har gjort noe tilsvarende så legg gjerne ut bilde. received_328614458961509.jpeg.ba832c06928d806190c33b94a603391a.jpeg

 

Her er det full fart på instaleinstallering av vann og avløp. Ser også hvor platformen til wc kommer.received_232486165386924.jpeg.8b6900f953431932430e4cce86d44217.jpeg

Link to post
Share on other sites

Alle skroggjennomføringene flyttet jeg for og få bedre plassutnyttelse. Så det ble 3 hull som måtte støpes igjen, og 3 nye gjennomføringer skulle i, før båten skulle sjøsettes. 

20210623_152532.jpg.37410eaf8422b4e93ebcd856e7728e6b.jpg20210623_152545.jpg.ad18a37d438d83caa93429a703eafc9b.jpg20210430_142024.jpg.237b84d4a79ecd5f83fefe6cad327b26.jpg

 

 

Det er noe mer sliping, maling og opprydding som venter i rommet under akterdekket. 

 

Når siste hullet var støpt så hadde jeg 2 dager på meg til kranbilen skulle komme. Så det ble lagt gulv inne i salongen, slanger ble satt på og båten ble satt på vannet og flyttet til hjemhavn. Så var det en siste tur på jobb før 4 uker båtferie skulle begynne. 

Så første 2 dag i ferien så båten slik ut. 

20210718_221200.jpg.30f21271b7363806e7caed82df26aaf6.jpg

 

Så da ble det skrudd sammen en provisorisk bysse i full fart så turen kunne begynne.

 

20210720_104105.jpg.0d92cc926c8cb987431654daacfe1dd6.jpg20210720_104051.jpg.4513bd02295c5ae2f9ac3b6b259d384f.jpg20210720_182336.jpg.45735c000185ba2cee69aee2c4956203.jpg

 

Så mens vi hadde tøffet nedover sørlandskysten så ble vasker, kjøleskap komfyr og diverse koblet sammen og tatt i bruk. Litt hver gang vi kom i havn og hadde fått tatt ankerdrammen. 

Så det var så langt jeg har kommet fram til nå. Så herfra blir det løpende oppdateringer etter hvert som nye prosjekter kommer i gang.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tidlig i desember skulle båten på land. Dagen før kranbilen skulle komme så dukket det første ordentlige snøfallet i år opp. Dermed ble det litt ekstra arbeid, men den kom trygt på plass uten noen ekstra utfordringer. 20211201_140833.jpg.bde3a00088eace0e68d58d02dad544cb.jpgEtter båten var på plass så begynnte prosessen med og få demontert den midlertidige byssa for og få tilgang til vaiere og kabler til motor, og gi mer plass til og jobbe rundt motor. 20211206_125748.jpg.a0f0129bf34c98218a218fe09bd1a3f7.jpg20211206_145502.jpg.2da86abf019cedb98607d5ab45ab6dd6.jpg

 

Deretter sto salongen for tur. 

 

20211206_145653.jpg.6541cef6c785f546722415bb267ec0db.jpg20211227_143647.jpg.0170d2fb5ec2e12d5cb1ec84e7885638.jpg20211228_132725.jpg.5606640710f3363f0e34998ea148e34a.jpg

 

Siden dieseltanken nå er 35 år gammel, så er det på tide og ta den ut og kontrollere tilstanden på den. Så det blir første skritt videre nå og få denne ut.

 

20211228_144424.jpg.622b613109bd4a4b10ed22cf206bebf8.jpg

 

Lufteslangen og påfyllingsslangen er ikke av en helt oppdatert type, så blir fint og få byttet ut dette. Venter i spenning på hva som venter når jeg får løftet ut tanken og kontrolert den innvendig og utvendig.

20211227_143658.jpg

Link to post
Share on other sites

Julen gikk stort sett med til og holde fyr i peisen hjemme, da en god blanding av snø, regn, kuldegrader, varmegrader is og snøslaps ikke bidro noe særlig til arbeidslysten. Men en liten økt fikk jeg til, så nå er dieseltanken ryddet fram, batterier er koblet fra og ryddet bort og litt opprydding under dekket bak ble gjort for og gi mer plass til og komme til propell aksel og girkasse.

20220102_134208.jpg.db312795cb9924311ab5e790bc1fbb45.jpg

 

Plan videre nå er og få ut dieseltank, demontere propellaksel, girkasse og kanskje svinghjulshus, luftinnsug og varmeveksler. Håper dette kan være nok til og lure perkinsen ut av hullet sitt. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Svart (redigert)

Fremdriften gikk ikke helt etter planen i vinter, da andre ting måtte prioriteres. Men litt har skjedd siden sist. Etter og ha demontert ror, propell aksling, girkasse, innsug og eksosmonofoil så var motoren klar for og løftes ut.

 

20220126_112030.jpg.774d64bc10c57b103587ece32ef76223.jpg20220221_154941.jpg.9982ef53b0dfd7fe47faef3b72a32b5d.jpg

 

Siden jeg ikke hadde mulighet til og få inn en kranbil rett bak båten så måtte jeg gå for en mer tungvint måte og få ut motoren på. Så da tok jeg ut bakveggen og bygde en ramme til talje og med et "skinne" system for og få motoren ut i friluft så kranbilen kunne få tak i den.

 

 

20220228_122841.jpg.4f0a6406593bdb884e1fd80cbb7b7d49.jpg20220228_164121.jpg.e68e43cd32dc1e476b06cf6f4de45e5f.jpg

 

Perkinsen er jo kjent for og svette litt olje, og denne var ingen unntak. 

Så nå ventet en skikkelig vaskejobb.

 

20220322_104723.jpg.577e62cfffc77e1d12666a81e9f2f170.jpg20220322_110900.jpg.24138fbd05e8f2731701df0c727da005.jpg

 

Det første jeg gjorde var og tørket ut det værste griset, så gikk jeg løs med et par runder med vann og zalo. Så blei det en runde med sitrusrens før jeg begynnte og skrape av det værste av gammel maling. 

Siden skilleveggen mellom motorrom og dieseltank ikke var festet i noen særlig grad, så var det like greit og ta denne ut for og få bedre plass og jobbe på. 

 

Mye av finér platene i motorrommet har trukket til seg diesel og olje, så de skal byttes ut. 

 

Dieseltanken er også ute, og denne har beggynt og svette diesel i en sveis. Så denne må også byttes.

 

20220428_152645.jpg.bb5689fac5dbe03354a7408c3af66a7f.jpg20220428_152727.jpg.b0bd7936d695a74685326e5ef7e8cbdf.jpg20220428_152658.jpg.5b50566aec0889478591f56f2f7730c8.jpg

 

Når jeg først gjør en så stor jobb i båten så ville jeg ta ut hylserør og stevnlager og kontrolere tilstanden på det. Og det var noe tegn til korrosjon mellom rør og stevnlager.

 

Propellaksel hadde ganske store slitespor, og pakkboks var av den noe utdaterte sorten, så nå ligger komplett nytt propell anlegg i bestilling hos sleipner.

 

Når jeg fikk ut stevlager, så viste det seg at sandvik har vært litt uheldig med støpen rundt kanten der stenvlageret sitter. De hadde fått lagt på litt mye gelcoat i  venstre hjørne, som i ettertid har sprukket. 

Så her blir det og slipe ned til glassfiber og legge på noen nye matter med epoxy. Og siden det nye stevnlageret sansynligvis ikke passer med hullene fra det gamle, så må disse også tettes og nye må bores til nytt lager.

 

20220502_143647.jpg.1e994ec1ea020facf6ac64ba6af416b2.jpg

 

Dette er tillstanden pr mai måned. Så jeg har ikke planlagt båttur med sandviken til ferien i år.

Men satser på en fin båtferie neste sommer.

Redigert av Ruffen35 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Det er nå en stund siden siste innlegg, så det har jo skjedd litt siden sist.

Hullet til stevnlageret har jeg slipt ned innvendig og utvendig og bygget opp litt mere tykkelse for en mer solid innfestning av stevnlager. De vertikale hjørnene på hver side av stevn som det var luftlommer i er også slipet ned og fyllt opp med ny glassfiber. 20220804_151523.jpg.37a8914c1dbab5bf4675104a4960a495.jpg

 

20220804_151528.jpg.4a750ae4ed88df979add08c703698693.jpgVidere herfra så blir dette område stående og vente på installering av motor.

Fordi jeg ikke vet hvordan den nye motoren passer inn i båten, så har jeg mulighet til og endre vinklingen på propellakselen ved og endre vinkelen på stevnlageret her.

 

 

Videre i prosessen nå så måtte jeg endre på vangene for og få de til og passe med bredden på den nye motoren.

Så en utregning viste at en bredding på 15 mm på hver vange innvendig ville gi en fin bredde i forhold til den nye motoren. 

Så da ble gamle vanger slipt ned og 2x15 mm vannfast finer ble støpt fast på innsiden av de gamle vangene.

 

Jeg brukte forskalingsfiner til dette.

Etter hva jeg har kunnet lese meg fram til så er dette noe av den finèren med best vannfaste/råte egenskaper man kan få kjøpt i norge.

Visst noen vet om andre slag som er like bra eller bedre, så setter jeg pris på en tilbakemelding.

 

Den brune filmen på platene ble slipt ned for og få epoxyen til og feste skikkelig.

 

 

20220805_191427.jpg.535e5921d7472563c5e3bcf07869e865.jpg

20220816_152035.jpg.59b15dde87d564b51113afff072c571a.jpg20221128_135029.jpg.581ccc91a24d2bbf8d7406d88e2004f8.jpg20221128_135138.jpg.8a1f44d3c6611e69b5626e4e13d041df.jpg20221128_135209.jpg.481ef0f5b4fae0415fc9098f6dd74ca9.jpgFor å laminere fast platene før støping så brukte jeg epoxy med fyllstoff og feste platene.

Deretter la jeg 3 lag med 450 gr glassfibermatte med epoxy over hele vangen. Så dette bør bli solid nok.

 

På grunn av oljesøl fra den gamle perkins motoren, så er noe av veggene i motorrommet råttent og oljetrukket. Så det værste er fjernet og nye plater blir montert og støpt fast.

Noen plater er 9mm som er lagt utenpå de gamle, deretter skrudd og støpt fast. Og noen er byttet ut i nye 15mm kokfast finer. 

 

Dette er for og fjerne alle spor etter olje/diesellukt fra platene og for og få godt feste ved liming av nye støyreduksjonsplater i motorrommet.

 

20230109_154215.jpg.7ca4e2c434284af0b6c592f7734a6e42.jpg

20230109_154139.jpg.dcd0b3d9889dd68f3cd3fd052de9ccd2.jpg

 

 

Før jeg støper fast veggen på styrbord side så har jeg målt opp og og gjort klart til ny dieseltank som er bestillt. 

 

20221231_161412.jpg.5f96f6d4d9850e684fc351bb7960d8eb.jpg

 

Her er jeg i gang med og lage nytt tverskott og fundament til den nye tanken.

 

20221230_172638.jpg.93a7d83cf2b57416386009a27a641d65.jpg

 

Så når motoren er på plass så blir vegg, tverskott og fundament satt opp og støpt fast før den nye tanken blir montert. 

 

I midten av januar så fikk jeg løftet den nye motoren ombord i båten igjen og grovopprettet den.

 

20230112_141638.jpg.1b8c27dbcec0c1dbe7106dfc748be30e.jpg

 

Så det neste steget nå blir og finopprette motoren, løfte den ut av motorrommet igjen. Så skru fast vinkeljern som motoren skal stå på, og bore å gjenge opp hullene til motorfestene.

 

Deretter blir det maling å montering av støydemping i motorrom, trekking av slanger og kabler før motoren settes endelig på plass.

 

Så har et håp om at sommerferien blir i sandviken i år.

 

 

 

Redigert av Ruffen35 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...