Jump to content

Pilothusbåt gikk ned - bør jeg være bekymret?


Thomas_h

Recommended Posts

Hei, 

 

Kom over denne saken (se link under) for noen dager siden, men så ikke at det var en vanlig "pilothus" design før i dag. Jeg trodde det var en liten yrkesfiskebåt. 

 

Jeg har selv pilothusbåt og har ikke tenkt mye over problemstillingen i artikkelen, selv om vi har vært ute i mye dårlig vær og hatt en del sjø som har slått over baugen. 

 

Båten i saken fikk kritikk for å dårlig drenering av dekk. Tilsvarende på min båt er det ca 50cm bred åpning i hekken på styrbord side til drenering av alt vannet som slår oppi. Vannet drenerer også under akterbenken i hele båtens bredde, men det er bare 1cm glipe i høyden.

 

Er dette en svakhet med denne typen båter? Har noen opplevd farlig situasjoner med mye vann på dekk? Eventuelt inn i kabinen?

 

På min tror det står at dørene må være stengt i dårlig vær, og det er vel sikkert pga vann kan lett trenge inn fra dekk (flush dekk inne og ute)

 

Targa, Nord Star og Sargo har som kjent helt åpen hekk med begrenset mulighet for å fange vannet, og disse er kjent for  være veldig gode båter i sjøen. 

 

PS! Ønsker ikke å diskutere denne tragiske ulykken spesifikt, men mer om pilothusbåter og design.

 

https://www.batmagasinet.no/arvor-drukning-havari/etterlyser-flere-kontroller-etter-dodsulykke/739687

Link to post
Share on other sites

Om du får en fylling slik at dekket havner under vannlinjen, så er du i knipe. Passer du på og ikke laster båten for mye slik at dekket havner under vannlinjen, så er du rimelig trygg. Jeg kjenner ikke til den aktuelle båten i detalj, men du bør være kritisk til å ha mange folk ombord samtidig som du har mye fangst og tunge fiskeredskap på dekk. 

Link to post
Share on other sites

Var vel samme sak med en Rodman av tilsvarende type og størrese for en stund siden.

Lave karmer og utette luker kan være skummelt.

En Arvor jeg vet om fikk kjølevannslekkasje og holdt på å gå ned, men det kan jo skje alle båter og ikke noe som er designmessig.

Det enkleste hadde kanskje vært krav om lensealarm og god pumpekapasitet.

Link to post
Share on other sites

Som det står i artikkelen: 

Sitat

to lenseåpningene i akterspeilet er små, og utgjør bare fire prosent av minimumskravet til fiskefartøy. 

 

Hvis man i tillegg har mye diverse ting liggene på døren som kan bidra til å tette lenseåpningene og det kommer mere vann inn enn ut av brønnen ute bak styrhuset, blir det problemer. Tilleggsproblem for styrhusbåter er vel kanskje (ofte)  lav terskel styrhuset og brønnen, men ellers er jo dette et problem for flere båter med for dårlig drenering. 

Link to post
Share on other sites

Dette er en fritidsbåt som ble rigget og brukt som ren yrkesbåt uten at den naturlig nok tilfredsstilte kravene til yrkesbåtstandard. Det forteller vel det meste.

 

Man trenger ikke stille spørsmålstegn ved sikkerheten til en Toyota Hilux om den brekker sammen hvis den blir brukt og lastet som en ren lastebil.

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring fra Targa 27. Vanligvis var det mer enn nok med de to lenseåpningene på fordekk som hver var på ca 60cm2 og de to i akterspeilet på ca 10cm2, men i grov sjø tok det ikke raskt nok unna, og da valgte jeg altid å ha akterporten åpen for umiddelbar tømming. Små, smale og åpninger med rist kan fort gå tett dersom det ligger løse effekter på dekk, skitt under benker, etc. som plutselig begynner å røre på seg. Da er det bedre at det går over bord med vannet.

Link to post
Share on other sites

Her kom det for mange svar til å kommentere på alt. 

 

Men enig. 😄

 

Vi har et 3cm dreneringshull i baugen fra fordekket. Resten av vannet må bak og ut på styrbord side. 

 

Lensepumpene sitter bak og midt i båten, så ikke noen foran. 

 

De er også koblet på 2-3cm Ø slange, så ikke mye volum om det skulle komme en hel bølge inn. 

 

Men er ikke så veldig mye jeg kan gjøre med det bortsett fra og unngå de krappeste bølgene, holde dørene lukket og ikke ta hele sjøen ombord. 

 

Den er klasse B, så de har vel regnet på det. 

 

Vurdere også å montere en ekstra pumpe i kjølen bak da de som er der er dårlig plassert (ikke på det laveste punktet). 

Screenshot_20210909-101238.jpg

Redigert av Thomas_h
La til katalog-bilde av båten vår. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er veldig skummelt med fylling på en liten båt med begrenset drenering.  Om båten i tillegg hadde med tungt utstyr og flere voksne personer ombord, kan man fort ende opp i en ond sirkel.   ser av utformingen på båten at det kan komme store mengder vann fra brottsjø langs gangvegen på SB side, som ender opp på dekket akter.  Om man ser på utformingen på de fleste yrkessjarker er dekket fremme høyt og styrhuset slik at sjøene kastes unna.

Når det er sagt har jeg ikke hørt om mange tilfeller.  Det var noen på 90 tallet hos ombygde båter samt speedsjarker som ble lasta for mye

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

En fritidsbåt skal flyte med den lasten den er designet for.

En forutsetter da selvfølgelig at alle luker som skal være tette, faktisk er tette og lukket.

 

Båten omtalt i artikkelen har designkategori C, dvs for innaskjærs bruk. Veldig vanlig for fritidsbåter.

Det fremgår ikke om båten er yrkesfartøy eller var brukt i yrkessammenheng.

Mer om designkategorier.

 

Ser ut for at den har port til 'badeplattform' som skulle gi god lensing, men forutsatt akterlig trim. Med 4 mann 'på baugen' er det vanskelig når fremdriften stopper.

Utette luker er nok blant hovedårsakene. Når vannet ikke drenerer ut av akterdekket fordi du ligger tungt i sjøen, drenerer det like fort inn. Drensåpninger akter er normalt bra, men ved forlig trim ville det vært nyttig med noen i forkant av dekket også.

Enig i at lav/ingen terskel til styrehuset er en uting for båter som brukes til fiske.

Fra husken, tror jeg det kommer først på designkategori B, og med strengere krav på kategori A.

 

Dessverre er det litt lite fokus på hva de ulike designkategoriene innebærer, og å oppgradere til kat B eller A gir konsekvenser i pris, og også i praktisk brukervennlighet.

60cm dørterskler er vanlig på skip, men upraktisk for de fleste andre formål enn å holde seg flytende når det virkelig gjelder.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Man trenger ikke stille spørsmålstegn ved sikkerheten til en Toyota Hilux om den brekker sammen hvis den blir brukt og lastet som en ren lastebil.

 

Dårlig eksempel, en Hilux er vel noe av det mest skuddsikre man får tak i og tåler det meste man kaster på den;-) 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ble litt OT her nå, men jeg kjenner til en arbeidsplass som til tider hadde et friskt forbruk av Hiluxer.  Mener "rekorden" var 9 måneder, rammebrudd etter frisk kjøring med en blytung trafo på planet :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Problemet gjelder også skjærgårdsjeeper, bowridere osv.

 

Her ser man hvor fort ting kan gå fryktelig galt under forhold som burde vært helt håndterbart om båten hadde vært konstruert litt annerledes.

 

På en litt større WA-båt er plass til mange tusen liter vann på dekk og dollbord. Såpass mye at båten fort blir krøplet av vekta alene i dårlig vær om dette vannet ikke dreneres veldig kjapt. En ting er få fullt dekket av en hekksjø elns i ellers godt vær, en helt annen ting når det det er dårlige forhold og man har x tonn sjø på dekk når neste bølge kommer noen sek senere...

 

Har mest erfaring fra Nord Star og Sargo. Der er dette i høyeste grad tenkt på. Vel så viktig som helt eller delvis åpen hekk, er høydeforskjell og fall på dekket fra foran til akter, samt tetningene rundt luker i dørken. Disse båtene har stor hekkport i rørdesign istedenfor tett dør av nettop den grunnen

På sargo 36 er det vel 0,6-0,7 meter høydeforskjell på gangveien fremme og akterdekket som gjør at selv en skikkelig oversvømming av dekket er drenert ut på noen blunk.

 

Også viktig å holde dørene til styrehus stengt i dårlig vær. De er neppe 00% tette, men det vil ikke komme in store mengder vann den veien.

 

Har sett endel videoer fra Haulover inlet i Miami. Der er det plenty eksempler på hva som skjer når en konsollbåt eller bowrider får skikkelig med sjø over dekk. Som regel er game over på den første bølgen etter den som fylte båten.

 

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 15 minutter siden:

Oppfatter at båten har vært brukt i et annet bruksområde enn den er godkjent for.

Denne båten har så vidt jeg skjønner blitt brukt til yrkesfiske, og båten står ikke til den standarden. Det er vel alle enig om. 

 

Men; når jeg og 4 kompise er ute å fisker privat i en båt med tilsynelatende samme design så kan vel den også gå ned på samme måte?

 

Eller tenkte du at den er brukt i dårliger vær eller utenfor farvannet klasse c er beregnet for? 

 

For min egen båt med Klasse B kommer jeg aldri i verden til å ta den med i sjø eller vind som er over de kriteriene. Halvparten er skummelt nok 😄

Link to post
Share on other sites

Litt for mange ukyndige og overvektige fisketurister ute i litt dårlig vær i x antall timer så er det ikke store lekksjen som skal til før båten  plutselig velter eller synker. Har jo vært samme greia med mindre sjekter / sjarker med selvlensende dekk der vannet ikke kommer fort nok ut og havne runder dekk via for lave karmer eller utette luker.

Hadde en Hellefisk 21 som jeg nesten gikk ned med et par ganger. Lærdommen her ble å tette selvlensing da den var svært lav, særlig med ganbruk eller flere folk ombord.

I bunn og grunn handler det om å kjenne båtens begresninger og handle deretter.

 

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Chiefengineer said:

Du kan vel ikke måle denne båten opp mot kriterier satt i yrkesbåtstandard da den kun er godkjent og sertifisert etter de krav som gjelder som fritidsbåt?

 

Oppfatter at båten har vært brukt i et annet bruksområde enn den er godkjent for.

 

For så vidt enig, men man kan fort ende opp i samme situasjon i privat regi også. 

Disse båtene blir som et badekar på et blunk om ikke dreneringen er konstruert skikkelig og etter min mening burde en WA-båt med lukket, høy hekk vært i CE kategori D som aldri må utsettes for sjø.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 16 minutter siden:

 

For så vidt enig, men man kan fort ende opp i samme situasjon i privat regi også. 

Disse båtene blir som et badekar på et blunk om ikke dreneringen er konstruert skikkelig og etter min mening burde en WA-båt med lukket, høy hekk vært i CE kategori D som aldri må utsettes for sjø.

 

Det kan man nok være enig i.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt Arvor 215 en grei liten lystbåt. Men troer noe av det første jeg tok tak i da jeg overtok båten var spylegattene der skar jeg ut en skikkelig åpning i rekka på begge  sider nesten bakerst på dekket og monterte noen rustfrie rør foran åpningene innvendig. Hadde det ikke vært for den elendig motoren "100 Hk WV" som sto i båten var den ellers grei. Hadde jeg behold båten ville jeg nokk også ha lagd en skikkelig inntrengningsterkel innenfor skyvedøra. Men den båten er og blir en lystbåt på alle måter. 

Link to post
Share on other sites

Man kan jo se litt forskjeller på feks Viknes 1030 som fritidsbåt, og kystsjark, siden den er levert som begge deler. Stor forskjell på dører, terskelhøyde, luke og dørlåser og lenseporter blandt annet. Om man ser litt på stabilitetsskjema for fiskebåter, står det gjerne hvor mye dekkslast man kan ha, avhengig av bunkersnivå og ballasttanker også. Det sier vel litt om at det er fullt mulig å laste en båt farlig, enten det er vann eller last. Båten det er snakk om i denne tråden, er jo en liten og lett båt, som nok har et høyt tyngdepunkt i utgangspunktet. Blir fort farlig med for lav terskel og dårlig drenering da. Tette luker, terskelhøyde og lenseporter må holde mål, samtidig kan for åpen hekk være farlig om man blir liggende med hekken mot sjøen ved motorstopp. Får ikke gjort med motor under dekk, om sjøen slår inn bakfra hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Har lest mesteparten av rapporten nå, og man skal jo være forsiktig med å kommentere alt da eier fortsatt lever og så videre. Men det er jo som det bruker å være, en sammensetning av mange ting som gjør utfallet fatalt. 
 

båten i seg selv oppfyller ikke kravene til et fiskefartøy. Det står tydelig i rapporten, og det var flere mangler om bord. 
 

uten å konkludere for mye, for det er allerede gjort i SHK sin rapport, så synes jeg slikt er meget interessant lesning. Det får meg til å tenke to ganger på ting ang min egen båt. Det er jo lærdom i slike hendelser. Selv om mange ting er en selvfølge, så blir det jo påpekt hvor viktig enkelte ting er å ha i orden. 
 

bør du være redd for å bruke tilsvarende båter? Neppe. De fleste av oss tar værforbehold og havner sjeldent i slike situasjoner hvor sjø fyller dekket. Men det man kan gjøre, er å sjekke sin egen båt og vurdere ekstra sikkerhetstiltak som vannalarm(er), lensepumper, nødlensing og tette luker. Jeg feks har maskinrommet ute på dekk, og alle gjennomføringer (kabler, slanger osv) gjør jeg nå tette. Så hvis det blir vanninntrenging i maskinrommet, så fylles ikke kabinen. Jeg har også en håndlensepumpe ute på dekk, med ventil for å lense inne i kabinen eller fra maskinrom. Veritasgodkjent båt så er litt ekstra tiltak her.

 

Sannsynlig var det vanninntrenging foran som ble «problemet» her, av uviss årsak. Utette luker, skade på skrog av tømmer (dårlig vær, båt slo i bølger så de kunne ikke merke det). Og når de gikk på dekk og ga gass løftet forskipet seg og motor stoppet. Kanskje hadde en vannalarm foran gitt de en forvarsel. Det er noe jeg skal ordne på min båt. 
 


 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...