Jump to content

Pilothusbåt gikk ned - bør jeg være bekymret?


Thomas_h

Recommended Posts

Timmeeh skrev 41 minutter siden:

Har lest mesteparten av rapporten nå, og man skal jo være forsiktig med å kommentere alt da eier fortsatt lever og så videre.

 

Ja, det var derfor jeg nevnte at det ikke var behov for å diskutere saken spesifikt, hva de gjorde feil etc. Heller gjøre som du sier å finne svakheter og gjøre forbedringer så det ikke skjer med oss andre. Veldig bra de gir ut slike rapporter. 

 

Er det slik at de kun lager disse rapportene når det er "yrkesbåter"? 

 

Det går jo ned en og annen lystbåt ila sesongen, så hadde vært kjekt å se hva som var hovedgrunnen.

 

Det er det vel sikkert forsikringselskapene og RS som undersøker mest. 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 31 minutter siden:

 

Ja, det var derfor jeg nevnte at det ikke var behov for å diskutere saken spesifikt, hva de gjorde feil etc. Heller gjøre som du sier å finne svakheter og gjøre forbedringer så det ikke skjer med oss andre. Veldig bra de gir ut slike rapporter. 

 

Er det slik at de kun lager disse rapportene når det er "yrkesbåter"? 

 

Det går jo ned en og annen lystbåt ila sesongen, så hadde vært kjekt å se hva som var hovedgrunnen.

 

Det er det vel sikkert forsikringselskapene og RS som undersøker mest. 

 

Jepp veldig bra. Tror det er i yrkessammenheng det etterforskes slik ja, uten å ha sett nærmere på det. 
 

jeg jobber jo på båt så jeg har jo god innsikt i det meste når det kommer til sikkerhet osv, vanninntrenging med mere. Men det er jo mange ting som man har om bord i en yrkesbåt som ikke er en selvfølge i en fritidsbåt, men som man burde hatt. 
 

en annen ting er terser på luker. Det er dårlig stelt hos meg, der ligger lukene løst oppå karmen med gummipakning rundt. Ingen ters. Det har jeg inntrykk av at de fleste nye pilothouse båtene har. Om de er tette er en annen sak. 
 

mange har jo også påhenger. Disse henger jo relativt lavt. Men kanskje tryggere i forhold til innenbords når det kommer til vanninntrenging?

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Man kan jo se litt forskjeller på feks Viknes 1030 som fritidsbåt, og kystsjark, siden den er levert som begge deler. Stor forskjell på dører, terskelhøyde, luke og dørlåser og lenseporter blandt annet. Om man ser litt på stabilitetsskjema for fiskebåter, står det gjerne hvor mye dekkslast man kan ha, avhengig av bunkersnivå og ballasttanker også. Det sier vel litt om at det er fullt mulig å laste en båt farlig, enten det er vann eller last. Båten det er snakk om i denne tråden, er jo en liten og lett båt, som nok har et høyt tyngdepunkt i utgangspunktet. Blir fort farlig med for lav terskel og dårlig drenering da. Tette luker, terskelhøyde og lenseporter må holde mål, samtidig kan for åpen hekk være farlig om man blir liggende med hekken mot sjøen ved motorstopp. Får ikke gjort med motor under dekk, om sjøen slår inn bakfra hele tiden.

Ja temmelig store forskjeller på disse to utgavene av 1030. KS-utgaven kan man få fartøysintruks på da den oppfyller kravene som stilles til dette. Det går ikke på den vanlige utgaven. Den godkjennes ikke i dag til fiskeri.

Litt interessant er det også at 1030 KS er 10,66 meter mens den vanlige utgaven av 1030 som nå har innstøpt badeplattform måler 10,96 meter.

 

Dette skyldes at det er krav til fiskeskippersertifikat på fiskeriregistrert fartøy fom. 10,67 meter mens kravet om dekksoffisersertifikat ikke trer inn før ved 15 meter skroglengde på fritidsbåt. Man villle derfor holde 1030 KS under sertifikatkravet. Følgelig har disse to båtene en ulik utforming av badeplattformen.  Selv om det i grunnprinsippet er samme skrogform som er brukt.

 

Det finnes også noen Viknes 1080 som er fiskeriregistrerte. Her er det ingen bønn, for å føre en slik MÅ du ha fiskeskippersertifikat. Mens fritidsbåtutgaven av samme båt med samme mål er sertifikatfri.

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 1 time siden:

 

Er det slik at de kun lager disse rapportene når det er "yrkesbåter"? 

 

 

Stusset også på det.

 

Båten er laget som fritidsbåt, og vurdert i rapporten som yrkesbåt etter et regelverk som delvis er trådt i kraft etter at båten ble bygget og registrert.

 

Tror nok bruken i dette tilfellet er fritidsfiske, og at fiskeriregistreringen er økonomisk motivert av momsfradrag i næring.

Dette var relativt vanlig for noen år tilbake.

 

Sikkerhetsrådene er også rettet mot yrkesregistrering.

 

Jeg mener likevel det er viktig å merke seg de svakheter som diskuteres i rapportens Vedlegg B. Utette skott og luker er relevant for fritidsbåter også. Gode lenseporter for fiskebåter likeså.

Link to post
Share on other sites

On 11/23/2021 at 11:27 AM, Chiefengineer said:

Dette er en fritidsbåt som ble rigget og brukt som ren yrkesbåt uten at den naturlig nok tilfredsstilte kravene til yrkesbåtstandard. Det forteller vel det meste.

 

 

Jeg skal ikke si noe om Toyota ... men de kravene som er eksplisitt nevnt i artikkelen (VHF, redningsflåte) er vel like relevant uansett om båten brukes til fritid eller yrke.  (Dog, profesjonelle fiskere tilbringer antageligvis en god del mer tid ombord i båten i dårlig vær enn den jevne fritidsbåtbruker og eksponerer seg således totalt sett for større risiko). 

 

Slik du uttrykker deg kan man få en forestilling om at båten var designet for å takle en håndfull flasker rødvin i lasten, mens den i realiteten var lastet til randen med fisk - nå har jeg ikke lest rapporten fra havarikommisjonen, men det er ingenting i artikkelen som tyder på noe annet enn at problemet skyldtes "dårlig selvlensing".  Således er vel årsaksforholdene her like relevant for OP som for en yrkesfisker (selv om konklusjonen om at det trengs mer kontroller på yrkesfartøy ikke er relevant for OP).

 

On 11/23/2021 at 10:42 AM, Thomas_h said:

På min tror det står at dørene må være stengt i dårlig vær, og det er vel sikkert pga vann kan lett trenge inn fra dekk (flush dekk inne og ute)

 

Det fremkommer som et problem i artikkelen - de kunne ikke gå inn for å hente nødvendig sikkerhetsutstyr fordi det da fosset vann inn i båten.  I en hektisk situasjon tenker jeg at det kan være svært viktig å kunne bevege seg fritt mellom styreposisjon, lager for nødutstyr og dekk uten å bekymre seg over hvor mange hundre liter med vann som fosser inn når man åpner døra.

 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 39 minutter siden:

Stusset også på det.

 

Båten er laget som fritidsbåt, og vurdert i rapporten som yrkesbåt etter et regelverk som delvis er trådt i kraft etter at båten ble bygget og registrert.

 

Tror nok bruken i dette tilfellet er fritidsfiske, og at fiskeriregistreringen er økonomisk motivert av momsfradrag i næring.

Dette var relativt vanlig for noen år tilbake.

 

Sikkerhetsrådene er også rettet mot yrkesregistrering.

Bruken er regnet som yrkesfiske. Båten er i merkeregisteret over fiskefartøy. Det er en fritidsbåt som er tatt inn i merkeregisteret, men det er mindre krav til båter under 8m som gjør det enklere å få den registrert.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 24.11.2021 at 11.23:

.... Lærdommen her ble å tette selvlensing da den var svært lav, særlig med ganbruk eller flere folk ombord.

I bunn og grunn handler det om å kjenne båtens begresninger og handle deretter.

 

 

Det er vel lite lurt å ha tett selvlensing når båten fylles med vann fra bølger over dekk. Ja, kjenne båtens begrensning, det innebærer f.eks. å holde seg godt innaskjærs med en klasse "C" -båt og ikke overbelaste med for mange personer/utstyr/ stash.. 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 2 timer siden:

 

Det er vel lite lurt å ha tett selvlensing når båten fylles med vann fra bølger over dekk. J

Jeg vet ikke helt hva han mente med å tette selvlensingen, men jeg regner med det er en liten åpen båt, og er den ventilen bakerst som unngår at båten synker når den ligger til kai med regn etc. 

 

Denne vet jeg det er mange som lukker under bruk, da vann har en tendens å komme inn under bruk. Min kusine leier ut mange åpne båter til turister, og der står det i manualen at de skal lukkes når de ikke er til kai.

 

Men dette må ikke forveksles med selvlensing fra dekk på en pilothusbåt som har dekket godt over sjøen. Her må det være mest mulig åpning til sjøs. 

 

Som du sier; Når mindre åpne båter fylles med vann pga bølger er du på feil sted til feil tid. Da hjelper det ikke mye med 1" drensrør 3cm over havoverflaten ved flatt hav. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...