Jump to content

Har jeg blitt lurt eller er det vanlig praksis å "pynte" på årsmodell?


Sjøvind

Recommended Posts

Kjøpte nylig en NB 820 Sport solgt av privatperson via båtmegler. Prisen var litt lavere enn tilsvarende båter pleier å være priset på finn, men pga en del oppgraderingsbehov ga jeg et bud ca 13% lavere som jeg fikk tilslag på. I annonsen stod det at båten var 2002-modell og fabrikkbygd. Da jeg skulle omregistrere den i Småbåtregisteret stod det at båten var 2000-modell. En gjennomgang av dokumenter som lå om bord viste at båten var bygd som halvfabrikat i år 2000. Det foreligger en samsvarserklæring hvor det fremgår at daværende eier har ferdigstilt den og at NB har godkjent arbeidet, datert år 2002. Jeg har konfrontert megler med disse opplysningene og argumentert for at båten er mindre verdt enn jeg antok da jeg ga mitt bud og bedt om en kompensasjon for dette. Fikk en lang forklaring hvor han argumenterer for at båten antagelig bare er 3/4 halvfabrikat siden den er CE-merket og at det bare er brukt originale deler. Han mener at båten nok er støpt i 2000, men ferdigstilt i 2002 og at årsmodell derfor blir en "tolkning".

 

Jeg føler vel fortsatt at jeg har gjort et brukbart kjøp, men må si at det er et skår i gleden at opplysningene i annonsen ikke var riktige. Jeg veksler nå mellom irritasjon og resignasjon og lurer på om jeg skal gå videre med saken. Hvor stor forskjell i verdi er det rimelig å anta mellom en 2000-modell halvfabrikat og en 2002-modell fabrikkbygget? Sett at tilstanden er den samme naturligvis.

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi snakker om en 20 år gammel båt. Dersom den er snekret ferdig med fullgod kvalitet og finish slår det vel ikke ut på verdien. 

 

Men jeg kan være enig med deg at slike folk kan være utrolig irriterende å ha med å gjøre! 

Link to post
Share on other sites

Er vel den samme praksisen som blir brukt av produsenter av påhengere og importørene deres.
Motoren er i fra det året den blir solgt til slutt kunde selv om den er produsert for 2 år siden hevdes det i fra den kanten.
Og sånn blir det når den skal registreres første gang.
Sett i det lyset så er det innenfor å hevde att en båt man begynte å lage i 2000 men som ikke ble ferdig før i 2002 er en 2002 model.


 

Link to post
Share on other sites

Når skroget er støpt er jo ikke vesentlig. Mange skrog er 1-2 år gamle før båten er feridgstilt ( også fra fabrikk). Her er den jo båten også ce merket og alderen er såpass at 1-2 år ikke har mye å si for verdien.

Da båten var billigere enn andre sammenlignbare + at du fikk 13% rabatt tror jeg ikke du har noen god sak.

Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev for 10 timer siden:

Jeg veksler nå mellom irritasjon og resignasjon

 

Du har all grunn til å være irritert.

Megler visste nok utmerket godt at båten sto som 2000 modell i småbåtregisteret, men unnlot å opplyse deg om dette.

Sleip som F... spør du meg.

Dette har trolig ingen innvirkning på verdien av en såpass gammel båt, men å handle med slike folk som denne megleren frister ikke akkurat til gjentakelse.

 

Link to post
Share on other sites

Har båten en WIN/HIN/CIN kode?

Utfra dette kan du lese ut når tid skroget ble støpt og hvilken modell det skulle bli.

(Ett skrog som blir støpt nå i 2021,  vil det nok være til 22 modellene)

 

Motorer som skal produseres på andre siden av kloden fraktes og plasseres i en båt i Europa, vil nok typisk være produsert året før.(eller enda tidligere)

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Skrognummer

Skrognummer (WIN-kode) er en kode som finnes på alle båter satt på markedet i EØS-området for første gang etter 16. juni 1998.[1][2]

En forutsetning for CE-merking er at båten er merket med et skrognummer, Watercraft Identification Number (WIN-kode, tidligere CIN og HIN-kode).

WIN-koden står på skroget, og sitter nedenfor fenderlisten på styrbord side av akterspeilet. WIN-koden er alltid bygget opp på formen NO-ABC12345L617 som tolkes slik:

  • NO=Landkode for produksjonsland eller importland hvis båten er importert fra tredjeland
  • ABC= Produsentkode. Denne er IMP hvis båten er importert til Norge fra tredjeland
  • 12345= Båtens serienummer. Dette utformes av produsenten
  • L= Båtens produksjons- eller sertifiseringsmåned. A=januar, B=februar, osv...
  • 6= Det siste sifferet i båtens produksjonsår, i dette tilfellet 2016
  • 17= De to siste sifrene er båtens modellår, i dette tilfellet 2017
Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er en 2000- eller 2002-modell er vel egentlig bare et tema hvis det ble gjort endringer mellom 2000 og 2002, så du trodde du kjøpte en båt med funksjon X, Y og Z, mens det var funksjonalitet som først kom i 2001 eller 2002.

 

Når det gjelder halvfabrikat vs fabrikkbygd så har vel de snaue 20 årene båten har vært i brukt bevist at båten er solid bygget, forutsatt at alt fremdeles henger sammen uten problemer. Er innredningen i din båt identisk med en fabrikkbygget båt?

 

Det er selvfølgelig irriterende å bli "tatt på senga" på denne måten, men i praksis har det vel fint lite å si. Mitt forslag er å legge det vekk, så du slipper å ende i en situasjon hvor du går og irriterer deg over båten og ikke nyter tiden ombord.

 

 

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vi har vel alle opplevd at neste års bilmodeller har kommer sommeren året før. Hadde selv båt der den ifølge første eier var bygd ferdig i 2006, men garantibevis var datert i mars 2007 før båten ble sjøsatt. Kontrakten sa også at det var 2007-modell. Ser ikke noe problem med dette, og opplyste også kjøper om dette da vi solgte. 
 

At byggeperioden for båten til trådstarter har strekt seg over et år ekstra, ser jeg ikke på som noe problem om det ellers ikke er endringer i forhold til andre båter av samme årsmodell. Selvfølgelig burde selger opplyst om det, og jeg forstår at det kan være irriterende, men jeg tror det er den største skaden. Verdien vil være mer avhengig av tilstand og vedlikehold enn et år eller to fra eller til.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det med årsmodellen spiller nok ikke så stor rolle på en 20 år gammel båt. Men når megleren opplyser at en halvfabrikatbygget båt er verftsbygget grenser det til svindel i mine øyne. Det er jo ren feilinformasjon. Hva det har å si for verdien er en annen sak. Som nevnt i mitt første svar behøver det ikke å trekke ned i det hele tatt så sant den er ferdigbygget av en kompetent person. 

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene folkens! Jeg tror nok ikke megler har feilinformert med vilje, fikk inntrykk av at han baserte annonsen på opplysningsskjemaet fra selger og ellers prøvde å ha minst mulig med båten å gjøre. Men de heiste da båten opp for meg før kontrakten ble signert, slik at jeg fikk tatt en titt under.

 

Skrognummeret slutter på J000 som skulle bety støpt i oktober 2000 som 2000-modell. Jeg skjønner jo at det ikke har all verden å si for verdien om båten er 19 eller 21 år. Men det er som sagt irriterende, akkurat som at det i annonsen trekkes frem at båten er fabrikkbygget, mens når det viser seg at det ikke er tilfelle blir det bagatellisert bort. Saken hadde vært ute av verden for min del om de hadde innrømmet feilen, beklaget og kommet med et lite plaster på såret.

 

Ellers virker båten velbygget, ser ut til å være brukt originaldeler. Eneste jeg har merket meg er at føringen av slanger virker rotete og dårlig klamret opp, dette gjelder både kjølevannsslanger til defroster/varmtvann samt ferskvannsslanger. Men jeg aner jo ikke om det er fabrikken eller første eier som har montert dette.

Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev 48 minutter siden:

Skrognummeret slutter på J000 som skulle bety støpt i oktober 2000 som 2000-modell

 

Jeg ville ansett dette som en "2001" , er vel ikke mange som bestiller båt for leveranse på senhøsten..?  Tenker det er mer vanlig da å tegne kjøpekontrakt på høsten med avtalt levering våren året etter..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spørsmål om kring hva en årsmodell egentlig "er" og hva et avvik betyr, er en god del hyppigere forekommende enn de burde være. Utgangspunktet lar seg jo lett se ut fra CIN/WIN-kode. Men så er jo koden mindre relevant, som det allerede er pekt på ovenfor -- det er mer interessant når båten ble tatt i bruk. Min konklusjon er at det alltid er best å uttrykke at båten er "levert som ny år..." heller enn å kalle den for en gitt årsmodell. Mer om dette kan leses i denne artikkelen på Båtjuss og båtliv.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Hadde båten vært dårlig sammenskrudd så hadde man både sett og hørt det etter 19 års bruk( Disse båtene slår jo litt i motsjø)

Enig at det burde ha vært opplyst at båten var 3/4 fabrikat, men CE merking indikerer jo at produsenten går god for det som er gjort og har undertegnet samsvarsærklæring. 

Link to post
Share on other sites

En regner årsmodell fra året den ble tatt i bruk første gang. F eks min forrige motor var produsert i 2008, båten i 2009, men båten ble kjøpt ny og sjøsatt i 2010, så alt er 2010 modell.
Når det er faktisk laget er kun relevant hvis der er gjort endringer mellom to generasjoner, men da blir det opplyst igjennom modellbetegnelse (f eks F350A - F350B - F350C )

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev 20 minutter siden:

En regner årsmodell fra året den ble tatt i bruk første gang. 

 

Det er slett ikke sikkert alle forsikringsselskaper  er enig i dette.

Jeg hadde en gang en påhengsmotor, kjøpt ny fra forhandler i 2002 og tatt i bruk første gang i 2002.

Dette var en såkalt overligger. "Stempelet" på motoren fortalte at den var produsert i 2000.

Forsikringsselskapet satte derfor 2000 som årsmodell.

 

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev for 2 timer siden:

En regner årsmodell fra året den ble tatt i bruk første gang. F eks min forrige motor var produsert i 2008, båten i 2009, men båten ble kjøpt ny og sjøsatt i 2010, så alt er 2010 modell.
Når det er faktisk laget er kun relevant hvis der er gjort endringer mellom to generasjoner, men da blir det opplyst igjennom modellbetegnelse (f eks F350A - F350B - F350C )

Riktig dette.  Kjøpte ny båt/motor i 2017. Motoren var produsert Desember 2015,  skal jo så sendes i fra Japan, videre til Europa, så til hoved- importør i Norge. (Kellox). Deretter til forhandler som monterer motoren på båten, og levert kunde våren 2017. Båt/motor blir da levert som 2017 modell.

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev for 8 timer siden:

En regner årsmodell fra året den ble tatt i bruk første gang. F eks min forrige motor var produsert i 2008, båten i 2009, men båten ble kjøpt ny og sjøsatt i 2010, så alt er 2010 modell.
Når det er faktisk laget er kun relevant hvis der er gjort endringer mellom to generasjoner, men da blir det opplyst igjennom modellbetegnelse (f eks F350A - F350B - F350C )

 

LM 605 skrev for 5 timer siden:

Riktig dette.  Kjøpte ny båt/motor i 2017. Motoren var produsert Desember 2015,  skal jo så sendes i fra Japan, videre til Europa, så til hoved- importør i Norge. (Kellox). Deretter til forhandler som monterer motoren på båten, og levert kunde våren 2017. Båt/motor blir da levert som 2017 modell.

En ting er garanti, men man ville vel ikke betalt like mye for en ubrukt 2016-modell som en ny 2021-modell til tross for at det er samme motoren? Velger man å selge denne i 2022 vil man vel heller ikke få like mye for den som er produsert i 2016? I henhold til manual skal tross alt førstnevntes registerreim i mange tilfeller byttes allerede når du kjøper den. (Hvor ofte det faktisk er nødvendig å bytte registerreim er et annet tema) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...