Jump to content

Baugpropell- ulik spenning på styrbord/babor side?

Jonas78

Recommended Posts

Jeg har fått meg ny båt, og den har baugpropell. Kjekt det når den først er der. Men den har en pussig greie som jeg ikke har klart å forstå. Når jeg bruker den til babor side, kan jeg bruke den ganske mange sekunder før den "kutter", men når jeg bruker den på styrbord side, holder den bare et sekund eller maks to før den kutter. 

Er det noen som har tips til problemer og hva det kan være? Jeg har ikke fått målt spenning under bruk da jeg stort sett har vært alene i båten, men kan det være at den får ulik spenning på de to polene som gjør at den ikke klarer å yte maks effekt i den ene retningen?

Bruk vest!

Spørs litt hva du mener med kutter. Type og fabrikat, gjerne bilder, hjelper gjerne for å få svar. I første omgang høres det litt ut som rele feil, feks slitte relekontakter. Om du mener at den kutter slik at releet slipper, kan det være på styrekrets. Laaange måle ledninger er kjekt til slik feilsøking. 

Når du veksler mellom å kjøre styrbord eller babord er det polariteten som byttes på motoren. Spenningen må derfor være den samme. Det jeg tror skjer er at den er tyngre å kjøre den ene veien enn den andre. At den kutter etter noen sekunder begge veier tyder jo uansett på at du har for dårlig strømtilførsel, så du balanserer på kanten av hva den trenger for å starte. Årsaken til at den trekker tyngre en vei kan være utformingen av gearet, eller at propellen ikke sitter i senter av tunellen.

Komodo skrev for 3 timer siden:

At den kutter etter noen sekunder begge veier tyder jo uansett på at du har for dårlig strømtilførsel, så du balanserer på kanten av hva den trenger for å starte.

Ja, jeg er redd det er noe der- at den jobber på grensen. Batteriet står jo lengre bak, og ikke rett med trusteren slik jeg har sett hos andre.

Bruk vest!

Erfaringsmessig så skal du bare være glad for at denne QL-thrusteren kutter etter et sekund eller to da reima som regel slites etter fire sekunders drift. Been there, done that. Mange ganger før den ble ombygd til kjededrift.....:nonod:

Men ang. spørsmålet ditt, du har nok noe tull med strømmen ja.  Jeg har batteri stående direkte ved thruster på tilsvarende thruster og har aldri erfart noe liknende på min.  Litt ulik thrustkraft er det til SB/BB men det skyldes tilgangen på vann for propellen ift. konstruksjonen av gearhuset. Denne er ikke lik for begge thrustretningene.

• 2 uker senere...
Chiefengineer skrev On 2.12.2021 at 15.29:

Men ang. spørsmålet ditt, du har nok noe tull med strømmen ja.  Jeg har batteri stående direkte ved thruster på tilsvarende thruster og har aldri erfart noe liknende på min.  Litt ulik thrustkraft er det til SB/BB men det skyldes tilgangen på vann for propellen ift. konstruksjonen av gearhuset. Denne er ikke lik for begge thrustretningene.

Ser på å flytte batteriet frem- er jo bedre å ha lang vei frem til batteriet under lading, heller enn å ha lang vei frem når det er høyt strømforbruk. Eneste jeg er litt usikker på er hvordan er det å ha batteri i baugen mtp slag fra bølger. Er det noen batterier som tåler dette bedre enn andre?

Bruk vest!

Komodo skrev 58 minutter siden:

AGM batterier er bra til det. 

Og ifølge databladene til sønnak/exide er AGM- spiral/orbital bedre enn AGM- flat. 

680080217_startstopagm3_0.png.52ee9903c53453849936863efd9efc70.png

Spiral har typisk slikt design:

images.jpeg.jpg.0d26f3517f794c7b954741741d86dce5.jpg

Flat er det tradisjonelle designet:

images.jpeg-1.jpg.d95c20239ca028583cb428413d5f7862.jpg

Hvor mye forskjellen på orbital og flat har å si i praksis er jeg usikker på. Som man ser av den første figuren er begge AGM designene vesentlig bedre enn "vanlig bly/syre".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...