Jump to content

Navn på uthavn på Hankø?

Lazyjack

Recommended Posts

Trådstarter har fått navent på havna. Vet ikke hvordan det er nå men tidligere ble Hankøhavna mye brukt av båtfolket. Dette var også en mye brukt havn for seilskutene på 1700 tallet og utover til tross for en trang og vanskelig innseiling. 

Derfor var det flere bolter og ringer rundt havna. Særlig på Sveholmen der hvor det står 1.4 meter i kartbildet. I kilen inn for ankertegnet var det den gang et serveringssted, Hankø Plads. I dag nydelig restaurert tilbake til  det opprinnelige. Vet ikke hvem som eier stedet i dag, men på vår tid der ute var det Bertel O. Sten i Oslo som hadde eiendommen.

Det er mange resurssterke hytteeiere rundt havna. Plutselig en dag hadde de fjernet alle ringer og bolter på svabergene. Særlig på Sveholmen. Da ble det merkbart mer vanskelig  for båtfolket. Oppsitterne hadde regatta med store radiostyrte seilbåter og de ville ikke forstyrres av båtfanter. 

image.jpeg.3305e3f642756d70e9b8623f9dc01f0e.jpeg

Honduras skrev for 22 timer siden:

En ikke helt ukontroversiell bukt for oss som har lokalavisa. Mye skriverier om hytte/leilighetsprosjekter der. Men det får bli en annen tråd ?

Det er Husebukta du tenker på. Den ligger på østsiden av øya, men Hankøhavna ligger på vestsiden. 

Flid skrev for 7 timer siden:

Trådstarter har fått navent på havna. Vet ikke hvordan det er nå men tidligere ble Hankøhavna mye brukt av båtfolket. Dette var også en mye brukt havn for seilskutene på 1700 tallet og utover til tross for en trang og vanskelig innseiling. 

Derfor var det flere bolter og ringer rundt havna. Særlig på Sveholmen der hvor det står 1.4 meter i kartbildet. I kilen inn for ankertegnet var det den gang et serveringssted, Hankø Plads. I dag nydelig restaurert tilbake til  det opprinnelige. Vet ikke hvem som eier stedet i dag, men på vår tid der ute var det Bertel O. Sten i Oslo som hadde eiendommen.

Det er mange resurssterke hytteeiere rundt havna. Plutselig en dag hadde de fjernet alle ringer og bolter på svabergene. Særlig på Sveholmen. Da ble det merkbart mer vanskelig  for båtfolket. Oppsitterne hadde regatta med store radiostyrte seilbåter og de ville ikke forstyrres av båtfanter. 

Interessant å høre historien. 

Ligger ofte på svai het og som oftest alene. 

Komodo skrev On 7.12.2021 at 18.00:

Det er Husebukta.

Honduras skrev for 23 timer siden:

En ikke helt ukontroversiell bukt for oss som har lokalavisa. Mye skriverier om hytte/leilighetsprosjekter der. Men det får bli en annen tråd ?

Kallethekid skrev 1 time siden:

Det er Husebukta du tenker på. Den ligger på østsiden av øya, men Hankøhavna ligger på vestsiden. 

Jepp, det var Komodos svar til LazyJack jeg hang meg på, ikke trådstarters spørsmål om Hankøhavna ?

Redigert av Honduras (see edit history)

Den er trang, men om du bruker overettmerket i innseilingen går det fint. Min seilbåt stikker 2 meter. Leire på bunnen. Jeg har som regel fått godt feste, men blåste på land et år da vinden skiftet i løpet av natten og Delta-ankeret ikke fant nytt feste. Det var det året jeg kjøpte Rocna… 

Greit å gå inn både fra sør og vest. Fra vest må du gå langs berget mot sør da det er grundt om babord. Ved normal sikt vises denne grunna godt. Det er en del bøyer i bukta og også 1,4 meteren som du må holde deg unna. Likevel er det godt med plass å ligge på svai. Noen foretrekker også å ligge mot land mor Sveholmen, omtrent ved 1-tallet på kartet. God ankerbunn med fast leire. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...