Lazyjack Startet 7.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2021 Noen lokalkjente som vet hva bukta jeg har ringet inn heter? På kartet står det Hankøhavna men jeg er usikker på om det er riktig og om det heller er havna nedenfor Bloksberg. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2021 Stemmer. Det er Hankøhavna Sitér dette innlegget Link to post
SUN960 Svart 7.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2021 Vi kaller den for Gamle Hankøhavna. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2021 SUN960 skrev On 7.12.2021 at 15.31: Vi kaller den for Gamle Hankøhavna. Vis hele sitatet Og den nye er da på andre siden av øya, ved yachtklubben? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2021 Lazyjack skrev On 7.12.2021 at 16.31: Og den nye er da på andre siden av øya, ved yachtklubben? Vis hele sitatet Det er Husebukta. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart 7.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2021 En ikke helt ukontroversiell bukt for oss som har lokalavisa. Mye skriverier om hytte/leilighetsprosjekter der. Men det får bli en annen tråd ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Flid Svart 8.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2021 Trådstarter har fått navent på havna. Vet ikke hvordan det er nå men tidligere ble Hankøhavna mye brukt av båtfolket. Dette var også en mye brukt havn for seilskutene på 1700 tallet og utover til tross for en trang og vanskelig innseiling. Derfor var det flere bolter og ringer rundt havna. Særlig på Sveholmen der hvor det står 1.4 meter i kartbildet. I kilen inn for ankertegnet var det den gang et serveringssted, Hankø Plads. I dag nydelig restaurert tilbake til det opprinnelige. Vet ikke hvem som eier stedet i dag, men på vår tid der ute var det Bertel O. Sten i Oslo som hadde eiendommen. Det er mange resurssterke hytteeiere rundt havna. Plutselig en dag hadde de fjernet alle ringer og bolter på svabergene. Særlig på Sveholmen. Da ble det merkbart mer vanskelig for båtfolket. Oppsitterne hadde regatta med store radiostyrte seilbåter og de ville ikke forstyrres av båtfanter. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 8.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2021 Honduras skrev On 7.12.2021 at 23.54: En ikke helt ukontroversiell bukt for oss som har lokalavisa. Mye skriverier om hytte/leilighetsprosjekter der. Men det får bli en annen tråd ? Vis hele sitatet Det er Husebukta du tenker på. Den ligger på østsiden av øya, men Hankøhavna ligger på vestsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2021 Flid skrev On 8.12.2021 at 15.29: Trådstarter har fått navent på havna. Vet ikke hvordan det er nå men tidligere ble Hankøhavna mye brukt av båtfolket. Dette var også en mye brukt havn for seilskutene på 1700 tallet og utover til tross for en trang og vanskelig innseiling. Derfor var det flere bolter og ringer rundt havna. Særlig på Sveholmen der hvor det står 1.4 meter i kartbildet. I kilen inn for ankertegnet var det den gang et serveringssted, Hankø Plads. I dag nydelig restaurert tilbake til det opprinnelige. Vet ikke hvem som eier stedet i dag, men på vår tid der ute var det Bertel O. Sten i Oslo som hadde eiendommen. Det er mange resurssterke hytteeiere rundt havna. Plutselig en dag hadde de fjernet alle ringer og bolter på svabergene. Særlig på Sveholmen. Da ble det merkbart mer vanskelig for båtfolket. Oppsitterne hadde regatta med store radiostyrte seilbåter og de ville ikke forstyrres av båtfanter. Vis hele sitatet Interessant å høre historien. Ligger ofte på svai het og som oftest alene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2021 (redigert) Komodo skrev On 7.12.2021 at 17.00: Det er Husebukta. Vis hele sitatet Honduras skrev On 7.12.2021 at 23.54: En ikke helt ukontroversiell bukt for oss som har lokalavisa. Mye skriverier om hytte/leilighetsprosjekter der. Men det får bli en annen tråd ? Vis hele sitatet Kallethekid skrev On 8.12.2021 at 22.31: Det er Husebukta du tenker på. Den ligger på østsiden av øya, men Hankøhavna ligger på vestsiden. Vis hele sitatet Jepp, det var Komodos svar til LazyJack jeg hang meg på, ikke trådstarters spørsmål om Hankøhavna ? Redigert 8.Desember.2021 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tor Arild Svart 9.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2021 Har selv lurt på denne, men den er skravert som grunn i Navionics, og 1,4meters merket gjorde at jeg ikke har turt å gå inn. Hvordan er vanndybde inn Hankøhavna? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 9.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2021 Den er trang, men om du bruker overettmerket i innseilingen går det fint. Min seilbåt stikker 2 meter. Leire på bunnen. Jeg har som regel fått godt feste, men blåste på land et år da vinden skiftet i løpet av natten og Delta-ankeret ikke fant nytt feste. Det var det året jeg kjøpte Rocna… Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2021 (redigert) Greit å gå inn både fra sør og vest. Fra vest må du gå langs berget mot sør da det er grundt om babord. Ved normal sikt vises denne grunna godt. Det er en del bøyer i bukta og også 1,4 meteren som du må holde deg unna. Likevel er det godt med plass å ligge på svai. Noen foretrekker også å ligge mot land mor Sveholmen, omtrent ved 1-tallet på kartet. God ankerbunn med fast leire. Redigert 9.Desember.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.