Jump to content

"Beste" poleringsmaskin - hvilken skal jeg ha?


Tor Arild

Recommended Posts

Har startet å polere litt, og synes faktisk det er på grensen til morsomt å se hvor flott det blir.

Har bare en enkel poleringsmaskin fra Maritim til ca 1500,-, men husker ikke i farten merke. 

 

Har derfor tenkt å ta meg et poleringskurs for å lære mer. 

Har en 45 fots båt, så det er mye som skal polereres. 

 

Hvilken maskin ville dere av dere som polerer mye anbefale? Har skjønt at med poleringsmaskiner så er himmelen grensen for hvor mye du kan bruke av penger, men hadde ikke ønske om å gå helt dit. 
Og er det egne maskiner eller padder til "detailing"? Altså i trangere plasser, hjørner etc. 

Konemor hadde ikke noe spesielt julegaveønske i år, så derfor får hun en flatpakket gave. 

Den kan gjerne skjules i en poleringsmaskinkoffert for å få opp temperaturen på juleaften :) Så derfor også litt "stress" med å finne en maskin som kan anskaffes før jul. 

 

Setter pris på alle svar 

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Den kan fungere helt fint den maskinen du har. Det du bør tenke på er om du ønsker å ha roterende maskin eller oscillerende (DA), roterende er noe mer effektiv mens oscillerende gjerne er mer idiotsikker. Du bør også ha med litt utkast på ved en båt på den størrelsen.

 

Ville sett på poleringspakke fra for eksempel Bilnerden o.l (og ikke vær redd for å spør dem om produktråd)

Man kan sette på forskjellige pads etter hvor man polerer, men disse kan ikke være mindre enn utkastet på maskinen. Rupes er gode maskiner, men også dyre. Det finnes billigere varianter som man kan gjøre samme jobben med og som vil være mer enn gode nok om man kun skal drive på med sin egen båt.

 

Det er også flere måter å polere på, noen kaller det og påføre en "voks" som fyller i riper og gjør at det ser blankere ut mens andre går all-in med 3-stegs polering (først polering med grov pute og polish, deretter medium og så soft) for å få det helt 100% og/eller rydde opp i "defekter" som har kommet som følge av grov polering. Det gjelder å finne en god kombo(balanse) før man tar for seg hele båten.

Link to post
Share on other sites

notworthy.gifnotworthy.gifnotworthy.gif   Rupes - Rupes - Rupes!

 

Jeg kunne ikke hatt stor båt (blank i alle fall..) hvis ikke det hadde vært Rupes Bigfoot`en.

Viktig å bruke riktige padder og kjemi, men da går det også lett. Søk på forumet, det er skrevet flere tråder om emnet tidligere hvor det blant annet er lagt ut "før/etter"-bilder, som du knapt tror på før du ser resultatet. 

 

Gøy med blank båt, men båtsesongen er for kort til å pusse hele tiden. Effektive verktøy og gode hjelpemidler er verdt hver eneste krone.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Paddene kansje er viktigere enn maskina!  jeg bruker bilextra oscilerende maskin som er kraftig nok til å ikke kjøre på for høyt turtall. bruker Rupes padder.  Meguiars eller Rupes produkter.  får meget bra resultater både på bil og båt.

Da jeg starta med maskin brukte jeg en billig roterende fra biltema. Funka greit på bil, men på glassfiber ble det veldig raskt brennmerker. Jeg føler jeg har mye bedre kontroll på oscilerende maskiner! føler paddene er viktigst!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har samme dilemmaet: Skal kjøpe maskin til å ta båten, men usikker på hva jeg skal velge.

 

  • Roterende: Enkelt å bytte til poleringspadder i ulike størrelser. Kan også fåes med "forlenger-skaft" slik at man kommer til på trange plasser. Ulempen er vel at det kreves litt trening for å få godt resultat uten "kjørespor".
  • DA: Lettere å få fint resultat for nybegynnere? Ulempen er at du bare har en størrelse på pad. Nå har jeg riktignok en Rupes DA med 3" plate som kommer litt bedre til når det er trangt og smalt. Så en billigere DA med 15 eller 21mm utkast kunne sikkert fungert greit siden det er mindre daycruiser det er snakk om - og så får det heller ta bittelitt mer tid? Kjøpte Rupesen til grei pris hos https://www.garasjetid.no/?gclid=EAIaIQobChMInOq276zh9AIVhuJ3Ch31wQE4EAAYASAAEgLHUfD_BwE

Kunne egentlig tenkt meg en roterende, men kanskje noen kan si noe om hvor vanskelig det er å bruke disse for et godt resultat? Er det slik at man får feelingen etter en skrogside, eller må det 10 eller 100 skrogsider før det sitter?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har liten og stor Milwaukee privat, men bruker liten og stor mirka på jobb. Mirka maskinene er next level, men nesten trippel pris 

 

Bruker kun roterende for tiden, syns de er mer effektive enn DA maskiner, hvertfall hvis man skal rubbe vekk riper, da er DA maskinene litt crappy i forhold 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev 1 time siden:

Takk for alle svar :)

 

Tror jeg følger rådet om å søke råd hos en anerkjent forhandler. Er det andre enn bilpleiekongen som er vel ansett?

Er enig i at padder trolig har mye å si sammen maskinen, så Rupes er skrevet bak øret. 

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Bilnerden.no - rask levering og gode priser

 

Link to post
Share on other sites

Er nok veldig få erfarne/profesjonelle som bruker oscillerende maskin på gelcoat. Fungerer nok greit på en allerede blank båt, men har du litt å "ta igjen" så er roterende det som fungerer best. Trenger riktignok litt mer trening, men det kommer jo av seg selv...😉

 

Grov ullpute er det som fungerer best om det er slitt overflate.

https://lakkspesialisten.no/produkter/3MPERF3LAM

 

Bra rubbing 

https://lakkspesialisten.no/produkter/3m 710013634

 

Masse å se på på YouTube 

https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=gelcoat+wool+cut

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 6 timer siden:

Er nok veldig få erfarne/profesjonelle som bruker oscillerende maskin på gelcoat. Fungerer nok greit på en allerede blank båt, men har du litt å "ta igjen" så er roterende det som fungerer best. Trenger riktignok litt mer trening, men det kommer jo av seg selv...😉

 

Grov ullpute er det som fungerer best om det er slitt overflate.

https://lakkspesialisten.no/produkter/3MPERF3LAM

 

Bra rubbing 

https://lakkspesialisten.no/produkter/3m 710013634

 

Masse å se på på YouTube 

https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=gelcoat+wool+cut

Prøvde med roterende og ullpute på min oksiderte båt men endte opp med brytekamp med maskinen grunnet mye hopping, men det kommer gjerne med erfaring. Jeg renset ullputene og det samme skjedde igjen, noen tips for å unngå dette?

Link to post
Share on other sites

presenningen82 skrev for 4 timer siden:

Prøvde med roterende og ullpute på min oksiderte båt men endte opp med brytekamp med maskinen grunnet mye hopping, men det kommer gjerne med erfaring. Jeg renset ullputene og det samme skjedde igjen, noen tips for å unngå dette?

Ikke bruke for mye middel, og ikke legge skiva helt flatt mot underlaget. 

Jeg renser ofte med et flatt litt sløvt skrujern, men vasker også kanskje et par ganger på en båtside. Kjører maskinen bare litt på full fart for å tørke. Gjerne nede i en stor bøtte, så spruter du ikke ned alt og alle rundt deg...

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 6 timer siden:

Ikke bruke for mye middel, og ikke legge skiva helt flatt mot underlaget. 

Jeg renser ofte med et flatt litt sløvt skrujern, men vasker også kanskje et par ganger på en båtside. Kjører maskinen bare litt på full fart for å tørke. Gjerne nede i en stor bøtte, så spruter du ikke ned alt og alle rundt deg...

 

Det er den billige metoden, den litt dyrere er og ha mange pads tilgjengelig og bytte ofte, så vaske de når man er ferdige med jobben, sånn at de er klare til neste gang. Men hvis man bare har 1 båt som skal poleres, så fungerer det, er noe annet når det står 350 båt i hallene som skal poleres  

Link to post
Share on other sites

Har en Makita 9227 1200 w polermaskin. Denne ble levert med en 185mm lammeullshette  som nok vill ta godt på gelcoat. Kan også benyttes med ulike pads tilpasset det en skal polere.Denne maskinen tar godt slik at en bør være litt varsom om en polerer bilen, går lett gjennom tynn lakk på f.eks en kant om en er uoppmerksom. Liker bedre å bruke Rupes DA til bil, men tl båt synes jeg Makitaen fungere utmerket. Av produkter har jeg god erfaring med 3M.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte til slutt den lille Milwaukeen på 1.2 kg som ser ut som en liten drill. Ikke oscillerende. Men den har en vekt som gjør den til en fryd å arbeide med, og en størrelse som kommer til både «her og der». Solgte rimelig fort den store jeg hadde fra før. Men jeg var nok motivert av at jeg synes de store maskinene ble kjedelig tunge å arbeide med når jeg skulle rundt skrogsidene på  Fairlinene. 
 

Nå har jeg vel 3-4 batterier og 2 ladere, så jeg kan arbeide kontinuerlig uten å måtte vente på strøm. Eller slitne skuldre/ armer. 

Link to post
Share on other sites

Har ikke handlet ennå, men biter meg merke i kombinasjonen lett maskin med batteri, og heller pads fra eks Rupes eller 3M og profesjonelle poleringsmidler. 

Tenker det er veien å gå for å slippe ledning og lav belastning på armer/skuldre, samt ha fleksibilitet til å jobbe «overalt» på båten. Tanker om den settingen? 

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du har 45-fot som skal shines opp. Da ville jeg satset på den mest effektive kombinasjonen slik at du faktisk har sånn noenlunde grei fremdrift, og ikke blir stående i dagevis å "gnikke". Godt mulig en maskin med ledning kan være litt mer effektivt på såpass stor båt/flate.

 

Jeg vurderer selv en ShineMate EP802 som bare veier 2,2kg. Det er overkommelig.

 

https://www.garasjetid.no/shinemate/492152/shinemate-ep802-roterende-polermaskin-roterende-polermaskin-125mm--1200-w

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har også ein slik Milwaukee 18v poleringsmaskin. Synest det er veldig greit med batteridrift.

https://no.milwaukeetool.eu/nn-no/m18-fuel-poleringsmaskin/m18-fap/

 

Har fleire batteri, så eit lader mens eg bruker eit annet. På bilen som er ei ganske stor stasjonvogn, klarer eg heile bilen på eit batteri.  Har ikkje prøvd å ta heile båten enno med den, men då blir det nok ein del batteriskift ja :) Men da var no derfor eg kjøpte den :)

Link to post
Share on other sites

Steini skrev 57 minutter siden:

Har også ein slik Milwaukee 18v poleringsmaskin. Synest det er veldig greit med batteridrift.

https://no.milwaukeetool.eu/nn-no/m18-fuel-poleringsmaskin/m18-fap/

 

Har fleire batteri, så eit lader mens eg bruker eit annet. På bilen som er ei ganske stor stasjonvogn, klarer eg heile bilen på eit batteri.  Har ikkje prøvd å ta heile båten enno med den, men då blir det nok ein del batteriskift ja :) Men da var no derfor eg kjøpte den :)

Og hvor får du kjøpt pads?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...