Jump to content

"Beste" poleringsmaskin - hvilken skal jeg ha?


Tor Arild

Recommended Posts

Tor Arild skrev On 13.12.2021 at 11.19:

Og er det egne maskiner eller padder til "detailing"? Altså i trangere plasser, hjørner etc

Til de små og trange stedene kjøper du en slik. Det har fysisk størrelse som en liten vinkelsliper, og har trinnløs turtallsregulering med softstart. Kjøpte en slik for noen år siden, og er veldig fornøyd med den. Den gir en veldig god kvalitetsfølelse når du jobber med den. Turtallsreguleringen fungerer veldig bra, og maskinen er såpass kraftig at den er veldig stabil på turtallet. Det geniale med denne maskinen er at det følger med to forskjellige forlengere, og pader i tre forskjellige diametre. Det er en roterende maskin, og det bør du ha på slike små pader. 

 

Eika skrev On 13.12.2021 at 20.16:

Bruker kun roterende for tiden, syns de er mer effektive enn DA maskiner, hvertfall hvis man skal rubbe vekk riper, da er DA maskinene litt crappy i forhold 

Understreker at jeg ikke er spesialist på feltet, men jeg har også kommet fram til dette. Har testet DA et par ganger, men jeg synes det går litt seint. På nyere båter/biler er det sikkert det rette valget, men på gammel stygg gelcoat, som vår Viksund, tror jeg roterende maskin er mer effektivt å jobbe med. Legger til at den båten har så mye gelcoatskader at det egentlig er mer nærliggende med slipemaskin og gelcoatsparkel enn polering. Men der gelcoaten er hel og uskadd føler jeg at det blir blankt uansett hva man bruker. Jeg har brukt en roterende maskin fra Biltema av den store typen. Den er egentlig helt pyton å jobbe med. Den er tung, og den har elendig styring av turtallet. Når jeg får litt motstand på paden må jeg skru opp turtallet for at den ikke skal dø ut, og når jeg løfter den opp ruser den ut. Så ny maskin står helt klart på lista. Men blankt blir det uansett. Jeg bruker stort sett poleringsmiddel fra Biltema også. Synes den er helt grei. Blir helt blankt, og billig er den også. Det som har litt å si er vel hva slags voks man påfører til slutt for å bevare glansen. På litt mer gjenstridige flekker har jeg prøvd rubbingen fra BT, men den tror jeg egner seg dårlig for maskin. Den har jeg dårlig erfaring med i forhold til andre produkter, f.eks. denne

 

Men igjen, hør heller på de som har litt mer peiling enn meg. Jeg bare lufter mine erfaringer. Her er en av de mange andre trådene på forumet om temaet. Løfter særlig fram dette innlegget fra side 2:

 

mmosberg skrev On 29.4.2018 at 10.05:

Jeg er hobby-detailer og har over middels kunnskap og erfaring med polering av både bil og båt. Jeg vil her kort gi en guide som garantert gir et blankt og varig resultat på gelcoat og som er billig. Bilnerden.no er min favoritt butikk for detailing produkter. De er landets billigste og har super service og overlegen kunnskap på fagområdet:

 

1. Anskaff en DA poleringsmaskin. DA=dual action eksenterbevegelser. Med en slik maskin kan du ikke gjøre noen feil eller lage brennemerker hverken på bil eller båt. Samtidig så får du en veldig god korrigering/slipeevne hvis du velger en maskin med litt utkast. Her er et godt alternativ med 15 mm utkast: https://bilnerden.no/north-detailing-pda-15-900-w-oscillerende-poleringsmaskin

 

2. Vask grundig før polering. Få bort så mye misfarging som mulig. Dette gjør poleringsjobben lettere og raskere.

 

3. Bruk en hard poleringspute som er beregnet for grovpolering/korrigering, eventuelt en microfiber cutting pad. Her er to gode alternativer: https://bilnerden.no/flexipads-da-microfiber-cutting-pad   https://bilnerden.no/uber-140-mm-poleringsputer 

 

4. Bruk en polering som er grov. Menzerna FG400 liker jeg veldig godt å jobbe med. Den cutter meget bra samtidig som den gir en fin avslutning. På biljobber kjører jeg over med en finere FG2500 for å få en finere finish, men på båt er dette ikke nødvendig i mine øyne. Menzerna er tysk kvalitet og klarer lang kjøretid uten å tørke/støve. Hvis du polerer i solskinn og tørt vær så kan du ha en spruteflaske med vann for å dynke litt. https://bilnerden.no/menzerna-heavy-cut-compound-400 Kjør med middels press på maskinen på et område som er ca 50x50 cm av gangen. La maskinen bevege seg ca 1 cm pr sekund. Gjør 2 passeringer på hvert område. Ved behov flere. Når du setter på en ny poleringspute på maskinen så legg på 8-10 erter med poleringsmiddel for å fukte opp poleringsputa. Etter dette er det nok med 5 erter pr 50x50 cm område. Når poleringsputa begynner å få et "belegg" må du bytte den da den mister poleringsevnen.

 

5. Bruk mikrofiberkluter av god kavlitet til å buffe/tørke av poleringsrester. Kjøp noen stykker (6-8 stk) så du har nok til hele båten. https://bilnerden.no/north-detailing-premium-microfiber-buffing-towel

 

6. Fjern alle fett- og oljerester etter poleringsmiddelet. Dette gjøres for å sikre at voksen hefter bedre og varer leeeeenge. Kalles Wipe-Down på stammespråket og det kan kjøpes egne produkter til dette. Jeg kjøper isopropanol fra Argus og blander 50/50 med vann. Spray på og tørk over med mikrofiber.

 

7. Legg på en egnet voks. Collinite #845 https://bilnerden.no/collinite-liquid-insulator-wax-845 er super å jobbe med. Enkel å legge på og enkel å tørke av og varer leeeeenge. Du får ikke en voks som varer så lenge uten å punge ut i tusenkroners klassen. Jeg bruker applikator pads fra eBay for å legge på voksen. 12 stk for 8,- kroner :thumbsup:  https://www.ebay.com/itm/12Pcs-Car-Waxing-Polish-Foam-Sponge-Wax-Applicator-Cleaning-Detailing-Pads-New/152923919277?epid=3018586500&hash=item239af9d3ad:g:OVQAAOSwa~BYayu8. La voksen tørke i 20-30 minutter og tørk/buff deretter av med mikrofiber klut.

 

8. Til slutt tar du med brukte poleringsputer og mikrofiberfiller hjem og vasker på 40 grader med et ullvaskemiddel. Milo er bra. Ikke bruk vanlig Omo og for all del ikke bruk skyllemiddel. Skyllemiddel ødelegger microfiberfillenes egenskaper. Hvis kona er ute av huset kan du slå i 1dl med husholdningseddik når vaskemaskinen skyller. Det er bra for slitne microfiberfiller.

 

Link to post
Share on other sites

Eika sitt innlegg synes jeg var veldig godt, og det er litt i tråd med det jeg selv tenker etter mange gode innlegg her:

Kjøpe masse padder fra en anerkjent leverandør og bruke på min eksisterende lavpris maskin i kombinasjon med maskinen Eika linket til for detailing på akterdekk, flybridge og andre steder med mange hjørner. 

 

Sjekker ut ShineMate EP803 Rotary Polisher Kit og håper å få den før jul som "innpakningspapir" til Kona sin gave!

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle tips!

 

Ble innkjøpt en Shinemate EP803 som skal hentes i dag. 
Neste punkt på agenda er da å finne padder til eksisterende roterende maskin, men regner med at jeg kan få råd når jeg henter hos Bilpleiekongen i tidlig ettermiddag. 

 

Tusen takk igjen - og så skal jeg legge ut en tråd på våren. Tror navnet skal være "Dummies polerer" kontra "polering for dummies".

 

God jul og høytid til alle - vi får ihvertfall et par netter i båten i romjulen :)

 

Mvh

 

Tor Arild 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mens man venter på våren og litt mer varme: Da kan man titte på videoene til denne karen:

https://www.youtube.com/user/Plattus1000

 

Ikke masse fancy pader, de nyeste poleringsmidlene og ørten maskiner. Bare masse erfaring, teknikk og utstyr som fungerer til oppgaven. Ikke fancy filming heller - bare mange videoer som faktisk viser hvordan han går frem.

 

Dette er vel noen av hovedmomentene jeg selv sitter igjen med etter å ha sett mange videoer om emnet:

  • Vurdere hvor mye og grov polering som skal til. Man trenger gjerne ikke/helst ikke grov rubbing hvert år.
  • Velg riktig pad + polering evt. rubbing som gir godt resultat og minst mulig arbeid/færrest steg i poleringen.
  • Som andre har nevnt: Beskytt arbeidet/poleringen med god voks etterpå.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Når man ser på produktene han bruker, så er ullpadden og gugga det samme som 2000 våtsliping. Han går hardt til verks for og si det sånn. Men resultat, det blir det da. Men ikke noe bedre enn det folk flest her inne får til med ett lite utvalg av div gugger, en god maskin og noen padder 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er litt forskjell mellom å pusse opp en båt om har vært glemt i 5-10 år, kontra å pusse/shine opp en båt som fikk totalrubb og voks året før.

 

Selv om du kan faget, bidrar du faktisk ganske lite. Om du rubber med Norpol R-10, er det mindre slitsomt enn M3 "Heavy Cut"?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 2 timer siden:

Det er litt forskjell mellom å pusse opp en båt om har vært glemt i 5-10 år, kontra å pusse/shine opp en båt som fikk totalrubb og voks året før.

 

Selv om du kan faget, bidrar du faktisk ganske lite. Om du rubber med Norpol R-10, er det mindre slitsomt enn M3 "Heavy Cut"?

 

Nullstilling av gelcoat er mye jobb, er mer glad i våtsliping, så gå på med snillere gugger/pads jeg da. Men enkelte er glad i grove gugger og padder som gjør det samme som våtsliping. Det er mange veier som fører til Rom 

 

Hva som er cuttinga på r10'n og 3m'n husker jeg ikke i hue. Men bruker mye r10 i formene når jeg støper

 

Jeg kan ikke faget, er bare en lykkelig amatør :) men fra spøk til revolver, hvis alle lærer seg dette selv, hva skal jeg betale saltet til potetene med ? Det er flere kunder på det forumet her og hvis alle lærer seg det jeg gjør, så blir jeg arbeidsledig, så syns igrunn jeg bidrar med svært mye. Enkelte folk har spart seg for verksted regninger på 30-50k pga svar jeg har kommet med, enkelte svartjobb mekanikere har fått svar på jobber som 99% sikkert hadde havna hos oss, folk har fått 5-15knop pga svar jeg har kommet med, har sagt åssen såper som er revolusjonerende på rib, folk har spart seg for mange tusen i gelcoat arbeid siden jeg har kommet med div tips og triks (det kom en kunde innom verkstedet og trengte hjelp med gelcoat arbeid, stolt som en hane, han hadde fått ordna 80-90% av alle skadene selv pga baatplassen(du kan gjette hvem som svarte i den tråden), så da var det 10-20 000kr jeg gikk glipp av) nå gjør jeg det samme med rubbing/polering. Det jeg driver med er egentlig å skyte meg selv i foten, siden jeg er bransjetilknyttet og lever av dette. Men som båtentusiast, så er det vannskligt og ikke komme med noen kommentarer jeg vet kan hjelpe. Regner med at du skjønner hvor kjedelig det er å balansere som bransjetilknyttet og båtentusiast på ett forum som dette? 

 

Men hvis det er og bidra lite, så kanskje jeg skal gjøre som andre som er bransjetilknyttet? Bare holde helt kjeft eller svare: send jobben til profesjonelle 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Eika takk for at du deler!!

 

Personlig tror jeg på; ja takk, begge deler! Er selv i en kunnskapsbransje innenfor bygg. Deler selv gladelig det jeg har kunnskaper om. Det ryktet sprer seg, og selskapet får mer å gjøre. Tror rett og slett at delingen av kunnskapen får deg til å stå mer ut fra konkurrentene og er derfor lettere å finne for de som ikke kan/har anledning/ikke ønsker å gjøre jobbene selv. 
Blir ikke forundret om veksten i selskapet du jobber er litt større enn veksten til konkurrentene pga din synlighet og delevillighet. Selv om en og annen kunde gjør alt selv, så tror jeg det tilkommer flere enn de som gjør selv. 

Tror derfor delingen din i det lange løp lønner seg ved at kundegrunnlag øker. 
 

God jul til deg og dine😀

 

mvh

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev 32 minutter siden:

@Eika takk for at du deler!!

 

Personlig tror jeg på; ja takk, begge deler! Er selv i en kunnskapsbransje innenfor bygg. Deler selv gladelig det jeg har kunnskaper om. Det ryktet sprer seg, og selskapet får mer å gjøre. Tror rett og slett at delingen av kunnskapen får deg til å stå mer ut fra konkurrentene og er derfor lettere å finne for de som ikke kan/har anledning/ikke ønsker å gjøre jobbene selv. 
Blir ikke forundret om veksten i selskapet du jobber er litt større enn veksten til konkurrentene pga din synlighet og delevillighet. Selv om en og annen kunde gjør alt selv, så tror jeg det tilkommer flere enn de som gjør selv. 

Tror derfor delingen din i det lange løp lønner seg ved at kundegrunnlag øker. 
 

God jul til deg og dine😀

 

mvh

Tor Arild

 

Hadde jeg kunne linka til der jeg jobber når det tilbud, eller sagt : kom til blabla imorra kl08, så skal jeg være ferdig med båten til kl16, så kunne det vokst litt. Jeg hadde i allefall tjent litt mer

 

Men dessverre så er forumreglene sånn at jeg ikke kan komme med ett godt tilbud til deg for eks med alt poleringsutstyret. Kan ikke nevne firmanavnet engang, kan ikke få med en logo på bildene jeg tar,  det er reklame det 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm... Jeg må jo beklage at jeg tok del i denne sortien. Det eksploderte raskere enn jeg rakk å tenke.

 

For hva det må være verdt: Jeg har selv brukt noen romjulsdager på å tenke over om jeg vært en helt usmakelig drittsekk - og det har jeg kanskje...  Fri, alkohol og lediggang - ikke akkurat en kanonkombo, for å si det slik. Jeg ser at Eika har slettet profilen, og det beklager jeg. Det var aldri meningen å mene eller uttrykke at de gode bidragene uteble - bare at jeg savnet litt utfyllende kommentar til akkurat dette innlegget i denne spesifikke tråden hvor jeg linket til denne spesifikke YouTube-linken.

 

Jeg formulerte meg dårlig, og kjenner på ansvaret av det. Så hvis du leser dette, skal du vite at mine snøvlede svar ikke var særlig gjennomtenkte de heller.

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt: Så er det litt deilig å ha fått bort kritikerne og surmagene.

 

Hva var poenget med å poste linken jeg linket?

 

Å vise hvordan en annen proff gjør det?

 

Nettopp! Her får du hele pakken.

  •  Du får hastighet på maskin
  • Du får mengde av rubbing påført
  • Du får vinkel på pad
  • Du får tid/varighet

Du får rett og slett et innblikk i hvordan en annen proff "gets the job done".

 

Hva er en proff? En som lever av det? En som gjør det ofte? En som leverer resultater? En som gjør alt dette?

 

Det er kanskje noen nyanser her, men jeg er amatør - så ikke skyt meg, eller pianisten... Men ikke faen at dette skal være form for magi forbeholdt de få som ikke vil eller kan snakke tydlig norsk.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...og hvis noen lurte på cuttingen på 3M "Heavy Cut" vs Norpol R-10:

så oppgis nå 3M Heavy Cut til å ta 600P riper.

 

Men hvis 3M heavy cut leverer god nok finish? Jeg har søkt, og3M Heavy Cut selges ikke over disk pt. Hvorfor ikke? Kanskje fordi 3M eier Meguiars?

 

https://news.3m.com/2008-09-08-3M-to-Acquire-Meguiars-Inc

 

Dermed er tanken at du skal roe deg med Meguiars One Step? Alt det andre er "proffesionals only"?

 

Da er jo Mirka, som enkelte her ofte har nevnt i positive ordelag, en interessant konkurrent? Mirka har egne rubbing/polish produkter:

https://www.mirka.com/no/Polarshine-25-Polermiddel-1L-7992710111/

 

Norpol R-10 eller Oscars?

https://www.siddis.no/shop/product/rubbing-r-10

Ikke rart jeg allerede kjenner til Hugo.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hele mitt poeng er at ingen gidder eller kan besvare det enkle spørsmål: Hva skal jeg rubbe med?

 

Kanskje bare gå for Rupes egen XC-1?

https://www.rupes.com/news/new-video-about-the-xc-1-marine-one-step-cut-and-finish-compound/

 

Denne diskusjonen bærer åpenbart preg av tullball, siden ingen erfarne tør svare og feltet ligger åpent for nysgjerrige amatører som meg.

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev On 31.12.2021 at 5.00:

Hele mitt poeng er at ingen gidder eller kan besvare det enkle spørsmål: Hva skal jeg rubbe med?

 

Denne diskusjonen bærer åpenbart preg av tullball, siden ingen erfarne tør svare og feltet ligger åpent for nysgjerrige amatører som meg.

 

 

Eller at det muligens er mange veier til Rom...

Fins like mange remedier for for polering som der er meninger om dette... 

Enhver får finne ut hva som er best for en...

Jeg personlig bruker Nano tech, og er godt fornøyd med det..

Men først i fjor vår fikk jeg til å polere opp dette stoffet med maskin...tok det for hånd tidligere...grusom jobb...

 

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev On 31.12.2021 at 5.00:

Hele mitt poeng er at ingen gidder eller kan besvare det enkle spørsmål: Hva skal jeg rubbe med?

Akkurat det har vel blitt besvart mange ganger, det kommer jo bare an på hvem du velger å høre på. Hvis du f.eks. leser mitt innlegg lenger  her, så finner du link til en annen tråd, hvor jeg også har sitert ett innlegg fra @mmosberg

 

Men som jeg også har nevnt i mange tråder tidligere, det er grenser for hvor mange ganger disse ressurspersonene gidder å skrive akkurat det samme om igjen. I den tråden jeg linket til er det masse erfaring og kunnskap. Kan ikke forvente at folk setter seg ned og skriver det samme på nytt, bare for at det blir startet en ny tråd når den gamle like gjerne kunne blitt løftet. 

 

Ellers fikk du jo et svar av Eika også (før han logget ut). Når det blir snakk om så grov rubbing, så blir det jo en smakssak om man vil rubbe eller vannslipe.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev On 31.12.2021 at 3.46:

Når det er sagt: Så er det litt deilig å ha fått bort kritikerne og surmagene.... 

 

... Men ikke faen at dette skal være form for magi forbeholdt de få som ikke vil eller kan snakke tydlig norsk.

 

Jeg tror du skal være i overkant optimist hvis du forventer å få tilbakemeldinger slik du kjører på. Som Komodo skriver er temaet fyldig diskutert i tidligere tråder, og Eika har delt av sine erfaringer som nettopp ... ja, en proff.

 

Det synes som om du kun venter positive tilbakemeldinger på dine egne utspill.

Skal man motta kunnskap og nyttegjøre seg av andres erfaringer kreves dessverre en dose ydmykhet.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev On 31.12.2021 at 3.46:

Når det er sagt: Så er det litt deilig å ha fått bort kritikerne og surmagene.

 

Men ikke faen at dette skal være form for magi forbeholdt de få som ikke vil eller kan snakke tydlig norsk.

 

Kanskje du burde vært litt smartere, spurt litt ydmykt istedenfor og påstå de ikke bidrar og hvilke produkter de anbefaler istedenfor cuttinga på 2stk produkter ? Og dette er jo en tråd om poleringsmaskiner, ikke selve rubbing/poleringsjobben

 

Med de innleggene du har skrevet i ettertid, så ser man lett hvem som er surmaga. Så nå får du iallefall aldri ett fornuftig svar 

Redigert av Hydromotive (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken maskin og vilket stoff man bruker er totalt avhengi av jobben man skal gjøre!  er to helt forskjellige ting å rubbe og polere en 20 år gammel båt som har hatt 0 vedlikehold, enn en båt som er blank og fin og fått jevnt vedlikehold.   Min erfaring er ihvertfall at en rimelig ocilerende maskin, med kvalitets padder holder fint til hobbypolering på mine båter og biler som er jevnt vedlikeholdt. om man bruker Turtele ,Meguirs, Rupes, Swisswax  tror jeg egentlig ikke utgjør så mye, men hovedsaken for meg som polerer kun et par båter og et par biler i året er at poleringsmiddlene er lette å jobbe med!  Jeg liker veldig godt rupes paddene! 

Har forøverig gode erfaringer med produkter fra Meguiars, Rupes og Autoglym.  Da jeg var yngre brukte jeg mye Turtle på box som var noe tyngre å jobbe med

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...