Jump to content

"Under overflaten" Ein dårleg serie?


Ask

Recommended Posts

Det er bare deg ja. Men seriøst, skal båtforumet brukes til å syte over ka som går i tv? er det det som er det nye? da blir det jaggu mykje å ta  tak i!  Og da er jaggu meg dette programmet virkelig feil ende å begynne i. Det er en videodagbok av fine folk med mange gylne øyeblikk, opp og nedturer absolutt verdt å deles, ikkje en BBC naturserie. Snakker om syting ja.. 

Link to post
Share on other sites

Synes alltid det er morro å se fra vår flotte kyst, da jeg også har vært de fleste steder selv.  Husk at dette er hobby filming og ikke BBC.  Synes de fikk mye bra undervannsfilming. Jeg er ingen seilbåtmann, så tenkte kansje det var litt mer om seiling. Flott at ungdom kaster seg på et slikt prosjekt! At de var litt sytete fordi de ikke fikk sett alt, og at ting måtte overgåes hele tiden var litt kleint.  For oss som ferdes på sjøen så er også de små tingene og opplevelsene fine!

alt i alt syntes jeg den var morro å følge med på!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over kunne serien hatt med mer om selve seilingen, men nå er tittelen "Under overflaten" og ikke "Over dekket" eller "Under riggen", etc.  Og til det synes jeg de fikk mye ut av et hobbyprosjekt, laget av og med amatører. 

 

Mange flotte scoop under vann, og tydelig at gjengen hadde shoppet opp dykkerutrustningen før reisen. Så pass mye at det har blitt noen oppgraderinger og "nice to have" under serien her også. Tv er blitt dyrt.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 10 timer siden:

Eg har sett gjennom serien, men spola forbi mykje pjatt og syting.

 

Eg synest dei hadde ein god ide, men kanskje var det feil folk føre kamera?

 

Er det fleire enn meg som synest at det var ein dårleg serie?

 

Jeg vil ikke si at serien er dårlig, vi har koset oss og sett på de fleste episodene. Jentungen på 16 var spesielt ivrig med at vi skulle se på. Men jeg er enig i at det ble litt mye syting over det som egentlig skal være kvalitetstid. Kona reagerte også på at de fort ble litt blaserte og bortskjemte på opplevelser. Da savnet jeg litt ydmykhet i forhold til de flotte opplevelsene de fikk.

 

Når det er sagt så er jo dette fire unge mennesker, og jeg er imponert over hva de fikk til. Det første som slo meg er hvordan de klarte å finansiere en slik tur. De la jo ut i en 50 fots moderne seilbåt, og alt av dykkerutstyr og profesjonelt UV-foto utstyr. Bare det fotoutstyret kostet mye penger! Videre har de tatt seg lenge fri fra jobb for å realisere noe som egentlig alltid bare har stått som en drøm for meg. 

 

Litt varierende på dykkingen. Kløning med armer og bein, klarte ikke å holde sammen i par eller å møtes på overflata når de kom fra hverandre, vrakdykking og penetrering med singel 15 liter (ikke backup) uten å legge line +++. Hun ene var tydelig lite komfortabel under vann. Likte verken strømdykk eller vrakdykk, og viste tydelige signaler på at hun ikke hadde den beste vannfølelsen.

 

Når det gjelder seilingen så har jeg ingen forutsetning for å vurdere det de gjorde, det får i tilfelle andre si noe om. Men det var et par ganger jeg stusset på hvordan de fortøyde. Særlig den gangen de søkte ly for stormen, og la seg innerst i bukta der vinden fikk godt tak. La også merke til at de hadde ekstremt kort slep på jolla, og brukte ikke strekkavlastere på tauet. Men så røyk jo også det da. Når vi har slepejolle i dårlig vær legger vi ut hanefot med doble Forsheda gummiavlastere og laaangt tau. 

 

Men som sagt, de er jo unge, og mye skal ennå erfares. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 38 minutter siden:

 

Når det gjelder seilingen så har jeg ingen forutsetning for å vurdere det de gjorde, det får i tilfelle andre si noe om.

 

 

Jeg har ikke sett mye, to halve episoder. Nok til at jeg tenkte at dette orker jeg ikke å se på. Jeg reagerte på  kløning og syting, en del pussigheter m.h.t. seilingen og måten de går frem på når de absolutt skal filme hvaler/spekkhuggere i vannet. 

 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje de kan lage en oppfølger som fokuserte på mere på riggproblemene 😅 

 

og betydelig mere fokus på impellerhavariet.. grunnstøtingen og mulige diskusjoner om nord opp eller kurs opp på plotteren… 

 

er vel nok en serie om drømmer og selvrealisering… som i prinsippet kunne vært spilt inn i en bobil med ribb på henger. 

Link to post
Share on other sites

Det er nok en serie der fokuset er dykking og fremkomstmiddelet tilfeldigvis er seilbåt. Derfor lite båt-teknisk, men desto mer undervannsliv.

Jeg hadde satt pris på mer reflektering over tekniske ting, særlig hvorfor ting gikk galt (hvorfor dregget de, forklaring om halyard wrap, hvorfor røk impelleren flere ganger og hvordan gikk det etter grunnstøtingen?), og hvordan ting ble fikset, men det var ikke fokus i denne serien. Fin serie for de som liker dykking, men kanskje litt frustrerende for de som liker båt best. :smiley: Rent filmteknisk synes jeg det var bra laget, med flott utstyr. Litt mye snakking av og til.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med fokus på/praktisering av dykkersikkerhet? Har ikke dykket med flasker på 40 år men det slo meg at det ble tatt noen snarveier i forhold til hva jeg lærte på kurs den gangen. Men han ene karen var jo dykkerinstruktør så alt var vel i sin skjønneste orden forhold til dagens regler og utstyr?

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er vel en youtube-serie de var heldige å få solgt til TV... Det kommer godt frem at seilbåt er mer jobb og mekk enn bobil. De seilte med cockpit-teltet oppe..., har aldri jeg gjort..., men kanskje fullt gjennomførbart. Jeg er mer konservativ med å seile med RIB på slep..., men den er kanskje for stor og tung til å legges på dekk, den er vel dimensjonert for dykke-båt. Fremkommer at det er værhardt på Nordlands-kysten vinterstid, lå vel værfast opptil 14 dager ble sagt. Noen full dokumentarserie er det jo ikke. Jeg blir jo skremt av planer folk får..., (...'vi skal kjøpe en 50-foter og seile på Nordnorge til vinteren'...) men mye går jo bra...

 

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 11 timer siden:

Det er bare deg ja. Men seriøst, skal båtforumet brukes til å syte over ka som går i tv? er det det som er det nye? da blir det jaggu mykje å ta  tak i!  Og da er jaggu meg dette programmet virkelig feil ende å begynne i. Det er en videodagbok av fine folk med mange gylne øyeblikk, opp og nedturer absolutt verdt å deles, ikkje en BBC naturserie. Snakker om syting ja.. 

Beklager, men klarte ikke å la sjansen gå fra meg til å syte litt over syting over syting;) Metasyting i andre potens😉

Link to post
Share on other sites

Kjekt å sjå eit program med segling i frå Noreg, det var også flotte naturbilete i serien. Men for meg det blir vel pretensiøst når dei konsekvent omtalar prosjektet som ein "ekspedisjon".

Ellers var eg ikkje veldig imponert når dei lagar eit nummer ut av heilt enkel seglhandtering, som å jibbe i frisk bris.

 

Einig med Ask! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev for 4 timer siden:

Hva med fokus på/praktisering av dykkersikkerhet? Har ikke dykket med flasker på 40 år men det slo meg at det ble tatt noen snarveier i forhold til hva jeg lærte på kurs den gangen. Men han ene karen var jo dykkerinstruktør så alt var vel i sin skjønneste orden forhold til dagens regler og utstyr?

Som du kanskje forsto av mitt innlegg lenger opp var heller ikke jeg helt imponert over enkelte av de tingene de foretok seg under vann. Nå er det jo ikke så mye regler for hvordan man gjør når man dykker, dette er jo ganske uregulert. Alt er i prinsippet lov, og man står fritt til å gjøre hva man vil. Med eller uten kurs. En annen sak er hva som er fornuftig. Solodykking inn i et vrak uten line og med singel 15 liter på ryggen er ikke blant de tingene jeg kaller lurt. Dykke i en gruppe på fire uten definerte par og som ikke klarer å holde sammen, vil jeg kalle urutinert eller ustrukturert, og potensielt farlig dersom ikke alle er innstilt og trenet på å dykke solo. Noe disse tydelig vis ikke var. Gjennomføringen av dykkingen ga meg derfor ikke det mest seriøse inntrykket. 

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett alle episodene ennå (forbi saltstrumen), men det er definitivt bedre enn det meste annet på tv. I samme alder dro jeg også på tur, men hadde veldig mye bedre kontroll på seilingen. Forstår godt at de seiler med teltet om vinteren, gjør det innimellom selv (og hater det). 

 

Dykkingen derimot er mye tryggere enn mye jeg gjør (heldigvis aldri tatt med kamera). Veldig god lyd når de snakker under vann. Stilig med bra utstyr. Men foretrekker fremdeles å dykke i shorty og enkelt utstyr. 

 

Gjerne flere program som dette. De er ikke profesjonelle, men definitivt underholdene. 

 

Link to post
Share on other sites

trixie2 skrev for 12 timer siden:

https://tv.nrk.no/serie/kurs-mot-nord

 

Ta gjerne å sammenlign med denne serien.

Jeg må innrømme at jeg likte denne serien ganske godt også. Fikk lyst til å kjøpe meg en større trawler, eller lignende, når jeg blir "gammel" og farte langs norskekysten med familien, etter å ha sett denne serien. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...