Swingswong Svart 16.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2021 Jeg tror disse hadde sin livs tur sammen. Fått opplever de husker for resten av livet. Jada, jeg ville gjort noe tekniske ting annerledes, men opplevelser, det fikk de ? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 16.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2021 Jeg synes dette var en flott serie. Vi fikk se mye far norskekysten, så mange av plassene jeg selv har vært på- masse perler langs kysten. De sier jo fra starten av at kun er en av de som er noenlunde erfaren seiler. De er jo på dykketur primært, så da skjønner jeg godt at fokus er dykking og ikke seiling eller motorreparasjon. Jeg synes de var ærlige, da det alltid på tur oppstår problemer, spesielt med ny ukjent båt. Det sa de vel også at de hadde for lite tid til klargjøring, men de som skal klargjøre alt 100% kommer seg som regel aldri på tur. De sitter vel foran Pc og dømmer ned andre som lever ut en drøm Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Fint tidsfordriv, og en serie hele familien så i lag. Teknisk sett mye fin filming, men som dykker og seiler ble jeg vel ikke like imponert over alt de foretok seg. Singelflaske inne i vrak er ikke smart. Å seile rundt med et stag som er skadet er heller ikke særlig smart, og jeg ville aldri dratt frivillig ut på yttersiden av Lofoten hvis det var meldt storm noen timer senere. Scenene hvor de dykket med spekkhuggere og hval var fine. Tror nok de som ikke har erfaring med seiling og dykking ble mere imponert over serien. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Nevermind skrev On 18.12.2021 at 0.57: Teknisk sett mye fin filming, men som dykker og seiler ble jeg vel ikke like imponert over alt de foretok seg. Singelflaske inne i vrak er ikke smart. Vis hele sitatet Enig i at det var mye bra filming, det var kanskje det som imponerte mest. Det med singel flaske i vrak osv. nevnte jeg jo også lenger opp her. Og du har kanskje erfaring både med Saltstraumen og vrakene i Narvik? Men i sannhetens navn skal det jo sies at jeg har gjort mye dumt opp gjennom årene, så de påfunnene deres pekte seg kanskje ikke spesielt ut i forhold til det Litt av poenget mitt var at dette ble vist på skjermen, da er det et par dårlige holdninger som burde vært kommentert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 18.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Hei. Eg synest ideen eg kjempegod, og kunne godt tenkt meg å brukt eit år på å segla i Noreg. Filminga var òg bra. Eg har 30 års erfaring som dykkar, og over 20 år som seglar, og har vore på langtur. Eg ventar ikkje at dei skal ha same erfaring, og serien er neppe laga for dei med mest erfaring. Det som gjer at eg synest det er ein dårleg serie er all sytinga, at det virkar som om enkelte av deltakarane ikkje likte seg på turen over tid. Andre grunnar er forsøka på å skapa "action". T.d. dramatisering av eit vrakdykk for mange år sidan, og korleis dei brøyta is i Trollfjorden, i staden for å køyra utanom den verste isen. To par i ein 50 fots båt klagar over manglande privatliv, og at dei må oppleva noko kvar dag etc, etc. Klaging på at ein må fiksa litt på ein 15 år gamal båt. Vantskifte, tette dassar og liknande er pårekneleg. Dei hadde ingen lengre havkryss, og det er mykje lettare å få deler og få fiksa ting i Noreg, enn om ein er i eit framandt land. Eg har òg høyrt, frå anna hald, at dei var mykje borte frå båten. Grunnstøyting er jo trasig. Der forstår eg at ein heng med hovudet. Å konsekvent kalla turen for ein ekspedisjon er vel eit forsøk på å lura sjåarane, eller det fortel mykje om deltakarane... Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Uff ja, @Komodo. De som ikke har gjort dumme ting lever, eller må ha levd, et kjedelig liv. De fleste dumme ting jeg har gjort har nok enten skjedd i fylla, eller det har skjedd på en motorsykkel. Ingen av de ville jeg lagt ut på TV. Sammenlignet med mye av det andre som vises på TV hvor det meste handler om kjendiser jeg ofte ikke har hørt om, gjenbruk av kjendiser, eller kjendiser utkledd i spektakulære drakter hvor de ikke er gjenkjennbare synes jeg serien var god. Hele familien kunne se den i lag, og vi fikk se se igjen steder vi selv har seilet til, samt Saltstraumen og Narvik hvor jeg har logget mange timer under overflaten. De fleste som ønsker å selge et konsept til TV i dag ser ut til å være avhengig av å ha med minst en kjendis, eller de må ha noe spektakulært. Det var neppe gode egenskaper som seilere som gjorde at Anne Cat Hærland og Petter Baarli ble med Berserken til Antarktis. Er du sponset, eller du er bundet til en Tv-produksjon, er det nok ikke like lett å si nei selv om magefølelsen sier at du burde det. Jeg vet hvordan sjøen ser ut på yttersiden av Lofoten når det er storm, og jeg tenker det vitner om dårlig sjømannskap å dra ut der med det været som var meldt. Det spektakulære i denne serien tenker jeg fortsatt er scenene med hval og spekkhuggere, og det var god kvalitet på selve filmingen. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Det beste var all filming fra dykkene - kjekt å se for en tidligere dykker. Har planer om å komme meg i sjøen igjen men tiden går. Jeg er enig at det var hyggelig med en serie fri for kjendiser og deres fjas. Her prøver i hvertfall ungdommene seg på en skikkelig tur- selv om ekspedisjon var vel å skrive med store bokstaver. Jeg også registrerte dårlig planlagt seiling når værvarslet var dårlig- man trenger ikke å oppsøke dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Nevermind skrev On 18.12.2021 at 11.16: samt Saltstraumen og Narvik hvor jeg har logget mange timer under overflaten. Vis hele sitatet Tenkte meg det. Mistenker at vi kanskje kjenner hverandre... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Serien var grei den men sjømanskapet var det verre med synes jeg til tider. To vennepar som risikerte et godt vennskap i en seilbåt er ingen spøk og håper de fremdeles er venner. At det var syting fra en av dem som minnet om en bortskjemt drittunge får nå så være, men at kapteinen synes å gjøre knefall for dette mannskapet var ikke noe kjekt. I det store og hele burde de ventet et år med turen og lært båten å kjenne og fått orden på rigg og fall men så serien og fikk med meg fin natur. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Jeg ser at flere har bitt seg merke i filmingen i serien, og det er kanskje ikke så rart. Ser å at Lars Korvald, han høye fyren, har et navn innen filmverdenen. https://www.larskorvald.com/ Han har også sittet i juryen for årets NM i UV-filming: https://www.dykking.no/nyheter/3297 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Luske_Ludvig Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Jeg likte serien. Serlig delen i saltstraumen. Hvaldykkingen så vanvittig kaldt ut. Tøff og ærlig gjeng. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 (redigert) Jeg ble nysgjerrig etter å ha lest denne tråden, og har "rundet" serien i løpet av de siste dagene. Sitter igjen med et positivt inntrykk og likte serien godt. (Har personlig ingen erfaring med dykking eller seiling). At de tar sikkerhetsmessige sjanser/snarveier både i forhold til dykking og sjømannskap/vær er naturligvis ikke bra og kan på ingen måte forsvares. Litt overraskende når det gjelder dykkingen siden en av de er dykkeinstruktør og egentlig virker å ha kontroll på risikoen. Ellers virker det dessverre som om tiden blir alt for knapp, og de satser (alt for) hardt for å kunne krysse av flest mulig bokser på skjemaet i løpet av tiden de har satt av. At det tar litt tid å reise med seilbåt, og at de må regne med å ligge en del døgn værfast langs kysten i vinterhalvåret burde imidlertid ikke komme som noen stor overraskelse. Når det er sagt er det fantastisk flotte bilder og film de produserer. Noe som gir meg et annerledes og nytt inntrykk av norsk natur, både over - og spesielt under vann. Nesten så jeg blir fristet til å prøve dykking, noe som egentlig aldri har interessert meg tidligere. Jeg deler heller ikke helt oppfatningen om deltakernes "sutring", synes det er bra at oppturer, nedturer, utfordringer og problemer vises på en ærlig måte. Foretrekker det fremfor at alt skal fremstå rosenrødt. Dette er jo 4 yngre personer med ulike erfaringer og forutsetninger som bor tett på hverandre i et år i en 50 fots seilbåt - med alle utfordringer som oppstår underveis. Det kan nok være en påkjenning for både vennskap og forhold. Redigert 19.Desember.2021 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 (redigert) Ja, oppfattet ikke at de var særlig sutrete. Det var vel heller ærlige refleksjoner om at alt kanskje ikke var som forventet, og at det tidvis ble mye stress. Noe som er forståelig med så tett timeplan. Litt av sjarmen med å være på langtur er å ha god tid og kunne vente lenge et sted dersom man liker seg der, eller det er dårlig værvarsel. Må man hele tiden jage etter neste mål, blir turen fort mer stress en kos. De burde kanskje tatt seg en tur på puben og koblet av inn i mellom all dykkingen Redigert 20.Desember.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Luske_Ludvig Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Er enig S/Y Emma. Er så mange i sosiale medium som lager et glansbilde av seiling med både dykking og katamaran-seiling i 20 knop uten vest og drink i hånden som lager et falskt bilde av hva dette går ut på. Seiling i kuldegrader er skjelden behagelig, både når det gleder boforhold, tørking av klær og det ene og det andre. Dette fikk serien frem på en god måte, men på tross av alt dette var stemningen god! Jeg er mest interessert i seiling, og savnet mer av det, men klager ikke da tittel forklarte innhold forbildelig. Nå skal jeg kikke gjennom jordarundt.net! For en inspirasjon! Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 13.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 (redigert) Skulle ønske jeg klarte å få tid og økonomi (og besluttsomhet) til å legge ut på noe sånt, heller enn å lese innleggene her som sier det ikke er en ekspedisjon, at de sutrer, at de heller burde gjort slik eller sånn. Lurer på om kritikerne synes kombinasjonen av alt de har opplevd er noe de selv får til mye bedre? Kjempefin serie med litt av alt, ikke noe YouTube-glansbilde. Om jeg hadde klart meg uten å gjøre dumme valg i seilbåten min en hel 3 ukers sommerferie hadde det vært en forbedring. Og det er det jo år for år. Kult at de satset, og deler! ? Redigert 13.Januar.2022 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 Hei Eit av mine poeng er at serien kunne vore mykje betre om folka var annleis. Dette er ikkje ein kritikk av at dei faktisk drog på tur. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 14.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2022 Ask skrev On 13.1.2022 at 22.48: Eit av mine poeng er at serien kunne vore mykje betre om folka var annleis. Dette er ikkje ein kritikk av at dei faktisk drog på tur. Vis hele sitatet Vi stiller høye krav når vi er vant til glattpolerte realitykonsept og store produksjoner med profesjonelle skuespillere. Men ja, noen passer bedre enn andre foran kamera. Her var de ærlig på hvem de var og hva som var planen fra første episode, og jeg synes det var bra å følge med gjennom hele serien. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 14.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2022 Jeg forstår deg ikke helt Ask. Du skriver at folkene skulle vært annerledes, men vi er mange som likte dem nettopp fordi de fremsto som seg selv. Ikke perfekte, men søkende, lærende og nysgjerrige. Selv synes jeg slikt er mangelvare, alt skal visst være feilfritt og gjennomprofesjonelt i dag. Da forsvinner ofte mye av sjarmen og menneskeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2022 W27 skrev On 14.1.2022 at 19.17: Jeg forstår deg ikke helt Ask. Du skriver at folkene skulle vært annerledes, men vi er mange som likte dem nettopp fordi de fremsto som seg selv. Ikke perfekte, men søkende, lærende og nysgjerrige. Selv synes jeg slikt er mangelvare, alt skal visst være feilfritt og gjennomprofesjonelt i dag. Da forsvinner ofte mye av sjarmen og menneskeligheten. Vis hele sitatet Eg skriv vel at ideen er god, men at det skulle vore andre folk. Eg meiner ikkje at slike seriar skal vera laga av feilfrie folk. Mi innvending er m.a. at syting og negativitet øydelegg ein del av eit bra konsept. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Til en viss grad enig med @Ask her. Vi likte serien, men jeg synes guttene og jentene fort ble litt blaserte, og litt litt lite ydmyke i forhold til alt det flotte de fikk oppleve. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Ask skrev On 14.1.2022 at 21.06: Eg skriv vel at ideen er god, men at det skulle vore andre folk. Eg meiner ikkje at slike seriar skal vera laga av feilfrie folk. Mi innvending er m.a. at syting og negativitet øydelegg ein del av eit bra konsept. Vis hele sitatet Enig. Nå så ikke jeg serien lenger enn til første grunnstøting. Og så var bilder av et anker som lå oppå sanden. Da fikk de seile sin egen sjø. Ikke veldig interessert i oppkonstruerte konflikter. Ser heller ikke Farmen eller noen av de andre konflikt/sutreseriene. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Jeg synes dere som er negative uttrykker en merkelig holdning. Her vises det glede ved båtliv, flotte undervannsscener og unge mennesker som bruker tid på en lang seilas. At formspråket ikke alltid matcher ønskene til en aldrende gruppe båtfolk gir vel mest av alt håp om at yngre mennesker kan bli motivert for å bruke sjøen til opplevelse og rekreasjon. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 W27 skrev On 15.1.2022 at 13.30: Jeg synes dere som er negative uttrykker en merkelig holdning. Her vises det glede ved båtliv, flotte undervannsscener og unge mennesker som bruker tid på en lang seilas. At formspråket ikke alltid matcher ønskene til en aldrende gruppe båtfolk gir vel mest av alt håp om at yngre mennesker kan bli motivert for å bruke sjøen til opplevelse og rekreasjon. Vis hele sitatet I versjonen jeg så viste de ikke mye glede, det var mest et slit. Heller ikke var det mye seiling, mest motorgange (men så brukte de noen måneder på å bytte undervant). Men filmene fra dykkene var meget fine! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 W27 skrev On 15.1.2022 at 13.30: Jeg synes dere som er negative uttrykker en merkelig holdning. Her vises det glede ved båtliv, flotte undervannsscener og unge mennesker som bruker tid på en lang seilas. At formspråket ikke alltid matcher ønskene til en aldrende gruppe båtfolk gir vel mest av alt håp om at yngre mennesker kan bli motivert for å bruke sjøen til opplevelse og rekreasjon. Vis hele sitatet Jeg er så 100 % enig. Gamle dåsemikler med noen 10-års erfaring i ankring og navigering skal virkelig ikke ta gleden fra ungdommen! Så her teller vikelig verken erfaring eller maritim utdanning en del hakk over båtførerprøven det aller minste! Surmaga gledesdrepere er hva vi er! Fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Erfaring er bra, det er vi enige i. Men det må aldri kvele unge initiativ. Det er det jeg synes noen av innleggene i tråden gjør. Jeg er blant dem som har noen tiårs erfaring med både motorbåt og seiling, og ser selvsagt mye som kunne vært annerledes i serien. Jeg prøver likevel etter beste evne å ikke bli surmaga. En gangbar definisjon på en gubbe er "en som har tenkt de tankene han hadde tenkt å tenke i livet". Det må være rom for å se noen som ikke gjør alt perfekt første gang og likevel evne å glede seg over helheten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.