mons Startet 15.Desember.2021 Del på Facebook Startet 15.Desember.2021 Da begynner regelverket for speiderskøyter ol å bli slik det bør være. Fritt fram for alle som tenker noe omkring dette å komme med høringsuttalelser. https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/horinger/hoyring---nye-reglar-for-fartoy-som-blir-brukte-av-opplaringsinstitusjonar-lag-eller-foreiningar/ Sitér dette innlegget Mons Link to post
bjorngb Svart 15.Desember.2021 Del på Facebook Svart 15.Desember.2021 (redigert) @mons - speiderskøyter er bok ikke dekket av foreslåtte forskrift. Skulle speidere/seilforeninger ta med TPA i optimistjolle - sææææærlig. Sikkerhetsgjennomgang før hver "tur"??? "Naudstoppen skal vere fysisk eller trådlaust kopla til føraren" - på en seiljolle? Nei - godt at speidere og seilforeninger er holdt utenfor dette. Men jeg fryktet det værste Redigert 15.Desember.2021 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Desember.2021 Del på Facebook Svart 16.Desember.2021 Nødstopp på en Optimist jolle? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 16.Desember.2021 Del på Facebook Svart 16.Desember.2021 bjorngb skrev for 14 timer siden: Skulle speidere/seilforeninger ta med TPA i optimistjolle - sææææærlig. Sikkerhetsgjennomgang før hver "tur"??? "Naudstoppen skal vere fysisk eller trådlaust kopla til føraren" - på en seiljolle? Her følger jeg deg ikke helt. Mener du at Optimistjoller blir brukt til transport av mer enn 12 passasjerer? Det høres da noe overlastet ut? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Catosan Svart 16.Desember.2021 Del på Facebook Svart 16.Desember.2021 Dette er vel det nye regelverket tilpasset blant annet vikingskipene som seiler rundt i skjærgården rundt Tønsberg og Færder? Hvis de kan følge fritidsbåt-regelverk med inntil 25 personer ombord, så er det ihverfall mye enklere for de frivillige "vikingene" som holder skipene i gang :) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2021 (redigert) Hei Bjorn Lag og foreninger kommer under denne. Da er det regler for vanlige fritidsbåter som gjelder - man blir altså ikke ansett som passasjerskip lenger. I Speidersammenheng er det i dag bar Christiane i Drammen som kan ta mer enn 35 personer ombord, og den har passasjersertifikatene uansett. Tror Christiane er over 24 meter også, men det er jeg ikke sikker på. Det kan ved første øyekast se ut for at forskriften ikke dekker speiderskøyter, men teksten i pkt 2 (under) fastslår at vi ikke kommer inn under vanlige regler for mer enn 12 passasjerer osv. Det er stor endring fra dagens lovtekst. Teksten er også litt banebrytende med at speidere kan låne eller leie et hvilket som helst fartøy under 24 meter og bruke det som fritidsfartøy. Da kan ungdommene lære å kjøre taubåter og mye annet rart slik jeg leser teksten. føreslår å forskriftsfeste forvaltningspraksis om at fartøy med største lengd under 24 meter som blir brukt av lag eller foreiningar til fritidsaktivitetar med 35 eller færre personar om bord kan følge reglane som gjeld fritidsfartøy Redigert 16.Desember.2021 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Krimart Svart 16.Desember.2021 Del på Facebook Svart 16.Desember.2021 (redigert) Faxen skrev for 3 timer siden: Nødstopp på en Optimist jolle? Bakker seilet Redigert 16.Desember.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 16.Desember.2021 Del på Facebook Svart 16.Desember.2021 Å kullseile er en veldig effektiv nødstopp på optimist. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Desember.2021 Del på Facebook Svart 17.Desember.2021 pacuare skrev for 9 timer siden: Å kullseile er en veldig effektiv nødstopp på optimist. Som gammel optimistseiler kan jeg bekrefte dette. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 17.Desember.2021 Del på Facebook Svart 17.Desember.2021 (redigert) mons skrev On 16.12.2021 at 15.40: Hei Bjorn Lag og foreninger kommer under denne. Da er det regler for vanlige fritidsbåter som gjelder - man blir altså ikke ansett som passasjerskip lenger. I Speidersammenheng er det i dag bar Christiane i Drammen som kan ta mer enn 35 personer ombord, og den har passasjersertifikatene uansett. Tror Christiane er over 24 meter også, men det er jeg ikke sikker på. Det kan ved første øyekast se ut for at forskriften ikke dekker speiderskøyter, men teksten i pkt 2 (under) fastslår at vi ikke kommer inn under vanlige regler for mer enn 12 passasjerer osv. Det er stor endring fra dagens lovtekst. Teksten er også litt banebrytende med at speidere kan låne eller leie et hvilket som helst fartøy under 24 meter og bruke det som fritidsfartøy. Da kan ungdommene lære å kjøre taubåter og mye annet rart slik jeg leser teksten. føreslår å forskriftsfeste forvaltningspraksis om at fartøy med største lengd under 24 meter som blir brukt av lag eller foreiningar til fritidsaktivitetar med 35 eller færre personar om bord kan følge reglane som gjeld fritidsfartøy § 2 Fartøy som blir brukte av lag eller foreiningar Krava i §§ 3 til 30 gjeld ikkje for fartøy som blir brukte av medlemmar i lag eller foreiningar til fritidsaktivitetar med 35 eller færre personar om bord. Slike fartøy, og førarar av slike fartøy, skal følge konstruksjons-, utstyrs- og kvalifikasjonskrav som gjeld for fritidsfartøy. Ergo dersom det er speiderne som er ombord, gjeler ikke kravene (gitt det er under 36 personer ombord) Redigert 17.Desember.2021 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 17.Desember.2021 Del på Facebook Svart 17.Desember.2021 (redigert) index skrev On 16.12.2021 at 13.00: Her følger jeg deg ikke helt. Mener du at Optimistjoller blir brukt til transport av mer enn 12 passasjerer? Det høres da noe overlastet ut? 1. føreslår ei eiga forskrift for norske fartøy med største lengd under 24 meter i innanriksfart som opererer i maksimum 15 knop, og som blir brukt av opplæringsinstitusjonar med 35 eller færre personar om bord, § 10 Automatisk naudstopp Fartøy som har utvendig styreposisjon og berre éin person i bemanninga, skal vere utstyrte med automatisk naudstopp som stoppar framdriftsmaskineriet dersom føraren fell over bord. Men dette ser det heldigvis ut til at optimister slipper, så lenge det er medlemmene som seiler. Redigert 17.Desember.2021 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 17.Desember.2021 Del på Facebook Svart 17.Desember.2021 (redigert) pacuare skrev for 16 timer siden: Å kullseile er en veldig effektiv nødstopp på optimist. Ja, og rett før en kullseiler er det bare å ta på TPA som selvfølgelig er stuet på et passende sted: § 18 Redningsvestar og termiske drakter Fartøyet skal ha termiske drakter (TPA) og redningsvestar i passande storleik til alle om bord. Redningsvestane skal vere CE-godkjende i samsvar med ISO 12402-4. Flyteplagg og termiske drakter skal oppbevarast lett tilgjengeleg om bord. Men nå er det meste lett tilgjengelig ombord optimister Redigert 17.Desember.2021 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.