Jump to content

Høring om ny forskrift for båter i frivillig arbeid


mons

Recommended Posts

@mons - speiderskøyter er bok ikke dekket av foreslåtte forskrift.

 

Skulle speidere/seilforeninger ta med TPA i optimistjolle - sææææærlig. Sikkerhetsgjennomgang før hver "tur"??? "Naudstoppen skal vere fysisk eller trådlaust kopla til føraren" - på en seiljolle? Nei - godt at speidere og seilforeninger er holdt utenfor dette. Men jeg fryktet det værste

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
bjorngb skrev for 14 timer siden:

Skulle speidere/seilforeninger ta med TPA i optimistjolle - sææææærlig. Sikkerhetsgjennomgang før hver "tur"??? "Naudstoppen skal vere fysisk eller trådlaust kopla til føraren" - på en seiljolle? 

 

Her følger jeg deg ikke helt. Mener du at Optimistjoller blir brukt til transport av mer enn 12 passasjerer? Det høres da noe overlastet ut?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei Bjorn

Lag og foreninger kommer under denne. Da er det regler for vanlige fritidsbåter som gjelder - man blir altså ikke ansett som passasjerskip lenger.

I Speidersammenheng er det i dag bar Christiane i Drammen som kan ta mer enn 35 personer ombord, og den har passasjersertifikatene uansett. Tror Christiane er over 24 meter også, men det er jeg ikke sikker på.

 

Det kan ved første øyekast se ut for at forskriften ikke dekker speiderskøyter, men teksten i pkt 2 (under) fastslår at vi ikke kommer inn under vanlige regler for mer enn 12 passasjerer osv. Det er stor endring fra dagens lovtekst.

Teksten er også litt banebrytende med at speidere kan låne eller leie et hvilket som helst fartøy under 24 meter og bruke det som fritidsfartøy. Da kan ungdommene lære å kjøre taubåter og mye annet rart slik jeg leser teksten.

 

  1. føreslår å forskriftsfeste forvaltningspraksis om at fartøy med største lengd under 24 meter som blir brukt av lag eller foreiningar til fritidsaktivitetar med 35 eller færre personar om bord kan følge reglane som gjeld fritidsfartøy
Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
mons skrev On 16.12.2021 at 15.40:

Hei Bjorn

Lag og foreninger kommer under denne. Da er det regler for vanlige fritidsbåter som gjelder - man blir altså ikke ansett som passasjerskip lenger.

I Speidersammenheng er det i dag bar Christiane i Drammen som kan ta mer enn 35 personer ombord, og den har passasjersertifikatene uansett. Tror Christiane er over 24 meter også, men det er jeg ikke sikker på.

 

Det kan ved første øyekast se ut for at forskriften ikke dekker speiderskøyter, men teksten i pkt 2 (under) fastslår at vi ikke kommer inn under vanlige regler for mer enn 12 passasjerer osv. Det er stor endring fra dagens lovtekst.

Teksten er også litt banebrytende med at speidere kan låne eller leie et hvilket som helst fartøy under 24 meter og bruke det som fritidsfartøy. Da kan ungdommene lære å kjøre taubåter og mye annet rart slik jeg leser teksten.

 

  1. føreslår å forskriftsfeste forvaltningspraksis om at fartøy med største lengd under 24 meter som blir brukt av lag eller foreiningar til fritidsaktivitetar med 35 eller færre personar om bord kan følge reglane som gjeld fritidsfartøy

 § 2 Fartøy som blir brukte av lag eller foreiningar Krava i §§ 3 til 30 gjeld ikkje for fartøy som blir brukte av medlemmar i lag eller foreiningar til fritidsaktivitetar med 35 eller færre personar om bord. Slike fartøy, og førarar av slike fartøy, skal følge konstruksjons-, utstyrs- og kvalifikasjonskrav som gjeld for fritidsfartøy.

 

Ergo dersom det er speiderne som er ombord, gjeler ikke kravene (gitt det er under 36 personer ombord)

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
index skrev On 16.12.2021 at 13.00:

 

Her følger jeg deg ikke helt. Mener du at Optimistjoller blir brukt til transport av mer enn 12 passasjerer? Det høres da noe overlastet ut?

1. føreslår ei eiga forskrift for norske fartøy med største lengd under 24 meter i innanriksfart som opererer i maksimum 15 knop, og som blir brukt av opplæringsinstitusjonar med 35 eller færre personar om bord,

 

§ 10 Automatisk naudstopp

Fartøy som har utvendig styreposisjon og berre éin person i bemanninga, skal vere utstyrte med automatisk naudstopp som stoppar framdriftsmaskineriet dersom føraren fell over bord.

 

Men dette ser det heldigvis ut til at optimister slipper, så lenge det er medlemmene som seiler.

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
pacuare skrev for 16 timer siden:

Å kullseile er en veldig effektiv nødstopp på optimist. 

Ja, og rett før en kullseiler er det bare å ta på TPA som selvfølgelig er stuet på et passende sted:

§ 18 Redningsvestar og termiske drakter

Fartøyet skal ha termiske drakter (TPA) og redningsvestar i passande storleik til alle om bord. Redningsvestane skal vere CE-godkjende i samsvar med ISO 12402-4. Flyteplagg og termiske drakter skal oppbevarast lett tilgjengeleg om bord.

 

Men nå er det meste lett tilgjengelig ombord optimister :giggle:

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...