Jump to content

Forslag til oppgradering av autopilot til erstatning for Robertson AP100


Sandebukta

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt og overtatt ny båt. Denne har 24v Robertson AP100 med rorgiver og indikator, J100 junction box, kablet fjernkontroll og stikke. Båten er en 35 fot stålbåt på 10 tonn (deplasementskrog).  Dette utstyret er fra 1987 og driver en 24v pumpe fra Servi/Cylinderservice. Det sitter et kompass til piloten i egen mast ute (stålbåt). Robertson har begynt å leve sitt eget liv og skjærer ut 30-40 grader på kursen rett som det er. Jeg føler meg ikke kapabel til å feilsøke og utbedre dette. Tiden er kanskje uansett inne for noe nytt.

 

  • Er det noen som har erfaring med å erstatte denne typen pilot med noe nyere, og beholde eksisterende lineær hydraulikk? Forslag til "pakke" i så fall. Trenger ikke være topp moderne. Har kjørt tidligere i mange år med 15 år gammel Autohelm og dette var godt nok til mitt bruk. Gjerne noe som til og med forstår den originale rorgiveren. 
  • Finnes det "nyere" Robertson-utstyr i bruktmarkedet som kan fungere nokså plug&play, men som forstår NMEA2000?
  • Jeg har nyere Garmin plottere og Garmin vhf med AIS sammen i  NMEA2000 nettverk. Jeg kikket derfor naturligvis på Garmin piloter. De har en multivolt pilotløsning som ser ut til å være lagd for mitt formål. Vil nok kreve en ny rorgiver: https://www.maritim.no/garmin-reactor-40-mekanisk-retrofit-solenoid-hovedpakke#tabDescription Dette vil vel kjøre? Men jeg er bekymret for strømtrekket i forhold til kapasiteten på denne. Den skal tåle 2,5 amp på klutsjen og inntil 15a på selve pumpa. Jeg klarer ikke å lese av noe strømtrekk på pumpa mi. Noen som vet hva slikt utstyr ca. trekker? Må man ev. sette på rele hvis dette ikke matcher?

 Tar imot alle innspill!

thumbnail_IMG_8242.jpg

thumbnail_IMG_8239.jpg

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

Går pumpen kun ved styrepådrag eller går den kontinuerlig med magnetventiler som åpner ved styresignal.

 

Jeg hadde Robertson med kontinuerlig pumpe med magnetventiler (12v) fra Servi/Cylinderservice, byttet ut til den Garmin du linker til. Selve oppsettet mellom nytt og gammel fungerer knirkefritt, men Garmin autopiloter er kjent for å ha stort kursavvik på sine autopiloter, noe også jeg sliter med.

 

 

 

Link to post
"LISE" skrev 11 minutter siden:

Går pumpen kun ved styrepådrag eller går den kontinuerlig med magnetventiler som åpner ved styresignal.

 

Jeg hadde Robertson med kontinuerlig pumpe med magnetventiler (12v) fra Servi/Cylinderservice, byttet ut til den Garmin du linker til. Selve oppsettet mellom nytt og gammel fungerer knirkefritt, men Garmin autopiloter er kjent for å ha stort kursavvik på sine autopiloter, noe også jeg sliter med.

 

 

 

Jeg mener den går kontinuerlig nå den settes på auto med solenoider som kobler inn og ut. Tror jeg da! Veldig provoserende med kursavvik da. Har Garmin på alt det andre og den kunne blitt styrt via plotter utvendig. Er dette et generelt problem altså? 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

Har også Garmin på alt av navigasjon og derfor er det supert å også ha Garmin autopilot. Kan styres fra skjerm og god funksjonalitet. Men kursavviket er utrolig provoserende ja. Det er også ekstra irriterende når båtens kurspil på skjermen også styres av autopilotkursen. Dermed kjører man av og til sideveis på skjermen..

 

Mulig dette er blitt forbedret i de siste utgavene, men i min som er ca. 5år gammel er det slik.

Link to post

Kompasset heter vel 'rategyro' eller noe slikt. Hjernen, eller styringsenheten, mener jeg heter XP30. Eller noe i den duren. Styringsdisplayet mener jeg er ST6000. Du får unnskylde at jeg ikke er mer spesifikk. Sakene har i hovedsak sittet montert i 10 år. Enheten inne i hjernen som styrer linjerhydraulikkens stengeventil konket. En Ray-forhandler borte på Vallø ved Tønsberg hevdet at han kunne reparere. Tok grovt betalt for å teste og finne ut at feilen var som jeg beskrev. Og så greide han ikke å reparere, ville heller selge meg nytt. Jeg erstattet elektronikken med en vanlig bryter. Fungerer bedre enn originalen. Så bra at innvendig styreposisjon kun styrer med autopilot. Båte går snorrett. Meget godt fornøyd. Uinteressant å koble autopiloten opp mot plotterene.

 

Da har jeg lest tråden en gang til. Autopiloten jeg har er så gammel at Raymarine har dumpet alle deler og koblingsskjemaer. Skulle autopiloten min styrt etter vinglepila til Garmin, ville båten gått fullstendig bananas. Min autopilot er designet for å styre linjersystemer. Det være seg mekanisk eller hydraulisk. Hjernen gir ett signal (strøm) til clutch/ventil (lav-amp). Deretter er funksjonen at hjernen sender ut pluss eller minus til driftsmotoren som styrer båten. Dette er høy-ampere. Min autopilot kan takle opp til 30 A. Maks strømtrekk på min linjerhydraulikk er <20 A. Motorene i linjersystemene snur dreieretningen etter som hjernen bytter om på pluss og minus polaritet.

 

Systemet ditt kjenner jeg ikke. Sist gang jeg monterte et system med kontinuerlig hydraulikkpumpe og styreventiler, var på 80-tallet. Det var til en kunde. Han var fornøyd med systemet den gangen.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Jernbåten skrev On 29.12.2021 at 20.47:

Kompasset heter vel 'rategyro' eller noe slikt. Hjernen, eller styringsenheten, mener jeg heter XP30. Eller noe i den duren. Styringsdisplayet mener jeg er ST6000. Du får unnskylde at jeg ikke er mer spesifikk. Sakene har i hovedsak sittet montert i 10 år. Enheten inne i hjernen som styrer linjerhydraulikkens stengeventil konket. En Ray-forhandler borte på Vallø ved Tønsberg hevdet at han kunne reparere. Tok grovt betalt for å teste og finne ut at feilen var som jeg beskrev. Og så greide han ikke å reparere, ville heller selge meg nytt. Jeg erstattet elektronikken med en vanlig bryter. Fungerer bedre enn originalen. Så bra at innvendig styreposisjon kun styrer med autopilot. Båte går snorrett. Meget godt fornøyd. Uinteressant å koble autopiloten opp mot plotterene.

 

Da har jeg lest tråden en gang til. Autopiloten jeg har er så gammel at Raymarine har dumpet alle deler og koblingsskjemaer. Skulle autopiloten min styrt etter vinglepila til Garmin, ville båten gått fullstendig bananas. Min autopilot er designet for å styre linjersystemer. Det være seg mekanisk eller hydraulisk. Hjernen gir ett signal (strøm) til clutch/ventil (lav-amp). Deretter er funksjonen at hjernen sender ut pluss eller minus til driftsmotoren som styrer båten. Dette er høy-ampere. Min autopilot kan takle opp til 30 A. Maks strømtrekk på min linjerhydraulikk er <20 A. Motorene i linjersystemene snur dreieretningen etter som hjernen bytter om på pluss og minus polaritet.

 

Systemet ditt kjenner jeg ikke. Sist gang jeg monterte et system med kontinuerlig hydraulikkpumpe og styreventiler, var på 80-tallet. Det var til en kunde. Han var fornøyd med systemet den gangen.

Takk for utfyllende svar! 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...