Jump to content

Bruk av topcoat inne i glassfiber dieseltank

sjøpølse

Recommended Posts

Anbefaler en coating i 2-komponent epoksy til slikt bruk. Den tåler langvarig kontakt med diesel uten å løses opp. Vanlig industriekpksy vil fungere helt fint. Går du på en båtbutikk kaller de dette ofte for anti-pestmaling eller noe annet tullete, men det er altså helt vanlig epoksymaling. Epoksy omtales også ofte som primer, men det er helst for å indikere at du oftest skal legge den på først. I ditt tilfelle er den primer, mellomstrøk og toppstrøk i ett og samme produkt.

Vanlig gelcoat er i hovedsak basert på polyester som ikke er et like robust bindemiddel mht kjemikalier. Den er derfor ikke like godt egnet innvendig i en dieseltank.

Pass på å slipe for å få god ruhet (f eks 60-80 korning), samt vaske bort alle urenheter med isopropanol, aceton el. Legg flere strøk på hverandre for å tette godt.

Hei!

Takk for tips!

Jeg har slipt helt ned til glassfiber der jeg skal støpe og helt ned til hvit topcoat der jeg bare skal ha på topcoat. Har forsøkt meg med vanlig topcoat et par plasser, og der den har kommet over på topcoat som ikke har blitt slipt, herder den ikke. Derfor jeg ble obs på dette. Alt er vasket med aceton i to omganger med et døgns tørking i 20 grader. Bildet ble tatt før jeg hadde slipt helt ferdig og vasket hele tanken ren med aceton.

Hat søkt en del på nettet. Epoxy var visst ikke anbefalt på grunn av etanolen i moderne diesel. Se gjerne her: 

Ser at det på enkelte forum (også her på båtplassen) at det anbefales topcoat som er oljebestanding / etanolbestandig. Dette klarer jeg ikke finne noe som helst sted...?

Redigert av sjøpølse (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...