Arne2 Startet 27.Desember.2021 Del på Facebook Startet 27.Desember.2021 Da jeg var og handlet hos bondekompaniet i dag, så ble jeg oppmerksom på noen batterier som jeg ikke har sett før. De er på 9V og inneholder 175 Amperetimer, og så veier de nesten ingen ting. (Finnes også i halv størrelse til halv pris.) https://bondekompaniet.no/batteri-alkalie-9v-175ah-delaval https://www.delaval.com/en-gb/fencing/energizers/energizer-batteries/battery-alkaline-9v-175ah-1400wh/ Dette er jo bare engangsbatterier, men jeg har tenkt på: Skulle disse kunne ha en fornuftig funksjon i en båt, for eksempel som "nødstrøm"? Det er jo et 9V batteri og kobler man to i serie så blir det 18V. Altså for lite eller for mye i forhold til et 12V anlegg. Men en solcelleregulator bør vel kunne jobbe ok med 18V input og så gi "passe lading" til et 12 V batteri? Er det noen på forum som har erfaring med denne typen batteri, eller som har ideer eller synspunkter på saken? Batterien er forholdsvis små og lette, nesten som man kan ta dem med i en liten håndvenske. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Desember.2021 Del på Facebook Svart 27.Desember.2021 Får håpe du da ikke har bruk for mye nødstrøm over kort tid. Dette er batterier for lav strøm over lang tid. Men har du strømmgjere i båten er de sikkert bra. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 27.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2021 (redigert) Jeg tenker meg at de for eksempel kan erstatte solcellene ved behov for lading for eksempel på natten. Hadde for eksempel et tilfelle av motorstans og nesten flatt batteri midt på natten. Det ver ikke noe særlig. Da hadde det vært betryggende å kunne ha en reserve mulighet for å lade batteriene. Disse små batteriene har jo så mye kapasitet at jeg må pusse brilleglassene, hver gang jeg leser tallene for å se om dette virkelig kan være riktig. Det virker jo nesten naturstridig at et lite lett batteri som dette skal kunne lade et stort startbatteri, men det kan da se ut som at dette faktisk er tilfellet. (Selv om det sannsynligvis vil ta litt tid.) Redigert 27.Desember.2021 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 28.Desember.2021 Del på Facebook Svart 28.Desember.2021 Om en har god tid når en er i nøden, så vil det gjerne fungere, men jeg hadde nok heller satt inn et ekstra batteri i batteribanken eller montert solcellepanel for å unngå å komme i den situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Desember.2021 Del på Facebook Svart 28.Desember.2021 Arne2 skrev for 22 timer siden: Disse små batteriene har jo så mye kapasitet at jeg må pusse brilleglassene, hver gang jeg leser tallene for å se om dette virkelig kan være riktig. Det spørs jo hvordan produsenten har kommet frem til 175Ah. Kan ikke se hvilken belastning som er brukt, ikke tidsrom og heller ikke hvor lav spenning produsenten tillater. Uten og vite det er det rett og slett litt vanskelig og si om 175Ah er mye eller lite. Ellers er jo en oppladbar startbooster i samme prisklasse og må vel være et bedre alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2021 Del på Facebook Svart 28.Desember.2021 Arne2 skrev for 23 timer siden: De er på 9V og inneholder 175 Amperetimer Batteriene i linken er på 75 Ah, ikke 175. Med en pris på 465 kroner blir dette ikke bare uhensiktsmessig, det blir også dyrt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 28.Desember.2021 Del på Facebook Svart 28.Desember.2021 Komodo skrev 52 minutter siden: Batteriene i linken er på 75 Ah, ikke 175. Med en pris på 465 kroner blir dette ikke bare uhensiktsmessig, det blir også dyrt. Hmm, det står da virkelig 175 Ah.... Hva er det du ser @Komodo som ikke jeg ser? Ellers trodde jeg at Bondekompaniet var slang for Felleskjøpet men jeg ser at jeg tok feil der 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 28.Desember.2021 Del på Facebook Svart 28.Desember.2021 Bildet sier 75, teksten 175. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Jonas Svart 28.Desember.2021 Del på Facebook Svart 28.Desember.2021 (redigert) Hvis du velger linje 2 blir batteriet 175 ah og 1400wh, men teksten er den samme. Redigert 28.Desember.2021 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 28.Desember.2021 Del på Facebook Svart 28.Desember.2021 Er nok feil bilde som er brukt. https://www.delaval.com/no/gjerding/betteridrevne-gjerder/batterier/alkalie-batteri-9v-175ah/ Men uansett ikke særlig mye bedre enn et opladbart, om du ikke kun skal ha litt til mobil etc. på tur i en bitte liten seilbåt. Jeg hadde nok valgt et oppladbart og et lite solcellepanel uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2021 (redigert) 5 hours ago, Komodo said: Batteriene i linken er på 75 Ah, ikke 175. Med en pris på 465 kroner blir dette ikke bare uhensiktsmessig, det blir også dyrt. Bøndene har lagt ut feil bilde. Kikket grundig på dette batteriet i butikken. Det veier nesten ingen ting, bare en brøkdel av et litium batteri, men det kan nok bare levere minimalt med max strøm. Størrelsen og vekten er også mye mindre enn et litiumbatteri. Man kan i praksis få 18V og 175 A i en skulderveske hvis ampereverdien stemmer. Hvis påstemplet verdi holder vann, så kunne man vel tenke seg at et par sånne kunne fungere bra som nødstrøm eventuelt for opplading av startbatteri (eller forbruk). Skulle tro at ved å kombinere to slike og så få 18V og så bruke en solcelleregulator for lading av 12v så skulle dette kunne fungere. (Men har jo ikke prøvd) Batteriene finnes også i to størrelser. Også halv pris og halv størrelse. Redigert 28.Desember.2021 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.