Jump to content

Hvordan løsne 5" eksos slange


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Sliter litt her. Får å komme på siden av styrbord motor, så må jeg få av eksos slangen som sperrer veien for meg. Har forsøkt mye rart, men den sitter noe så inn i gamperæva. På motoren, så sitter den vel 7-8cm inn. På eksospotta, så er det noe av det samme. Eksospotta er i laget i fiberglass, så er redd for å ødelegge flensen på den.

 

Har forsøkt å presse inn WD40 bla, men ikke pjokker. Så åpen for tips her uten å ødelegge den..

 

Mvh Roger

Link to post

Hadde en 3 toms slange på ca 1/2 m, endte opp med fjerne en del i midten (2 kapp med baufik) borre hull slik at jeg fikk en skrutrekker igjennom og så lirket ur. For å få kraft nok i riktig retning presset jeg med foten på ei tauløkke festet i skrutrekkeren via ei blokk, samtidig som jeg vridde på slangen med skrutrekkeren. Håper dette ble forståelig :-)

(Våt eksos, på en Yanmar 4JH4AE fra 2008)

Redigert av Antares680 (see edit history)
Link to post

På min 5" (tror jeg) som satt hardt ble løsningen å tre inn tynn skrutrekker som gjorde at jeg fikk inn smøring. WD40 eller Biltemas versjon. Samt varmet opp slangen med varmluftspistol. Deretter jobbet jeg meg rundt slik at den var løs rundt hele flensen, og jeg fikk til slutt tatt den av ved å vri slangen frem og tilbake mens jeg dyttet/ dro den av. Den satt godt i flens "oppkanten ".

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

 

Den er vel ca 70-80 cm lang og har ikke så lyst til å ødelegge den heller.  Til nå har svigersønnen klart å åle seg under for å komme på baksiden. Men jeg kan ikke være avhengig av han når noe skal gjøres der.  Så selv om jeg sikkert kan bruke mer kraft på motorsiden, så tør jeg ikke gjøre det samme med potta da jeg er redd for at jeg skal skade den. Dette er jo også våt eksos.

Har vridd hode litt på om jeg kan lage en "patent" med hurtig koblinger, for om jeg skal inn der så må den av. Jeg kan ikke ha denne kampen hver gang heller. Olje og diesel filtrene er jo selvfølgelig på den siden også. 

 

I tillegg så er slangen helt inn på potta, så kommer ikke til for å presse noe mellom slange og potta. Det er den på begge sider av potta. For etter potta så er det også slange som går til eksosgjennomføringen.  Jeg kan ikke lage en svanehals på 50cm høyde heller slik at jeg kommer under, for det er det ikke plass til og jeg vet ikke om den klarer å blåse ut vannet over en så høy svanehals.

Idiotisk patent dette her...

 

Link to post
Antares680 skrev for 3 timer siden:

Hadde en 3 toms slange på ca 1/2 m, endte opp med fjerne en del i midten (2 kapp med baufik) borre hull slik at jeg fikk en skrutrekker igjennom og så lirket ur. For å få kraft nok i riktig retning presset jeg med foten på ei tauløkke festet i skrutrekkeren via ei blokk, samtidig som jeg vridde på slangen med skrutrekkeren. Håper dette ble forståelig :-)

(Våt eksos, på en Yanmar 4JH4AE fra 2008)

Sikkert en god plan, men da kan du ikke bruke slangen igjen.. Jeg tok en stropp og satte den på midten av slangen. Strammet opp og forøkte å vri slangen da jeg får mer kraft. Men ikke pokker. Sitter som støpt..

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

På min 5" (tror jeg) som satt hardt ble løsningen å tre inn tynn skrutrekker som gjorde at jeg fikk inn smøring. WD40 eller Biltemas versjon. Samt varmet opp slangen med varmluftspistol. Deretter jobbet jeg meg rundt slik at den var løs rundt hele flensen, og jeg fikk til slutt tatt den av ved å vri slangen frem og tilbake mens jeg dyttet/ dro den av. Den satt godt i flens "oppkanten ".

Ja, men hos meg så vil potta holde igjen og jeg tør ikke bruke så mye kraft på den. Men varmluftpistol høres ut som  en god plan...

Link to post
Ida Marie III skrev 1 time siden:

Jeg har samme pottene, de tåler masse...er sterkt bygget..

Jeg har brukt et flatt jern og presset mellom slange og potte, det har funket..

Jeg har hatt dette av flere ganger.. 

Som sagt pottene er solid støpt...regner med dine er identiske...

Det var godt å høre, da skal jeg prøve det :wink:

Link to post
Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

varmluftpistol høres ut som  en god plan...

Kalde slanger er meget uhåndterlige, men varmluftpistol er ikke særlig heldig. Når du skal varme opp en gummislange, særlig eksosslanger som er store, så må du ta deg god tid. En varmluftpistol gir veldig lokal varme, og da er det fort gjort å brenne gummien lokalt. Sett heller på en 2kW byggtørke og la den blåse på slangen noen timer. Dekk gjerne delvis til med et teppe e.l. slik at ikke varmen bare forsvinner rett opp. Gummi leder varme veldig dårlig, så det tar lang tid å få slangen gjennomvarm. Når slangen er god og varm blir den vesentlig mykere og lettere å håndtere. Neste skritt blir å løsne den fra stussen. Bruker du en skrutrekker, så bør du runde den av på ei smergelskive e.l. først slik at den ikke har skarpe kanter. Hvis du klarer å løsne slangen fra stussen, kan du enten spraye inn olje, eller rett og slett zalo. 

 

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Komodo skrev 2 minutter siden:

Sett heller på en 2kW byggtørke og la den blåse på slangen noen timer. Dekk gjerne delvis til med et teppe e.l. slik at ikke varmen bar

Høres ut som en god plan. Jeg var nede i båten for litt siden. Når begge motorene er varme, så er det ca 40 grader i motorrommet. Da kan det kanskje være lettere å gjennomføre dette.

 

Men det må jo være ett eller annet en kan smøre på slik at det ikke sitter like ille neste gang slangen skal av?

Link to post
Roger og Olina skrev 11 minutter siden:

Men det må jo være ett eller annet en kan smøre på slik at det ikke sitter like ille neste gang slangen skal av?

Det er jo veldig viktig at disse slangene ikke kan hoppe av også da. Men hvis slangen er lagt opp slik at den fysisk ikke kan hoppe av, så kan du kanskje smøre på fett eller kobberpasta/aluminiumspasta på stussen. 

Link to post
Ruby skrev 4 minutter siden:

Jeg antar at jeg har noenlunde samme potter. Mine er festet til dørken med skruer gjennom bunnflensen. Jeg løsnet pottene fra dørken og fikk dermed mye mer bevegelse på slangen. Det løste problemet for meg…

 

Der er nok forskjell fra de forskjellige MY båtene...mine henger i et oppheng oppunder dekk..

Nå har de ikke vært av siden jeg satt inn nye motorer i 2011...

Link to post

Vedr varme: Jeg har brukt varmluftpistol og beveget den mye, på litt avstand. Fungerte for meg. Kommer ikke nedi med noe større hos meg. Byggtørker kan jeg ikke få nedi om jeg aldri så mye vil. Men TS har nok en god del mer plass. 😊

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 16 timer siden:

Vedr varme: Jeg har brukt varmluftpistol og beveget den mye, på litt avstand. Fungerte for meg.

Ja for all del, varmepistol fungerer. Mitt poeng var at man bør bruke lang tid på å varme opp slangen siden gummien leder varmen veldig dårlig videre i materialet, da er det fort gjort å bli utolmodig og ødelegge slangen med lokal varme fra en varmepistol. 

Link to post

Har holdt på i båten i dag med noen ting og tang. Satt i motorrommet å spekulerte om jeg kunne bygge dette om. Har ikke utstyr til dette selv, men det kan vel ikke koste en formue, eller?

 

Ser beina til svigersønnen her, men jeg kommer ikke mellom eksos slangen og propellakselen. Men om kunne ha senket det 30-40cm så kan jeg komme over den..

173912217_752663808957462_2680914374039019707_n.jpg

Redigert av Roger og Olina (see edit history)
Link to post
Roger og Olina skrev 36 minutter siden:

Men om kunne ha senket det 30-40cm så kan jeg komme over den..

I tilfelle blir det vel bare å forlenge det rustfrie røret en smule? Ser ut som om det er noe hjemmelagde greier der med vanlige syrefaste industrielle 125mm rør. Hvis du skal til med noe sånt, så har jeg noe rør liggende i den dimensjonen.

Link to post
Komodo skrev 38 minutter siden:

hjemmelagde greier der med vanlige syrefaste industrielle 125mm rør

Jepp, de ble laget når motorene ble bygget om. Dette var tidligere Hino 175hk. Men tidligere eier fikk montert intercooler og turbo. I tillegg så er det en ventil på slangen som blåser ut trykk. Bråker noe veldig om en stikker hode inn i motorrommet v 2000 o/min. Høres ut som om når en slipper ut trykket på en luftkompressor.

Men det er en annen sak. Høres topp ut om du har det Komodo. Har bare pinnesveis og gass. Dette må vel sveises med tig? Jeg skal sjekke litt hvem som kan sveise for meg og hvor mye jeg kan senke alt sammen i tilfelle det kommer i konflikt med noe annet. Skal også måle tykkelsen og så må du si hvor mye du skal ha for dette :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...