Jump to content

Erfaring med Båtsystems daviter?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg vurderer å sette slike på båten

https://www.batsystem.se/sv/dacksutrustning/davertar-kranar/davertkit-for-rak-akterspegel-150kg-arm

 

båten er 43 fots seilbåt, rigget for langtur. Jolla er en 310cm lang RIB. Jolla veier ca 80 kg. Motor og tank ca 50 kg. Så det er ikke den letteste ekvipasjen. 
 

Davitene skal fungere som en enkel løsning for å ha jolla i på kortere etapper der vi ellers ville slept jolla. Ved lengre seilaser over flere døgn og utdatte strekk blir jolla lagt på dekk. 

 

Ran II (langturbåt på YT) monterte disse i fjor og er happy med dem.  Er det noen som har erfaringer med disse?

 

 

357BBC86-1537-4555-A872-A403632B9C69.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Eg har ikkje erfaring med davittypen du spør om, men har nokre synspunkt, og eg har  21 års erfaring med båtar med davitar. Den første båten var ein halvbåt med spesiallaga davitar.

Eg håpar du har litt nytte av mine tankar.

 

Først. Eg er svært nøgd med å kunne ha jolla i davitar, og kan ikkje tenkja med å ha båt utan den moglegheita!

Som du kanskje har fått med deg, frå tidlegare innlegg, så har me ein seglkatamaran. Der er det plass til ei jolla på 3,5 m mellom skroga. Jolla blokkerer såleis ikkje badeplatformene. Dette er viktig. Både i det daglege, når ein skal til og frå båten, og ikkje minst i ein mann over bord-situasjon.

Jolla må sikrast godt, slik at jolla ikkje beveger seg sidesvis når moderskipet gyngar. Davitane du linkar til virkar litt lealause i hengslene.

Installasjonen er truleg enkel, men kor er linene, som heiser bøylane opp, festa? I riggen? Korleis vil bruk vera når du har ankerseglet ditt oppe? Kollisjon med biminien?

 

Våre davitar er berekna på maks 100 kg. Jolla er 115 kg. Det går fint, men me tek alltid av motoren.

 

Om jolla di er lengre enn hekken er brei vil du fort oppleva at jolla tek borti kaiar når du skal legga til.

 

Davitane du linkar til er opplyst å kosta over 28 000 SEK. Dyrt. For den prisen hadde eg heller gått for spesiallaga davitar.

Du skal jo på langtur. Kanskje eit "fotballmål" med davitar, påmontert solcellepanel er betre?

Med faste davitar får du ein ypperleg plass å festa solcellepanel.

 

Eg ser at det er enkelt å demontera davitane. Det er vel berre å ta av boltane i hengslene. Det er jo ein føremon. Samstundes så er dei kanskje lette å ta med seg for uærlege sjeler?

 

Summa summarum. Eg hadde ikkje kjøpt dei davitane, sjølv om eg eventuelt hadde ein båt dei passar på, og sjølv om dei kosta 1/3 av prisen.

 

Eg håpar dette er til litt hjelp. Lykke til.

 

Link to post
Share on other sites

En båt i havna har disse, på siden med jollemotor måtte de forsterkes - og sveise inn en ekstra diagonal for å hindre gynging. De virker fornøyde med det. Mener de har tau over pushpit, og taler montert med innfeste av kryssholdt. Tauene kan føres til vinsjene for enkel håndtering

Link to post
Share on other sites

Konstruksjonsmessig burde avstivinga vært på hvert av rørene i steden for på tverstagene, og så klart en diagonal på topp over dem, helst en x brace. vet ikke veggtykkelse men ved første øyekast ser dette svakt ut

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har sånne på seilbåten, og er veldig fornøyd. Jolla jeg har er nok litt lettere en din, tot rundt 100kg. Det går greit å få dratt den opp, selv uten å bruke vinsjen, men jeg må ta godt i får å klare det. Prøv å få montert daviterene så høyt som mulig slik at du får jolla godt opp fra vannet. Hos meg henger jolla i daviterene hele tiden, og det har så langt ikke vært i nærheten at bølger bakfra har kommet opp i jolla. Men så seiler ikke jeg å veldig grov sjø heller, da ligger jeg heller å venter på bedre vær :-)  Viktig å sikre jolla ekstra godt sideveis, spesielt når det er litt sjø, så den ikke henger å slenger fra og tilbake. Oppdaget etter at jeg monterte de, at jolla henger rett foran akterlanternen, så den må jeg flytte etter hvert. Akkurat fester jeg bare en løs lanterne i jolla som fungerer som akterlanterne. (Finner ikke noen funksjon for å rotere bilde?)IMG_3103.jpg.c3560e9443073e5bd85dbf9f6444c475.jpg

Link to post
Share on other sites

Trinsen for tauet til å heise opp jolla er festet i pushpit ja. Men det blir ganske hard belastning på denne, hverfall i starten når båten skal løftes ut av vannet og momentet er størst, så jeg passer på at wier er lukket i rekkeåpningen så jeg får fordelt belastningen hele veien. Jeg prøver også å få til jevnt drag på tauet, ikke røske til så jolla hopper og husker i daviteren.

Jeg har vel DV32, som er hakket mindre en de du har linket til, og litt svikt er det jo i armene, spesielt på den siden som får mest vekt. Men DV32 skal jo ta 100kg/arm, så det skal ikke være noe problem. Når jollen er bunnet fast til båten, ligger den fint og stødig, og ikke antydning til svikt

For å unngå at jolla slingrer sideveis bruker jeg bare fortøyningstauene på jolla som jeg kryssbinder fast i kryssholten i båten så stramt jeg klarer. Dette fungerer veldig bra :-)

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 11 timer siden:

@Framtia Har ikke du slike på båten din? Jeg har nettopp bestilt et par båtsystem DV32. Har inntrykk av at dette er en veldig god og solid løsning. Sjekk ut RAN Sailing på YouTube, de har en video som viser montering. Youtube-video

Hei, ja det stemmer at jeg har slike. En av de beste investeringene jeg har gjort tror jeg. Har den største modellen, og i disse henger det en Zodiak 310 med 9,9HK. Det er svært enkelt å få løftet båten opp, og ikke minst henger den stabilt og trygt selv i mye bølger. Jeg drar den raskest opp for hånd, men har også en ordning der jeg kan bruke storseilfallet og elektrisk vinsj til løft. Kan se om jeg finner noen bilder hvis interesse.

 

daviter_baatsystem.JPG

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Framtia said:

Hei, ja det stemmer at jeg har slike. En av de beste investeringene jeg har gjort tror jeg. Har den største modellen, og i disse henger det en Zodiak 310 med 9,9HK. Det er svært enkelt å få løftet båten opp, og ikke minst henger den stabilt og trygt selv i mye bølger. Jeg drar den raskest opp for hånd, men har også en ordning der jeg kan bruke storseilfallet og elektrisk vinsj til løft. Kan se om jeg finner noen bilder hvis interesse.

 

daviter_baatsystem.JPG

Gjerne noen flere bilder. Hvordan har du løst det med feste av "opphalet" til davitene? Jeg for min del står mellom å feste i pushpit, eller i akterstag. Hanse 400. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt å feste i et par solide ringer jeg har i relingslista, de samme som brukes til spinnakerblokker. Det gir dårlig vinkel tidlig i løftet, men ellers er det godt egnet når båten står i løftet stilling. 

 

 

daviter_baatsystem_feste.JPG

daviter_baatsystem_feste2.JPG

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Framtia said:

Jeg har valgt å feste i et par solide ringer jeg har i relingslista, de samme som brukes til spinnakerblokker. Det gir dårlig vinkel tidlig i løftet, men ellers er det godt egnet når båten står i løftet stilling. 

 

 

daviter_baatsystem_feste.JPG

daviter_baatsystem_feste2.JPG

Takk for bilder! Jeg har bestilt dv32. Vektfordeling blir 75/30kg, hver arm tar 100kg. Håper ikke båtsystem har dimensjonert maksbelastning når båten ligger stille 🙈

Link to post
Share on other sites

Dere skal jo på langtur. I hvilken grad skal dere ligge med aktern inn mot en kai i forhold til på svai når dere er i havn? Ligger dere mest på svai og tar jolla til land er jo daviter av denne type supert. Dersom dere også ønsker å ligge med akteren inn mot brygge uten utriggere kan det være en tanke å satse på daviter der man enten kan heise jolla så høyt at man har adkomst under, eller at man har en god og lang nok gangway som kan nå over og forbi når jolla er senket ned, slik at man både har god adkomst akterover når men legger til og så jolla ikke blir liggende i klem mellom båt og brygge når gutta med 80+ fotere dundrer inn i havna i halvplan. Mulig dette er først og fremst en problemstilling for middelhavet men, uansett bør man kanskje tenke på gangway i samme åndedrag som daviter? 

 

Link to post
Share on other sites

Har etter mye lesing og samtaler gått for samme modell selv; DV42. Skal montere dette på en Bavaria 42 Cr, 2008 modell. Jolla er en Highfield 310 m/ Yamaha 9.9 4t alu-rib. 

 

-Tenker å ha 2 fall ned fra riggen paralellt med akterwire for å avlaste samt heise og senke daviter, og har diskutert med flere turseilere som har gjort det samme. Tradeoff er mindre kontroll på trim. Under større overfarter vil uansett motor tas av og vekt reduseres, og sannsynligvis jolle strappes på dekk. Her er det mange gode meninger og innspill. 

-Tenker å følge "Seilmagasinet nr 4/2009" sin gode artikkel når det gjelder forsterkning av akterspeil innvendig. 20mm vannfast laminat av marinekvalitet for avstivning limes & supporteres ned mot innsiden av skrog. Gode innspill også på tilpassning av mål og planlegging av montasje. 

-Som nevnt, viktig å finne en god/rask løsning for å montere spring som forhindrer sidebevegelse

-Davitene fremstår som meget solide og velfabrikkerte. Samme med blokk-settet som fulgte med for å heise/senke de.

-Ankervinsj og dusjhodehull må flyttes for å få montert på optimal plassering på min båt

 

Skal montere i April/Mai, så det blir spennende å se når teori møter praksis. Sjølivet forventes å bli endel enklere når vi slipper å slepe jolle overalt, da vi settes pris på mobiliteten og fleksibiliteten daviter gir - uten å skure bunn av jolla 5 ganger pr sessong.

 

Link to post
Share on other sites

VonSchnellfahrer skrev 32 minutter siden:

 

-Tenker å følge "Seilmagasinet nr 4/2009" sin gode artikkel når det gjelder forsterkning av akterspeil innvendig. 20mm vannfast laminat av marinekvalitet for avstivning limes & supporteres ned mot innsiden av skrog. Gode innspill også på tilpassning av mål og planlegging av montasje. 

 

Jeg har ikke lest denne artikkelen, men hvis du skal forsterke akterspeilet m.h.t. feste for daviter vil jeg heller støpe noen avstivere, dvs ribber 90-grader på akterspeilet. Tenk I-bjelke. Se f.eks. det jeg gjorde i denne tråden: 

 

Link to post
Share on other sites

jeg synes ikke det er noen god ide å la vekten av jolla ligge på stående rigg under seilas. Min hekk er nok langt over snittet godt egnet for en slik montasje ved at den er helt flat og vinkelrett på fartsretning, så når mine armer står helt oppe hviler de akkurat mot akterspeilet. Jeg kan da dra armene fremover og låse av mot dekket. Riggen belastes kun under heising/låring i de tilfellene jeg velger å bruke fall til dette.

 

De (få) gangene vi ligger i gjestehavn med hekken inn fungere armene som svært godt håndtak for ombordklatring. I slike tilfeller lårer vi jolla før ankomst og fester den helt forut før vi bakker inn.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Noen bilder fra monteringen på båten min. 
 

etter mye vurdering kom vi til at den perfekte plasseringen var der luftespaltene var på akterspeilet. Da kommer davitene så høyt som mulig og avstanden blir bra. 
redningsflåten ble en utfordring mtp ny plassering pga aktervinsjen. Men den snudde vi på langs så da gikk det bra. 
 

på innsiden blir motholdet 10mm plate av marin aluminium i samme størrelse som festebrakettene. 


vi skjønte ikke monteringsanvisningens råd om at taljetauene alltid skal ha vinkel nedover, så vi prioriterte høy montering av davitene for å maksimere jollas høyde over vann. Som er viktif for oss når vi seiler langt
 

404E97EF-BB33-4066-A138-1E6D2A6D7002.jpeg

22C5B92D-DCEA-4E1C-AB74-288D9D109A6C.jpeg

C5F2EA62-F741-42A3-A2A1-9F161C44A5F8.jpeg

725A40BF-6F40-40C3-82A9-CE43266D96DB.jpeg

007D5EDB-17AD-4C4F-BE5F-F1BC2C3F34D7.jpeg

F4A3A6D0-93A2-4121-BFC8-9AB105215666.jpeg

670406C4-9400-43D7-8A10-A117EC6286C9.jpeg

6BA695A9-F6DD-4AAD-A20F-15161AB5F5CC.jpeg

80DE4B23-7FA7-472A-A223-E966815C76C3.jpeg

82612025-89F2-4A52-A992-E4C9F984B2A4.jpeg

5D4AB398-A085-4AF9-9AFA-FF7A30C9FA04.png

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut dette :-)

Enig med Framtida, ville snudd halingen. Eneste problemet med det etter min erfaring, er hvis du låser tauet med lettbåten nesten i vannet, er det litt vanskelig å få tauet ut av cleatsen igjen da det er stor belastning i tauet, og du må ha litt vinkel på tauet for å få det løs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...