Jump to content

Erfaring med Båtsystems daviter?


Bitteliten

Recommended Posts

@BittelitenDu planlegger fortsatt å seile i mer utfordrende "strøk" som SørGeorgia mm?  Hva er dine synspunkter til Skip Novaks betraktninger om at jolla skal være stuet under dekk og ikke henge i daviter eller surret på dekk på havstrekk? 

 

https://www.yachtingworld.com/features/storm-sailing-part-12-dingy-or-tender-92?fbclid=IwAR3pO4do_zgU48cnm--caoS-HH0mQ40UU5LjFUqCElCY8WawitcXAoQ6ghE

 

Link to post
Share on other sites

Båten min vil alltid være for liten. Uansett hvilke eksperter jeg hører på. Uansett hvilke ønsker jeg har 😊

 

vi skal trolig ikke til Antarktis. Men rundt Kapp Horn skal vi. 
 

skip novak bruker gummijoller. Ikke RIB. Han prioriterer trolig stuing under dekk over jollas sjøegenskaper. Det kan være fordi han bruker joller på en annen måte enn vi har behov for. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

@Bitteliten jeg har ikke funnet noen bilder av mitt oppsett, men enkelt forklart så har jeg to bolter i akterspeilet hvor i det er festet en line med en løkke midt på. Foran er det pad-eyes limt på innsiden av tubene. Da disse pad-eye'ene har D-ringer i plast tør jeg ikke stole på disse, så jeg har i tillegg også en line som går til D-ringer som sitter på utsiden av tubene. Også her er det en løkke på midten. I løkkene både foran og bak har jeg harpesjakler, det gjør det enklere å betjene karabinkrokene som følger med fra Baatsystem.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 2 timer siden:

@Bitteliten jeg har ikke funnet noen bilder av mitt oppsett, men enkelt forklart så har jeg to bolter i akterspeilet hvor i det er festet en line med en løkke midt på. Foran er det pad-eyes limt på innsiden av tubene. Da disse pad-eye'ene har D-ringer i plast tør jeg ikke stole på disse, så jeg har i tillegg også en line som går til D-ringer som sitter på utsiden av tubene. Også her er det en løkke på midten. I løkkene både foran og bak har jeg harpesjakler, det gjør det enklere å betjene karabinkrokene som følger med fra Baatsystem.

Takk 😊

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ingen båtprosjekter er «bare» 😊 

 

testa jolla i daviter i dag. To erfaringer

hekkanker/ankerrulle er i veien

jolls for tung til at davitenes tau kan festes i pushpit 

 

begge løsbare. Akteranker bruker vi aldri. Vi ligger på svai. Rulle og anker demontert. Lagres på land

tau til daviter festa i kryssholt. Mef et par ekstra blokker føres taua til vinsj. 
 

7B1F7976-0C51-4996-8380-91EE33832D7E.jpeg.6d7775e26b27b5516c2e32e7b14002f6.jpeg

 

beholdt plata til ankerrulla så det lett kan setes på igjen

3E140D56-AC4D-4FDB-AC0A-C0C60FB6BDE7.jpeg.b4c517d605f1f90ae659db129f0bdda4.jpeg
 

resultatet ble bra 😊

C5329FDD-33F9-41FF-A961-4832F171F5D2.jpeg.cd37076d4999f1881e284ea38903cda8.jpeg

C098C1C5-6546-4A59-8D82-8E382D03BF82.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)
Bitteliten skrev On 15.5.2022 at 21.36:

Skal se på en løsning der vi bruker et tau i masta til å løfte jolla i stedet. Jolla blir fortsatt sikret som vist over. Har et ledig fall i masta som er egnet

Jeg lagde en enkel hanefot av 10mm tau mellom davitene. Festes i kiken (bomløft) i toppen av masta så vinsjer vi enkelt jolla opp

CA9EA624-E46A-4879-955A-85A4AB5B5256.jpeg.156e05d3f8f6b02ad436424160fcbf6d.jpeg

I dag ble installasjonen komplett. Satt inn 2 Wichard D kroker med mer enn tilstrekkelig holdekraft. 3 20mm skiver på baksida 10-15 mm tykt gods i skroget her. D ringene brukes både til tauet som løfter davitene og stropper som holder jolla stabil

 

E0B24F3C-709E-41E8-BED6-C9B87816580A.jpeg.2f8f17934e24f7eac513018a27c8f470.jpeg

 

 

image.jpeg.611371e0573bd81214f5679832212885.jpeg

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 

Bitteliten skrev On 4.6.2022 at 22.13:

Bikdet av D ringene ser ut som om det ikke ble lastet skikkelig inn. Setter det inn her

 

F43136B7-0073-4CDA-BBFA-B34B4979C95E.jpeg

Fine bilder av montasjen din. Jeg gikk på en smell og endte opp med en 9,9 4t til jolla. Trenger da en løsning for å henge den opp bak for å slippe å taue den hele tiden. Lurte på å montere samme løsning på vår bavaria 40. Har derfor noen spørsmål. 
 

1) Hvor langt har du mellom davitene (fra midten på hver)

2) Under hver feste på båten, er skroget ditt flatt? Vårt er ikke helt flatt, men noe buet. 
 

Link to post
Share on other sites

Hei @Renzir

Jolla som henger i daviten er 310 lang. Så jeg antat det er 250-270cc

 

det er ikke helt plant under davitene. Men tilnærmet. Jeg bruker varianten for skrått akterspeil. Se bilde. 
 

mothold på baksiden er 5mm marin aluminium plate av samme størrelse som braketten på davitene. 
 

image.jpeg.86b2624562741603fac1139035e60ca4.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Framtia skrev On 3.1.2022 at 9.58:

Hei, ja det stemmer at jeg har slike. En av de beste investeringene jeg har gjort tror jeg. Har den største modellen, og i disse henger det en Zodiak 310 med 9,9HK. Det er svært enkelt å få løftet båten opp, og ikke minst henger den stabilt og trygt selv i mye bølger. Jeg drar den raskest opp for hånd, men har også en ordning der jeg kan bruke storseilfallet og elektrisk vinsj til løft. Kan se om jeg finner noen bilder hvis interesse.

daviter_baatsystem.JPG

Har planer om å lage meg davitere noe ala disse som du har, til min båt som har litt av samme konstruksjon akter som din båt. (Bavaria Match 42)

Ettersom jeg skal lage de selv, kan jeg spesialtilpasse målene så de passer best mulig.

Noe du ville ha endret på om du kunne velge fritt?

Er lengden/høyden passe synes du?

Fare for at jolla kommer i kontakt i mye sjø med mye krenging?

Er armene stabile nok?

 

Jolla jeg har i dag er en Suzumar MX310 med 2t Yamaha 9,9

Vurderer å bytte til en litt kortere og lettere jolle, rundt 270-280 lengde.

Link to post
Share on other sites

Beklager sent svar @larshans1. Jeg tror mine har optimal utforming, og det er ikke noe jeg ville endret på dem. Det viktigste er jo at det blir solid nok, og at man får låst jolla fast slik at det ikke blir krefter fra pendling når båten går i sjøen. Jeg har et svært solid feste, daviterne er solide og ikke minst brede i festet, og så har jeg gode måter å feste jolla inn mot båten på slik at den er helt fiksert. Selvsagt er det viktig at den kommer så høyt at brytende sjøer ikke når opp i jolla. I de værforholdene jeg går ut i har det ikke vært noe problem med min løsning. Det hjelper så klart at jolla er klart kortere enn skuta er bred.

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, da går jeg nok for en lignende løsning.

Har stort sett alltid med jolla, da vi nesten alltid ligger i uthavn. På slep ødelegges alt av seilegenskaper, og på dekk er den i veien når vi seiler på kryss, med skjøter som henger seg fast. Også et slit å sette og berge gennakeren da jolla tar hele framdekket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...