Jump to content

Valg av båt med flybridge


Reder Martin

Recommended Posts

Hei. Jeg er ferskt medlem her, men har hatt båt i over 30 år. Både motorbåt og seilbåt av ymse slag. Min kone og jeg skal etterhvert flytte i båt igjen etter 15 år på land. Denne gangen har vi båt med flybridge i kikkerten, i størrelse 34-43 fot og i prisklasse 600'- 1,5 mill. Vi har sansen for NordWest (f.eks 390), Nimbus 4004, Nimbus 340 Commander, Nimbus 37T, Storebro Royal Cruiser, Princess (Ligger en P35 fra 1986 ute), Grand Banks. Vi har ikke hatt slik type båt før. Tenker da særlig på motor- og motorstørrelse, forbruk og hvilke motorer man skal skygge unna. Det er ikke noe mål for oss å kjøre i 30 knop. 10-12 knops økonomisk gange er godt nok. Er det best med to maskiner eller greier man seg fint med én? Er det hekkaggregat eller aksling det er minst heft med? Er det spesielle ting med tanke på flybridge man skal tenke på/ se etter? Flere bevegelige deler og elektriske duppeditter som kan gå i stykker og så videre... Er det båter som egner seg bedre til vinterbruk enn andre? Dette skal bli hjemmet vårt året rundt.

Kort sagt- er det noen helt klare båter og motortyper vi skal holde oss unna eller vite at det er litt ekstra plunder med dem? 

 

Takknemlig for seriøse tips! 

Redigert av Reder Martin (see edit history)
Link to post

Hei Reder Martin.

Jeg er nok ikke i posisjon til å komme med en direkte anbefaling, men vil dele litt av mine erfaringer.

Har hatt båt siden jeg var 12år. Så har hatt båter med påhenger, drevbåt og flere med fast aksling.

Dette har vært både trebåter til plast. Hurtiggående til saktegående. 

Jeg hopper over trebåtene og påhengsmotor her. Men jeg har hatt drev, kanskje litt spesielt for noen da det ikke var gir i drevet. Dette var da ett Stern Powr 1000 drev. Nesten samme som Konrad. Skulle jeg hatt drevbåt igjen, så var det ett av disse drevene jeg ville ha gått for. Drev med gir, har jeg liten kompetanse på, men jeg ser jo i båthavna vår at de fort kan koste en del selv om de har fått servicen sin. Så jeg selv hadde vært litt betenkt. Men så bruker vi båten mye, sommer som vinter. Så det blir mange timer i løpet av året.

Nå har vi kjøpt en Bayliner 3888 med stor fly bridge, 2 motorer og masse plass for meg og konemor.

Dette kjøpet ble ikke helt som planlagt, da det ble mange utbedringer og det har gått mange båtpenger. Det du må huske på, er at ved 2 motorer og 2 styreposisjoner, så blir det fort dobbelt så dyrt. Det å skulle feilsøke på det elektriske kan også fort bli en utfordring da det går en del kabler til fly bridge. 

Men uansett, så er det utrolig behagelig med 2 motorer og det gir en sikkerhetsfølelse.

Det å kunne ligge i 6-7 knop og sitte opp med kaffekoppen tidlig på morgenen og tusle av gårde, er fantastisk. Dette er vår første fly bridge båt og selv om vi kun har hatt båten i 9mnd, så koser vi oss selv når det har vært -10 ute. Feiret faktisk julen i båten.

Når det gjelder motorer, så kommer det vel ann på vedlikeholdet og timer. Jeg selv vil heller kjøpe en båt der motoren har blitt brukt, slik at den ikke har stått seg i hjel. Så om jeg kunne velge mellom 2  like båter som er 10år der den ene har gått 500t og den andre 1500t, så hadde jeg nok gått for sistnevnte om servicer var fulgt opp og det så bra visuelt. Jeg ville nok kjørt en diagnose av motor og tatt noen tester - men utover det så ville jeg ha gått for en som ble brukt.

Jeg tenker det at de motorene som har vært på makede de siste 10-15årene er ganske like vedr kvalitet. Men jeg hadde lest meg opp og evnt lagt opp en tråd her når dere finner båten dere kunne tenke dere å gå for. Uansett, lykke til med spennende båtjakt og håper dere finner drømmebåten deres :wink: 

Legger ved ett bilde av vår båt som ligger rett på utsiden av stuevinduet..

270979257_301405921786322_6807067596259168422_n.jpg

Link to post

Hei @Reder Martin, og velkommen til baatplassen :flag_bp: Alltid hyggelig med nye medlemmer :thumbsup:

 

Så til spørsmålene dine. Nå har aldri jeg bodd i båt, så de mest konkrete rådene får du nok fra andre. Men jeg har et par tanker. For det første ville jeg sett etter en båt som er bygget i sandwich (med divinycell) dersom det er mulig, og da aller helst med isolerglass i tillegg. (Det siste der er det få som har). Tenker da på komfort i de kalde månedene, samt energibehovet. Videre ville jeg i størst mulig grad styrt unna båter med mye utvendig teak og treverk som krever vedlikehold.  P35 tenker jeg at blir for trangt for to mennesker å bo i. For min del ville jeg nok satt 40 som en minste grense.

 

Når det gjelder motorer og fart så er jeg enig i at det ikke er nødvendig å ha mulighet til å kjøre veldig fort / i plan med en slik stor båt. Det blir fort dyrt, og det krever store motorer som er dyre å vedlikeholde og bruke. Slik sett tenker jeg at det er en fordel med en motor av moderat størrelse. Problemet er at utvalget av båter minker drastisk. Du er da over på en trawler e.l. med displacement skrog. Når du skriver 10-12 knops økonomifart så tror jeg du er litt ambisiøs. De fleste båter i denne størrelsen må vel ned i 6-8 knop for å gå økonomisk. I 10-12 knop begynner de å dra opp mye vann, noe som gjør at drivstofforbruket øker eksponentielt. 

 

Ellers så er det jo mange her på forumet som bor i båt, så du får sikkert mange gode råd etterhvert. 

Link to post

Hei. 

Jeg har bodd i min P440 i snart 8 år nå, så vi begynner å bli gamle kjente jeg og båten. Det du sier om store motorer og forbruk kan jeg skrive under på,  dersom du ikke velger å kjøre på lav hastighet. Jeg bruker min båt mer enn de fleste,  hele året. Den er klar til drift i løpet av 5 min. Jeg har ca 860 hk.  Å har i foregående sesong brukt ca 1300 liter drivstoff. Mesteparten av tiden går jeg rett over tomgang,  dvs ca 6 til 7 knop, og får dermed relativt lavt forbruk. Jeg klager ikke på forbruket mitt hvertfall 🙂

Når det gjelder plass, så er en 35 fots båt litt trang for to personer når vi snakker om en periode på mer enn noen uker på sommeren. Jeg vil anbefale deg å se på ca 40 til 50 fot. 

Da får du plutselig plass til besøk og. Å det er jo hyggelig 🙂

Jeg kunne ikke tenke meg å bruke drev på en båt som jeg skal bo i, å bruke hele året.  Så jeg anbefaler akslinger.

To motorer er jo litt mer service kostnad.  Men dette ordner du jo greit selv, med litt instruktiv hjelp første gang. 

Har du båt, vil det alltid være noe som må fikses.  Så det er bare å lære seg umiddelbart. Det er dog noe mer tungvindt når du skal bo i det områder der du må reparere😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Støtter Bjørn Løvjomås: Skal det være helårsbolig, så ville jeg sett på noe mellom 40-50 fot. 

Da er det nesten aldri drev, men strake akslinger uansett. Det er bra for rimelig vedlikehold, men større utgifter om det skal gå fort. Rimelig i skrogfart. 

 

I tillegg til båtene du har nevnt, så er det største savnet til vinterbruk i egen båt isolerte vinduer. Stort varmetap, men går greit for oss som bare bruker den som hytte i de mørkeste vinterukene. 

 

Nederlenderne har kultur for bobåter med havner og kanaler tilrettelagt for helårsbeboelse. Det avstedkommer ogå verft som bygger riktige bobåter med isolerte skrog og isolervinduer. Gå på nettsider for Nederland og se. Tror dere vil få noen nye kandidater på blokka etter en tur der. 

 

En forhandler jeg har vært i kontakt med er Elburgyachting.nl (den båten slapp før jeg tok kontakt), men om du ser på solgte båter på den siden så er det mye spennene helårs bobåter som trolig kan sette i gang nye søk.

 

Er også flere båtboere a la Bjørn på forumet som helt sikkert deler sine erfaringer. 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post

Wow! Det var rask respons! Tusen takk til dere for nyttige tanker og tips. Dette er ikke noe som skjer NÅ, vi har goood tid. Tipper det kommer en drøss med "korona- båter" til salgs til våren. Når vi har noe mer konkret å se på, kommer jeg sikkert til å ha flere spørsmål. 

Takk igjen. Martin:-)

Link to post
Reder Martin skrev 4 minutter siden:

Tipper det kommer en drøss med "korona- båter" til salgs til våren.

Tror nok ikke det. Tror det tar flere år før båtmarkedet er tilbake til det det var før korona. Men at det kommer flere båter til salgs når det blir varmere i været, absolutt! 

Jeg er en slags gjest

Link to post
enslagsgjest skrev 45 minutter siden:

Tror nok ikke det. Tror det tar flere år før båtmarkedet er tilbake til det det var før korona.

 

Støtter den betraktningen fra @enslagsgjest. Vi var i byttebåtmarkedet hele høsten og vinteren 20 / 21 og har fulgt med litt etter at vi byttet også. Vinteren 2020/2021 var det jo tidvis bonanza i budgivninger på båter vi vurderte.  Det kan se ut som om prisene har stabilisert seg noe høyere etter at det var et oppsving våren/sommeren 2020, kanskje spesielt i det segmentet av båter som dere beveger dere inn i. Tingen er vel som du skriver å ha litt is i magen og vente til det dukker opp et eksemplar som dere virkelig ser for dere at kan dekke deres behov også gjøre vurderingen derfra.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...