Jump to content

Samarbeid båt og båtplass Bergen

OlavBergen

Recommended Posts

OlavBergen skrev for 10 timer siden:

Jeg har en båtplass i puddefjorden (bergen sentrum), og har hørt om andre som har avtaler der en står for båtplassen og en annen for båten.

Er det noen som vet hvordan dette fungerer og om det er noen forum markedsplass etc for slike avtaler? 

Er det bare jeg som ikke skjønner hva trådstarter mener med at "en står for båt plassen og en annen for båten"? 

-morten- skrev 58 minutter siden:

Tvilsomt at det er mange med båtplass uten båt.

Der tar du nok feil Morten. Det er faktisk et problem enkelte steder her i østlandsområdet hvor det er mangel på båtplasser, at enkelte lar plassen sin ligge tom år etter år. Av den grunn er det flere båtforeninger som har innført en regel om at eier av plassen skal melde fra dersom den ikke skal brukes et år. Kjedelig for folk som står på venteliste for å få seg båtplass å se at andre plasser ligger tomme gjennom hele sesongen.

OlavBergen skrev On 12.1.2022 at 9.07:

Er det noen som vet hvordan dette fungerer og om det er noen forum markedsplass etc for slike avtaler?

Ingen med lokalkunnskap som har meldt seg på tråden, så da sitter jeg på østlandet og tenker:

Les vedtektene til båtforeningen, hva sier de om del-eie, fremleie osv.

Hvilken båt er du interessert i å bruke? Passbåt, vannskibåt, snekke, daycruser, cabincruiser, seilbåt? Seilbåt med rullestorseil? 25 fot, 38 fot  osv.

Hvor mange kr ser du for deg at plassen er verdt? en som eier båt til 30' og bruker den lite er vel happy med å gi deg nøklene, cabincruser på 40' så får du kanskje låne båten en helg (i september).. om du er kyndig, og tanker opp etc.

Når du har tenkt gjennom så setter du annonse på Finn, båtplass til leie.

Kan ikkje bidra med konkret info men vil tru at det er eit marked for dette. I allefall hvis du tilbyr personen som har båten ein langsiktig avtale, som hen samtidig kan gå ut av på kort varsel dersom hen sel båten e.l. 

Det er ikkje alt for mange båtplasser i Bergen, og særlig ikkje i sentrum. Som andre skriv, prøv Finn.no "båtplass til leie". Så kan du spesifisere der kva du ser for deg.

Hei.

Eg har båt, og kaiplass, i Bergen sentrum.

Det er heeeeeiiiiiilt uaktuelt for meg å la andre bruka min seglkatamaran i bytte mot kaiplass.

Dersom eg hadde hatt ein gamal Askeladd med ein 15-hestar, eller ei gamal plastsnekka, som eg ikkje brydde meg om hadde det vore annleis.

Det er ikkje mangel på båtplassar i Bergen. Det er kanskje annleis på Austlandet.

Ask skrev for 2 timer siden:

Det er heeeeeiiiiiilt uaktuelt for meg å la andre bruka min seglkatamaran i bytte mot kaiplass.

Dersom eg hadde hatt ein gamal Askeladd med ein 15-hestar, eller ei gamal plastsnekka, som eg ikkje brydde meg om hadde det vore annleis.

Kor kostbar båten er, kva ein båtplass er verdt, kor mykje det haster å få tak i båtplass og kor mykje ein eventuelt skal låne vekk båten - må sjølvsagt være balansert opp mot kvarandre for at det skal være ein god deal for begge parter. 

Ask skrev for 12 timer siden:

Hei.

Eg har båt, og kaiplass, i Bergen sentrum.

Det er ikkje mangel på båtplassar i Bergen. Det er kanskje annleis på Austlandet.

Du mener at det er lett å få båtplass I Bergen sentrum? Hvor er alle disse plassene?  En båtplass koster gjerne 200 000 og er forbeholdt folk med postnummer i området. Men det er kanskje andre anlegg i sentrum med plasser til alle?

Svaret på spørsmålet er eit rugande ja!

Eg har likevel ikkje sagt at det er lett å få "kjøpt" båtplassar.

Rieber i Puddefjorden hadde ti ledige vinterplassar før denne vintersesongen.

I sommar fekk ein kjenning permanent plass til 50-fotaren sin der.

Om ein er viljug til å reisa litt ut av sentrum byr det ikkje på problem å leiga plass på stadar som Alvøen marina, Askøy seilforening, Drange, Litlebergen, Dolviken m.fl.

Det plar koma naust for sal minst 5-10 gangar i året i området.

Det er ikke vanskelig å få tak i båtplass i Bergen, men det koster gjerne mere enn hva en har lyst til å betale.  

I område hvor trådstarter bor er det en rekke boligblokker med egen flytebrygge, og det er meget mulig at TS har fått en båtplass på kjøpet når han har kjøpt leilighet.  

Jeg tror det burde være gode muligheter å finne noen som vil inngå en slik avtale, trolig ikke for en større og kostbar båt, men for eier av en velholdt snekke eller en mindre skjærgårdsjeep med en kurant utenbordsmotor burde det kunne være attraktivt å få "gratis" båtplass mot å låne vekk båten X antall dager, kontra å betale 20% av båtens verdi i årlig leie av båtplass. Det vil selvfølgelig alltid være en risiko for at noe blir ødelagt (og det er derfor jeg mener at dette kun passer for en båt/motor som er velholdt og i god teknisk stand, løsningen passer nok ikke for en båt av typen oppussingsprosjekt), men dette er noen kan skrive seg ut av i form av en avtale.     

Men en annonse på Finn vil fort gi trådstarter svar på om det er ett marked for noe slikt. Jeg vil og oppfordre til litt sunn skepsis til båteier og båtens tilstand for å sikre at han ikke ender opp med et uforsikret vrak i båsen sin.    

Dette virker jo kanskje å være en god ide nå i disse delingsøkonomitider.

Selvsagt må det være noen som ser verdien i å få mindre utgifter til båthold, og praktiske løsninger gjennom å dele litt på bruken. Det er jo folk som leier ut både private hus og hytter som har betydelig større verdier enn de langt fleste båter på f,eks airbnb. Så er der jo de som slett ikke faller for slike ideer, eller vil slippe andre inn på "sitt revir" selv for utlån av jolla si. Begge deler kan få respekt uten debatt om akkurat det.. Kanskje kan dette være en start på en slags timeshare på båt?  Brukstid deles etter investert beløp eller driftsutgifter? kom med forslag og ideer. 

Snakker vi om plass til en 40 år gammel 15 fots Askeladden, eller en 2020 princess 42?

Er det sist nevnte, så tror jeg noen må være bra desperate for å gå med på noe tilsvarende. 

Sjøl med en eldre cabin cruiser til 300000kr ville jeg aldri vurdert å dele den med noen på en sådan avtale.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

dude skrev for 20 timer siden:

Selvsagt må det være noen som ser verdien i å få mindre utgifter til båthold, og praktiske løsninger gjennom å dele litt på bruken. Det er jo folk som leier ut både private hus og hytter som har betydelig større verdier enn de langt fleste båter på f,eks airbnb. Så er der jo de som slett ikke faller for slike ideer, eller vil slippe andre inn på "sitt revir" selv for utlån av jolla si. Begge deler kan få respekt uten debatt om akkurat det.. Kanskje kan dette være en start på en slags timeshare på båt?  Brukstid deles etter investert beløp eller driftsutgifter? kom med forslag og ideer. 

Støttes. Men det er litt typisk båtplassen å være i mot alt som smaker av delingsøkonomi, båtutleie etc. Har man en kurrant båt og motor så er det helt uproblematisk å leie ut. Vår forrige skjærgårdsjeep var fullfinansiert gjennom utleie ca 10 dager i løpet av sesongen. Med tanke på at sesongen vår er på ca 150 dager, så var det helt uproblematisk å være uten båt 10 av disse. Jeg håper og tror folk vil være mer villige til å dele på båtene sine (da tenker jeg ikke på 2020 Princess 45), da det ligger altfor mye båter i ro rundt om kring i havnene. 

Tenker heller at desse som aldri i verden kunne lånt ut båten sin, sjøl om den typisk er gammel med liten verdi har båten full av reodor felgen løsninger som ikkje tåler dagens lys og stort sett vil føre til problemer når andre enn de sjøl skal betjene det.  Samt er av typen som 'synes' at akkurat deres båt er så spesiell og må behandles på akkurat en heilt spesiell måte og prosedyre og gass må gies i et visst tempo og den knappen må stå slik i gitte situasjoner osv. Og totalt glømt det er en maskin og ikkje et levende vesen med følelser. Veldig mange som har det i hodet sitt at motorer og utstyr føler på ting :rolleyes: Vi har vel alle sett desse båtene med hundre unødige målere og alarmer og kameraer osv. 

Det er sjelden brukeren som er problemet i slike tilfeller men brukergrensesnittet. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
dude skrev On 14.1.2022 at 23.38:

Jeg er helt enig. Ideen er kjempegod! Det er nok flere båteiere som kunne tenke seg å ha gratis båtplass ved å låne den ut til bryggeeieren et gitt antall dager. Spesielt om bryggeeier er båtvant. Ville nok selv ikke gått på en slik avtale om jeg var usikker på kompetansen hos bryggeeier. Men det foregår nok allerede slike delingsmodeller. Selv hadde jeg en seilbåt for 25 år siden liggende nesten en sesong hos en bekjent av en bekjent helt gratis til jeg fikk ordnet meg fast båtplass, da den opprinnelige plassen uventet ble utilgjengelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...