Jump to content

Hvilken lader skal jeg velge? Må ha 24 volt 80/100 ampere - ikke med inverter


Chilli Solbris

Recommended Posts

Min flotte Victron Skylla - TG 24/80 (1+1) leverer bare 8 volt ut. Og det gjelder både Boost og Float.
Skal jeg velge den samme til 14000,-? Prisen på ladere i denne versjonen varierer ikke mye i pris.
sdtg2400801-skylla_tg_24.png.c88f525b74ff93d870f522b4a0853ce1.png

 

Eller denne fra TBS electronics?

OC24-80-Angled-1-tbs-electronics.png.f77c6498278efa3c63f1011cbbf2ee45.png

Eller denne fra Quick?

Quick-lader.jpg.e4c66789d3c8a609a25fbf9a17584d6d.jpg

 

Jeg trenger den kjapt siden jeg nå er helt uten lading ombord og alt går på 24 volt. Lensepumpene er ute av drift og jeg har nå kun 220 volts pumpe i beredskap.
Selvsagt forlater jeg ikke båten før alt er oppe og går igjen! Ja sånn bortsett fra å hente ny lader og nye batterier.

 

Tar i mot råd med takk og kom gjerne med forslag til andre ladere som dere er vel så gode som de tre jeg kjenner til.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har vel hatt flere Victron ladere av samme type som du nevner som har tatt kvelden. Mulig Anda Olsen kan reparere den for deg men det koster sikkert en del.

Både i den forrige båen min og den jeg har nå har jeg montert ladere fra Quick riktig nokk 12V 50A men de har fungert prikkfritt. Meget fornøyd med de.

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med TBS, men har lest litt og har den på lista som aktuell lader. Vet ikke hva de ligger på i pris. Hvis du er avhengig av lader, kan du jo vurdere et oppsett med to mindre i paralell, for redundans. Ellers er jeg også glad i Viktron, men har også inntrykket at det har vært noen feil med ladere. Men det er kanskje mange av de også? 

Link to post
Share on other sites

Gode innspill her! 
TBS er noe dyrere enn Victron. Men lettere å programmere med medfølgende skjerm. 
Har mulighet for begge typer. 
Har også hørt at Victron har hatt en del feil. Men som du påpeker @Gullfisk, det er mange av dem!

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har selv mye Victron utstyr ombord og alt fungerer perfekt, Laderen er type: Lader/Inverter Multiplus 12/3000/120/16. Ingen problemer av noe slag. 

Farco (https://www.farco.no/) som forhandler Victron, kobler seg opp mot systemet på båten og foretar feilsøking dersom det er noe som jeg ønsker å få svar på. En god trygghet og kjempefin service.

Kan anbefales.

Har du vært i kontakt med de om dette problemet?

 

Redigert av Escaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På det profesjonelle markedet, går det nesten kun i Victron Skylla TG og Mastervolt Mass serien. Jeg hadde gått for Victron Mulltiplus II, så har du et kjempe utgangspunkt for utvidelse med Cerbo og overvåkning etter hvert. Hadde også gått for en backup løsning med en liten lader.

Link to post
Share on other sites

Escaro skrev 57 minutter siden:

Har selv mye Victron utstyr ombord og alt fungerer perfekt, Laderen er type: Lader/Inverter Multiplus 12/3000/120/16. Ingen problemer av noe slag. 

Farco (https://www.farco.no/) som forhandler Victron, kobler seg opp mot systemet på båten og foretar feilsøking dersom det er noe som jeg ønsker å få svar på. En god trygghet og kjempefin service.

Kan anbefales.

Har du vært i kontakt med de om dette problemet?

 

Jeg er kunde hos Fargo. Blir vel ny Victron tenker jeg. 

Bitteliten skrev 21 minutter siden:

Alt hos meg er Victron. Har hatt en uforklarlig feil på en Centaur 100 amp lader. Seatronic tok den tilbake. Jeg satt inn en ny Skylla ip65 70 amp. Super lader. kjører den sammen

med en Phoenix 50 ved behov. 
 

 

Heller mot Victron kjenner jeg. Det er jo det Storebro monterte den gang båten ble bygget også. 

KDB skrev 5 minutter siden:

På det profesjonelle markedet, går det nesten kun i Victron Skylla TG og Mastervolt Mass serien. Jeg hadde gått for Victron Mulltiplus II, så har du et kjempe utgangspunkt for utvidelse med Cerbo og overvåkning etter hvert. Hadde også gått for en backup løsning med en liten lader.

Godt tips! Jeg sjekker denne!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 12 timer siden:

Jeg trenger den kjapt siden jeg nå er helt uten lading ombord og alt går på 24 volt. Lensepumpene er ute av drift og jeg har nå kun 220 volts pumpe i beredskap.
Selvsagt forlater jeg ikke båten før alt er oppe og går igjen! Ja sånn bortsett fra å hente ny lader og nye batterier.

Hei Solbris!

Vet ikke hvor kritisk det er for deg, men om du vil kan jeg kjøre ned til deg med to 5A 24V ladere slik at du får litt strøm på batteriene dine inntil du får deg ny lader. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Hei Solbris!

Vet ikke hvor kritisk det er for deg, men om du vil kan jeg kjøre ned til deg med to 5A 24V ladere slik at du får litt strøm på batteriene dine inntil du får deg ny lader. 

Takker så hjertelig for tilbudet!😊😊😊

Jeg har vært opptatt med å fikse og kjørte til Skedsmokorset og hentet ny. 

 

Jeg har vært på Farco og hentet lader og den er nå montert. Satt inn en lik den jeg hadde. 
Og med det så ble jeg jaggu Victron-forhandler også!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

 

Jøss, det må jeg si, driftig kar 😄👍

Alt for å få kostnadene med!😆😆

Men nå lurer jeg på om jeg kanskje skulle valgt en 100 amp. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Her er det vel bruksområde også som spiller inn. Skal man bare lade opp batteriene og så kople fra laderen duger mange merker. Men skal den stå tilkoplet hele tiden dukker spørsmålet opp om hvem av laderne som kan justeres mht float. Mine batterier skal ha 13,2-13,3V i float og både Mastervolt som jeg har, Quick sin og Norcharger som jeg så på kunne ikke justeres og lå typisk på 13,6-13,8 i float. Og da kan ikke jeg bruke noen av de. 

 

Bortsett ifra at jeg nå kun bruker min Mastervolt til å lade opp og så kopler jeg den ifra. Solcelleanlegget med Victron regulator kan reguleres og den har jeg satt til 13,25V i float og fungerer således fint.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok fått meg en liten lærepenge her. Jeg burde gått for en kombimodell lader/inverter. De er mer moderne enn den jeg kjøpte. Men men. Det funker veldig bra i hvert fall. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Har fundert litt der. Kom til at jo fler kombi-funksjoner et apparat har, dess større blir savnet når apparatet konker. 

Det har du helt rett i. Men jeg har ikke mulighet for fjernovervåking på systemet mitt nå. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ta vare på den ødelagte laderen din @Chilli Solbris. Det kan være den kan repareres. Jeg har selv god elektronikk kunnskap, og jeg har en god kammerat som er enda bedre. Vi kan ta en titt på den? Om den kan fikses har du en reserve?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 9 timer siden:

Ta vare på den ødelagte laderen din @Chilli Solbris. Det kan være den kan repareres. Jeg har selv god elektronikk kunnskap, og jeg har en god kammerat som er enda bedre. Vi kan ta en titt på den? Om den kan fikses har du en reserve?

Den har jeg tatt bare på!! Jeg skal ta med jernklumpene til deg!😊😊

Planen er å få den fikset!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...