Jump to content

Hydraulisk styring har sluttet å virke under vinterlagring,


wilma

Recommended Posts

Var i båten i dag for en liten sjekk. Tilfeldigvis dreide jeg på rattet, og der var det ingen motstand. Monterte autopilot i 2020, og dette har fungert fint hele tiden, også ved opptak i høst. Har kanskje etterfylt bittelitt olje underveis, men på varme dager har det kommer ut igjen av påfyllingen på rattpumpen iblant. Så det har egentlig ikke vært for lite olje på systemet heller. Ser nå at det er litt lekkasje på koblingene inn på autopilot pumpen, men jeg hadde jo styring da jeg tok opp båten i høst. Kan kulden påvirke oljen i den grad at det ikke blir noe igjen i rattpumpen? Har brukt sleipner vg15 olje. 

Link to post

 

wilma skrev 1 time siden:

på varme dager har det kommer ut igjen av påfyllingen på rattpumpen iblant.

Dette kan tyde på at du har luft i systemet. Når lufta blir varm utvider den seg mye mer enn olje, derav lekkasjen i varmt vær (ps, har samme problem, får ikke ut all lufta). Når det blir kaldt ute vil en luftblære avta vesentlig i volum. Da kan du i værste fall få så lavt nivå at stemplene i rattpumpa ikke har olje. 

 

Link to post

@Escaro det er for lite olje i rattpumpen, men hvorfor...?

 

@Komodo forklaringen din virker jo veldig logisk. I så fall har kanskje nivået vært på et minimum i høst, og at det falt ytterligere i kulden. Hører med til historien at jeg fikk flyttet litt på roret med autopiloten i dag. Teoretisk sett kan jeg faktisk da ha styring igjen når varmen kommer?!

 

Skal selvfølgelig gjøre en full lufteprosess med etterfylling og stramming av koblinger til våren. Så satser jeg på at ting virker igjen. 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Da fikk jeg tilbake styringen etter å ha etterfylt olje og luftet. Strammet koblingene inn på autopilotpumpen, men det ser ikke ut til at jeg får det helt tett. Usikker på hvor hardt jeg skal tørre å ta i. Det kan se ut som det lekker litt fra koblingen som påvirkes når man dreier rattet mot styrbord. Når jeg tenker etter har jeg alltid kunnet fortsette å  dreie rattet litt mot styrbord selv ved fullt rorutslag,men trodde dette kunne være rattpumpen. Mot babord stopper det mer opp. Antar at det da presser seg ut litt olje. Slangen ser fin ut, virker som det er koblingen inn på pumpen. Der sitter det et adapter som jeg tror fulgte med pumpen. Noen som har vært borte i noe lingnende? Det er vel ikke pakninger men selvtettende koblinger. 

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
wilma skrev for 7 timer siden:

Antar at det da presser seg ut litt olje. Slangen ser fin ut, virker som det er koblingen inn på pumpen.

Normalt sitter det en ansatsnippel inn på rattpumpa. Her kan det være f.eks. en dowty-pakning. Hvis det lekker mellom nippelen og pumpa, må du først finne ut om det sitter en pakning der eller ikke. Sitter det ikke pakning der kan du bruke enten Locktite, gjengetape e.l., men ikke helt uten videre. Skal du bruke Locktite låsevæske (lim) må du rengjøre helt for hydraulikkolje først og vaske delene i f.eks. aceton. Et alternativ er gjengetape eller Locktite 55 ("tanntrå"). Dersom det lekker mellom nippelen og slangekoblingen må du ikke bruke Locktite, da er det noe feil på koblingen, eller så har du ikke trekt til hardt nok. Du skal trekke til slike koblinger ganske hardt. 

Link to post
Komodo skrev for 11 timer siden:

Normalt sitter det en ansatsnippel inn på rattpumpa. Her kan det være f.eks. en dowty-pakning. Hvis det lekker mellom nippelen og pumpa, må du først finne ut om det sitter en pakning der eller ikke. Sitter det ikke pakning der kan du bruke enten Locktite, gjengetape e.l., men ikke helt uten videre. Skal du bruke Locktite låsevæske (lim) må du rengjøre helt for hydraulikkolje først og vaske delene i f.eks. aceton. Et alternativ er gjengetape eller Locktite 55 ("tanntrå"). Dersom det lekker mellom nippelen og slangekoblingen må du ikke bruke Locktite, da er det noe feil på koblingen, eller så har du ikke trekt til hardt nok. Du skal trekke til slike koblinger ganske hardt. 

Helt enig, et triks som kan virke hvis nippelen/kon lekker er å slakke så mye at en kan bevege slangen/kon  fram og tilbake noen ganger og trekke til på nytt med en litt annen visning. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takk for tips. Jeg har en mistanke om at det er nippelen/overgangen inn i pumpen som er problemet da jeg ikke greier å se noe oljesøl lenger ut på koblingen. Det følger pumpen og drypper ned fra undersiden av pumpen. Slangene ser tørre og fine ut. Båten ligger 10 mil unna så får ikke prøvd ut og sjekket umiddelbart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...