Jump to content

Lithium batteribank

Fjell og sjø

Recommended Posts

Som mange ønsker jeg også å føye til noe lithium til båtlivet og lurer på om det er flere som har gjort det på samme måte jeg vurder å installere lithium batteriene på.

Jeg har en campingvogn med lithium batterier. Det var relativt billig og enkelt å installere de i vognen.
Nå tenkte jeg å gjøre en liknende jobb i min lille seilbåt på 31 fot. 

Tanken er da å beholde dagens opplegg med bly startbatteri og forbruksbatteri. Så plassere ekstra lithium batterier som jeg bruker ut i naturhavn eller mens jeg seiler. 

Disse ekstra lithium batterier tenkte jeg å koble opp til forbruk gruppen og med hjelp av en batteribryter bytte mellom lithium og vanlig batteri. Med tanke på lading tenkte jeg å skaffe en ny ektra lader til kun lithium og lade i havn med landstrøm (og eventuelt via en solcellepanel i tillegg hvis jeg trenger mer autonomi).   

Ulempen er selvfølgelig at jeg må vente med lading til en havn med strøm men kapasitet på disse lithium batteriene er så stor at jeg lett klarer meg 2 dager uten lading. 

Men en campingvogn er selvfølgelig ikke helt det samme som en båt og jeg håper at noen her på forumet har kanskje erfaring med en lignende installasjon der lithium batteriene ikke er koblet opp mot dynamo og kun lades i havn med dedikert lader.

Hei. 

Det er ikke noe problem å gjøre det som du forklarer. 

En annen løsning vil jo være å kutte ut forbruksbanken med bly og sette inn et par 100ah lithium der.

Montere en DC/DC lader på startbatteri til forbruksbank, så slipper du brent dynamo også :) 

Jeg skal kjøre det oppsettet i min egen båt som er under oppussing nå. Alle komponenter fra Victron. 

Siden du allerede har planer om å kjøpe en ny lader så hadde jeg heller kjøpt en dc/dc, f.eks. Orion TR Smart, så er du kvitt hele blybanken din og sparer vekt og bry med det 😋

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...