Jump to content

Klor kortslutter varmekolbe?


gregor

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg pleier å kjøre et parr skyllinger med klor i året av ferskvannsystemet.  Men jeg har opplevd at varmekolba kortslutter to ganger nå. Første gang tenkte jeg det var en tilfeldighet, men nå har det skjedd to ganger mens jeg har holdt på med skylleprosjektet.

 

Hva kan dette komme av? Jeg har tenkt på om kloren kanskje reagerer med en pakning og at det da kommer vann inn steder det ikke skal? Noen som har opplevd det samme eller har noen teorier? Kan det bli en annen ledeevne i vannet av kloren? Varmekolben blir vel bare varm så det skal vel ikke ha noe å si? Sist bytta jeg varmekolben så var det i orden.

 

Jeg kan koble en kran på vannet inn i berederen og stenge dennår jeg skyller så jeg ikke får klor inn i tanken.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Hvilken type/merke bereder har du? Og hvor sterk klorløsning bruker du?

 

Selv har jeg Isotemp (40 liters, installert for fem år siden). Klorer vår og høst, men har ikke opplevd kortslutning (enda). Kjører en liter med Klorin i 300-liters tank, får stå ei natt før skylling. Vet det ikke er uvanlig med sterkere klorløsning i forbindelse med kloringen, men så lenge løsningen får stå litt dreper den alt av bakterieliv selv om løsningen er svak.
 

Kanskje din bereder har et pakningsmateriale som ikke tåler klor ja, eventuelt kanskje du kjører veldig sterk klorløsning. Da vil nok en stengeventil foran bereder kunne hindre framtidige kortslutninger hvis det er pakningen som er årsaken til kortslutningene. Hvis ikke det er denne som er grunnen vil jeg tro det kan ha med at du kanskje ikke får fylt opp berederen skikkelig etter kloring og at kolben dermed går varm.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Jeg tror det er en ATI bereder fra martim. 30 liter. Jeg bruker 7 flasker på en 500 liters tank. Altså 5 liter på 500liter.. ut ifra den guiden som har ligget her noen år.

 

Pumpa sitter rett etter 500 liters tanken så når tanken er tom så har den ikke noe mer å dytte med så da burde vel ikke berederen bli tom tror jeg? Har tenkt på det samme. Men da ville jo dette kunne skje hver gang tanken er tom.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Er det noe poeng i å klore berederen? Jeg drikker i hvertfall ikke vann fra berederen. Hos meg blir vannet i berederen ca. 85 grader, uansett lite bakterier som overlever der. 

 

Uansett, det er mange materialer som er reaktive mot klor, spesielt klor og elevert temperatur vil kunne sparke avgårde en hurtig reaksjon.

Link to post

Har du varme på berederen samtidig med kloringen? VET ikke om det betyr noe men vet at vanlig sjøvann blir ganske aggressivt mot rustfritt stål ved høye temperaturer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

 

gregor skrev for 2 timer siden:

Jeg tror det er en ATI bereder fra martim. 30 liter. Jeg bruker 7 flasker på en 500 liters tank. Altså 5 liter på 500liter.. ut ifra den guiden som har ligget her noen år.

Er det varianten i emaljert stål (med magnesiumanode inni tanken) eller den andre varianten med tank i syrefast stål? Hvis du har den første vil denne gjerne ikke være like motstandsdyktig mot aggressive stoffer som klor og lignende.

 

Hulda skrev for 1 time siden:

Er det noe poeng i å klore berederen? Jeg drikker i hvertfall ikke vann fra berederen. Hos meg blir vannet i berederen ca. 85 grader, uansett lite bakterier som overlever der. 

Jeg drikker ikke varmtvann, men prøver å dusje ofte i det. Har berederen avskrudd under kloringen, men kjører klorløsningen gjennom berederen og ut alle tappepunktene for å få kloret alle vannrør/slanger skikkelig, også på varmtvannssiden. Vanntemperaturen i de yttre tappepunktene (blant annet hoveddusjen ombord) holder stort sett lavere temperaturer enn 70 grader, med termostatblander ofte lavere. Legionellafaren ble jeg gjort oppmerksom på etter en til dels skremmende, men samtidig opplysende samtale med ei instituttleder for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi ved UiS. Hun har fordypet seg i blant annet legionella (vi hadde for øvrig også en interessant samtale om dieseldyr) og var oppriktig bekymret for legionella ombord ut fra at det er såpass lange strekk med uisolerte varmtvannsslanger der det også er viss fare for en del biofilm som legionellaen trives godt i. Tilbake til trådstarters tema; kanskje det i en ideell verden burde blitt lagt opp til en bypass forbi berederen, men likevel videre i varmtvannsrørene, slik at man sikret disse mot bakterievekst.

Link to post

Man lærer stadig noe nytt i hvertfall :p korodert i stykker eller etsa i pakningene + kortslutning? Varmerørene har est ut litt.. men det at den er litt deformert er fra jeg tokk den ut da jeg måtte klemme rørene litt sammen for å få dem ut av åpningen i tanken.. 

E184BB5C-AF2B-4E60-AB6D-9983DA36FA41.jpeg

C3726226-41A4-4637-B7D6-D4256035B8E1.jpeg

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Det der så virkelig ikke bra ut! Er selve varmerørene i rustfritt? Hadde vært interessant å klippet dem opp i biter og lagt dem i kald og varm klorløsning, bare for å se når korrosjonen er heftigst. Det må jo være snakk om relativt kort tid dette her, det blir vel vanligvis ikke liggende klorløsning mot kolben over så veldig lange tiden når det bare er snakk om kloring av tanken med skylling i etterkant. Skremmende.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Ikke nødvendig med slik test. Korrosjon er i sin natur en 'energireaksjon', der temperatur er en helt grei driver. De eneste materialene jeg kan tenke meg som tar slik 'juling' er noen Cu/Ni-legeringer (Monel K500) og Ti, om jeg ikke husker feil. AISI-serien tåler det uansett ikke. Det er jeg helt dønn sikker på.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...