Jump to content

"Hagebåter"


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hei.

 

På trebåtsakuten i Sverige har de noen sider med båter som er verdt å tas vare på og pusses opp. Dette er gamle trebåter som står glemt og gjemt rundt omkring.

 

Med den interessen for oppussing og såpass mange medlemmer som er blitt her så kanskje dette kunne være noe for båtplassen også? Det kan jo være både plast og trebåter som kan få en "ny vår" med nye eiere. Medlemmene her kjenner kanskje til noen som har båter de ikke lenger har interesse av men som de heller ikke setter for salg da de regner med at det ikke er bryet verdt?

 

Ser det er mange som er flinke å tipse gode båtkjøp fra diverse annonser, og dette kan jo kanskje samles i en egen tråd sammen med "prosjektbåter"?

 

Vet jo at de fleste her allerede har båt å pusse på, men dette kan jo være interessant for gjester som besøker forumet også.

 

Noen som har meninger om dette eller kjenner til prosjektbåter?

Link to post
Share on other sites

Prisverdig tiltak, jeg er selv innom de sidene du nevner av og til, mange godbiter der.

 

Vet selv om flere "hagebåter", som fortjener et bedre liv....

 

MEN, om dette skal gjøres, bør det samtidig lages retningslinjer for hvordan man skal gå frem, slik at vi ikke "tråkker" noen på tærne ved å legge ut annen manns båter på det viset. I noen tilfeller kan det jo være slik at man "har gått lei" en periode for deretter å ha en plan med restaurering.......

 

Forslag ?

Link to post
Share on other sites

MEN, om dette skal gjøres, bør det samtidig lages retningslinjer for hvordan man skal gå frem, slik at vi ikke "tråkker" noen på tærne ved å legge ut annen manns båter på det viset. I noen tilfeller kan det jo være slik at man "har gått lei" en periode for deretter å ha en plan med restaurering.......

 

Helt enig i at vi ikke skal legge ut båter uten å ha snakket med eier først. Eierene av båtene må selv være enig i dette og ønske at noen andre overtar dem. Hvis det er noen som kjenner de som eier en slik båt så kan det kanskje ved anledning og på en fin måte nevnes at noen kan være interesserte i båten deres. En må jo bruke litt fintfølelse her hvis tilfellet er et delvis oppgitt prosjekt.

 

Litt annerledes blir det muligens hvis det er "bestefars gamle båt" som ingen lenger bruker eller har interesse av. De vil kanskje synes det er kjekt hvis noen kan tenke seg å ta vare på denne. Spesielt når det gjelder trebåter er det en del som ikke ser seg syn med dette. Har inntrykk av at trebåt for mange er ensbetydende med mye arbeid som til slutt likevel blir oppspist av råte og mark.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

På trebåtsakuten i Sverige har de noen sider med båter som er verdt å tas vare på og pusses opp. Dette er gamle trebåter som står glemt og gjemt rundt omkring.

 

Med den interessen for oppussing og såpass mange medlemmer som er blitt her så kanskje dette kunne være noe for båtplassen også? Det kan jo være både plast og trebåter som kan få en "ny vår" med nye eiere. Medlemmene her kjenner kanskje til noen som har båter de ikke lenger har interesse av men som de heller ikke setter for salg da de regner med at det ikke er bryet verdt?

 

Ser det er mange som er flinke å tipse gode båtkjøp fra diverse annonser, og dette kan jo kanskje samles i en egen tråd sammen med "prosjektbåter"?

 

Vet jo at de fleste her allerede har båt å pusse på, men dette kan jo være interessant for gjester som besøker forumet også.

 

Noen som har meninger om dette eller kjenner til prosjektbåter?

Bladet Amcar har en periode hatt en serie med artikler om biler som forfaller diverse steder.

de skriver ingenting om eierforholdet, men gir tildels veldig god beskrivelse av stedet bilene står, eierne vet som regel ikke om artiklene engang.

jeg vet at biler har blitt reddet som følge av dette tiltaket fra Amcar.

 

Bare for å trekke paraleller til et annet tema som er nært beslektet..

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg var en god ide! Og paralellen til am-car/bil-prosjekter er jo ikke så dum den heller. Det handler jo om å koble rett entusiast til rett prosjekt = båten "reddes", får en ny vår, og alle blir glade. Det er jo bare å spørre høflig.

Min forrige-forrige-forrige båt var en tresnekke fra 1959, med Sabb. Litt småfine linjer og litt gammel nagling (..), men fullt mulig å holde flytende i lenge ennå. Det gikk en 1/2 boks "Farm" hver vår. Såvidt jeg vet står den nå på 3. året i en hage på Tofte, og det er jo synd.

Link to post
Share on other sites

Det er mange gode innspill her!, det finnes veldig mange flotte trebåter som er verd å ta vare på , alt fra vrak til reneste møbler. Det er viktig å ta vare på disse båtene, det er hyggelig at det også blir nevnt gamle plastbåter, den første plastbåten i Norge ble jo lagd for over 50 år siden! Det ble produsert utrolig mange flotte båter på 50-60-70 tallet, hvor ofte ser du en slik båt i fullt restaurerbar stand? Hvor ble de av?

Er det flere enn meg som har interesse for slike båter ta kontakt!

TA :flag:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at vi ikke skal legge ut båter uten å ha snakket med eier først. Eierene av båtene må selv være enig i dette og ønske at noen andre overtar dem. Hvis det er noen som kjenner de som eier en slik båt så kan det kanskje ved anledning og på en fin måte nevnes at noen kan være interesserte i båten deres. En må jo bruke litt fintfølelse her hvis tilfellet er et delvis oppgitt prosjekt.

 

Litt annerledes blir det muligens hvis det er "bestefars gamle båt" som ingen lenger bruker eller har interesse av. De vil kanskje synes det er kjekt hvis noen kan tenke seg å ta vare på denne. Spesielt når det gjelder trebåter er det en del som ikke ser seg syn med dette. Har inntrykk av at trebåt for mange er ensbetydende med mye arbeid som til slutt likevel blir oppspist av råte og mark.

Jeg tror vi er enige om mye. Jeg støtter ditt tiltak fullt ut. Du er initiativtaker. Lyst til å lage egen tråd om det, dog gjerne med føringer i første innlegg for hvordan man skal gå frem, hva som kan være interessant etc??

 

Jeg kan med glede hjelpe til om du ønsker det, men du har jo intensjonene klare, så det bør gå greit ?

 

For alt hva jeg vet, kanskje dette blir etterhvert så interessant og omfattende at Ingar på et eller annet vis klarer å lage eget forum for dette alà de rosa sidene????

 

Når dette kommer igang, vet jeg om en 3-4 båter som kan være aktuelle å legge ut. Jeg har èn vellykket "bergingsaksjon" bak meg, og det er Dospen sin båt, tipset ham om denne.........

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi er enige om mye. Jeg støtter ditt tiltak fullt ut. Du er initiativtaker. Lyst til å lage egen tråd om det, dog gjerne med føringer i første innlegg for hvordan man skal gå frem, hva som kan være interessant etc??

 

Jeg kan med glede hjelpe til om du ønsker det, men du har jo intensjonene klare, så det bør gå greit ?

Skal vekk nå i helga, men har dette i tankene da :smiley:

 

Vi kan jo i første omgang satse på en egen tråd om dette og se hvordan interessen er. Om der kommer inn noen båter og noen som er interessert i dem.

 

Ser for meg at de som ev vet om slike båter selv legger dem inn etter å ha klarert dette med eier, og avtaler med eier om ev direkte kontakt eller om det skal gå via den som legger inn båten på forumet.

 

Hjelp, korreksjoner og innspill mottas med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Der bør anføres noe retningslinjer for hvordan man skal angi det, når man er borti tilfeller hvor der står skuter i båthavner eller andre steder som det ikke lar seg gjøre å komme i kontakt med eier. Det er nok ikke til å kome utenom at "eierløse" båter forekommer.

 

Likeledes liker jeg dårlig tanken på å føre opp eieres navner/telefonnumre på diskusjonsforumet. Disse opplysninger bør oppbevares for senere bruk av forfattere av innlegg.

 

Det kunne blitt artig det, om noen ærverdige skuter kunne bevares utav dette initiativet som du Skjælø stiller, jeg for min del kunne tenkt meg ei god veteranbåt med flotte klassiske linjer på rundt 50 - 60 fot. Det er lov til å drømme :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er flott om vi kan få en slik tråd. Det jeg er mest redd for er hvor mange båter jeg da har under arbeid innen 31.12.2006. :lol:

 

Jeg ser jo en flott båt, der hvor alle andre ser St. Hansbål!

For det meste er det jo tid og krefter som behøves ved å skulle redde en gammel trebåt - "litt" penger går det jo med, men hovedsaklig er det jobben som er krevende.

 

Kanskje dette bør bli min nye jobb! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Begynner med et forslag til tråden her, så kan dere som ønsker det være med å forandre/utvikle den :smiley:

 

Overskrift: Båtprosjekt som ønsker nye eiere.

 

Tekst: Rundt i landet, mellom busker og kratt (eller forlatt ved kai), ligger det en og annen båt som ser ut til å være forlatt av sin eier. Dette kan være både plast og trebåter i alle størrelser som gjerne krever større reparasjoner for å komme på sjøen igjen.

 

Imidlertid finnes det også en del entusiaster som ser smykker der andre ser arbeid og som ønsker nettopp slike prosjekter. I denne tråden håper vi å få berget noen av disse båtene som ligger og forfaller, men som absolutt fortjener å bli tatt vare på.

 

Har du, eller vet du om et slikt prosjekt, kan det settes inn her.

 

Retningslinjer:

 

1. Hvis du ikke er eier av båten, må eier kontaktes for å høre om vedkommende er interessert i at andre overtar båten. (Hvordan er jussen her? Kan ev grunneier der båten ligger ta denne avgjørelsen hvis eier ikke finnes?)

 

2. Registrer deg på båtplassen (Gratis) og legg båten inn her. Gjerne med bilde og de opplysningene du har. Ved å registrere deg kan interesserte kontakte deg via en intern melding og anonymitet opprettholdes overfor de "store masser" Videre avtale med den som måtte være interessert i prosjektet gjøres dere imellom og inkluderer selvsagt eier.

 

De båtene som ligger her er selvfølgelig for alle interesserte. Gjester på forumet som ønsker et av prosjektene kan registrere seg for å få tilgang til denne tjenesten.

 

Hvis du vet om en slik båt, kan du også tipse om den her på båtplassen. Kanskje bor det et medlem i nærheten som kan ta på seg å sjekke opp denne hvis du selv ikke har lyst til å gjøre dette.

Link to post
Share on other sites

Meget bra Skjælø !

 

Kun èn anmerkning, og det er hvor der er tilfeller hvor eier av båt ikke lykkes å oppspore eller lignende. Av de 3-4 båter jeg kunne tenke meg å tipse om, har jeg 1 som jeg ikke klarer å oppspore eier (har nok ikke lagt så mye tid i det) da det er en båt jeg forsåvidt kunne tenke meg selv. Mulig å ta med et punkt om dette ??

Link to post
Share on other sites

Meget bra Skjælø !

 

Kun èn anmerkning, og det er hvor der er tilfeller hvor eier av båt ikke lykkes å oppspore eller lignende. Av de 3-4 båter jeg kunne tenke meg å tipse om, har jeg 1 som jeg ikke klarer å oppspore eier (har nok ikke lagt så mye tid i det) da det er en båt jeg forsåvidt kunne tenke meg selv. Mulig å ta med et punkt om dette ??

Klart det kan tas med, men jeg vet ikke nok om lover og regler i et slikt tilfelle. Hvis ingen vet hvem som eier båten, hvem spør vi da? Politiet kanskje? Noen som vet noe om dette her eller har forslag til utforming av dette punktet?

Link to post
Share on other sites

Klart det kan tas med, men jeg vet ikke nok om lover og regler i et slikt tilfelle. Hvis ingen vet hvem som eier båten, hvem spør vi da? Politiet kanskje? Noen som vet noe om dette her eller har forslag til utforming av dette punktet?

I første omgang grunneier. Som regel ønsker jo ikke grunneiere at der skal ligge vrak over lengre tid .....

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Gratis HAGEBÅT kan hentes! (Vikers? Fin lettbåt til Galeas'en?) :wink:

 

For å vise et "skrekkens eksempel" - en pen tresnekke som ble offer for "Tangen motorsag-massaker" og endte opp slik....... :cryin:

Bilde

 

...så prøver jeg nå på denne måten å spare et trebåt-liv som trues med samme skjebnen! :smash:Den skal skjæres opp i småbiter! :cryin:

 

Båten er en ca 27' Va-båt, eller gavlbåt, som noen kaller den. Antageligvis en lokal fiskebåt, aldern er ukjent (tipper sent 50- eller tidlig 60-tallet). Det er kun skroget som blir å hente. Motoren skal jeg plukke ut selv (Sabb 2G), likeledes propellaksling og kjølesløyfe. Skroget har stått på land på Søndre Kråkerøy (Fredrikstad) i en 4-5 år, og ser slik ut. Går man innpå skroget så er det slettes ikke så værst. 2 bord med langsgående sprekker, ellers er det hel ved - bortsett fra akterspeilet, hvor det er råte i øverste bordet (over vannlinjen).

Bilde

 

Båten er hygget av kraftige bord, med noen av de grøvste kobbernagler jeg har sett!!!

Bilde

 

Meget kraftig stevn.

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Noen som trenger til et "prosjekt"? :smiley: Bare å møte opp med kranbil.............

Gi eventuell beskjed pr IM eller e-post.

 

P.S.: Glem det å taue den hjem - så stor lensepumpe finnes ikke......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk som byr, men må nok takke nei til slik de neste 5-10 årene. :)

 

Da jeg hentet heller hos Joda 310 i Tønsberg snakket han om at de skulle rydde kraftig opp i havna hos ham også, og der var det visstnok endel tresnekker som bare brennes om ikke noen viste interesse. Hadde flere båter som ikke var gjort noe med på mange år, og som nå ble fjernet (eller var det ikke slik Joda 310?).

Det er jo synd, da det tross alt med noen kraft-tak så har du en bruksbåt - med noen hundre timer har du en fin-fin båt, og med tusen timer + har du et møbel som virkelig gir whiplash på sjøen - og dette nesten uansett utgangspunkt!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...