Jump to content

Fjordene gror igjen av trådalger


Kappa

Recommended Posts

Har lenge vært bekymret for det brune slimet som dekker fjordbunnen her og der. Alle i båt har trolig sett hvordan det ser ut, og at vannet er blitt mere grumsete enn før. 
 

Bør vi som båtfolk presse på hos politikerne format dette skal få mer oppmerksomhet?
 

Leste idag på NRK om Nærøyfjorden: https://www.nrk.no/vestland/unesco-fjord-teppelagt-av-brunt-slim-_-fenomenet-brer-om-seg-langs-kysten-1.15816099. I Oslofjorden er også full av slim om sommeren: https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2021/juni-2021/oslofjorden-gror-igjen/. Hele kysten sør for Sognefjorden er visst truet: https://forskning.no/havforskning-marinbiologi-partner/tradalger-truer-vestlandets-okosystemer/427162.

Link to post
Share on other sites

Enig med Honduras, om vi skal engasjere oss blir nok vårt bidrag lukket septik og giftfritt bunnstoff. Mulig noen ønsker å kjempe for dette, jeg velger å finne andre ting å bruke tiden på:lol:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 1 time siden:

Hvis man tenker at enhver skal feie for sin egen dør først, er det vel primært lukket septiksystem som vi båteiere kan bidra med tenker jeg...

 

Da er det vel bare å sette på noe popkorn...:giggle:

 

Øy!! Når jeg vil ha endring så er det jo andre som får endre seg... JEG vil jo ikke dèt! 

Link to post
Share on other sites

FarmenT skrev for 10 timer siden:

Er det ingen som vil reflektere over lakseoppdrett og hvilken påvirkning den "septiken" har?

 

 

Er vel ikke oppdrett i Oslofjorden...😉😂😂

Så en 50 liters septik som tømmes 3 ganger i året er nok et større verdensproblem...😂😂

 

Link to post
Share on other sites

FarmenT skrev 22 minutter siden:

Men la oss heller bruke forumet til å snakke om båtrelatert og da verdensproblemene med menneskelig avfall fra fritidsflåten.

 

Vil det komme forbud mot å tømme disse 50 literene 3 ganger i året?

 

Helt sikkert...

Enkelte politikere elsker slik symbolpolitikk, som ikke koster dem noe, og som er helt uten mål og  mening...

Link to post
Share on other sites

FarmenT skrev for 4 timer siden:

Vil det komme forbud mot å tømme disse 50 literene 3 ganger i året?

 

Jeg er nok der, siden jeg så godt som aldri er på overnattingstur lenger. Men de fleste aktive båtbrukere tømmer nok sine store tanker langt oftere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Forurensing av Oslofjorden på Dagsnytt 18 i dag. Høres ikke bra ut.
Etter hva jeg lest er omtrent 30% fra kommunale renseanlegg, 30 % fra jordbruk og 30% er bakenforliggende (skog ol). Når vi tømmer septiktanken =tiss = nitrogen, blir den da sendt til det kommunale renseanlegget?

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev On 24.1.2022 at 22.02:

Er det mulig å tømme utenfor kioskens åpningstider nå? 

Ja. Nettopp pga det der og stadige blokkeringer har vi laget egen tømmestasjon ytterst på vestre molo.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvor langt vil du gå for å tømme septiken? Dersom et forbud mot tømming i sjøen skal ha noen sjanse til å virke må det etableres et tett nett av tømmestasjoner.  Slik jeg ligger til i dag, for eksempel, har jeg flere timer frem og tilbake til nærmeste tømmestasjon. Da er det en viss sjanse for at jeg kommer hjem igjen med full septiktank . . :rolleyes:

 

Det later til at man tror at alle vi båtfolk er nomader som ferdes permanent langs kysten og lett kan tømme septiken når vi passerer en tømmestasjon. Jeg tror det er et godt stykke fra sannheten. Dette vil koste masse penger til etablering og vedlikehold, som sikkert kan brukes mye mer effektivt til fjordens beste. Og et forbud vil nok likevel ikke virke 100%.

 

Det finnes toiletter tilgjengelig både på land og i uthavner. Da ville jeg heller oppfordre til å benytte disse i størst mulig utstrekning (hvilket vi hos oss allerede gjør). Verre er det da å få kontroll på fiskene, sjøfuglene og selene som må drite i sjøen. Jeg tror nok det utgjør vesentlig mer enn det vi båtfolk slipper ut.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at båtenes septiktanker er den størst synderen, jeg tror det heller ikke hjelper å skyte mer sel. Skal det monne må man begrense utslippene nitrogen, fosfor og annet "snacks" til fjordene.  Dessverre er det tilsynelatende liten vilje til det, og det virker som det viktigste vi gjør om dagen er å først slå sammen og så etterpå dele opp igjen kommuner og fylker ? 

 

https://www.dagbladet.no/meninger/stakkars-fjorden/75206057 

https://niva.brage.unit.no/niva-xmlui/handle/11250/2780226

Link to post
Share on other sites

Hvis dere er i en båtforening uten tømmestasjon så be de etablere en. Vi hadde flott samarbeid med Tønsberg Kommune og sammen ble det bra løsning i Vallø båtforening.

 

Vi kan bidra og hjelpe båtforeninger med hva vi laget og vår prosjektkostnad.

mvh Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...