Jump to content

1978 modell Tresfjord 28 - forebyggende vedlikehold - sikkerhetsrisiko


Amatør1

Recommended Posts

Jeg har en 1978 modell Tresfjord 28 som jeg trives svært godt med. Men en del av utstyret ombord er fortsatt originalt og jeg lurer på om dette nå er en sikkerhetsrisiko og at det bør skiftes selv om det ser helt ok ut. Dette gjelder bl. a:

- Skroggjennomføringer. Har skiftet kuleventiler men selve skroggjennomføringene er støpt inn i glassfiber. 

- Ror og roroppheng. 

- Aksling, hylse, pakkboks. 

- Eksosanlegg fra varmeveksleren og ut. 

- Septiktank. Har skiftet fra manuelt do til el do. Men tanken er den samme og her er det jo et utløp under vann. 

Er der en sikkerhetsrisiko på disse delene fra 1978? 

Setter pris på synspunkter og erfaringer. 

 

Link to post
Share on other sites

En viss risiko er det jo i alt man gjør. Følg med på tilstand på slanger og rørdeler, skift om du er i tvil. Om gjennomføringer er fra 1978 gjør du i alle fall ikke noe galt ved å skifte dem. Så innstøpte kan de da ikke være. Og når du føler du har kontroll gjelder det  å slappe av på sjøen og stole på det du har.

Link to post
Share on other sites

Vask dieseltanken og sett inn duplex filter med vender. Dette kommer du ikke til å angre på. Det viktigste er at båten er tett, og at du har en motor som fungerer. Derfor hadde jeg også byttet skroggjennomføringene, litt glassfiber rundt betyr ikke at de er umulig å få ut.

Link to post
Share on other sites

Gjennomføringer fra 1978 behøver ikke å være dårlige. Hvis de er i bronse eller en god messingkvalitet, og ikke har vært utsatt for tæring, kan de holde lenge. Men de må i alle fall kontrolleres når de er så gamle. Gjennomføringene i vår Viksund var også støpt fast. Det fikser man lett med en Fein.

Link to post
Share on other sites

Det som oftest gir jobb til Redningsselskapet er vel dieselproblematikk. Sjekk at tanken er ren, at påfyllingslokket er tett, at det ikke er diesellekkasjer og sett inn doble forfiltre med vender. Det er vel trolig at eksosslange har blitt skiftet. Dra hånden bortover undersiden av slangen og lukt på hånden. Sjekk for lekkasjer fra gjennomføringer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...