tobixen Startet 23.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2022 (redigert) Masta er for tiden nede, det er en gylden mulighet til å installere nytt utstyr i masta. En ting jeg vurderer er noe slags form for kamera helt øverst. Er det noen som har noe slikt? Brukererfaringer? Anbefalinger? Formål: Kunne "beundre utsikten" uten å klatre opp Dersom marginene er små kan det være veldig "spennende" å passere bruer, nede fra cockpit ser det ut som at det umulig kan gå bra (husker godt første gang jeg hadde det problemet, med min første båt da jeg skulle til Skjærvøy. I følge kartet skulle det gå fint å komme seg under med båten jeg hadde da. Jeg forsøkte to ganger, fikk panikk begge gangene, og seilte til slutt rundt hele øya for å komme meg til havn). Kanskje et kamera på toppen kan fortelle meg noe om hvor gode marginer jeg har? Under enkelte omstendigheter kan kanskje et kamera på toppen av masten kunne gi navigasjonsrelevant informasjon som ikke uten videre er tilgjengelig gjennom vinduer i cockpit og/eller kahytt? Kunne slappe litt av og sjekke på mobilskjermen at jeg ikke er åpenbart på kollisjonskurs f.eks. med en fjellvegg mens jeg gjør viktige ærender i pantry eller inne på et lite rom på babord side. Kunne fungere som generelt web-kamera mens jeg ikke er på båten. Redigert 23.Januar.2022 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 23.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2022 Sjekk ut OSCAR , kamera med software for å holde utkikk. https://www.sail-world.com/news/232861/OSCAR-helps-prevent-costly-Vendee-Globe-collisions Link to post
enslagsgjest Svart 23.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2022 To stykk på YouTube som har kamera i mastetoppen. Danske Mads fra SailLife har Garmin NMEA2000 kamera koblet til plotter, og Norske Erik Aanderaa har et svindyrt isfjell søkende kamera (OSCAR). Hvis du ikke får svar her kan du sikkert sende en melding til de på Instagram eller lignende. Jeg er en slags gjest Link to post
Okkaby Svart 23.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2022 Mye rart du kan fange opp på et sådan kamera, i en båthavn/uthavn en sommerdag, om kamera er et 360 graders å monteres rett hehe http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
shipahoy Svart 23.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2022 Har tenkt tanken på at det hadde vært kjekt med et IR-kamera litt opp i masta for å se blåser om natta. Link to post
Ask Svart 23.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2022 Hei. Ein kompis har kamera masta. Han seier at det ikkje er godt nok for å tøya marginane under bruer og luftspenn. Føremonen er at ein kan sjå framover når ein er nede i båten. Link to post
Hydromotive Svart 23.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2022 Okkaby skrev for 3 timer siden: Mye rart du kan fange opp på et sådan kamera, i en båthavn/uthavn en sommerdag, om kamera er et 360 graders å monteres rett hehe Fin måte og bli tatt for ulovlig overvåkning på offentlig plass da, hvis ikke hele området skiltes med kameraovervåket område. Link to post
Taskeladden Svart 23.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2022 Hydromotive skrev 45 minutter siden: Fin måte og bli tatt for ulovlig overvåkning på offentlig plass da, hvis ikke hele området skiltes med kameraovervåket område. Det er ikke noe generelt forbud mot å filme andre personer uten samtykke i norsk rett. Derimot har ikke den som filmer anledning til å bruke denne filmen som de vil. Det følger av åndsverkloven § 45 c at det ikke er lov å publisere/offentliggjøre filmen (f.eks, legge filmen ut på internett) uten tillatelse fra de som er filmet. Å filme andre personer uten deres tillatelse på offentlig eiendom kan likevel være ulovlig dersom filmingen oppleves som skremmende, plagsom, eller på annen hensynsløs adferd krenker en annens fred. Man risikerer i slike tilfeller å bryte straffeloven § 390a. Har mine tvil om at ett kamera i en mastetopp vil oppfattes som skremmende og plagsom :) A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hydromotive Svart 23.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2022 Det er krenkende at jeg ikke kan gå i en normal gjestehavn eller uthavn uten og bli filmet. For alt dere vet så er jeg på rømmen fra ett voldeligt familiemedlem som kanskje er venner av dere som ser filmen hjemme i stua hos dere. "Så det er der xxx zzz befinner seg" Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 Svindyre løsninger vil jeg unngå, og kameraet må kunne kommunisere på åpne standarder (og ikke være bundet til båtens navigasjonssystem), så da antar jeg at både OSCAR og Garmin NMEA2000 utgår. Men det må være robust, vedlikeholdsfritt, bruke relativt lite strøm og må kunne kommunisere med utstyr som er over tyve meter nedenfor (kabel eller wifi), så da går utgår vel også billigste webkamera fra aliexpress. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 (og, ja, jeg tenkte litt på risikoen for å fange opp ting man ikke bør fange opp dersom man har kamera påskrudd i en populær uthavn ... jeg lover å være forsiktig mtp privatlivets fred - ikke publisere noe "livestream" på nett eller lagre videostream dersom det er signifikant risiko for å fange opp identifiserbare personer) :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 (redigert) 6 hours ago, Ask said: Ein kompis har kamera masta. Han seier at det ikkje er godt nok for å tøya marginane under bruer og luftspenn. Er det kameraet hans eller oppsettet hans som ikke duger til formålet, eller er det generelt umulig å bruke mastemontert kamera til dette formålet? (dersom forholdene er av en slik art at man kan gå sakte ganske nærme brua, skulle jeg tro det burde være mulig å se ut fra vinkelen mot brua? Men et slikt kamera bør vel peke litt nedover og ikke rett frem ... og da risikerer man kanskje at brua havner utenfor synsvinkelen? Hm ...) Redigert 24.Januar.2022 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
enslagsgjest Svart 24.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 Hydromotive skrev for 7 timer siden: Fin måte og bli tatt for ulovlig overvåkning på offentlig plass da, hvis ikke hele området skiltes med kameraovervåket område. Hørt om bil med ryggekamera før? Eller teslaer med parkeringskamera? Eller dashbordkamera? Jeg er en slags gjest Link to post
Code0 Svart 24.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 enslagsgjest skrev 54 minutter siden: Hørt om bil med ryggekamera før? Er det enkelt å legge ut film fra ryggekamera? Link to post
Midtpinne Svart 24.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 (redigert) Vi er forbi den tiden du kan forvente å ikke bli filmet utendørs. Enkelt og greit. Jeg har to kameraer i bilen, montert originalt. En mobiltelefon står i vinduet i båten slik at jeg kan koble til og se cockpit og utenfor framover. Flere kamera kommer i både båt og bil for min del. For meg er det en no brainer, hadde masta vært nede hadde den aldri kommet opp igjen uten et 360 kamera montert i toppen. Jeg ville akseptert og bruke noen båtpenger på det. Jeg kobler meg allerede opp mot kamera i båten et par ganger om dagen bare for å drømme litt om at jeg sitter i båten. Er det uvær sitter vi ofte hjemme og streamer fra båten. Det er er spennende samtidig som vi liker å se at båten er trygg i stormene. Redigert 24.Januar.2022 av Midtpinne (see edit history) Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 Enda et bullet-point: navigering når det er isflak på vannet. Jeg har riktignok trebåt, men jeg har nok glassfiberarmering til at jeg kan ta meg forsiktig frem dersom det er fare for is. Det er slitsomt å sitte i cockpit og prøve å gjette på hvor det er (minst) is - et kamera på toppen av masten bør kunne greie denne jobben bedre. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 Fant en tråd fra 2014 ... https://forums.ybw.com/index.php?threads/masthead-camera-are-they-a-useful-addition-to-accessories-available-today.411890 ... i tillegg til navigering i is, er det også en katamaranbruker som benytter kamera som hjelpemiddel ifbm "finnavigering" i havnebasseng. Fra styreposisjon har hen null oversikt over hvor nært andre båter han er med babord baug, ved å studere bilder fra kamera i toppen av mast kan han bekymringsløst være meternært andre båter. Det er et behov jeg først og fremst hadde da jeg var ny i egen båt, etter å ha foretatt temmelig mange havnemanøvre føler jeg at jeg har relativt god kontroll på marginene på egen båt - de gangene man sliter er det som regel på grunn av at det er vanskelig å beregne vind og strøm, jeg tror ikke kamera kan hjelpe mye til med dét. Jeg fisker fortsatt etter produktanbefalinger. To produkter er så langt nevnt i tråden, jeg tror ingen av dem passer meg særlig godt, men bør kanskje produktene bedre. Dette er ikke lett - høy mast, jeg har svært høy terskel for å ta turen helt til topps - har jeg først installert noe der oppe, så blir det ikke byttet ut eller vedlikeholdt med det første. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 Fant også en anbefaling om å installere kamera under salingshorn, for formålene "finnavigering i havn", samt sikkerhet (tyveri, skader fra andre båter, etc). Denne er også fin: https://www.morganscloud.com/2019/06/05/eyes-in-the-sky-mast-cams-drones/ Fortsatt ingen spesifikke produktanbefalinger, men anbefalinger for hva man bør se etter. Quote Reasonable field of view. A primary masthead camera should have a viewing angle of 90 to 120 degrees. This gives a good view of everything between the boat’s foredeck and the horizon, with the view centred roughly one boat-length ahead of the bow. Jeg er fortsatt noe usikker på hva jeg ser etter - kamerainstallasjon som kan overvåke 360 grader er blitt nevnt - er det da snakk om en rigg med flere fysiske kameraer, eller en rigg med mekanisk styring? Ser for meg risiko for at slitedeler ryker dersom kameraet skal kunne fysisk styres? Artikkelen påpeker viktigheten av god kvalitet på kameraet (lysfølsomhet, oppløsning, farger, minimum 30 fps høyoppløselig videokvalitet). Artikkelen hevder at kablet nett med PoE og en god vanntett kontakt er "mer robust" enn wifi, da et wifi-kamera har potensiale for at man må fysisk opp i masta for å rekonfigurere når kameraet plutselig går offline. Er dette et reelt problem? (Tja, jeg har opplevd at elektronikk plutselig har blitt utsatt for en spontan "factory reset", bl.a. dersom man har hatt strømmen avskrudd over lengre tid - dhcp over ethernettkabel er helautomatisk, oppkobling over wifi, zigbee eller bluetooth er det ofte litt mer dillemikk med). Artikkelen hevder også at det ikke er nødvendig å integrere kameraet med navigasjonssystemet ombord i båten. I mitt tilfelle er jeg veldig enig - jeg har uansett planer om å bytte ut RayMarine-systemet med et system hvor jeg føler at jeg har litt bedre kontroll (antageligvis noe bygd over OpenCPN). Jeg tenker at dette ikke er noen universal sannhet - har man et navigasjonssystem med en flott skjerm på styreposisjon, er alene ombord og skal benytte kameraet aktivt til navigering, så anser jeg det som en stor fordel å ha videofeeden akkurat der. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Havarita Svart 24.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 For båtfører er det nyttig med et 'bird-eye' over forholdene, spesielt under havnemanøvrering. Dette kommer jo som standardutrustning på nye biler også. (riktignok sammensatt av flere kameraer rundt bilen). Under seil tar man gjerne bort noe av utsikten. På båter med flere etasjer er dette veldig nyttig for å se båtens 'hjørner'. ift passasje under broer og hindringer tror jeg nytteverdien er begrenset helt til du er ganske nære. Ift maritim bruk, bør en satse på produkter som er ment for maritim bruk. Da slipper du opp i mastetoppen oftere enn du liker. Tradisjonelle ryggekamera, har stor vidvinkel, men kan kanskje monteres lavere. Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 (redigert) Takk - nok et punkt på listen over formål, det er jo nesten det vikigste: god seilføring tenderer til å sperre utsikt fra cockpit, jeg har faktisk hatt nesten-uhell på grunn av båter jeg ikke har sett komme. Et kamera på toppen av masta vil kunne være svært nyttig for å se ting jeg ikke kan se pga seilføring (men forsåvidt, for dét formålet vil et kamera på baugen kunne gjøre samme nytten ... helt til kameraet på baugen blir skylt vekk av en bølge). Redigert 24.Januar.2022 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ytterstad Svart 24.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 tobixen skrev 1 time siden: Artikkelen hevder at kablet nett med PoE og en god vanntett kontakt er "mer robust" enn wifi, da et wifi-kamera har potensiale for at man må fysisk opp i masta for å rekonfigurere når kameraet plutselig går offline. Er dette et reelt problem? (Tja, jeg har opplevd at elektronikk plutselig har blitt utsatt for en spontan "factory reset", bl.a. dersom man har hatt strømmen avskrudd over lengre tid - dhcp over ethernettkabel er helautomatisk, oppkobling over wifi, zigbee eller bluetooth er det ofte litt mer dillemikk med). Artikkelen hevder også at det ikke er nødvendig å integrere kameraet med navigasjonssystemet ombord i båten. I mitt tilfelle er jeg veldig enig - jeg har uansett planer om å bytte ut RayMarine-systemet med et system hvor jeg føler at jeg har litt bedre kontroll (antageligvis noe bygd over OpenCPN). Jeg tenker at dette ikke er noen universal sannhet - har man et navigasjonssystem med en flott skjerm på styreposisjon, er alene ombord og skal benytte kameraet aktivt til navigering, så anser jeg det som en stor fordel å ha videofeeden akkurat der. På nyere Raymarine er det ingen offisiell støtte for tredjeparts kamera, men det kan vist fungere. Jeg har vurderte det på min Raymarine Axiom, men har ikke kommet lengre enn med tanken. Hvis navigasjonssystemet er en PC/raspi har jo VLC media player støtte for RTSP-protokollen og gjør streamingen til en lek. VLC kan vel også kjøres på Andorid og iOS. Hvis du uansett må trekke strøm opp til kameraet, hvor for ikke bare trekke en nettverkskabel i stede for? Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 37 minutes ago, Ytterstad said: Hvis du uansett må trekke strøm opp til kameraet, hvor for ikke bare trekke en nettverkskabel i stede for? Det er en annen ting jeg har tenkt litt på ... jeg har jo en del strøm opp i masta (med ankerlanterne, tricolor, vindmåler, masthead "steam light", dekkslys, forhåpentligvis snart et kamera og whatnot), hver enhet har sin egen strømkabel med bryter. Det kunne vært hensiktsmessig med én strømkabel (ok, blir vel to kabler - en rød og en svart) og noe slags form for fjernstyring. Lampene på toppen av masta må byttes ut, uansett. (i stedet for tricolor kan man benytte "rødt over grønt" ihht colregs, men det er visst ikke mye utbredt i praksis. Jeg har i alelfall en tanke om at det burde være mulig å benytte vanntette RGB-LED-strips surret rundt masta enten for kombinert "rødt over grønt" og ankerlanterne - eller eventuelt for tricolor + ankerlanterne (men da må det tre separate segmenter til ... det kompliserer jo ting noe). Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
KadenWalsh Svart 3.November.2022 Link til dette innlegget Svart 3.November.2022 Hvis du klarer å feste kameraet til masten, vil du kunne ta de mest utrolige bildene som mulig. Link to post
Vestkystseiler Svart 4.November.2022 Link til dette innlegget Svart 4.November.2022 Det finnes tricolor llanterner som bare krever to ledninger, jord og pluss 12V. Du velger mellom navigasjonslys og ankerlanterne ved å snu polariteten. Du må selvsagt ha en ekstra ledning til kameraet, dvs tre strømledninger totalt. Link to post
Krimart Svart 4.November.2022 Link til dette innlegget Svart 4.November.2022 Interessant! Hold oss oppdatert m.h.t valg av kamera og teknisk løsning. Tenker du å bruke mobil/ipad e.l. for å se kamerabildet eller på kartplotter/mulitskjerm? M.h.t. brupassering, utrolig hvor lavt det ser ut nå man ser det nede fra cokpit :-D Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn