Jump to content

Kamera i mastetopp - erfaringer eller tanker?


tobixen

Recommended Posts

2 hours ago, Vestkystseiler said:

dvs tre strømledninger totalt.

Når jeg tenker meg om, må du nok ha separat jordledning til kameraet også. Dersom du har en tricolor der du snur polariteten, vil jo de to ledningene til trikoloren veksle mellom å være jord og +12, og kameraet kan dermed ikke ha felles jord med trikoloren.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har også en båt og lurte på akkurat det samme. Jeg ønsket også å få fine bilder av horisonten og samtidig holde båten min trygg og sikker. Jeg valgre da å gå til innkjøp av et utendørs 4g kamera. Denne fikk jeg festet i masten og dette passet begge mine behov. Med appen på alle enheter kan jeg styre kameraet slik jeg selv ønsker og får en fantastisk kvalitet på bildene og opptakene! Som blir lastet ned med en gang. Et slik 4g kamera har forandret min opplevelse på havet, du kan finne et lignende her: https://www.kameraogsikkerhet.no/26-overvakningskamera

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert tidligere å sette et kamera i masten. Vi legger oss omtrent alltid på svai, og jeg ønsker dette for å ha bedre oversikt over bunnforhold på vei inn. Alternativer er framover-sonar, men jeg trenger i så fall to, og jeg hører at disse gir mye feil. Drone er jo en annen mulighet ( og de som har nyere Raymarine har jo støtte for dette innebygd). Hadde jeg dratt på skikkelig langtur, så hadde det vært en selvfølge, men til 6 ukers sommerferie i Skandinavia så syns jeg det blir overkill.

Helst vil jeg ha bildet inn på plotteren, men jeg mistenker at kvaliteten på min 10 år gamle B&G Touch 12 med RCA-innganger ikke vil gi god nok kvalitet til å gi noen nytte.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev On 4.11.2022 at 6.42:

Det finnes tricolor llanterner som bare krever to ledninger, jord og pluss 12V.  Du velger mellom navigasjonslys og ankerlanterne ved å snu polariteten. Du må selvsagt ha en ekstra ledning til kameraet, dvs tre strømledninger totalt.

Du skulle ikke ha lenke til det? :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...