Lucky Strike Startet 30.Januar.2022 Del på Facebook Startet 30.Januar.2022 Jeg har vannbåren varme fra en Webasto, og vifter i radiatorene. Disse viftene er av type PC 12x12cm kjølevifte. Anlegget er 20 år gammelt, og PC vifter i dag er nok både mer effektive og stillegående. Men også mer avanserte? De gamle kobles enkelt til 12V, evt via en motstand i en ekstra ledning for lavere hastighet. Har sett på nye vifter, men har ikke helt kontroll på om de enkelt kobles inn. Ser at hastigheten gjerne styres fra PC via 3-pins spenningsreduksjon eller 4-pins såkalt PWM. Har noen peiling på disse viftene, går de ganske enkelt for fullt når de får 12V fra +/- og styringsledningene ikke kobles til? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 hadde samme problemet da den ene vifta tok kvelden. Fikk en 4 pin vifte, den startet bare hvis en dro den i gang med fingeren. Kjøpte en 2 pin vifte og en hastighets regulator. på Ebay. Det er stor forskjell på luftmengden på viftene så sjekk det.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lucky Strike Svart 30.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Roger jo, interessant det med 4-pin ja. Jeg er klar over at det er kvalitetsforskjeller, så jeg har sjekket på Noctua vifter, men tør ikke kjøpe før jeg finner ut av strømforsyningen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Er diskutert på hobby-avdeliingen nylig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lucky Strike Svart 30.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Takk Jens_P, det ser dermed for meg ut til at om man kun kobler rød/svart (+/-), så blir det fullt turtall. Full fres er det som gjelder for oss om det trengs varme, så det er helt OK. Liten vits i å ikke ta ut den varmen som er tilgjengelig synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 31.Januar.2022 Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 Etter det jeg leste et sted, så er vifter med fire ledninger avhengig av PWM-styring for å fungere. De med tre ledninger går på fullfart dersom de tilkobles 12V. 3.ledning er bare en tilbakemelding om turtall. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Escaro Svart 31.Januar.2022 Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 Har montert denne på Helios radiator 2Kw: https://www.komplett.no/product/904155# og den fungerer fint. Ser ut til at den er utgått men det finnes lignende vifter. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 31.Januar.2022 Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 https://cdon.no/elektronikk/gelid-solutions-fc-mc01-b-svart-12-v-700-ma-8-4-w-62-mm-25-mm-p56653578?utm_source=tradedoubler&utm_medium=cpo&utm_content=tradedoubler_3200643_CSS_3200643 Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 31.Januar.2022 Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 Gå for en 3-pins vifte, disse regulerer turtallet med spenning, 12V gir full guffe. Så er det litt kvalitetsforskjeller ut og går som andre på peker her. I tillegg kan du tenke over om du skal prioritere høyt volum (av luft) eller høyt trykk. Førstnevnte er vifter med få, store blader som brukes når det er lite/ingen motstand. Sistnevnte er vifter med flere, mindre blader og brukes gjerne der luften skal trekkes/presses gjennom filter, radiatorer etc. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Lucky Strike Svart 31.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 Takk Vittig og HiWard, jeg brukte KISS-prinsippet og gikk for 3-pins. Satser denne gangen også på litt kvalitet (tror jeg). Koster mer enn eBay, men jeg har hatt billige vifter derifra som har gitt seg etter relativt kort tid. https://www.komplett.no/product/779025/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/noctua-nf-s12a-flx-120mm-vifte Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 31.Januar.2022 Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 hei jeg prøvde nettopp dette med Artic sin p12 modell..lite viftestøy,men dessverre også lite luft(omtrent ingenting på full guffe),så de gikk rett i søpla Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 (redigert) ebm-papst burde ha en vifte som passer: https://www.elfadistrelec.no/no/varmeforvaltning/aksialvifter/c/cat-DNAV_PL_06060101?filter_Manufacturer=ebmpapst&filter_productStatus=1_AvailableDelivery&filter_Bredde~~mm=119&filter_Nominell+spenning~~V=12 Redigert 1.Februar.2022 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 (redigert) Elfa distrelec har masse 12V vifter av industriell kvalitet Jeg har en ombord som er koblet for å dra varmluft ut av teknisk rom når vi kjører alt av utstyr der på maks. Også har jeg en kraftig ekstra ombord som reserve om vifta på en av kjøleboksene tar kvelden https://www.elfadistrelec.no/no/varmeforvaltning/aksialvifter/c/cat-DNAV_PL_06060101?filter_Nominell+spenning~~V=12 Redigert 1.Februar.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Escaro skrev On 31.1.2022 at 7.49: Har montert denne på Helios radiator 2Kw: https://www.komplett.no/product/904155# og den fungerer fint. Ser ut til at den er utgått men det finnes lignende vifter. Ble det mindre støy / vindsus? Ser den leverer ca. 18m³/h) mindre enn Helios. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Escaro Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Det er ikke sjenerende støy, men er det helt stilt og du hører etter så er det litt vindsus. Men den sprer varmen på en fin måte. Heliosviften støyet utrolig mye og leverte lite luft. Prøvde med en som leverte 45M3/h men den støyet for mye, antar at viftestørrelse vil være litt indivduell alt etter båt og størrelse på rommet radiatoren står i. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Kjell & Co har også en del vifter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Escaro skrev for 2 timer siden: Heliosviften støyet utrolig mye og leverte lite luft. det er merkelig den leverer mer på papiret Da var det vel esten ingen luft på 1/2 fart Vil si at min så er det en blanding av vindsus/støy fra Heliosviften og den leverer Luftgjennomstrømning: 115 m3/t Støynivå: 42-46 dBA fra manualen Den du linket til leverer Luftstrøm 57.24 cfm ca. 97 m, normalt mindre luft er ""mindre støy"" Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Escaro Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Det har nok noe å gjøre med hvor radiator er plassert og tilgan til luft. Hos meg er det laget en ''nisje'' for å få plass til denne og da blir det litt trangt i bakkant. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 shipahoy skrev On 1.2.2022 at 7.13: ebm-papst burde ha en vifte som passer: pabst er fine greier etter min erfaring, stillegående og holdbare Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sunnmøre Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Har Helios 2kw. Har i tillegg til dei orginale viftene montert stillegåande datavifter i bakkant av desse. Bruker dei orginale Heliosviftene til oppvarming av båten. Om det ikkje er alt for kald, så kan egetterkvart gå over til å ha berre dataviftene i gang, som er så å seie lydlause. Eg hugser ikkje namnet på dei viftene eg monterte, men gjekk for mest mogleg stillegåande av kvalitetsleverandør. Trur at dei var oppgitt til å ha støynivå under 20 db. Må dessverre litt mellom db (støy) og kor mykje trøkk vifta leverer.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 ivar skrev 1 time siden: pabst er fine greier etter min erfaring, stillegående og holdbare Pabst er kjent for gode, lydsvake vifter, ja. Jeg mener jeg hørte om dem førstegang mellom år 2000 og 2003 omtrent, og hadde dem i hjemmeserveren fra ca. 2004. Nå for tiden er det Noctua som nevnes hvis man vil ha stillegående vifter, men hvor holdbare de er vet jeg ikke. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.