Jn766 Startet 5.Februar.2022 Del på Facebook Startet 5.Februar.2022 Hei! Vi er på utkikk etter vår første båt. Har idag kun en Isi370 jolle. Vi ser etter en båt vi kan overnatte i 2, voksne, 2barn(9 og 12 år) og mulighet for å ha med en familie på besøk. Vi ønsker også en dusj, toalett og badeplattform. Har sett litt på Askeladden Voyager 705, men ut fra prisene for det som lå ute i fjorårets sesong(rundt kr 400 000,-) vil det ta litt lenger tid enn ønskelig å få kjøpt en båt. Så spørsmålet er, om det finnes noen rimeligere båter som også kan oppfylle våre ønsker, som dere båtkyndige kan anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Uttern med påhengsmotor er en kurant førstegangsbåt som er lett å selge hvis du får 3 fots syken. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Okkaby Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 enslagsgjest skrev 8 minutter siden: Uttern med påhengsmotor er en kurant førstegangsbåt som er lett å selge hvis du får 3 fots syken. Får vel ikke en Uttern med dusj/Toalett/badeplatform/soveplass til 4 og plass til ekstra familie rimeligere enn 400k som er det TS etterspør? Vi snakker fra 700k å videre opp i pris for Uttern med den spec. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
enslagsgjest Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Man får jo ikke i pose og sekk, men man hadde kommet langt med en Uttern D66 f.eks. som "ventepølse". Hvis man skal ha båt som dekker kriteriene til TS, og samtidig er billig, blir det vel en Fjord eller Windy fra 80- tallet, eller lignende, og det vil jeg ikke anbefale til en førstegangskjøper. (så lenge du ikke bor langt oppe i telemarkskanalen, har enormt pågangsmot, og går under nicket kanalkapteinen ;) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Bårdp Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Det kan da umulig være noen båt for og ha to familier på fire om bord i. Sitér dette innlegget Link to post
Landkrabbaten Svart 6.Februar.2022 Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 Gammel Baltic har soveplass til 6-7. De får du fra 250k og oppover. Gå for størst og nyest motor. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 6.Februar.2022 Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 At en båt har sitteplasser for ønsket antall betyr ikkje at båten er brukendes til samme antall personer. På ingen måte. Skal man ha plass til 8 eller så så blir det fort minimum 25 fot samtidig som kravet til motorens størrelse må makses. Og om dusj og toalett som faktisk kan brukes også står på programmet så vokser den gjerne litt til. Båten du sjøl foreslår kommer til å bli med den eine sesongen. Du må fleire hakk opp i størrelse, mellom 25 og 30 fot og ned i fart. Eller opp i pris.Skal det være av samme moderne åpen båttype men stor nok så kan kanskje en Bavaria 27 passe. Ellers så blir det av den eldre typen båt ja. De gamle norske klassikerne er solide romslige og stødige stort sett. Ikkje så raske såklart. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 6.Februar.2022 Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 (redigert) Det spørs jo på hvilken type båt du ønsker. Men dine krav til plass,overnatting og dusj driver opp prisen. Jeg kan jo fortelle om vår båt for å vise hva du kan få om du velger en eldre snekke: Agder 840 på 28fot. 1986modell som er omfattende restaurert i 2008. Soveplass i forkabin og akterkabin. Yanmar 165hk.motor fra 1995,brukt 1600timer. Elentrisk toalett men dusj kun på akterplattform. Toppfart over 20 knop,noe jeg ikke anbefaler. Vi skal ikke selge,men om jeg hadde lagt ut for salg så ville jeg lagt ut for 250.000. Så spørs det dine krav til kokemuligheter,varme,vinsj,navigasjon,baugpropell og annet. Redigert 6.Februar.2022 av Lykken1 Bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 6.Februar.2022 Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 (redigert) enslagsgjest skrev for 15 timer siden: Man får jo ikke i pose og sekk, men man hadde kommet langt med en Uttern D66 f.eks. som "ventepølse". Hvis man skal ha båt som dekker kriteriene til TS, og samtidig er billig, blir det vel en Fjord eller Windy fra 80- tallet, eller lignende, og det vil jeg ikke anbefale til en førstegangskjøper. (så lenge du ikke bor langt oppe i telemarkskanalen, har enormt pågangsmot, og går under nicket kanalkapteinen ;) Haha! 😅😅 Ja, det kan ikke anbefales for en fersk båteier! Du må nok som oss andre velge mellom to av de tre ønskene, for alle får du ikke oppfylt uansett; Stor båt - Billig båt - Nyere båt Men et vennepar har en Skibsplast 655 som virkelig er mye båt for pengene, og får du tak i en Skibsplast 685 innafor budsjett, så er du godt på vei til å nå målet ditt! Redigert 6.Februar.2022 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Marida Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Draco 24 må vel oppfylle de fleste ønsker selv om de er noen år nå Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Fjord 725 er godt utnyttet båt, om man finner en som er godt holdt med nyere motor får man mye for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.Februar.2022 Del på Facebook Svart 15.Februar.2022 Med snekke får dere jo mye plass for pengene. For eksempel scand Classic, saga 27, osv. går ikke så fort da.. vi solgte skibsplast 655 for å se etter større båt. Ca samme krav som dere. Har ikke handlet noe ennå.. får se hva det blir.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
dieselfan Svart 15.Februar.2022 Del på Facebook Svart 15.Februar.2022 Jans Entry 23 / Entry 25 er en annen romslig "liten" båt. Stor stikkøye, 4 barn i salongen, pentry oppe, og den har dusj, toalett og badeplattform. 3 gjesteplasser i U-sofa under kalesje. Scan Adriatic kan dere også se på. Hvor fort må det gå? Vil du ha påhenger eller kan det være drevbåt? Men husk: - det er foreløpig ikke funnet opp en eneste båt som ikke går i stykker - mange tror de kan kjøpe en båt med "rett navn" og få mindre problemer, det er en myte, beklager Min mening; - 60% av problemene er relatert til motor/strøm/lading - 20% er relatert til drivstoff/system - 10% kunnskapsmangel hos skipper og mannskap - 9% kloakk og avløp - 1% feil ved selve båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.