Jump to content

Ny rapport fra Cowi - Landbruket er verstingen i Oslofjorden

Komodo

Recommended Posts

Problemet ville løse seg selv (eller utsettes noen tiår) dersom den menneskelige biomassen var litt mer jevnt distribuert. Men når alle ønsker å bo rundt den samme fjorden blir det unektelig litt høyt trykk på økosystemene der. Løsning: Flytt vest- og nordover, så mange som mulig!

Eller forresten, da blir vi så mange at vi også påtvinges tømming på land.... Det vil vi ikke. Bare forbli der sør!

On 2/12/2022 at 11:10 AM, Swingswong said:

Ikke at det er noen unnskyldning, men antall fritidsbåter som tømmer toalettet i sjøen på vinteren er nok ikke så mange. 

On 2/12/2022 at 4:31 PM, Hulda said:

Nå skal man ikke være kravstore @ydalir. Kommunen må tross alt investere i 20 kvadratmeter isolasjon og vifteovn i pumpehuset. Og så kan det komme is. Og det kan bli glatt på bryggekanten og man kan ramle i vannet. Det finnes ikke grenser for hvor mange argumenter som kan fremmes for ikke å øke utgiftene.

Det er vel en viss sammenheng her.  Dersom mange hadde brukt pumpen vinterstid, så hadde det vel vært kostnadsforsvarlig å holde en pumpestasjon frostfri.  Det er jo faktisk også en miljøkostnad med vedlikehold,drift og frostsikring av septikpumpestasjoner, jeg ser det slett ikke som opplagt at det vil være noen "netto" miljøgevinst av vinterdrift av pumpestasjonene.  Da burde kanskje heller kommunen ha lempet litt i lokal forskrift, og tillatt toalettømming i sjø f.eks. nord for Bevøya vinterstid.  Dersom en kommune har tømmeforbud så synes jeg de forplikter seg til også å tilby landtømming.

Forøvrig synes jeg det er ganske ekkelt å tenke på hvor mange som bor fast i båter vinterstid som aldri blir flyttet noe sted.  De fleste har vel sikkert et tilbud i landtoalett, men jeg sliter med å tro at landtoalettet alltid blir brukt.  Særlig dersom man har små barn ombord kan det være noe utfordrende å insistere på at landdoen alltid blir brukt, det har jeg litt erfaringer med.

Men, dette er meget off-topic i forhold til trådemnetittel.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

lurvetass skrev On 17.2.2022 at 0.38:

En annen ting som kanskje kan være verre er bunnstoffet vårt og den påvirkningen det gjør i en fjord. Nesten rart det ikke er tatt opp bredere. Vet ikke hvor mange liter bunnstoff det selges i året rundt oslofjorden, men mesteparten av dette blir jo slitt av i fjorden eller skrapet av i marinaene rundt om. Og lite blir samlet opp. 

Hvor mye kan det dreie seg om tro?

Et meget relevant poeng. Kanskje båtfolket har et større "svin på skogen" her enn utslipp fra båttoilettet. Dette dreier seg jo om ren miljøgift. Her er det fritt frem å komme med praktiske forslag. Personlig ville jeg gitt en god del for å slippe jobben med skraping og stoffing.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Et meget relevant poeng. Kanskje båtfolket har et større "svin på skogen" her enn utslipp fra båttoilettet. Dette dreier seg jo om ren miljøgift. Her er det fritt frem å komme med praktiske forslag. Personlig ville jeg gitt en god del for å slippe jobben med skraping og stoffing.

Mange tiår siden jeg skrapte bunnstoff...

Spyler rent med høytrykk...og flikker på der det trengs med nytt bunnstoff..

Har to farger, slik at jeg ser når det skinner igjennom...

Av og til går det under 1 liter bunnstoff på en 11 meters lang båt...

Flott med forskrifter. Det er sikkert en forskrift som pålegger kommunale tømmestasjoner også. Kanskje til og med stiller krav til tilgjengelighet. 

En ting til dere kan fundere over. 500 båter slipper ut et par tonn frostvæske under vårens oppstart. Hvor mange av dere bruker giftfri frostvæske?

Redigert av Hulda (see edit history)
alf-inge skrev for 18 timer siden:

Problemet ville løse seg selv (eller utsettes noen tiår) dersom den menneskelige biomassen var litt mer jevnt distribuert. Men når alle ønsker å bo rundt den samme fjorden blir det unektelig litt høyt trykk på økosystemene der.

Tror den befolkningskonstentrasjonen som er rundt Oslofjorden er som en bagatell å regne i forhold til de fleste andre land i verden. Hvordan løses dette i andre land? Mange land mangler jo både avfallshåndtering og kloakkrenseanlegg. 

Det er klart at Oslofjorden blir belastet av alle som bor rundt fjorden, og en god del kloakk renner nok urenset direkte ut i fjorden. I tillegg er det andre utslipp av miljøgifter og mikroplast. 

Men jeg har ikke helt lyst til å slippe fokuset fra Cowirapporten som tråden bygger på, nemlig at landbruket er en versting. Husk at Glomma og andre mindre elver som renner ut i fjorden drar med seg avrenninger fra en mye større del av landet, og en mye større befolkning enn det som er akkurat geografisk rundt fjorden. Glomma er Norges lengste elv, og hvis man regner med alle sideelver og bekker, så blir arealet som har avrenning til denne elva formidabelt! Alt dette renner ut i ytre Oslofjord, nærmere bestemt Fredrikstad, og er årsaken til det brune, misfargede vannet vi har på Hvaler. I tillegg kommer alle andre mindre elver og vassdrag som munner ut i Fjorden.

image.png.b4365341273d4884ccc21310bc0ba9fd.png

Og Cowis konklusjon er altså at avrenning fra jordbruket er verstingen for situasjonen i Oslofjorden. Jeg mistenker at press fra bondeorganisasjonene har gjort at dette problemet har blitt underkommunisert i mange tiår. Politikerne er feige og populistiske, og snur kappa etter vinden. De er nødt til å si det folk flest vil høre, hvis ikke får de ingen stemmer. Dette er faktisk en svakhet ved det demokratiske systemet. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Mange tiår siden jeg skrapte bunnstoff...

Spyler rent med høytrykk...og flikker på der det trengs med nytt bunnstoff..

Har to farger, slik at jeg ser når det skinner igjennom...

Av og til går det under 1 liter bunnstoff på en 11 meters lang båt...

Det er sånn jeg gjør det på tresnekka. Bare flekker.

På plastbåten har det vært mer jobb. Det skyldes mye at jeg lot det gå for langt første gangen.

Jeg tror jeg vil rive i en kraftigere høtrykkspyler for å slippe all skarapingen.

@Komodo Du har nok rett i at området som forsyner Oslofjorden er stort og mye større enn vi tenker i første omgang når vi snakker om fjorden. Litt rart at det er så vanskelig å se nøyere på problematikken rundt avrenning. Er vel bare å ta regelmessige vannprøver i elver og bekker som renne ut i fjorden og ikke bare en gang i året. 

Det burde vært et testregime i selve fjorden også med helt jevnlige prøver i et større område for å analysere hvordan vannkvaliteten er over tid.

Hilsen

Lurvetass

@Komodo: jeg har levd i den villfarelse (?) at problemene var mer omfattende i indre Oslofjord. Glomma munner ut langt ute. Om nedslagsfeltet til Glomma skal være årsak til problemene i Oslofjorden, burde de vært størst ved utløpet, og siden forbedres ved at problemene fortynnes?

Eller er det slik at vannet fra Glomma tar turen innom Oslofjorden og legger igjen all 'dritten' innenfor Drøbaksundet før det ender opp i Skagerak?

Havarita skrev 32 minutter siden:

@Komodo: jeg har levd i den villfarelse (?) at problemene var mer omfattende i indre Oslofjord. Glomma munner ut langt ute. Om nedslagsfeltet til Glomma skal være årsak til problemene i Oslofjorden, burde de vært størst ved utløpet, og siden forbedres ved at problemene fortynnes?

Eller er det slik at vannet fra Glomma tar turen innom Oslofjorden og legger igjen all 'dritten' innenfor Drøbaksundet før det ender opp i Skagerak?

Som jeg har nevnt før: første gangen jeg hørte om at fisket gikk sterkt tilbake i Oslofjorden rundt 1970 gjaldt det Hvalerområdet, dvs. ved Glommas utløp.

Det er allerede godt dokumentert at utslipp fra fritidsbåter ikke er årsaken til tilstanden i Oslofjorden. Foruten rapporten fra COWI som trådstarter viser til, finnes for eksempel rapporten fra NIVA og Havforskningsinstituttet L.NR. 7639-2021 som sier mye av det samme. En oversikt fra Miljødirektoratet viser at utslipp fra fritidsbåter utgjør ca. 0,6 % av de totale utslippene i Oslofjorden. Båtene bruker altså 167 år på å slippe ut den mengden næringsstoffer som årlig tilføres Oslofjorden fra andre kilder. Det sier seg selv at effekten av et tømmeforbud er minimal. Man må gjerne innføre forbud mot septiktømming fra fritidsbåter, men basert på fakta hjelper det altså ingenting.

Bunnefjorden, som er en del av indre Oslofjord, var på god vei til å dø på midten av femtitallet. Avrenning kommer fra Ski, Ås, Enebakk, osv, osv. Helt fra Chicken Falls. Akerselven, Ljansbekken, Makrellbekken, Sandvika. Et par hundre år med åpen kloakk. Den gangen jeg var medlem av Oslo Kajakklubb, kom det opp en boble med rå kloakk 100 meter utenfor klubbhuset. Så skal man heller ikke glemme Drammensvassdraget. Noen båtdasser er peanøtter i forhold til det som Hølenselven (Såna) kvitter seg med.

NilsPils skrev 45 minutter siden:

Og da spør jeg igjen: Når kommer myndighetene på banen . . ?

Det er ingen hemmelighet at flere vassdrag på Østlandet er fullstendig døde pga. landbruksutslipp. Det bør ikke være noen overraskelse at dette etter hvert forplanter seg ut i havet . .

Det er nok lettere å ta tak i fritidsflåten. Blir ikke så mye motbør der som de får hos bøndene. Om tiltakene hjelper eller ikke spiller ingen rolle. Det er så mange år fram i tid før det blir evaluert, så da er det helt andre politikere som sitter med makta. 

On 2/6/2022 at 2:44 PM, Havarita said:

Er dette reelt, eller et søknadselement for mer penger?

Da bør det vise på noen termometer i Oslofjorden. Og hvilket tidsrom relaterer man dette til.

Det er mulig landbruket har noen svin på skogen (og i fjøset).

Men: Har landbruket endret seg vesentlig over samme periode?

Areal dyrket mark? Økt overgjødsling?

Antall bruk har gått kraftig ned siden 60-tallet.

Er forskjellen på vellykkede Danmark og tragiske Norge virkelig så stor? Og hva består da forskjellen i? Er det noe å lære?

Den største forskjellen på landbruk i Europa og Norge er størrelsen på subsidier. Virker de da bare mot sin hensikt?

Overgjødsling og avrenning ved flom i Europa fikk skylda for ekstrem og dødelig algeoppblomstring for noen år tilbake. Fiskeoppdrett måtte rømme for å unngå død. 

Siden har vi ikke hørt så mye om dette.

Er det stor algeoppblomstring i Oslofjorden?

Eller er dette kun en ny runde i 'pek på noen andre' leken?

Nå har ikke jeg rukket å bli Sååå gammel, men det har vel vært velkjent at landbruket har drept "hver enda" elv på Østlandet i allefall siden 80-tallet? Da med høstpløying og gjødsling "rett i elva".

Jeg tenker i allefall at det ikke skal så mye fantasi til for å innse at elver som ser minner mest om flytende jorder ikke hjelper på vannkvaliteten i Oslofjorden?

• 7 måneder senere...
Swingswong skrev 20 minutter siden:

Ja dette vil koste. Det har i mange år kostet MYE mer å bli kvitt avløpsvann i Danmark enn prisen for vann inn i huset.

Så tenker det blir rama skrik når kostnaden for dette skal fordels til folk flest. Vannmåler installeres i alle hus/leiligheter, så kostnaden blir fordelt rett. Så får se hvor fort dette faktisk lar seg gjører.

Husker hvordan folk klaga på denne kostnaden hjemme i DK når det ble bygget nye moderne renseanlegg, å avløpsledninger som ble lagt langt ut fra kysten.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Det er jo akkurat dette som er problemet. Isteden for å basere seg på fakta, så tåkelegger man årsakene bevisst blant annet med å skylde på utslipp fra fritidsbåter. Selvsagt enklere å velte ulempene over på båtfolket, men dessverre kommer det ikke til å hjelpe Oslofjorden noe som helst.  Ordførere og politikere kan derimot etterlate et inntrykk av å ha satt i verk tiltak. Oppførselen er skammelig, men rapportene fra Havforskningsinstituttet og NIVA er tilgjengelig for den som ønsker å vite sannheten. Referanser er gitt lenger opp i tråden. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...