Jump to content

Ny rapport fra Cowi - Landbruket er verstingen i Oslofjorden


Komodo

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne vært med på å betale for fosfatfjerneing fra avløpsvannet og dyrere mat hvis bonden la om driften. Men å betale for hundrevis av tømmestasjoner for båten ser jeg på som feil bruk av resurser.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 12 timer siden:

Takk for link til interessant artikkel! Nå er jeg mildt sagt ingen fan av Dagbladet, men her synes jeg det var mye bra. Men jeg synes det er feil å si at vi ligger 30 år etter skjemaet her, jeg vil heller si at vil ligger 50 år etter skjemaet. Det er lenge siden vi forsto at det er dumt å kjøre all søppel ut i havet. Og som @NilsPils skriver tidlig i denne tråden, så skjedde det noe da landbruket på sekstitallet gikk over fra vekselbruk til ensidig korndyrking og høstpløying. Hør litt på de gamle som har levd en stund!

 

Limer inn en "faktaboks" (uten referanser) som Dagbladet har laget:

image.png.5a7c2597054d158ca17a7c71406baf34.png

 

Av "faktaboksen" ser vi at 43% av nitrogenutslippene kommer fra jordbruket, og 37% fra avløp. Det betyr at 0% av utslippene kommer fra fritidsbåter...

 

LI4560 skrev for 3 timer siden:

Isteden for å basere seg på fakta, så tåkelegger man årsakene bevisst blant annet med å skylde på utslipp fra fritidsbåter. Selvsagt enklere å velte ulempene over på båtfolket, men dessverre kommer det ikke til å hjelpe Oslofjorden noe som helst.  Ordførere og politikere kan derimot etterlate et inntrykk av å ha satt i verk tiltak. Oppførselen er skammelig,

Veldig enig i det du skriver her, noe vi får ettertrykkelig bekreftet når Rotevatn skryter av å ha bevilget 10 millioner for å redde Oslofjorden. Det er ikke en vits en gang. Dette er sammen med septiktømming fra fritidsbåter symbolpolitikk som skal gi inntrykk av at de har gjort noe. Det er mye lettere enn å gå etter de store fiskene. 

 

Bart Eide er ikke det spor bedre. Han forsøker å gi inntrykk av at han virkelig har satt seg inn i problemet gjennom fagfolk, men det hele kulminerer i at nitrogenrensing er et kommunalt ansvar. Hvis han løfter AP blikket sitt littegrann vil han se at mange av kommunene rundt Oslofjorden går med sprengte budsjetter, og blir allerede overlesset med statlige pålegg hvor det ikke følger midler. Det å redde Oslofjorden må løftes opp på et nasjonalt nivå, hvor kommunene ikke får muligheten til å snike seg unna ved å at viktige poster blir saldert bort. 

 

Ikke nok med det, det er heller ikke bare de kommunene som tilstøter Oslofjorden som gjør at fjorden gror igjen. Alle kommuner som har bekker og elver som ender i fjorden bærer deler av ansvaret. 

 

Minner om dette kartet som jeg limte inn lenger opp i tråden. Her ser vi med gult hvilke områder som har avrenning til Glomma. I tillegg kommer alle andre bekker og elver som ender i Oslofjorden, og da snakker vi i praksis om nesten hele sørnorge øst for Hemsedal.

Komodo skrev On 19.2.2022 at 12.43:

 

image.png.b4365341273d4884ccc21310bc0ba9fd.png

 

Bart Eide må løfte problemet opp på et nasjonalt nivå, og slutte å legge for stor mulighet på de enkelte kommunene til å prioritere ned dette. Det må bevilges mye midler, og det må komme strenge påbud.

 

  • Det må bli forbudt med høstpløying.
  • Det må anlegges belter på 10 meter langs alle bekker og elver hvor det ikke blir pløyd, dette vil fungere som et filter. (Se innlegg nr. syv i denne tråden om hva de har gjort i Danmark).
  • Det må komme begrensninger på hvor mye gjødsel det tillates å brukes.
  • Alle kommuner som slipper ut renset kloakk til Oslofjorden, eller til elver og bekker som ender i Oslofjorden, må pålegges å etablere rensing av nitrogen. Hvis det ikke kommer pålegg om dette, vil kommunene fortsette å nedprioritere samtidig som de bortforklarer effekten (se ordfører i Moss).
  • Fiskerne må slutte å sage over den greina de sitter på. 100 år med overfiske setter sine spor, mantraet har vært å hente opp det man klarer. Mer effektive fangstmetoder har gjort at de har klart å hente opp mer, og f.eks. lysfiske etter sild og brisling har gjort at de har klart å ta opp hele stimer med fisk. En fangstmetode som effektivt utrydder hele stimer.

Fra https://jaktogfiske.njff.no/fiske/2021/03/100-ars-overfiske-arsak-til-kollaps:

 

image.png

Link to post
Share on other sites

Vi får ta opp dette igjen om 5-10 år.

Gjetter på absolutt intet har skjedd til den tid. For det har ikke komt nødvendige midler fra staten.

Glad jeg ikke bor i området. Å pm 10 år, så er jeg pensjonist å har forlatt røysa for godt hehe 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 12 minutter siden:

Vi får ta opp dette igjen om 5-10 år.

Gjetter på absolutt intet har skjedd

Ja, det får du nok ganske rett i. Det skjønner vi i klartekst om man leser Bart Eides uttalelser i Dagbladets artikkel over. De lemper ansvaret over på kommunene, men de kommer aldri til å bli enige om hvordan dettes skal håndteres, og handle deretter. Disse problemene kommer alltid til å bli prioritert ned. Landbruket er en alt for stor pressgruppe i dette spillet. 

 

Det eneste som kan løse problemet er at staten går inn med midler og overstyrer kommunene, noe Bart Eide har signalisert at ikke vil skje.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 37 minutter siden:

Ja, det får du nok ganske rett i. Det skjønner vi i klartekst om man leser Bart Eides uttalelser i Dagbladets artikkel over. De lemper ansvaret over på kommunene, men de kommer aldri til å bli enige om hvordan dettes skal håndteres, og handle deretter. Disse problemene kommer alltid til å bli prioritert ned. Landbruket er en alt for stor pressgruppe i dette spillet. 

 

Det eneste som kan løse problemet er at staten går inn med midler og overstyrer kommunene, noe Bart Eide har signalisert at ikke vil skje.

En ting er sikkert. De kommer fremdeles til å finne andre som får skylda, å dermed må betale masse for noe som ikke vil hjelpe noen ting.

Ser for meg det etterhvert kan bli dyrt å tømme septik rundt fjorden. For alle disse rike båtfolk, sviner jo noe jævlig, så dem skal vi ta. 

Nei som vanlig håpløs politikk.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tømmer gjerne septik på tømmestasjon. For meg er det lettvint da det er en rett i nærheten av havna.

Om den renses for nitrogen derfra er derimot usikkert. Etablering av slik rensing er slik jeg har forstått svært kostbart. Derfor er det greit å prøve alt annet først før man ser på de som virkelig monner :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Leste det. Over 700 000 tonn dritt fra avløp, industri, skipsverft, landbruk- det blir nokså mange båtdasser. Så om septiktanken min er på 100 liter. Det blir 100 kg, gi eller ta litt. Eller 0,1 tonn. Så antall tømminger fra Hulda må bli rundt 7 millioner. Og jeg tømmer fint lite anerobe bakterier. Hvilket det er tonnevis av i det bunnslammet. Ikke har jeg kvikksølv eller andre tungmetaller heller. Jeg vet ikke om jeg rekker mer enn 0,001% av antall tømminger resten av livet. For stort sett bruker jeg sugeanlegg der de funker og er mulig å komme til. 

 

Det er helt horribelt det de driver med. Først havna i Oslo med tømming fra indre havn. Sprenging av steiner og grunner på innsiden av Drøbak. Ikke nitrogenrensing. Renseanlegg som renner ovre. Og så gir de milliarder for å bevare regnskogen i Amazonas. Mens de ut av rene bekvemlighetshensyn bruker Oslofjorden som Østlandets søppelkasse for usortert giftig avfall. 

 

Den gangen jeg flyttet til Son, var det fremdeles dumpeplass for båtvrak i dypet rett utenfor Son. Da var det bare å dra skøytevraka utpå, kakke hull og de forsvant på hundre meters dyp. Det har det heldigvis blitt slutt på. Men jeg kan vel ikke si jeg synes at det går så veldig fremover.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Og så gir de milliarder for å bevare regnskogen i Amazonas. Mens de ut av rene bekvemlighetshensyn bruker Oslofjorden som Østlandets søppelkasse for usortert giftig avfall. 

 

:thumbsup:   

Og uten noen garanti for bevaring.

Men fordi klima . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Den gangen jeg flyttet til Son, var det fremdeles dumpeplass for båtvrak i dypet rett utenfor Son. Da var det bare å dra skøytevraka utpå, kakke hull og de forsvant på hundre meters dyp. Det har det heldigvis blitt slutt på. Men jeg kan vel ikke si jeg synes at det går så veldig fremover.

Kanskje eneste plassen det finnes fisk igjen, habitat, resten av fjordbunnen er jo bare slam...

Redigert av KDB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KDB skrev 3 minutter siden:

Kanskje eneste plassen det finnes fisk igjen, habitat, resten av fjordbunnen er jo bare slam...

Det kan jeg garantere, det er ikke en jævla fisk igjen. Om det ikke har skjedd en voldsom oppblomstring i løpet av de siste 15 årene. Jeg fikset meg utstyr for å fiske ned til 100 meter. Over ett år, ikke en jævla fisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...