Jump to content

Hvor går båtferie din i 2022 ?

Rookie_332

Recommended Posts

Flid skrev for 5 timer siden:

Når det gjelder Danmark tror jeg bestemt at det ikke vil by på problemer. Diesel til fiskere kan man fylle mange steder og fargen er den samme som i Norge. Når det gjelder Tyskland vet nok Tom RøR her på forumet mer enn meg om dette. 

Husker den første fargen de brukte ga problemer for motorene eller noe sådan. Så de byttet farge etter en stund. Hadde da bare en ide om å ha hørt det var annen farge enn her hjemme. Men er den grønn, så blir det å bruke den når jeg er der nede. Får kjøpt det jeg vil av denne hos kompiser som driver med fiske, å har så mye forbruk i året, at det jeg trenger har nada å si for de.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

TideRace skrev for 4 timer siden:

Jeg vil i stedet anbefale vår favoritt, Kallö Knippla. Nydelig liten havn i havgapet for overnatting og opplevelser før dere går over til Vinga og videre over til @Flid på Vesterø. 

Nå har jeg bare vært én gang så langt sørover i Sverige, men jeg er helt enig i anbefalingen av  Kallö-Knippla. Koste meg der i august 2019. Veldig hyggelig havnesjef som kom syklende og hilste på.

4B0C0463-A6F5-41A8-9E6E-B4DD4AD7DE88.jpeg.bedb4e001dd170ef8e09c73b06975487.jpeg

Rookie_332 skrev for 14 timer siden:

Topp tilbakemelding takk ?

Ved overfarten til læsø tenkte vi å overnatte enten på Marstrand eller Kjerringø før vi går over som du nevner hvis du må velge hvilken anbefaler du ? ??

To ganske forskjellige plasser, Marstrand er den som ligger nærmest, så jeg hadde vel tatt Käringön og så Marstrand før jeg dro over ;)

Vinga som andre nevner har jeg bare sett på bilder, men ser ikke ut til å være så stor plass til mange båter? Ser ut til å være en fantastisk uthavn, men ser for meg at det kan være litt svell der ved litt sjø, men aner ikke..

Indy skrev for 6 timer siden:

M

På Käringôn kan mange plasser forhåndsreserveres på Dockspot. Ingen forhåndsreservering i Marstrand (i hvert fall var det ikke i sept 21), men stor gjestehavn der også.

Ikke Docspot på Marstrand, men kan booke direkte på hjemmesiden til gjestehavn, dobbel pris første natta mener jeg det er. Bare et par ganger vi har booket der, men ofte regatta eller andre tilstelninger som har gjort det vanskelig å få plass, da er det greit med booking hvis man er flere sammen.

Førstefender skrev for 16 timer siden:

Har en forkjærlighet for fiskehamn på Malmøen(mulig den egentlig heter noe annet), trangt å komme inn, og ligger rett på asfalt kanten, men er noe med stemning, badeplasser og atmosfære, med våre 50fot, var det vel litt i overkant å ligge der.

Fiskhamnen på Malmøen er også en av mine favoritter - har ikke ligget helt innerst - men langsides vis-a-vis fyret, både med snekka og med Tresfjorden (til høyre i bildet). Har ikke besøkt den andre gjestehavna der ennå.

47B5899F-03FD-4310-8567-0E6A12D54AC6.jpeg.b98243fc1d4e596372a156a2c6ab96f1.jpeg

Indy skrev for 7 timer siden:

Marstrand: by, sammenlignbar med Grimstad/Lillesand/Mandal i størrelse. 

Käringön: ferieøy i skjærgården, med stor gjestehavn. Og med et par veldig gode restauranter.

Smak og behag hva man foretrekker.

På Käringôn kan mange plasser forhåndsreserveres på Dockspot. Ingen forhåndsreservering i Marstrand (i hvert fall var det ikke i sept 21), men stor gjestehavn der også.

Fullt kommer det nok til å bli overalt hvis sommeren blir uten coronarestriksjoner. Kanskje greit å være klar over at i Danmark er det en annen kultur på å fylle opp havnene enn her hjemme og i Sverige. I DK fins ikke uthavner, og havner bak moloer er en knapphetsressurs som må deles på. Sarte sjeler med sarte båter som ikke vil ha noen utenpå vi kanskje ikke trives så godt. 

,??

tobixen skrev for 6 timer siden:

Det synes jeg er en litt dårlig beskrivelse av Marstrand :-) Jeg har i allefall aldri tenkt på den som "by, sammenlignbar med en norsk småby".  Men når jeg skal beskrive Marstrand, så ... kanskje du har et poeng faktisk.

Vel, jeg er ikke så kjent med Grimstad/Lillesand/Mandal ... men  Marstrand (øya) - er omtrent bilfri, har mye historie, mye vakker arkitektur, et gigantisk fort på toppen av øya (landemerke som vises på lang vei), men også mye fantastisk natur og et veloppbygget turveinett.  Marstrand er et sted man bør ha stoppet og sett på i allefall én gang dersom man ofte seiler forbi.  Innenfor sesong (og kanskje også i skuldersesongene) antar jeg at det er langt flere turister enn fastboende der.  Utenfor sesong er det problemfritt å stoppe der i noen timer, tror det koster noen tiere i havneavgift.

Selve Marstrand (øyen) har etterhvert fått en ganske enorm gjestehavn, jeg synes litt av sjarmen er blitt borte pga stadig utvidelser av gjestehavnen - man ser jo omtrent ikke annet enn gjestehavn når man seiler forbi.

På andre siden har man en øykjede som er koblet sammen med bilveinettet vha bruer.  Andre siden virker litt mer "bymessig", det er relativt mange nye bygninger, biler, allminnelig sivilisasjon, matbutikk, etc ... systembolag på "ombud", altså at man må bestille varer på forhånd.  På andre siden er det mest faste plasser, jeg antar at det må finnes noe slags form for gjestehavnstilbud også der, men har ikke lett etter det.  I nærheten av butikken er det en kai og en flytebrygge som er tydelig merket med at den ikke skal brukes av vanlige dødelige ... men jeg har (utenfor sesong) hatt stort hell med å legge båten der og springe til butikken mens mannskap har vært klar til å slippe fortøyningen på kort varsel dersom rettmessige brukere av plassen skulle finne på å dukke opp.

Jeg seilte en gang forbi sen kveld/natt på en helgedag og var forbauset over hvor mye liv og leven det var på selve Marstrand.  Jeg har aldri tenkt på Marstrand-øya som et fest- og utelivssted ... men det er visst dét også.

(Forøvrig ... en av de tingene jeg liker med "E6" nedover svenskekysten er at nesten alt på vestre side er nesten bilfritt.  Unntakene er kabelferge Hamburgsund, svingbru Soten, bru ved Kungshamn/Smögen, kabelferge Malmöen ... og deretter er det vel ikke mer før Göteborgsskjærgården?  Til øykjedene nordvest for Göteborg tror jeg det går gratis bilferger, der er det ekstremt høy biltetthet)

??

Indy skrev for 6 timer siden:

Anbefaler absolutt å besøke Marstrand, og også Käringön. Og titalls andre steder i Bohuslän.

Siden TS spurte konkret om disse to stedene, ville jeg, i stedet for å anbefale det ene foran det andre, illustrere forskjellen.

Gjestehavn i Marstrand fins kun på Marstrandsön, 275 plasser hvor faktisk 94 kan forhåndsbestilles. Det går ferge over sundet til fastlandsdelen av Marstrand. 

??

TideRace skrev for 5 timer siden:

Marstrand har de gangene vi har vært innom i sommersesongen hatt en partyfaktor fullt på høyde med Smøgen. Så om man besøker Marstrand på grunn av festen, eller på tross av festen, blir opp til den enkelte. I juni pleier det å være god plass og rolige forhold, men støynivået tar seg raskt opp etter St.Hans.

Jeg vil i stedet anbefale vår favoritt, Kallö Knippla. Nydelig liten havn i havgapet for overnatting og opplevelser før dere går over til Vinga og videre over til @Flid på Vesterø. 

Uansett hvor dere kommer fra på svensk side, så er et tips å holde godt nord for Læsø hvis dere går rett til Vesterø. Det er  et stort gruntområde hele veien mellom Læsø og Nordre Rønner Fyr, og vi har i alle fall to ganger sett båter som har kommet for nærme i dette området og gått på. Planlegg derfor ruta og kursen fra svenskekysten og over til Læsø, slik at du tar høyde for en sikker kurs godt nord for Rønner Fyr.

image.png.9dbafa38ae4cbd47b4d459b382c9881e.png

Hvor turen til sommeren går er som vanlig ikke godt å vite, men vi skal sikkert innom Anholt, det Sydfynske Øhav, Middelfart, Samsø, ... tiden vil vise hvor vi havner.

??

Førstefender skrev 54 minutter siden:

To ganske forskjellige plasser, Marstrand er den som ligger nærmest, så jeg hadde vel tatt Käringön og så Marstrand før jeg dro over ;)

Vinga som andre nevner har jeg bare sett på bilder, men ser ikke ut til å være så stor plass til mange båter? Ser ut til å være en fantastisk uthavn, men ser for meg at det kan være litt svell der ved litt sjø, men aner ikke..

??

Pequod skrev 54 minutter siden:

Fiskhamnen på Malmøen er også en av mine favoritter - har ikke ligget helt innerst - men langsides vis-a-vis fyret, både med snekka og med Tresfjorden (til høyre i bildet). Har ikke besøkt den andre gjestehavna der ennå.

47B5899F-03FD-4310-8567-0E6A12D54AC6.jpeg.b98243fc1d4e596372a156a2c6ab96f1.jpeg

Malmøen, er ikke det der de bygger/bygget Storebro??

Vi kjørte noen Storebro båter hjem fra DK til verftet etter de hadde vært på utstilling i DK for mange år siden. Å mener det var Malmøen plassen het. 

Husker båten meg å kompis kjørte var bygget med 2 vannjet. Var vel kanskje første bygg av J32 som de hadde hatt med på utstilling, siden det vel var den første de hadde med Vannjet. husker det gikk noe grasat mye med diesel når vi kjørte disse fra sydfyn å opp. Men var sykt moro å kjører denne. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Bjørn Løvjomås skrev 13 minutter siden:

Sommerferien min, tja.. det blir vel langtur til Merdø, slik jeg pleier. Pizzaen der er jo viden kjent. Å særdeles god. Det tar meg vel ca 25 min fra hjemmehavn til jeg er der. :giggle:

Bjørn, spiller ingen rolle hvor lang man seiler, bare man har det godt og trygt der man velger å bruke litt tid. 

Pequod skrev for 1 time siden:

Nå har jeg bare vært én gang så langt sørover i Sverige, men jeg er helt enig i anbefalingen av  Kallö-Knippla. Koste meg der i august 2019. Veldig hyggelig havnesjef som kom syklende og hilste på.

Hvis du skulle gjøre alvor av å ta turen over til Læsø og Vesterø havn, da tar du kontakt så skal jeg se til at du vil ha glede av oppholdet. 

Redigert av Flid (see edit history)

For egen del håper jeg at koronarestriksjonene opphører og at det blir mulig å ta seg en tur nedover den vakre bohusländske svenske kysten igjen.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

tobixen skrev On 2/8/2022 at 1.11:

Jeg har estimert en ukes seilas til Cuxhaven, en uke fra Cuxhaven til Brest, en uke fra Brest til Porto, og enda en uke til Gibraltar.  Det er ren seiltid med varierende vindforhold - med alt for mye sur motvind (eller landligge mens man venter på bedre vær) kan det bli mer - og i tillegg blir det nok en god del stopp underveis - så det går vel raskt et par måneder bare å komme seg til Gibraltar.

Ett par måneder høres bra ut. Men det kan enkelt gjøres raskere, brukte 3 uker, og da hadde vi over en uke i havn. Mitt foretrukne alternativ er en uke til brest, og ta det rolig derfra. 

Mulig vi møtes på turen, vurderer samme område. 

17 hours ago, VegJoh said:

For egen del håper jeg at koronarestriksjonene opphører og at det blir mulig å ta seg en tur nedover den vakre bohusländske svenske kysten igjen.

Det har vært få de-jure restriksjoner på seilas til Bohuslän og enda færre de-facto restriksjoner ila de to siste årene.  Eneste som er igjen nå, er at man skal registrere innreise digitalt når man kommer tilbake til Norge, og selv dét forventes å forsvinne rimelig snart.

Det har tidvis vært noen forskjellige svenske restriksjoner ila de siste to årene ... eksempelvis ingen servering av mat på serveringssteder etter kl 20, samt at mann og kone måtte sitte på to separate bord dersom de skulle spise mat på serveringssted ... men mye mindre enn i de fleste andre land, og uansett ikke noe man merker til når man ligger i uthavn ...

Er det noen som helst restriksjoner i kraft nå som potensielt sett rammer norske båtturister i Bohuslän?

Det har vært fantastisk å feriere i Bohuslän under pandemien - masse plass, mot normalt.  Riktignok gikk vi aldri i land der sommeren 2020 (i frykt for at det ville utløse karanteneplikt).  Høsten 2020 var jeg innom en matbutikk i Hamburgsund, og mannskapet forlangte at jeg skulle gjøre det med munnbind - et barn i butikken pekte på meg og spurte pappa'n sin hva slags merkelig greie jeg hadde i ansiktet :-)  I april 2021 fikk jeg covid - i Norge av alle steder.  Post-covid føltes det meningsløst å gå rundt med munnbind, når jeg allikevel hadde immunitet - da var det veldig befriende å seile over til Sverige og kunne ta av munnbindet.

(Generelt sett har det helt siden mars 2020 føltes veldig befriende å kunne være i båt i uthavn og slippe å tenke på smittevernsregler).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

De to siste sommrene på svenskekysten var herlige, godt med plass i alle havner. Det eneste vi merket til korona var bruk av munnbind i butikkene. Vi måtte riktignok en tur innom Sponvika for å vise koronapass for å komme inn i Norge igjen, men greit nok det. i 2020 var vi nedover mellom 20/5 - 10/7, og nå sist i 2921 fra 6/6 til 1/9. Serveringssteder er vi uansett ikke innom. Alt etter været, drar vi nok nedover før 17. mai en gang og blir der uten fast retur.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...